AMD neomezí výkon těžby kryptoměn. Jediná ochrana má být Infinity Cache v RDNA 2

43

Pokud jste doufali, že i AMD přidá do grafických karet nějakou ochranu před těžbou kryptoměn, máme špatné zprávy. Podle firmy musí stačit to, že optimalizace architektury RDNA 2 na herní použití nové grafiky činí méně vhodnými pro kryptotěžbu.

Před a po vydání GeForce RTX 3060 se mnohokrát po v médiích a na fórech řešilo omezení výkonu při těžbě kryptoměn, které Nvidia implementovala (ovšem pak se ukázalo, že to funguje jen proti „coinu“ Ethereum a také si neuhlídala distribuci ovladačů a vydala verzi, kde byl omezovač víceméně deaktivovaný). V tomto kontextu se objevovali otázky, zda něco podobného pro ochranu herního trhu před hladovými kryptotěžaři nasadí i AMD u grafik Radeon. Vypadá to, že teď máme odpověď – negativní.

PCGamer se na možnost, že by se Radeonům také dostalo výkonnostního zámku na těžbu, ptal Product Managera divize Radeon Nishe Neelalojanana během konferenčního hovoru ke grafikám Radeon RX 6700 XT. Zjistil ovšem, že tato karta výkon pro těžbu kryptoměn omezený nemá. A ani nebude, AMD údajně nic takového neplánuje.

AMD podle slov zaměstnance nebude blokovat těžbu, ale ani žádnou jinou zátěž. Bohužel tedy nemůžeme čekat žádné opatření, které by třeba dokázalo trošku zmírnit poptávku ze strany těžařů (i když je otázka, jak účinné by vůbec bylo, při pohledu to, jak dopadlo u RTX 3060).

GPU AMD Navi 22 (vpravo) v porovnání s čipem Navi 21 (vlevo) Zdroj: AMD

Galerie: AMD Radeon RX 6700 XT: odhalení a oficiální benchmarky

RDNA 2 je k těžbě méně vhodná než Ampere

Neelalojanan k této věci ovšem také poznamenal, že určitým malým odrazením může být už i to, že grafiky Radeon RX 6000 s architekturou RDNA 2 jsou mnohem více optimalizované na hry než na výpočetní zátěže.

Na tom je zrnko pravdy, protože navzdory zkušenostem z minulosti to mezi RDNA 2 a architekturou Ampere od Nvidie v některých věcech opravdu trošku vypadá jako situace dejme tomu v roce 2014 mezi architekturou GCN a Nvidia Maxwell, ale obráceně. Pro kryptoměny jako je Ethereum je důležitá zejména jedna věc, a to paměťová sběrnice a propustnost. A u té teď je to teď zrovna Nvidia, kdo zvolila strategii širší sběrnice, rychlejších pamětí (v případě GDDR6X) a tím vyšší propustnosti.

Naproti tomu AMD u čipů RDNA 2 používá zúženou paměťovou sběrnici s nijak velkou propustností (384 GB/s u RTX 6700 XT, 512 GB/s u RX 6800 až RX 6900 XT), což ale kompenzuje velká Infinity Cache v GPU. Klíčové ale je, že tato cache funguje pro hry, kdežto kryptoměny jako Ethereum jsou schválně (jde o designové rozhodnutí, které má zabránit vyvinutí specializovaných těžních ASICů) závislé na velké kapacitě paměti a její propustnosti. Díky tomu mají Radeony RX 6000 relativně nižší těžební výkon než grafiky GeForce stejné kategorie (Navi 21 například dosahuje něco přes 60 MH/s, zatímco Ampere GA102 v plné konfiguraci RTX 3090 až 120 MH/s). Navi 22 by mělo zase být horší než GA104 v grafikách RTX 3060 Ti a RTX 3070 , kterým Radeon RX 6700 XT konkuruje, a tím méně atraktivní pro horníky. Ti v době nedostupnosti Amperů samozřejmě skoupí i horší alternativy, což ale asi platí i pro ty RTX 3060.

Infinity Cache v GPU architektuře RDNA 2 04 Zdroj: AMD, via Hardwareluxx

Radeon RX 6700 XT by dokonce podle testů měl mít v těžbě Etherea nižší výkon, než starší generace Radeon RX 5700 XT – je to proto, že má 192bitové pamětí s propustností 384 GB/s, zatímco RX 5700 XT s 256bitovou sběrnicí dávalo propustnost 448 GB/s. A těžba víceméně škáluje právě s hrubou fyzickou propustností. Na rozdíl od her, kde Infinity Cache funguje a výrazně zmírňuje nároky na paměťovou propustnost.

Toto nakonec možná bude účinné dílčí opatření proti zájmu těžařů, protože je to fyzické omezení, které se nebude dát „hacknout“ nebo obejít obfuskací těžního algoritmu. Je nutno říci, že ač to AMD prezentuje jako určitou formu ochrany před těžaři namísto cílených opatření, není to rozhodně nějaká připravená strategie, ale jen vedlejší produkt architektonického řešení GPU RDNA 2, které v dnešní době má tento pozitivní aspekt.

Ideální by asi bylo, pokud by AMD toto přirozené omezení podpořilo i nějakým „DRM“ na těžbu ve stylu Nvidie za předpokladu, že by bylo úspěšnější v reálné vymahatelnosti. Je ale otázka, zda tomu nebrání i určité reálné překážky. Když omezovač oznámila Nvidia, psali jsme, že přístup jako u RTX 3060, který by vynucoval podepsaný ovladač, možná AMD nemůže použít, protože by se tím rozbilo fungování ovladačů GPU Radeon pro Linux. Není jasné, zda zrovna toto třeba přispělo k nynější pozici firmy, nebo by AMD bylo schopné najít nějaké řešení. Tato komplikace ale asi mohla být jedním z faktorů.

Infinity Cache v GPU architektuře RDNA 2

Zdroj: PCGamer

AMD neomezí výkon těžby kryptoměn. Jediná ochrana má být Infinity Cache v RDNA 2
Ohodnoťte tento článek!
4.6 (92.73%) 11 hlasů

43 KOMENTÁŘE

  1. No a je to tady. AMD už na to kašle. Alternativa DLSS nebude – přitom to není tak dávno co AMD fans předli blahem, že AMD údajně spolupracuje na variantě DLSS se Sony a Microsoftem a bude to standard v DirectX. LOL. A teď vzdali i omezení miningu, nVidia alespoň omezila rigy. Ale nebojte, určitě bude alespoň nová AGESA – minimálně proto, že je pořád zabugovaná jako prase. Ta firma zoufale nemá peníze a asi ani lidi. Nakonec zůstanou jen u návrhů zakázkových čipů do konzolí.

  2. Klasika. nVidia jde po zisku. Je jí jedno kdo karty koupí. Navrhuje je na co největší hrubý výkon.
    AMD se zaměřuje na hráče. Od konzole po PC. Na výpočty má Instinct. Bylo to rozumné rozhodnutí Su, rozdělit vývoj na dvě větve.

  3. Hmmm no řek bych asi toto
    Obě společnosti předou blahem, protože co vyrobí se prodá 🙂 A vždy tu jde o zisk co si budeme povídat.

    U Nvidie mi to připadá že se pokusili o styl „aby se vlk nažral a koza zůstala celá“. Prostě uděláme gesto jako že to omezujeme a pak jejda my jsme náhodou vypustili ovladače, které to vlastně ruší…

      • V roce 2018 nebyl ani tak problém s tím, že grafiky skončily v bazarech (v bazarech nakupuje relativně málo lidí), ale s tím, že nové grafiky či čipy do nich skončily neprodané ve skladech. A to dneska nehrozí, protože pokud skončí těžební mánie, je tu deficit na trhu pro hráče (a nejen pro ně).

        • Ale deficit pro hráče byl i předtím, grafiky se nedaly sehnat úplně stejně jako teď. Navíc jsou to s bazarem propojené trhy a opravdu nemám na mysli jen západní svět. V Číně je dle statistik 300-400 mil. PC hráčů a masivní obliba internetových heren, které v 2018 skupovaly ve velkém vyřazené těžební karty pro levný upgrade za třetinu cen nových karet. A upřímně.. ono i u nás až budou 3060Ti se zárukou v bazarech po 3500,- tak se hodně lidí nechá zlákat místo nové karty.
          Samozřejmě výrobci jsou poučeni z předchozího cyklu, takže by pro ně dopady neměly být tak vážné jako přetím, kdy to zvlášť Nvidia přepálila s objemem produkce.

      • Bože. To, že na trhu je ohromné mnozstvi bazarovych grafik neni problem pro vyrobce. Aby se tam ty grafiky dostaly, někdo je musel nejprve vyrobia prodat. Ano, lze rici, ze vyrobci pak prodaji mene, protoze lidi mohou vybirat z bazaru, ale oni zase predtim prodali vice. Vadí to maximalne tomu, že přijmy jsou více nerovnoměrné.

        • Děkuji za to pěkné oslovení, ale máš mé svolení mě oslovovat i civilně. Vím z vlastní zkušenosti, že to co zlehčuješ na konci jako marginální problém, je pro výrobní firmu dost zásadní zádrhel. Při plánování výroby chceš ideálně dosáhnout konstantního odbytu, Při takhle velkých výkyvech máš problém se škálováním počtu zaměstnanců, plánováním a dodržováním smluv o odběrech s dodavateli jednotlivých komponent atd.. to vše znamená zvýšené náklady.
          A teď si zkus odpovědět na otázku.. o kolik více grafik teda výrobci ve finále prodají, když většina těch vyřazených minerských karet stejně skončí u hráčů.

        • A planovani vyroby a prodeje ti nic nerika panacku? Pojem manager? Co?
          amd ty bazarovy RX po tezebni manii pekne natrhli prdel. Neprodali nic pres rok ze skladu.
          Nvidia v ty dobe skrtila dodavky, ve snaze to aspon trochu kontrolovat.
          Nikdo neodolal rx 480/580 za 2500,- na bazosi.
          Sam jsem jich prodal desitky….

        • lenze vyroba sa objednava dopredu, takze dnes musis zadat kolko vyrobis (vymyslim si) v 2022. A ked sa v bazaroch naraz objavi turbo vela grafik, tak ti zostanu na skladoch tie vyrobene. Takze si v prdeli teraz lebo nestihas vyrabat a budes aj potom, lebo vyrobis vela a strati to na cene.

  4. Píše sa rok 2023, z bývalej neúspešnej eseročky AMDD zostalo len torzo.
    V garáži AMDD zasadá krízový štáb. Šéfka povstane a celému predstavenstvu,
    teda Robovi rečie – nás už zachráni len zázrak alebo nejaký špičkový procesor.
    No hej, zapotí Robo, nikdy sme to nevedeli, ako to zvládneme za víkend. Mám
    nápad, hovorí šéfka Rosalinda, cez noc zmastíme nejaký kremík a zavolám
    do Plzne Jackiemu aby to tam predával tým našim fanatikom za trojnásobek.
    Róza, ty si proste hlavička, pritaká Robo, tak volaj…

    Plzeň, v garáži pri starom pivovare drnčí telefón, Jackie Jack v zamastených
    montérkoch, vychudnurý na kosť znechutene dvihne mobil – haló tu Jackie
    čo zas otravuješ Róza ? Jackie, budeš predávať AMDD procesory…
    Serem vám na ne, ja už dva roky predávam kosačky….tresne telefónom Jackie.

    No čo sa dá robiť Robo, musíme to zvládnuť, rečie Rosalinda a s chuťou sa dajú do
    práce. Pília, lepia, vŕtajú, zbíjajú a tesne pred polnocou sa narodí fungláč, nesmierne
    chutnučký maličký procesorík. Rosalinda s Robom sú celí bez seba od šťastia i rozhodnú
    sa okamžite kremík vyskúšať.
    Rosalinda zavelí, monitor zapojit – monitor zapojený, hlási Robo, 12 volt nahodit,
    12 volt na pinoch – hlási Robo.
    Ticho… Rosalinda s Robem ani nedýchajú a konečne sa maličký ozve:

    „ Ja som malé Ryzeniatko, pracujem len veľmi krátko „ a fajront.

    Ajajáj lamentuje Róza, to je málo, pusti mu 230 volt….fáza na pinoch, hlási Robo.
    Rachot, buchot a po chvílke sa ozve :

    „ Ja som Ryzen veliký, nakopem ťa do riti „

    Ajéje, to je moc, panikári Róza, stiahni o 80 volt…..150 volt na pinoch..hlási Robo.

    Okamžite sa ozve : „ Krava, sa konečne rozhodni, chceš procesor alebo pokračujeme
    v žúrke…

      • Pravda, pravda, AMD opatrne stráži príkon procesora a z toho plynie zvýšená
        nestabilita, keď sa jadrá ocitajú na hrane minimálneho Vcore danej frekvencie
        a záťaže. Recipročne Intel pustí uzdu power manažmentu podstatne viac,
        s veľkou rezervou proti nestabilite, čo sa prejaví zvýšeným napetím jadra
        a tým i navýšením príkonu vo Watoch, respektíve TDP. Lapidárny príklad
        je meranie 8-jadrového Komet Lake z minulého roka proti 8-jadrovému
        Ryzenu, kde Kométa jasne výkonove víťazila i v plnej záťaži a v prípade nastavenia
        na stejný výkon papkala +23W…Pritom zásadné meranie prebehli vždy
        s tvrdým resetom CMOS vybratím baterky a skratovaním kontaktov, teda
        východzí stav BIOSu.
        V konečnom dôsledku, pri bežnej kumulovanej činnosti hry/internet/render
        budú procesory AMD vs. Intel so spotrebou bajočko na stejno, z dlhodobého
        hľadiska bude výhodnejší Intel, pretože v minimálnej a malej záťaži má
        nižší príkon a chladné jadrá.

      • mibfox alias Maudit myslí celou sestavu. A nežere ti to ještě víc? Je přece divné, že by Intel žral víc než AMD, rychle ještě napiš nějakou kravinu, ať víme, jaký jsi IT guru Jára 😀

      • To bych teda chtěl vidět jak 65W Ryzen bere při renderu 200W… Proboha to jsou zase kecy…

        Jak psal Jan O. to by musel být přetaktovaný a i to by byl asi problém… Já měl OC R7 1700 i R5 1600 či R5 3600 a teda fakt takových hodnot jsem nedosáhl…

      • 200W 65W Ryzen? To snad není ani technický možné, protože by ti při té spotřebě asi shořel. Pochybuju že to chladíš vodou. A navíc by to musela být vaše chyba a pouštíte do CPU velké napětí a to asi moc dlouho nezvládne. Btw, mám R9 3900X s PBO ON a přes 140W nejde, ať dělám, co dělám. Ani když nastavím limit 200W.

  5. Sice to v clanku pises, ale tak jak to podavas, to je nesmyslne. Grafiky RX 6000 od AMD se pro tezbu vubec nehodi, protoze pro tezbu je Infinity Cache k nicemu a sbernice je moc uzka. Grafiky od AMD teda ochranu proti kryptomenam obsahuji „by design“, logicky je teda nesmysl, chtit po AMD, aby tam jeste nejakou ochranu pridavali.

    Problem nedostatku grafik od AMD nakonec nelezi u tezaru, ale AMD vymenila s TSMC dodavky cipu grafik za dodavky cipu pro procesory a pro konzole. Tudiz, dokud nebude uspokojen zajem o Ryzeny, Xboxy a Playstationy, nehrozi dostatek Radeonu.

      • To ti samozrejme nikdo zakazovat nebude. 🙂
        Akorat toho na 192 bitove sbernici vytezis tak malo, ze se ti cena karty jen tak nevrati v pripade RX 6700. V pripade RX 6800 s 256 bitovou sbernici je navratnost vlozene investice lepsi, ale porad neni tak dobra jako u RTX 3080 s 320 bitovou sbernici.
        Pokud dnes mluvime o RTX 3060, kde NVidia omezila tezbu, tak v pripade RX 6700, ktera je mimochodem vykonejsi, je omezeni dane opravdu „by design“ tou sbernici.
        Podobne, pokud budou highend grafiky vyrabene ve vetsim mnozstvi, budou tezari zkupovat predevsim RTX 3080 od NVidie, protoze ma sirsi sbernici nez podobne herne vykonna RX 6800XT. Problem grafik obecne nejsou tezari, problem grafik je nedostatecna vyroba. Pokud bude vyroba na urovni vyroby predchozi generace, coz neni, tak je dost mozne, ze jestli tou dobou bude stale pokracovat kryptohorecka, ze budou grafiky od NVidie stale nedostatkovym zbozim. Tim je snad jasne vysvetleno, proc AMD zadne omezeni na tezbu davat nemusi. (tecka)