AMD odhalilo FreeSync 2, pro kvalitnější adaptivní obnovování a podporu HDR

5

Technologie AMD FreeSync pro adaptivní obnovování monitorů už tu bude bezmála dva roky a uchytila se poměrně úspěšně, firma nyní hlásí, že už ji podporuje 121 monitorů od 20 výrobců. Dnes AMD odhalilo její evoluci, nazvanou FreeSync 2. Nejde tak úplně „novou generaci“ nebo náhradu, FreeSync 2 rozšiřuje možnosti původní technologie a garantuje některé volitelné funkce. Půjde tedy o vylepšenou specifikaci, ovšem zároveň s monitory podporujícími FreeSync 2 bude dál paralelně existovat i běžné FreeSync jako jednodušší varianta.

AMD odhaluje FreeSync 2

 

HDR

V čem FreeSync 2 spočívá? Pod touto značkou se budou paradoxně schovávat hlavně funkce, které s původním významem FreeSync úplně nesouvisí. Hlavní novinkou totiž bude vylepšená podpora pro HDR monitory ve Windows.

V rámci FreeSync 2 chce AMD vyřešit různé problémy s provozem HDR obrazovek centrálně ve svém ovladači. V současnosti takové vykreslování vyžaduje dvojí mapování barev. Samotná aplikace exportuje svá interně zpracovávaná data (u her by to mohly být poměrně přesné hodnoty v FP32) do nějakého standardizovaném formátu, například HDR 10, který je poslán monitoru. Ovšem protože charakter podsvícení a barevného gamutu je u každého LCD (či OLED monitoru) odlišný, monitory zároveň potřebují další konverzi. Ta je pak třeba i pokud do nich pošlete standardní ne-HDR (SDR) obraz třeba vaší pracovní plochy.

Ve FreeSync 2 chce AMD integrovat mapování barev v HDR do jednoho kroku, který by rovnou respektoval barevný profil monitoru
Ve FreeSync 2 chce AMD integrovat mapování barev v HDR do jednoho kroku,
který by rovnou respektoval barevný profil monitoru

Jednoduše řečeno, AMD navrhuje ono druhé mapování barev eliminovat. Monitor podporující FreeSync 2 by byl schopen svou barevnou charakteristiku sdělit grafické kartě, která jej živí. Ta by pak pro jeho potřeby upravila rovnou parametry oné první konverze probíhající softwarově v počítači, aplikaci, respektive ovladačích GPU. Její výstup by pak už přímo seděl danému monitoru a mohl by se zobrazit přímo. To jednak znamená menší chyby ze zaokrouhlování, hlavní výhoda ale bude v rychlosti. Konverze barev v elektronice monitoru nemusí být rychlá a přidává další zpoždění (tzv. input lag) navíc. FreeSync 2 by tudíž díky jedinému mapování barev mělo redukovat latenci při hraní.

 

Tato optimalizovaná zobrazovací cesta by měla obcházet systém barevných profilů pro monitory s širším gamutem a podporu pro HDR ve Windows. Kromě HDR ve hrách by měla také zlepšovat spolupráci HDR monitoru s SDR aplikacemi a prostředím Windows, které s tímto standardním barevným prostorem také počítá. FreeSync 2 by tak mělo také zajišťovat konverzi SDR obrazu pro správné (nepřepálené) zobrazení na HDR displeji a automaticky vše přepínat mezi HDR a SDR dle potřeby.

Systém FreeSync 2 má také řešit automatické přepínání mezi HDR aplikacemi a tradičními programy
Systém FreeSync 2 má také řešit automatické přepínání mezi HDR aplikacemi a tradičními programy

FreeSync 2 bude potřebovat spolupráci s vývojáři her, kteří budou muset použít pro mapování barev komponentu nebo API, kterou AMD poskytne místo vlastní implementace, aby mohla konverze ve hře být sloučena s konverzí na konkrétní monitor a panel. Výrobci monitorů také budou muset zajistit, aby jejich monitor dovolil zobrazovat přímo barevná data posílaná grafikou bez další konverze, kterou by běžně elektronika dělala. Zejména ale budou muset zprostředkovat potřebné profily barev a jasu, aby ovladače AMD mohli správné parametry obrazu zajistit.

 

 

Vyšší nároky

Kromě popsaných funkcí pro HDR obraz bude ale FreeSync 2 také garantovat vyšší kvalitu pro systém adaptivního obnovování. U běžného FreeSync nemusí všechny monitory nutně mít dostatečný rozsah frekvencí, v němž umí adaptivně obnovovat, a tedy ne všechna LCD podporují důležitou technologii LFC (Low Framerate Compensation), která zajišťuje hladký pohyb i při propadu FPS pod minimum monitoru. Pokud ale bude monitor avizovat podporu FreeSync 2, musí vždy mít dostatečný rozsah a bude tedy automaticky umět LFC. Podmínkou certifikace má také být nízká prodleva při zpracování obrazu (input lag). Latence mezi odesláním snímku a jeho zobrazením by tedy neměla být velká, což je důležité pro responzivitu v ovládání hry. Tato podmínka nízké latence platí jak pro režim SDR, tak pro HDR.

Certifikace FreeSync 2 má garantovat nižší input lag
Certifikace FreeSync 2 má garantovat nižší input lag

Podpora HDR a potřebných frekvencí (rozsah, kdy je maximální frekvence alespoň 2,5× proti minimální, splňují obvykle jen 144Hz panely) znamená, že FreeSync 2 bude alespoň zpočátku jen věcí highendových LCD a také bude vyžadovat náročnější certifikaci (například kvůli sladění barevných profilů). Údajně je možné, že certifikace a použití technologie už pro výrobce nebude zadarmo, ale bude spojena s určitými poplatky jako u G-Sync (kolik Nvidia účtuje, není známo; podle AnandTechu to však „není levné“). FreeSync tak možná přestane být zadarmo, ale údajně má pořád být „free“ ve smyslu otevřenosti, takže technologie bude nadále k dispozici pro všechny zájemce.

 

Monitory splňující FreeSync 2 v tuto chvíli ještě žádné oznámené nejsou, několik výrobců by je ale podle AMD mělo mít v přípravě nebo jejich výrobu zvažují. Na stránce grafických karet by nicméně podpora měla být široká. Tento standard mají podporovat všechna GPU, která už umí základní FreeSync, tedy GCN 1.1 a novější až po nejnovější Polarisy. Bude jim údajně stačit jen aktualizace ovladačů.

Co bohužel nevíme, je termín, kdy by se toto vše mělo objevit na trhu. Dnešní odhalení jen prezentuje tuto připravovanou technologii, ta ale zatím není zralá na uvedení. Nevíme tedy, jak dlouho se bude čekat na podporu v ovladačích, nebo na dostupnost monitorů. AnandTech hádá, že by se FreeSync 2 reálně mohlo objevit ještě do konce tohoto roku, ale AMD zatím žádný takový příslib oficiálně nedává.

Zdroj: AnandTech, AMD

AMD odhalilo FreeSync 2, pro kvalitnější adaptivní obnovování a podporu HDR

Ohodnoťte tento článek!

5 KOMENTÁŘE

  1. Ještě jim nefunguje dobře první verze a už ohlašují druhou, no a nejlepší je na tom to že bude potřebovat spolupráci s vývojáři her, tak to je předem odvařené, co není záležitostí hardware, nemůže mít jistotu dobře fungujícího systému.