AMD utíná podporu starších 28nm GPU, nové ovladače jen od Polarisu výš. Končí i Windows 7

61
Zdroj: AMD

Po Nvidii teď i AMD ukončuje podporu starších GPU. Všechno starší než grafiky Polaris a APU Ryzen 2000 od teď nedostane nové ovladače. A končí i Windows 7.

Před nedávnem jsme přinesli informace, že Nvidia chystá ukončení podpory starších GPU ve svých ovladačích – v srpnu vyjdou poslední ovladače podporující grafiky GeForce generace Kepler, od září/října již budou nové aktuální ovladače dostávat jen pozdější karty (s architekturou Maxwell a novější). Sveze se s tím také ukončení podpory operačního systému Windows 7.

Pokud si fanoušci konkurenčních grafik Radeon škodolibě mnuli ruce, poměrně rychle se jim to teď vrací, protože nyní oznámilo ukončení podpory starších GPU také AMD u karet Radeon. Od nynějška bude vydávat nové ovladače už jen pro karty z roku 2016 a novější.

AMD včera vydalo ovladač Radeon Software 21.6.1, ovšem překvapivě (předem o tom nebyly žádné zprávy, pokud víme) tato verze kromě nových funkcí také přestává podporovat grafiky s architekturou GCN prvních tří generací. A to s okamžitou platností – tento ovladač lze již instalovat jen na novější modely GPU, a sice grafiky s architekturou Polaris (4. generace GCN), Vega a pozdější, případně na APU s grafikami používajícími tyto architektury. Jde tedy o karty z roku 2016 a novější a APU Ryzen 2000 a Athlon z roku 2018 a pozdější.

Podpora končí u Radeonů HD 7000 a HD 8000, dále u Radeonů se značením R7/R9 řady 200/300 a také u karet Radeon R9 Fury, R9 Fury X a R9 Nano z roku 2015. V podstatě platí, že končí podpora všeho, co nemá označení „Radeon RX“. Případně to se také můžete orientovat podle toho, že od nynějška budou podporována jen 14nm a novější GPU, zatímco všechna 28nm GPU naopak o podporu přišla. Znamená to také konec podpory pro odvozené integrované grafiky v APU – jde o všechny procesory značené jako „řada A“ (A4, A6, A8, A9, A10, A12) a FX nebo E1/E2, Sempron a Athlon pro socket AM1 (v případě APU Kabini).

Radeon R9 Nano (Zdroj: AMD)

Pro tyto vyjmenované grafiky a APU zůstane nadále posledním funkčním ovladačem květnová verze 21.5.2, která bude nabízena jako „Legacy“ ovladač. AMD pro tuto skupinu karet podle vlastních slov neplánuje žádná další vydání.

Žádné nové ovladače už nebudou ani pro Windows 7

Spolu s těmito změnami AMD také ukončuje vydávání ovladačů pro starší verze Windows. Přesněji to znamená Windows 7. Ovladač 21.5.2 byl poslední pro tato Windows, jejichž podporu Microsoft ukončil už na začátku roku 2020. Od nové verze 21.6.1 už AMD podporuje jen Windows 10, a to jen v 64bitové verzi.

Motivace (důvod) obou těchto kroků je oficiálně taková, že omezení počtu podporovaných generací GPU a operačních systémů dovolí soustředit více sil na aktuální generace GPU, nejčastěji používané a nejvíce potřebující nové funkce a ladění. Stejné důvody má ostatně i Nvidia.

AMD je teď s utnutím podpory agresivnější než Nvidia, která podporuje o jednu generaci víc. Zatímco AMD nyní ustřihne karty Radeon generace R5/R7/R9 300 a Fury z let 2014 a 2015, Nvidia zatím bude vydávat ovladače i pro architekturu Maxwell, která jim konkurovala.

GPU a APU u nichž AMD ukončilo podporu v ovladačích
GPU a APU, u nichž AMD ukončilo podporu v ovladačích (Zdroj: AMD)

Dopady konce podpory

Stejně jako minule u Nvidie platí, že tento krok neznamená pro karty s těmito architekturami nějaký náhlý konec použitelnosti. Budete moci provozovat dále – Windows nevyžadují, aby ovladače GPU byly aktuální (na rozdíl od Linuxu není nutné synchronizovat verzi ovladače s verzí jádra OS), takže budete moci nejspíš ještě několik let používat PC s posledním vydaným ovladačem – ostatně to je dosud perfektně možné s grafikami Radeon předchozích architektur VLIW4 a VLIW5, které AMD přestalo podporovat v roce 2015, ale jejich poslední ovladač pořád funguje.

Radeon R9 295X2 (Zdroj: AMD)

O co ukončením podpory přijdete, jsou optimalizace pro nově vydávané hry, což při užívání starých GPU nemusí moc vadit, protože na nich nové AAA hry nejspíš nehrajete. Závažnější by mohlo být, že asi také nepřijdou záplaty na případné bezpečnostní problémy, které by v ovladačích byly nalezené – AMD neuvádí žádný příslib pokračujících bezpečnostních oprav (což Nvidia udělala). Ty naštěstí bývají zneužitelné spíše lokálně, než vzdáleně nebo z internetových stránek otevřených v prohlížeči.

Zdroj: AMD

AMD utíná podporu starších 28nm GPU, nové ovladače jen od Polarisu výš. Končí i Windows 7
Ohodnoťte tento článek!
4.9 (97.14%) 14 hlasů

61 KOMENTÁŘE

  1. co takhle clanek o amd fidelityfx superresolution? clovek by skoro rek, ze jak to uvedeni dopadlo neslavne (rozumej kvalita dost pokulhava za dlss, zadny aaa tituly, celkem podpora jen 7 her), tak se o tom olsanovi asi nechce psat. to mame cekat clanek nejdriv az vyjde za par let fsr 2.0 nebo jak? 😀 nebo se tu o amd smi psat jen v dobrym? 😉

    to je krasa ta „ultra quality“, jeste navic u amd-sponsored hry 😀 jen se pokochejte deti:
    https://www.techpowerup.com/forums/attachments/untitled-png.204972/

    • techspot:
      While DLSS 2.0 may be technically superior in some situations, AMD’s counter for that is broader support and ease of integration. FSR works on lower-end products, even those from Nvidia, which is pretty neat.
      techpowerup:
      I have to say I’m very positively surprised by the FSR „Ultra Quality“ results. The graphics look almost as good as native.
      computerbase:
      Even if DLSS 2.0 is ahead of FSR 1.0 in terms of technology, it remains to be seen which upsampling technology will prevail. Because FSR has the undeniable advantage of being functional on all important GPUs – be it Radeon or GeForce (or in the future Intel), while DLSS only works on GeForce RTX graphics cards. And the less complex technology obviously also makes implementation easier for developers.

      • uh oh, techspot, nuff said 😀

        a btw, tohle je taky techpowerup, co jsi jsem si jistej zcela neumyslne vynechal:
        „On the other hand, this temporal approach gives DLSS much more information to work with—multiple images plus the motion vectors. From a technology standpoint, this makes DLSS superior, especially at higher scale factors, because a spatial upscaler simply lacks too much information.“

        „Even the highest FSR setting „Ultra Quality“ has some visible loss in image quality. Sharp high-contrast edges particularly are effected“

        „Even FSR Ultra Quality has some slight degradation; look at the fences, for example. On lower settings, these get quite pixelated.“

        Digital Foundry: „AMD FidelityFX Super Resolution FSR Review: Big FPS Boosts, But Image Quality Takes A Hit“

        Tom’s Hardware: „Upscaling and sharpening for everyone, but mind the image quality.“

        Computerbase: „FidelityFX Super Resolution in the test: AMD FSR can do something, but not yet beat Nvidia DLSS“

        „The native resolution looks better than FSR – this also applies to “Ultra Quality”. AMD had spoken of “ quality very close to native rendering „. “ Very close ” is a bit exaggerated“

        „With FSR, camera movements flicker a little more than with native resolution, since FidelityFX Super Resolution does not come with its own temporal component.“

        „Even without any upscaling and resharpening, the game has to struggle with minor graphic errors in some places, which are then highlighted by resharpening with FSR.“

        „What generally gets a little worse in Godfall with FSR is temporal stability. Even in Ultra HD it does not work perfectly, even if it is still at a consistently high level. In lower resolutions, however, the stability is somewhat lost in places. As a result, some scenes flicker a little more with FSR on „Ultra Quality“ than with native resolution.“

        „Overall, Nvidia DLSS 2.0 seems to be ahead in terms of image quality for the time being. In good implementations, it can actually conjure up an image quality that is equal to even slightly better than the native resolution on the screen, which FSR does not succeed – and FSR 1.0 should also not succeed without the temporal aspect already implemented by DLSS.“

        atd. 😀

          • je to snad chyba nvidie, ze amd neni schopny ve svejch grafikach prinest ai akceleracni hardware? ne. je to snad chyba nvidie, ze je amd roky pozadu? ne 😀 proc bych to neporovnaval. ty technologie jsou tu ted, vedle sebe, soutezi spolu

            • je snad problem amd, ze nvidia nevie priniest nejaku tech pre karty,ktore su dostupne na trhu? nie.
              ved nech sa tie tech. porovnavaju, ale byt z toho vlhky, ze 2roky stara technologia je lepsia ako nieco co teraz vyslo…no OK, aj to moze niekoho tesit 🙂
              ja mam radeona najnovsieho, a ked mi nvidia povoli dlss2.0+, tak ho zapnem, ak nie, tak je sprosta

            • to je prave ten problem. ten tvuj radeon ani kdyby moc moc nvidia i amd chtely, nikdy takovou kvalitu jako dlss nevykouzli. nema totiz dost vykonu na akceleraci dnn takovy velikosti a s tolika parametrama, jako je dlss. pokud by to mely pocitat shadery, nezbylo by dost vykonu na samotny renderovani. you are stuck with fsr 1.0 a az amd nekdy uvede hardware s ai akceleraci a fsr 2.0, budes mit smulu. zatimco kdyz nvidia uvede treba dlss 3.0, porad to na RTX 20 serii pobezi

            • nevadi, na moj 1440p monitor je vykonny dost. a uvidim, co bude ked bude o rok alebo kedy. Za poslednych 5 rokov som mal len radeony, a stale som ten stary pri vymene predal drahsie, ako som ho kupil. takze skvele kusy hw
              „kdyz nvidia uvede treba dlss 3.0, porad to na RTX 20 serii pobezi“
              to mozes len dufat 🙂

          • chce to jeste vic amd fanboyu. sam to nezachranis, viz. computerbase: „Overall, Nvidia DLSS 2.0 seems to be ahead in terms of image quality for the time being. In good implementations, it can actually conjure up an image quality that is equal to even slightly better than the native resolution on the screen, which FSR does not succeed“

            • nebuď tak nervózní, budeš mít uhry. 😉
              FSR není DLoSS, platí to i obráceně. Obě ty technologie mají své výhody, ani jedna se nevyrovná nativnímu rozlišení.

              Ale klidně sem napiš ještě nějaký subjektivní dojem, dneska mě bavíš.

  2. [PROMAZ Redakce]
    Téměř všude to dopadlo s kladným hodnocením.
    Nikdo nepotřebuje kvalitu DLSS, je to alternativa kterou můžeš a nebo nemusíš použít. Hlavně pro majitele starších karet pascal apod. je to pozitivní.
    Že je zatím jen sedm her ? Když vyšlo DLSS kolik jich bylo ty troubo ? .. Tato technologie bude mít daleko rychlejší rozmach než DLSS. i kvůli konzolím které jsou často připojeny na 4K TV.
    [PROMAZ Redakce] ,věřím že takovej maršálek bude tvůj bratr či tak něco…
    😀 😀

    • že nikdo nepotřebuje kvalitu dlss, to beru jako trolling … se zbytkem souhlasím … až na ten „rozmach“ … no, asi ano, právě kvůli té implementaci … ony tyto dvě fičůry nejdou moc srovnávat …

    • a ci je to chyba? je to chyba amd, ktera ani dneska nema zadnou ai akceleraci 😉 to maji dostat medaili, ze s necim prisli roky opozdene po konkurenci a navic je to jeste patlanina s flickeringem? DLSS je ted podporovany v 55 hrach a vetsine novejch aaa titulu. navic dlss prave bylo oficialne vydany jakou soucast unreal engine 4 i 5. amd nam ukazalo 7 her, z nichz o vetsine nikdo doted ani nevedel (to nejsou ani beckovy, spis ceckovy tituly), s hnusnou grafikou i bez fsr. to je vsechno

  3. Kdyby tam byl jeden level kvality tak je to na nic ,ale tím že si můžeš vybrat je to super… Dost to pomůže lidem co mají 10xx – 1660 karty / 580x . Na dnešní dobu už slabší karty ,nicméně díky FSR ještě chvíli vydrží.

  4. Veľmi jedoduchý človíček GaGy zas nepochopil…
    Však je ťa nežiadam o komunikáciu, ešte to…
    Hlúpo si zainvestoval do tandemu Ryzen a Radeonka
    a snažíš sa závažnú chybu nejak obhájiť…
    V podstate ťa chápem, ale robíš to naivne,
    inak za tie nadávky zasluhuješ banán…

  5. No zbohom, Gagy je ešte aj teplý…
    akoby nestačilo, že je hlúpy..
    Gagarine, tá tvoja červená modla
    zaostáva technologicky za nVidiou o svetelný
    rok…Encoder videa stojí za starú belu, akceleráciu
    AI nevidelo AMD ani z balóna…víme decko
    jedno ufňukané…

    • Protože za 1) používám peerblock, kdo otmu nerozumí, tak mu to stejně nepomůže. 2) Nechodím na pochybné pornoservery, takže už jen chováním na webu předcházím možné nákaze. 3) Odstranil jsem natvrdo ve windows microsoft defender, na který spousta virů útočí, protože se ho snaží obejít a jakmile ho nenajde, tak se jejich chabé kódy zhroutí. 4) virusy na win7 se nsad už neporgramují protože počítačů běžících na win7 je velmi málo. 5) win7 je velmi kvalitní software srovantelný s XPčkama.