Z FreeSync 2 se stane FreeSync 2 HDR. Monitory musí umět aspoň DisplayHDR 600

10

Loni na CES 2017 přišlo AMD s technologií FreeSync 2, která rozvíjí schopnosti původního FreeSync, například předepisuje jako povinnou podporu LFC (Low Framerate Compensation), která umožňuje adaptivní obnovování i pod minimální frekvencí monitoru. Podobně jako u G-Sync HDR, které bylo oznámeno vzápětí poté, ale tvořila součást této technologie také podpora HDR obrazu. Monitory s FreeSync 2 měly umět spolupracovat na mapování HDR barev přímo s GPU, takže by odpadala nutnost dvojí konverze a mohl se snížit input lag. AMD nyní zřejmě chce tuto podporu pro obraz vysokým dynamickým rozsahem více vypíchnout a změní proto označení FreeSync 2 na FreeSync 2 HDR. Současně by ale měly o něco vzrůst požadavky na kvalitu monitorů s tímto označením.

Tyto novinky byly sděleny ve video interview, které pořádal web PC Perspective s Antalem Tunglerem z technologického marketingu AMD. A v rámci tohoto rozhovoru Tungler oznámil onu transformaci FreeSync 2 na FreeSync 2 HDR. Pod tímto názvem bude opět zaručená podpora pro LFC, tedy plnohodnotné adaptivní obnovování od nuly až po maximální snímkovou frekvenci monitoru, jakož i ono rozšíření pro HDR obraz.

Nicméně nejde o pouhé přejmenování původního FreeSync 2, takže již existující monitory nemusí nutně dostat novou „nálepku“. AMD totiž částečně opraví jednu kritizovanou věc, a sice že FreeSync 2 považovalo za „HDR“ i takové monitory, které měly podporu obrazu s vysokým dynamickým rozsahem spíš minimální – v podstatě stačil i jas 400 cd/m², který měly předtím i některé staré „neHDR“ monitory, a vlastnosti obdobné těm, které předepisuje standard DisplayHDR 400.

FreeSync 2 HDR toto spraví a AMD bude po monitorech aspirujících na tento stupínek chtít, aby uměly již DisplayHDR 600. To je dobrá změna, protože DisplayHDR 600 už zaručuje rozumné vlastnosti pro HDR obsah – viz tento článek o standardech DisplayHDR. Kromě toho, že monitor musí zvládat špičky jasu až 600 cd/m², je zejména důležité, že DisplayHDR 600 už předepisuje rozšířený gamut, barvy musí pokrývat alespoň 90 % barevného prostoru DCI-P3. Standardy DisplayHDR by také měly vyžadovat, aby panel měl nativně 8bitové barvy (s 10bitovým rozlišením realizovaným pomocí ditheringu FRC), nikoliv 6bitové. Pokud tedy AMD toto také začlení do svých požadavků, samozřejmě nemůžeme vědět, jak striktně bude firma dodržování u partnerů požadovat a zda se třeba nebude spíše spoléhat na dobrovolné dodržování.

Tabulka s požadavky pro jednotlivé stupně standardu DisplayHDR
Tabulka s požadavky pro jednotlivé stupně standardu DisplayHDR

V budoucnu by tedy asi u herních monitorů s adaptivním obnovováním pro AMD (respektive s VESA standardem Adaptive-Sync, který by další výrobci mohli podporovat také, ale zatím na to nedošlo) mělo paralelně být inzerováno buď FreeSync 2 HDR u těch lepších s širokým gamutem a HDR, nebo jen pouhé FreeSync u těch jednodušších. Zda bude přetrvávat i jen samotné FreeSync 2 bez přídomku HDR, jasné není. Každopádně pokud nějaký takovýto monitor kupujete, je stejně dobrý nápad se podívat na podrobnější specifikace nebo recenze, pokud jsou k dispozici.

FreeSync a přehrávání videa

Mimochodem, ve videu, které můžete vidět výš, padly i jiné zajímavé střípky. Tungler zmínil, že FreeSync je momentálně již možné použít pro zobrazování videa s nativní obnovovací frekvencí a docílit tak plynulého podání pohybu. Tato podpora je bohužel závislá na podpoře konkrétního video přehrávače. Ale údajně je již v tomto momentě implementovaná v programu Filmy a TV Pořady, tedy aplikaci pro přehrávání videa, kterou Microsoft přibaluje k Windows 10.

Z FreeSync 2 se stane FreeSync 2 HDR. Monitory musí umět aspoň DisplayHDR 600

Ohodnoťte tento článek!
4.4 (88.57%) 7 hlas/ů

10 KOMENTÁŘE

    • Pryc jsou doby staryho media playeru, ktery si bez tuny kodek packu ani neskrtl. Nova defaultni movie app ve Win10 toho umi o dost vic, s podporou pro subtitles, prostorovy zvuk, vice audio stop atd., a spoustu pokrocilych formatu primo v zakladu. Neumi nektere „stare“ technologie, jako treba FLV, ale uz hodne dlouho jsem nemusel VLCcko spoustet. VLCcko uz mam vicemene jen pro pripady, kdy nekdo na movie night prinese film s nejakym archaickym formatem/kodekem.

      • Záleží to na tom, jak to video přehrávač (nebo vykreslovač, když máte MadVR tak to třeba řídí ten) časuje. Když se snaží naivně prezentovat snímky podle snímkové frekvence videa a na zbytek kašle, tak to bude fungovat.

        Ale třeba MadVR používá speciální časování a manažuje si to samo a snaží se vždycky trefit přesně před vsync té konstantní frekvence. Bylo to dělané za cílem minimalizovat jitter a počítalo se s tím, že kvůli plynulosti si člověk přepne monitor/TV na nativní frekvenci – je to holt design z doby, kdy ještě žádné adaptivní obnovování nebylo, a tak to na něj není připravené. Pro použití adaptivních frekvencí by se to muselo přepsat, nevím, jestli se na tom dělá. Problém je, že MadVR je navržené tak, že tu konstantní frekvenci monitoru používá jako referenční měřítko na přesnou synchronizaci. S adaptivním obnovováním by o to přišlo a protože realtime časování na Windows kvůli různým latencím/schedulingu/přerušením je dost nevyzpytatelné, tak by asi hodně utrpěla přesnost a paradoxně i plynulost proti situaci, kdy se bude přehrávat s konstantní snímkovou frekvencí nastavenou na nativní fps filmu.
        Ono pro přehrávání videa není adaptivní obnovování úplně správné řešení, co je potřeba je spíš okamžité přepínání konstantních frekvencí podle potřeby, což má být součást HDMI 2.1 jako „quick media switching“.