AMD odhalilo FreeSync 2, pro kvalitnější adaptivní obnovování a podporu HDR

5

Technologie AMD FreeSync pro adaptivní
obnovování monitorů už tu bude bezmála dva roky a uchytila
se poměrně úspěšně, firma nyní hlásí, že už ji podporuje
121 monitorů od 20 výrobců. Dnes AMD odhalilo její evoluci,
nazvanou FreeSync 2. Nejde tak úplně „novou generaci“ nebo
náhradu, FreeSync 2 rozšiřuje možnosti původní technologie
a garantuje některé volitelné funkce. Půjde tedy
o vylepšenou specifikaci, ovšem zároveň s monitory
podporujícími FreeSync 2 bude dál paralelně existovat
i běžné FreeSync jako jednodušší varianta.

AMD odhaluje FreeSync 2

 

HDR

V čem FreeSync 2 spočívá?
Pod touto značkou se budou paradoxně schovávat hlavně funkce,
které s původním významem FreeSync úplně nesouvisí.
Hlavní novinkou totiž bude vylepšená podpora pro HDR monitory ve
Windows.

V rámci FreeSync 2 chce AMD
vyřešit různé problémy s provozem HDR obrazovek centrálně
ve svém ovladači. V současnosti takové vykreslování
vyžaduje dvojí mapování barev. Samotná aplikace exportuje svá
interně zpracovávaná data (u her by to mohly být poměrně
přesné hodnoty v FP32) do nějakého standardizovaném
formátu, například HDR 10, který je poslán monitoru. Ovšem
protože charakter podsvícení a barevného gamutu je u každého
LCD (či OLED monitoru) odlišný, monitory zároveň potřebují
další konverzi. Ta je pak třeba i pokud do nich pošlete
standardní ne-HDR (SDR) obraz třeba vaší pracovní plochy.

Ve FreeSync 2 chce AMD integrovat mapování barev v HDR do jednoho kroku, který by rovnou respektoval barevný profil monitoru
Ve FreeSync 2 chce AMD integrovat mapování barev v HDR do jednoho kroku,
který by rovnou respektoval barevný profil monitoru

Jednoduše řečeno, AMD navrhuje ono
druhé mapování barev eliminovat. Monitor podporující FreeSync 2
by byl schopen svou barevnou charakteristiku sdělit grafické kartě,
která jej živí. Ta by pak pro jeho potřeby upravila rovnou
parametry oné první konverze probíhající softwarově v počítači,
aplikaci, respektive ovladačích GPU. Její výstup by pak už přímo
seděl danému monitoru a mohl by se zobrazit přímo. To jednak
znamená menší chyby ze zaokrouhlování, hlavní výhoda ale bude
v rychlosti. Konverze barev v elektronice monitoru nemusí
být rychlá a přidává další zpoždění (tzv. input lag)
navíc. FreeSync 2 by tudíž díky jedinému mapování barev
mělo redukovat latenci při hraní.

 

Tato optimalizovaná zobrazovací cesta
by měla obcházet systém barevných profilů pro monitory
s širším gamutem a podporu pro HDR ve Windows. Kromě
HDR ve hrách by měla také zlepšovat spolupráci HDR monitoru
s SDR aplikacemi a prostředím Windows, které s tímto
standardním barevným prostorem také počítá. FreeSync 2 by
tak mělo také zajišťovat konverzi SDR obrazu pro správné
(nepřepálené) zobrazení na HDR displeji a automaticky vše
přepínat mezi HDR a SDR dle potřeby.

Systém FreeSync 2 má také řešit automatické přepínání mezi HDR aplikacemi a tradičními programy
Systém FreeSync 2 má také řešit automatické přepínání mezi HDR aplikacemi a tradičními programy

FreeSync 2 bude potřebovat
spolupráci s vývojáři her, kteří budou muset použít pro
mapování barev komponentu nebo API, kterou AMD poskytne místo
vlastní implementace, aby mohla konverze ve hře být sloučena
s konverzí na konkrétní monitor a panel. Výrobci
monitorů také budou muset zajistit, aby jejich monitor dovolil
zobrazovat přímo barevná data posílaná grafikou bez další
konverze, kterou by běžně elektronika dělala. Zejména ale budou
muset zprostředkovat potřebné profily barev a jasu, aby
ovladače AMD mohli správné parametry obrazu zajistit.

 

 

Vyšší nároky

Kromě popsaných funkcí pro HDR obraz
bude ale FreeSync 2 také garantovat vyšší kvalitu pro systém
adaptivního obnovování. U běžného FreeSync nemusí všechny
monitory nutně mít dostatečný rozsah frekvencí, v němž
umí adaptivně obnovovat, a tedy ne všechna LCD podporují
důležitou technologii LFC (Low Framerate Compensation), která
zajišťuje hladký pohyb i při propadu FPS pod minimum
monitoru. Pokud ale bude monitor avizovat podporu FreeSync 2,
musí vždy mít dostatečný rozsah a bude tedy automaticky
umět LFC. Podmínkou certifikace má také být nízká prodleva při
zpracování obrazu (input lag). Latence mezi odesláním snímku
a jeho zobrazením by tedy neměla být velká, což je důležité
pro responzivitu v ovládání hry. Tato podmínka nízké
latence platí jak pro režim SDR, tak pro HDR.

Certifikace FreeSync 2 má garantovat nižší input lag
Certifikace FreeSync 2 má garantovat nižší input lag

Podpora HDR a potřebných
frekvencí (rozsah, kdy je maximální frekvence alespoň 2,5× proti
minimální, splňují obvykle jen 144Hz panely) znamená, že
FreeSync 2 bude alespoň zpočátku jen věcí highendových LCD
a také bude vyžadovat náročnější certifikaci (například
kvůli sladění barevných profilů). Údajně je možné, že
certifikace a použití technologie už pro výrobce nebude
zadarmo, ale bude spojena s určitými poplatky jako u G-Sync
(kolik Nvidia účtuje, není známo; podle AnandTechu to však „není
levné“). FreeSync tak možná přestane být zadarmo, ale údajně
má pořád být „free“ ve smyslu otevřenosti, takže
technologie bude nadále k dispozici pro všechny zájemce.

 

Monitory splňující FreeSync 2
v tuto chvíli ještě žádné oznámené nejsou, několik
výrobců by je ale podle AMD mělo mít v přípravě nebo
jejich výrobu zvažují. Na stránce grafických karet by nicméně
podpora měla být široká. Tento standard mají podporovat všechna
GPU, která už umí základní FreeSync, tedy GCN 1.1 a novější
až po nejnovější Polarisy. Bude jim údajně stačit jen
aktualizace ovladačů.

Co bohužel nevíme, je termín, kdy by
se toto vše mělo objevit na trhu. Dnešní odhalení jen prezentuje
tuto připravovanou technologii, ta ale zatím není zralá na
uvedení. Nevíme tedy, jak dlouho se bude čekat na podporu
v ovladačích, nebo na dostupnost monitorů. AnandTech hádá,
že by se FreeSync 2 reálně mohlo objevit ještě do konce
tohoto roku, ale AMD zatím žádný takový příslib oficiálně
nedává.

Zdroj: AnandTech,
AMD

AMD odhalilo FreeSync 2, pro kvalitnější adaptivní obnovování a podporu HDR
Ohodnoťte tento článek!

5 KOMENTÁŘE

  1. Ještě jim nefunguje dobře první verze a už ohlašují druhou, no a nejlepší je na tom to že bude potřebovat spolupráci s vývojáři her, tak to je předem odvařené, co není záležitostí hardware, nemůže mít jistotu dobře fungujícího systému.