AMD hovoří o nVidia Fermi a DirectX 11

0

Eric Demers měl včera zajímavou prezentaci na téma: „Radeon HD 5870 vs. Papírový drak“. Vcelku z toho vyplynulo, že jediné, na co bude architektura Nvidia Fermi využitelná, jsou vědecké výpočty, a to jen někdy, a že všude jinde jim vlastně ujel vlak. Teď bychom mohli končit, ale přeci jen se podíváme na nějaké ty slajdy:

Věřte tomu nebo ne, Radeony HD 5800 už jsou na trhu. Ne, vážně. Je fakt, že AMD se může do Nvidie pouštět alespoň z hlediska „máme produkt na trhu, vy vůbec“. Což je pravda, proto je taky grafická karta Fermi ve slajdech s oblibou nazývána Papírovým drakem. Výše také vidíte hezky shrnutý nástup generace HD 5000 a novinek s ní spojených, jako je zejména DirectX 11.

Když už jsme u DirectX 11, pak by bylo slušné opomenout, že AMD se chlubí brzkým nástupem mnoha DX11 titulů. Ne, že by Fermi DX11 nepodporovala, ale jelikož Papír vám na monitoru nic nezobrazí, AMD se chlubí oprávněně.

Kromě teselace (slibované ostatně už na Radeonech HD 2900) přináší DirectX 11 mnoho jiných zajímavostí, velmi důležitým prvkem je DirectCompute, který sníží význam technologií jako je CUDA a ve hrách se podepíše například na počítání fyziky či při výpočtech umělé inteligence.

Dost bylo chvály, pojďme kritizovat:

A když už, tak i šéfa Nvidie, resp. citace výroků z předchozí doby, jež jsou jaksi v rozporu s částečným odhalením Fermi dlouho před uvedením:

AMD ukazuje, že s podporou exkluzivních technologií je na tom Radeon lépe, Fermi prý bude nenažraný procesor dobrý na double-precision vědecké výpočty, ale na hry nic moc. Double-precision výkon je na grafické kartě zbytečnost (ne tak na Quadrech či Teslách), podpora ECC pamětí je zbytečnost, ECC paměti jsou přítěž. Papírový drak navíc není zřejmě ani ve výrobě, narozdíl od Radeonů HD 5800, které jsou na trhu.

Pro mnohé nejzajímavější (leč stále marketingový) slajd jsem si nechal nakonec. Tabulka specifikací hovoří za vše. Násobky ukazují změnu oproti předchozí generaci, u Radeonu HD 5870 se tedy počítá rozdíl proti HD 4870, u Fermi proti GeForce GTX 285. Jak je vidět, AMD je nejen výkonnější, ale také rychleji se vyvíjející (kromě počtu shaderů), než Nvidia. Výkon v DP Nvidia popohnala neskutečným způsobem dopředu, ale Radeon nezůstal nijak extrémně pozadu, naopak kraluje v SP a INT výpočtech.

Sečteno a podtrženo, Fermi je podle AMD propadák, vhodný na DP vědu, ale ne pro běžné smrtelníky. Tato teze se dá napadat z úhlu zvýšení počtu shaderů u Nvidie více než u AMD, ač bylo GT200 výkonnější než RV770. Teoreticky by se tedy měl rozdíl mezi RV870 a GF100 ještě více prohloubit. Nvidia i dříve se slabším SP i DP teoretickým výkonem AMD v praxi porážela. Neměli bychom ovšem zapomínat na změny v architekturách, které toto možná o dost posunou.

V čem nelze jinak, než dát AMD zapravdu, je specializace Fermi na neherní výpočty. Mnozí toto ovšem připomínají jako dobrý krok z hlediska možná brzkého nástupu Ray-Tracingu, ve kterém by mohl mít procesor Fermi navrch. To jsou ale jen spekulace.

Důležité je, že zatímco vypuštění Fermi karet se neviditelně posouvá dále a dále, AMD své karty na trhu má, což je i ve slajdech čistá pravda.

Zdroj a zbytek prezentace: HardOCP

AMD hovoří o nVidia Fermi a DirectX 11

Ohodnoťte tento článek!