AMD opět vydává superovladač. Co je nového v edici Crimson ReLive

128

Před dvěma lety AMD začalo tradici,
kdy na konci roku zhruba k Vánocům vydává speciální
ovladač přinášející velké množství nových vylepšení
a funkcí. Prvním z nich byl Catalyst
Omega
, loni pak poprvé nově Radeon
Software Crimson Edition
. Letos takové supervydání přichází
také, a to pod jménem Crimson ReLive Edition. ReLive bude mít
ovšem poněkud větší záběr – obsahuje nejen novinky pro
herní ovladače, ale také v Radeon Software Pro a novinky
pro vývojáře v rámci open source programu GPUOpen.

Ovladač AMD Radeon Software Crimson ReLive Edition
Ovladač AMD Radeon Software Crimson ReLive Edition

 

ReLive, Chill a novinky pro Radeony

Ovladač Crimson ReLive Edition (momentálně je dostupná verze 16.12.1) by měl přinášet i
nějaké výkonnostní optimalizace, které však přicházejí
i běžných vydáních, někdy i specificky uváděných
pro nové tituly. Výkon grafiky by tedy měl jít nahoru (ovšem v slajdu AMD udává souhrn všech dosavadních optimalizací, takže pozor), nicméně
zde se zaměříme hlavně na nové funkce, které AMD přidalo.

Jako obvykle došlo také k optimalizacím výkonu

 

První novinkou je rozšířená funkce
Display Connectivity“ v ovladačích, která má
detekovat a diagnostikovat problémy při připojení monitorů
či televizí, například vadné HDMI kabely. Ovladač zjišťuje,
zda obrazovka funguje, zkouší nižší a jednodušší nastavení,
pokud zjistí, že nikoliv, a případně upozorní na problémy
a možná řešení. Funkce byla prý původně inspirována
tím, že šéfovi Radeonů Kodurimu nefungovala televize a inženýři
nakonec jako příčinu zjistili, že si z laboratoře odnesl
vadný kabel určený z vyhození.

Crimson ReLive by měl také zapínat
podporu pro HDR zobrazení ve hrách a videu s formáty
Dolby VisionHDR 10, opět na Widnows 7/8.1/10.
Fungovat má na Radeonech RX, ale také na kartách s čipem
Fiji, R9 380(X) a R9 390/390X.

 

Vylepšení FreeSync

Velké novinky přichází také do
FreeSync. To doposud
fungovalo jen v tzv. exkluzivním režimu celé obrazovky, nyní
ale umí i režim „Windowed borderless fullscreen“, který
umožňuje mít například FreeSync aktivní na jednom z dvou
monitorů, zatímco na druhém běží jiné aplikace, a také
při přepnutí ze hry pomocí alt-tab nedochází k problémům
a prodlevě s přepínáním režimu. Tento režim by také
měl vylepšovat odezvu. AMD rovněž upravilo chování při
střídání různých snímkových frekvencí. Přechody mezi
pomalými a rychlými scénami budou odstupňované pro větší
plynulost, což by mělo zřejmě být použito zejména na
noteboocích, kde by mělo dojít i k zlepšení provozních
vlastností grafiky.

Ovladač AMD Radeon Software Crimson ReLive Edition

Ovladač AMD Radeon Software Crimson ReLive Edition

 

8K obrazovky

Výstup na monitor u GPU Polaris
10/11 dostal také podporu pro režim HBR3 na rozhraní DisplayPort.
Ten umožňuje zobrazit po jednom kabelu kromě rozlišení 4K při
120 Hz a 5K při 60 Hz také rozlišení 8K (7680 ×
4320 bodů) s frekvencí 30 snímků za vteřinu.

Ovladač AMD Radeon Software Crimson ReLive Edition

 

V novém ovladači se také
objevila již dříve přislíbená GPU akcelerace přehrávání
videa ve formátu VP9, a to až v rozlišení 4K při
60 snímcích za vteřinu. Akcelerace má fungovat s Windows
7/8.1 a 10 na grafikách Polaris, ale snad i na starších
modelech (v poznámkách bohužel nejsou bližší detaily, ale
podle určitých zdrojů by mělo být použito OpenCL, což by
podporu starších řad umožňovalo). A také na APU Stoney
Ridge (a snad i Bristol
Ridge
, což ale potvrzeno není), kde by ale asi mohlo být
snížené maximální rozlišení – alespoň dle starších
informací. Akceleraci na GPU má získat také Skype,
konkrétně ve spojení s čipy APU. Výsledkem by mělo být
nižší zatížení jader CPU při jeho běhu.

 

 

Chill: pomaleji, ale úsporně

Nyní přichází čas na největší
novinky (nebo aspoň na ty, na které AMD kladlo největší důraz).
První je Radeon Chill, což je funkce založená na vylepšené
technologii firmy Hialgo, kterou AMD dříve koupilo. Chill jednoduše
řečeno šetří energii a teplo produkované grafikou. Dělá
to tak, že dynamicky snižuje obnovovací frekvenci zobrazení,
pokud detekuje nízkou míru aktivity (například pokud při hře
zastavíte a příliš se nehýbete). Podle AMD je možné
získat až 31% snížení spotřeby a také lepší teplotu.
Nejúčinnější je Chill u her, které běží ne velmi
vysokých frekvencích, například tituly kategorie eSports.

Ovladač AMD Radeon Software Crimson ReLive Edition
Ovladač AMD Radeon Software Crimson ReLive Edition

Radeon Chill by měl využívat
inteligentnější časování snímků, aby byly obnovení obrazovky
a práce GPU lépe synchronizované. Kromě spotřeby by Chill
měl mít ještě jednu výhodu. Má ve frontách méně snímků,
takže by měl poskytovat také menší latenci. Odezva na monitoru
může být údajně také až o třetinu lepší.

Ovladač AMD Radeon Software Crimson ReLive Edition
Ovladač AMD Radeon Software Crimson ReLive Edition

Systém by měl být vyladěn tak, aby
uživatel nic nepoznal, funkce bude povolena jen pro vyzkoušené hry
(momentálně 18 titulů, další mají přibývat postupně). Ve
výchozím stavu je ale vypnutá, aktivovat ji lze pro podporované
hry globálně nebo individuálně v aplikaci Radeon Settings.
Chill zatím pracuje v DirectX 9, 10 a 11, zatím však ne
ve Vulkanu nebo DirectX 12, kam bude rozšířen až později. Funkce
je již kompatibilní s FreeSync, s nímž by asi měla
fungovat lépe než s běžným monitorem.

Zlepšení spotřeby díky Radeon Chill v některých hrách (pozor, výkon není stejný)
Zlepšení spotřeby díky Radeon Chill v některých hrách (pozor, výkon není stejný)

 

 

Streamovací a nahrávací aplikace

Druhá velká funkce je Radeon
ReLive
, po níž je i celé vydání pojmenováno. ReLive je
aplikace pro sdílení a streamování vašeho hraní a také
pro personalizaci těchto funkcí. Respektive – nejen hraní,
aplikace ReLive má umět nahrávat i běžné programy třeba
pro pracovní účely. Spolupracuje se službami Twitch, Youtube,
Panda.tv a některými dalšími (ve slajdech jsou uváděny
ještě služby specifické pro Čínu/Asii). ReLive je tedy
evidentně náhradou za část funkcí aplikace Gaming Evolved
založené na Raptru, kterou AMD
přestalo oficiálně podporovat
.

Ovladač AMD Radeon Software Crimson ReLive Edition

Aplikace má svou lištu, zobrazovanou
ve hře (zpřístupňující nastavení či spoušť pro snímek
obrazovky), umožňuje také nastavení horkých kláves. Zajímavá
funkce je, že si můžete do záznamu vložit své vlastní logo či
jinou „overlay“, případně se chlubit informacemi o vašem
hardwaru. Cílem ReLive je také mít nízké dopady na výkon –
okolo 3% propadu FPS dle testování AMD.

Výkonnostní propady při použití ReLive na Radeonu RX 480 dle testů AMD
Výkonnostní propady při použití ReLive na Radeonu RX 480 dle testů AMD

ReLive je ve výchozím stavu vypnuté,
stejně jako jeho funkce Instant Replay, která nahrává neustále
posledních až 20 minut pro případ, že se rozhodnete nějaký
„hrdinský skutek“ uchovat ex post. Aktivovat ji můžete v
Radeon Settings, kde se také nastavuje formát a kvalita.

ReLive, Chill a novinky pro Radeony

Nové technologie, GPUOpen a funkce pro profi sféru

AMD také rozšířilo podporu GPU,
u kterých je dostupné přetaktování s nástrojem
WattMan. Nyní by měl fungovat se všemi GPU založenými na
GCN vyjma první generace – od Radeonů R7 260/360,
R9 260, R9 290/390, R9 285/380 po Fury.

Ovladač AMD Radeon Software Crimson ReLive Edition
Ovladač AMD Radeon Software Crimson ReLive Edition

Ovladače mají také nový instalátor,
jehož výhodou je možnost zvolit „čistou instalaci“, což by
mělo zajistit, že nebudou zachována nějaká stará nastavení,
jako při běžné instalaci. Další menší novinkou v aplikace
Radeon Settings je poradce s upgradem, který můžete s vyvolat
pro konkrétní nainstalovanou hru a dostanete informace
o jejích požadavcích a zda je splňujete. Zatím ale
funguje jen v Americe a u her platformy Steam.
V aplikaci se také bude dát vyplňovat zpětná vazba
a „hlasovat“ pro konkrétní funkce ovladačů.

Linux

Ani Linux nepřišel úplně zkrátka,
ačkoliv vydání Crimson ReLive je celkově jasně zaměřené na
funkce pro Windows. Na Linuxu by se měla objevit podpora pro
FreeSync, ale kromě toho ještě něco. Nová generace ovladače, na
kterou AMD v posledních letech přechází, dostala nyní
oficiálně pokrytí pro všechny samostatné grafiky s architekturou
GCN, zatímco doposud byla omezená jen na novější čipy.

 

GPUOpen

A nyní k věcem, které AMD směřuje na tvůrce obsahu, spíše než koncové uživatele. První novinkou dostupnou vývojářům
v GPUOpen je knihovna Radeon Loom, která využívá GPU
ke kombinování obrazu z většího množství kamer, získaného
při prostorovém VR či 360° filmování. Loom je založen na
OpenVX a umožňuje „sešívání“ videa okamžitě
v reálném čase i offline. Pokud není třeba výpočet
v reálném čase, je možné zpracovat video až v rozlišení
8K × 4K bodů z až 31 kamer, při běhu v reálném čase
je možno použít 24 kamerových úhlů a mít rozlišení do
4K × 2K.

Radeon Loom lze využít ke spojování prostorového vide z více kamer
Radeon Loom lze využít ke spojování prostorového vide z více kamer

 

Druhou novinkou je benchmarkovací
nástroj, nazvaný Open Capture and Analytics Tool (OCAT).
Tento nástroj vznikl ve spolupráci s externím vývojářem
a slouží k záznamu a analýze výkonu her v DirectX
11 a 12, jakož i Vulkanu. Opět jde o open source
software.

Ovladač AMD Radeon Software Crimson ReLive Edition

 

Pro vývoj her uvedlo AMD knihovnu pro
implementaci efektu Depth of Field, čili simulaci
fotografické či filmové hloubky ostrosti. Jde tedy o rozostření
zejména pozadí za ústředním objektem, efekt také označovaný
jako „bokeh“. Tento komponent je možno ve hrách (v reálném
čase) použít pro vytvoření „filmového charakteru“ scény
a funguje v DirectX 12.

Ovladač AMD Radeon Software Crimson ReLive Edition

 

Spolu s touto knihovnou přináší
AMD také TressFX 4.0, tedy novou verzi své open source
knihovny pro vykreslování srsti, vlasů a podobných objektů.
Opět je použitelná pod DirectX 12 a hlavní novinou by mělo
být simulování interakce vlasů, například doteku s okolím
či jiným objektem. AMD také aktualizovalo své knihovny AMF
(na verzi 1.4) pro multimédia, přináší například novinky
v enkódování HEVC (patrně by mělo jít o použití
obdélníkových bloků, které standard podporuje – tj.
například 16×8 místo dvou 8×8 bloků).

Ovladač AMD Radeon Software Crimson ReLive Edition

 

Optimalizace VR

AMD také při prezentaci připomnělo
nástroje pro zrychlení výpočtů virtuální reality: vykreslování
s variabilním rozlišením (MultiRes Rendering, či také
Variable Rate Shading), uvedené spolu
s grafikami architektury Polaris
 – které umožňuje
uspořit výkon snížením kvality periferních částí scény.

Ovladač AMD Radeon Software Crimson ReLive Edition

AMD také uvádí podporu pro
MultiView Rendering“, což je vykreslování více
pozorovacích úhlů (levé/pravé oko) s využitím redundance
výpočtů – obě scény jsou totiž velmi podobné a s touto
funkcí je grafika spočítá naráz v jednom průchodu, což
vyjde celkově rychleji. Mělo by jít o podobnou techniku,
jakou Nvidia inzeruje pro Pascaly pod jménem Simultaneous
Multi-Projection
.

 

 

Radeon Pro

Novinkou v Crimson ReLive Edition
je, že se „velký refresh“ bude týkat i ovladačů pro
profi uživatele karet Radeon Pro a dřívějších modelů
FirePro (AMD jinak potvrdilo, že Radeon Pro značku FirePro plně
nahrazuje). Ti dostanou – či během letoška už dostali –
například renderovací pluginy na bázi knihovny Radeon
Prorender
(je podporována
v Rhino, Cinema 4D, SolidWorks, Blenderu a Autodesk Maya
a 3DS Max). Profesionální řada má také podporu pro LiquidVR
a AMD spolupracuje na podpoře s velkým množstvím
softwarových firem, které pro tento sektor (design, průmysl,
filmovou branži) vyvíjí programy.

Zlepšení výkonu v některých podporovaných aplikacích (mělo by jít o průměry, nikoliv vybrané nejlepší výsledky)
Zlepšení výkonu v některých podporovaných aplikacích (mělo by jít o průměry, nikoliv vybrané nejlepší výsledky)

V řadě
aplikací by také měly grafiky získat podstatná zlepšení
výkonu. Novinkou ve vydání Crimson ReLive Pro je dostupnost open
source ovladače karet profesionální řady pro Linux. AMD nadále
nabízí také proprietární uzavřený ovladač s funkcemi
navíc.

 

 

Na
závěr: AMD potvrdilo, že velký výroční update přijde také
příští rok, takže se podobný balík novinek má dostat ven
i příští listopad či prosinec. Mimochodem, zástupci firmy
také sdělili, že neplánují žádné požadavky na registraci
a stahování ovladačů bude nadále zcela volné –
evidentně narážka na registrační
politiku Nvidie okolo GeForce Experience
.

Zdroj:
AMD

Ohodnoťte tento článek!

128 KOMENTÁŘE

  1. 1 – tak červení mají už i superovladače jo 😀 kam to ten svět spěje

    2 – hm .. relive a chill? .. proč mam pocit že jsem již něco takového někde už viděl 🙂

    a do třetice všeho dobrého a zlého 🙂
    3 – hm a koukám že tam mají také screen ze hry Battlefield 1 a ukazují jak o moc ultra více lidé uvidí při 8K rozlišení 😀 ..ou ye.. tak to je fajn, už jen škoda že ani s tou jejich 480desátkou to nedá těch 8k aspoň na 15fps při low detailech 😀 ale hlavně že to někdo uvidí že ano 🙂 bože jeho proč… proč…

  2. AMD už by to divadlo mělo zavřít a prodat, Crimson je jen fraška plná bugů, ten patent na snižování spotřeby nemá chybu, jak jinak že, když jim na běh těch jejich GPU nestačí ani atomová elektrárna. Ale nejlepší je to jejich navýšení výkonu, jak píše Guru Jára DD, hra si veme tolik fps kolik potřebuje, a ejhle, z RX 480 mají Titána.

  3. našel jsem drobnou chybičku „určený z vyhození“ určitě tam má být písmenko „k“
    Dotaz pro JAN OLŠAN – Jane prosím Tě je možné se s tebou Nějak spojit? Chtěl bych se jen na něco zeptat.

    Mno sem se tu zas kouk a vidím že se tu moc nezměnilo 🙂 Maudit stále plive na cokoli od AMD :-)(on to bude snad dělat do skonání světa :-D) A stále se najde pár trolů co budou rýpat pro zábavu 🙂 Ale některé troly postrádám tedy pokud tu nejsou pod jinými nicky 🙂 Třeba takový Vlko mi tu chybí :-)já mu říkal vlček 🙂

    • Vracet vas do reality je zabava. Treba narust vykonu jen 8% (a to je jeste ten nejlepsi pripad) za pul roku je oproti historii dost slabe, ale vy okolo toho skacete radosti a oslavujete 😀 Nebo ze ma AMD konecne HDR10, ktere Nvidia ma uz dlouho. Nebo Chill technologie, ktera neodemkla zadne zazracne features v Polaris, ale proste dropuje snimky – tzn. snizuje spotrebu snizenim vykonu (a vyraznym navysenim odezvy, dle mereni Tom’s Hardware), zatimco vy to oslavujete jako zazrak a nektera indvidua (redaktori dvou konkurencnich webu) tvrdi, ze se odezva snizila, absolutne ignorujic realitu namerenych hodnot 😀

      Jako casova investice 5 minut denne, a takovy srandy. Kdo by to nedelal? 😀

      • a jaký by ten nárust za půl roku měl podle tebe být ? 25% ? Jinak nevidím nikde, že by tady někdo oslavoval a skákal radostí, jediný kdo tady oslavuje seš ty se svým mesiášským syndromem :-))

      • Promin ale ta Tva realita je zcela zcestna… Viz R9 380/380X je onicem a jedine GTX960… Ja psal ze 960tka je dobra karta, ale tak na rok… a realita? GTX960 upravdu po roce hodne ztraci vykon gor v novych hrach zatim co R9 380/380X ne… Jeste ze jsme Te neposlouchal a koupil si tu 380X ta naopak proziva oziveni dokonce v novych hrach dokaze sekundovat GTX970… Ale Tvoje mantra byla ze R9 380X je „shit“… Takze stacil rok a ukazala se pravda… ono uz po pulroce bylo mozne pozorovat ze obe karty sly rozdilnou cestou… Bohuzel GTX960 byla orezana az na kost… Prodeje mely byt 50/50 960 nizsi spotreba cca o 60W 380/380X vyssi vykon a lepsi vyhlidky do budoucna… Ale Ty jsi nepoucitelny takze Te nebudu resit…

          • Nebylo Watch Dogs 2 zase GameWorks – čili stejná situace? Nebo se pletu?

            Jestli si dobře vzpomíním, tak když Nvidia tu hru bundlovala, tak se v jejím článku psalo o použití různých těch Nvidiáckých technik.

            • Nejdřív si přečti komentáře předtím o jakách grafikách je řeč pak dál onanuj nad těmi pár fps navíc 🙂

            • Ale to je presne ta pointa. Oni obhajuji nejaky pofiderni pokrok ve vykonu AMD grafik po dvou a vice letech na hrach, ktere silne podporovalo AMD. Kdyz se ale podivas na hry podporovane Nvidii, je situace uplne opacna. Predpokladal bych, ze si clovek pak rekne „aha, tak ona bude pravda asi trochu jinde“. Bohuzel, oni stale tlaci svoje stupidni a omezene zavery. A nejhorsi z nich je ten jejich „sef“, ktery hry podporovane Nvidii z testu vyhazuje (ty od AMD tam samozrejme nechava). Jeste ze mu na ten jeho web nikdo neleze a zbytek internetu si z nej dela srandu. Trochu se tresu dne, az ho nekdo mimo ty jeho ovecky zacne brat vazne.

            • To co pises a co linkujes je presne ta s odpustenim stupidita fandu AMD. Cetl jsi to vubec?

              „our testing suite has expanded with new games and updated drivers while older titles were summarily brought behind the woodshed….forcefully retired“

              Tzn. ze odstranili nektere DX11 tituly (shodou okolosti ty, kde mela Nvidia naskok) a pridali DX12/Vulkan tituly. Udelali to tak, ze je to prakticky 50/50 mezi DX11/DX12. Prijde ti, ze to odpovida realite poctu DX11 her proti DX12 hram? Ne.

              A co je vubec nejvtipnejsi na te recenzi, je Gears of War 4, Nvidia Game Ready hra. Tam GTX1060 drti ty Radeony neskutecne. A presne te dokazuje, co rikam celou dobu – ten vas domecek z kater, ktery stoji ciste na prozatimni prevaze AMD DX12 titulu (a i tech je zatim jen par), je jen iluze.

            • pokrok nezastavis 🙂 tech testu je vic a ze pribyva DX12 her? tys cekal neco jinyho? Nebud naivni 🙂 Ja ty Tvoje nesmysly zazil jak jsme se dohadovali nad 960tkou proto vim ze jsi jen troll 🙂 A jak jsem psal jinde ty ty svoje nesmysly budes obhajovat i dnes 🙂 A zas jsem mel pravdu 🙂 Jo jiste jsem AMD fanboy a proto pouzivam i grafiky Nvidia 😀 Pripominas mi jineho mudrlanta viz zde 😉 Jinak ty reakce jsem od Tebe cekal jak rikam troll… https://www.facebook.com/groups/673624526105056/permalink/893349040799269/

            • Zacinas byt zoufaly, tzn. jeste pritvrdime 😀

              Shrneme si to – ty tvrdis, ze je RX480 lepsi investice do budoucna – na zaklade urcite sady testu, kde je 90% titulu podporovanych AMD. Ja tvrdim, ze u her podporovanych Nvidii je situace naprosto opacna. Ze cele vase „AMD je lepsi v DX12“ je iluze, zpusobena prave jen docasne vetsim poctem DX12 titulu s podporou AMD (coz neni tezke, kdyz celkovy pocet DX12 her se da spocitat na prstech ruky prumerneho mutanta) – v Nvidia titulech AMD dostava setsakra na zadek (stejne jako v DX11) – a tvuj vlastni odkaz to potvrdil 😀 😀 😀

              Jen tak pro zabavu sem dam konkretni citaci z toho tveho odkazu: „Gears of War where NVIDIA does put in an impressive showing“

              😀

              Realita je takova, ze az bude venku vic DX12 her (zatim jich neni ani 20, zatimco DX11 her existuji stoveky) a pomer sil mezi enginy s podporou Nvidie, AMD nebo obojiho se vyrovna, bude GTX1060 drtit tu tvou RX480 v DX12 uplne stejne jako v DX11. A ja vim, ze z toho mas takovou hruzu, ze to tvoje reality distortion field ani nepusti do tvyho uvazovani, ale stejne mam radost, ze ti to zveda krevni tlak 😀 😀 😀

              Jenze bohuzel pro tebe, enginy jako Cryengine, Frostbite nebo Unreal maji v novych verzich vsechny podporu pro DX12 a Pascalu a je jen otazka casu, kdy se tyhle verze dostanou do novych her.

            • No už teď je jasné co bude za pár let.
              DX12 se stane standarted, vyjdou nové řady grafik, kde se výkon srovná nebo spíš bude situace stejná jako teď u DX11 a až bude DX13 tak přetočíme kazetu a první co se bude psá t bude „DX12 je zastaralé a neoptimalizované narozdíl od DX13.AMD má v DX13 lepší vykon,blablabla“
              Ono to tu už vlastně bylo když pricházelo DX11 a jak to dopadlo.
              Každý si něco najde že 🙂

            • je zbytecne na Tebe reagovat vic nez ze jsi troll a ze lzes… + vkladas lidem do ust co nikdy nevyslovili a nebo nenapsali… Treba az se naucis poradne cist tak si toho vsimnes… zbytek je s Tebou zbytecna ztrata casu… Zij si svuj uzavreny svet a mej se tam fajn 🙂

        • 960 ze ztraci vykon? Kde? Nikde. To je realita 🙂 GTX 960 byla vydana uz pred dvema lety (bez mesice). Cele ty dva roky to byla lepsi, vykonnejsi, efektivnejsi volba. Ze Radeon 380 po dvou letech stahuje naskok je sice hezke, ale grafika ma byt dobra hlavne v dobe, kdy se prodava. Navic je dost pochybne, v jakych hrach a z jakych podminek ten naskok 380 stahuje – v DX12 hrach, kterych je zatim jen par a vetsina z nich je podporovana AMD (tzn. optimalizace jsou psane jen pro Radeony). To dost smrdi, nemyslis? 🙂 Kdyz se podivas na nejakou DX12 hu podporovanou Nvidii, je tam situace presne opacna.

          Me fakt fascinuje, ze vy AMD fans si neuvedomujete, co rikate – vy doporucujete grafiky, ktere jsou ted, v tuhle chvili, vyrazne horsi a vas argument je, ze za dva tri roky, mozna, budou stejne dobre nebo lepsi. To je tak absurdni, ze to ani vice byt nemuze. Uprimne doufam, ze kazdy, kdo je nerozhodnuty a tohle cte, si to vcas uvedomi 🙂

            • Nerad vam kazim radost hosi jak za 3 roky 😀 se podivejte uz nyni panove 😉 A tech DX12 je cim dal tim vic panove 🙂 Vim ze se Vam to nelibi ale takova je realita hold… A neni to jen DX12… Ale.. mno ano budu davat na Maudita a kupovat si jak ovecka kazdy rok novou grafiku Nvidia 🙂 Dik za rady Maudite 😉

              PS:Maudite na rozdil od Tebe mam vyhodu nejsem zadny FANboy 🙂 Uzivam si vyhod obou vyrobcu cipu 🙂 Pouze poukazuji na realitu ktera tobe tezce unika…

            • Myslis jako s tim testem, ktery jsi linkul nahore, aniz by sis ho precetl, a ktery presne dokazuje, co rikam? Ocividne tu neco unika tobe 😀

  4. To propouštěli v nějakém blázinci nebo dostali všichni ban na PcT, že tu je najednou tolika trolů, jako treba Honzík alias P3PeCZ anebo dusan.dj. Vraťte se zpátky do kanálu, kde je dost zeleno a tam si pište ty svoje blitky. 😉

      • To čumim, no každopádně to člověk zjistí až po fyzické koupi a postupem času, jak grafika časem ztrácí výkon v novějších hrách. Raději něco, co žere o 30W víc, ale výkonem vydrží o 2 roky déle. Proto jsem do dneška spokojený s R9 290 a 270x, které mi pro mé potřeby naprosto dostačují. V tuto chvíli mám konkrétně na mysli třeba Watch Dogs II

        • Někomu stačí pro jeho potřeby hrát nové hry na „Low/Medium“ detaily, jiní si radši koupi něco novějšího a budou hrát na maximální možné detaily bez omezení.
          Mít cca 40fps ve WD2 na ultra ve fullhd nepovažuji za dostačující, jak jsem napsal výše někomu to stačí hrát na medium detaily.
          Každopádně všem s nízkými nároky vydrží každá grafika se svým „výkonem“ o 2 roky déle.

          • Tak mě to naštěstí jede na fhd+ultra na mnohem víc než 40 fps, jinak bych tu hru ani nechtěl v práci vyhrát, kdybych věděl, že mi bude freesync k ničemu, takže jsem spokojen. Testy na netu pro mě nejsou směrodatné, ale pouze ilustrativní, neb každý má většinou jinou verzi grafiky a hlavně úplně jinou sestavu.

            Očividně vlastníš věšteckou kouli, když jsi schopen vyvozovat výkon pouze z 2 komponent. Nevíš co, mam a nemam, nesuď dle sebe…

            • Tak určitě podle toho co byl schopný v tom komentáři vyplodit nepochybuju, že máš něco MNOHEM silnější sestavu než lidi z guru3D a dalších webů.
              Ty jednoduše zapneš ve WD2 na fhd a ultra nastavení zapneš freesync a máš výkon 1080tky.
              To vlastně všichni vlastníci amd karet.Úžasné 🙂

            • Za to k tomu co jsi vyplodil ty, já nemám co dodat. Protože mi vkládáš do úst, co jsem nikdy nenapsal. Tvoje dedukce a psychoanalýzy jsou naprosto úžasné. 😉

            • nechci tu delat nekonecne vlakno, ale musim s Warda souhlasit… (i kdyz ja bych tu 290tku nechtel to spis 390). Jak pise tady druhy kolega novou… ano samozrejme je to moznost kazdy rok si kupovat novou a novou a novou grafiku… Ale popravde kolik lidi to tak dela??? Vetsina lisi si kupuje grafiku s vyhledem na 2-3 roky… A tady ano AMD grafiky zastaravaji pomaleji… Znovu staci se podivat na rozdil GTX960 a R9 380/380X… Je tu pouhy rok a ty grafiky jsou zcela jinde… (v novych hrach dokonce dokaze R9 380X sekundovat GTX970… Coz byl pred rokem nemyslitelne…) Ale je to taky minus pro AMD protoze ta vydrzi dele a tak se nemusi tak casto kupovat… Slepe verici zas s pompou naklusou za rok do obchodu a koupi si dalsi novou Nvidii… Nezauvazuji zda to nebyla chyba… Tim nerikam ze Nvidia je jakkoli spatna… Sam ji mam… napr GTX980Ti byla super grafika ani proti GTX980 nic nemam. Ale 960 byla proste az moc oklestena… Kdyz clovek vi co si vybrat a ma nejake ty zkusenosti tak neprohloupi ani s jednim vyrobcem cipu… Napr ja ted cekam na GEFORCE® GTX 1050 TI 4GT LP… Nejlepsi a nejsilnejsi LP karta co je k dostani…

            • GTX1050Ti je opravdu povedená. Když si jeden uvědomí, že na její výkon ji stačí jen napájení z PCIE slotu (75W). V LP to bude fajne karta pro HTPC. Na jakou to čekáš?

            • Já plánuji s R9 290 vyměnit celý PC, takže čekam na Vegu a celou AMD co předvede, podle toho se také rozhodnu pro nový PC. Myslím, že rok 2017 je pro to více než příhodný s ohledem, že 290 budu mít nyní 3. rok, tak to byl slušný počin. Navíc v té době ještě hi-end stával 10k, koukněte na dnešní ceny…

            • Ja narozdil od Maudita nejsem omezeny, takze mam doma jak plnou sestavu AMD tak i Intely s Nvidii… cekam na unor co se bude dit to uz bude venku ZEN a mela by byt i prvni VEGA. Grafiku novou nepotrebuji zatim mi v hernim PC staci R9 380X. Ale zaklad uz je 5 let stary (FX8320@4,6). Takze podle toho jak se predvede ZEN se rozhodnu co dal u herniho bud bude mit zas zaklad AMD a nebo Intel. Grafiku budu menit v pracovnim a tam bude zas Nvidia. Fakt me az bavi nekteri jedinci, kteri dokazou na znacku ktera neni jejich modlou jen plivat a vymyslet si jak je nepouzitelna… A ted to myslim vseobecne… Specialitou jsou treba lidi co by si nikdy nic od AMD nekoupili, ale i bez zkusenosti pisou o tech produktech moudra…

            • Neblbni prosimte. Vzdyt Radeony se ve 3. roku od vydani prece dostavaji do nejlepsi formy. Konecne zacinaji porazet 3 roky starou konkurenci! Toho se nemuzes zbavit, ne? Takoveho perspektivniho hardwaru? Nebo ste nam tu celou dobu veseli buliky na nos s tou dlouhodobou vyhodnosti AMD GPU? Ne, to neni mozne, to nemuze byt! Ne!!!

              😀

        • Vlko si len robil srandu. 🙂 BTW, to že AMD grafiky vydržia o 2 roky dlhšie je len sen. Ja používam už piatym rokom GTX 780 a potrebu vymeniť ju mám až teraz (prechod z FHD na 4K). Znamená to, že grafiky NV vydržia až 5 rokov? Nie. Poste si nemal potrebu meniť grafiku pretože ti stačil jej výkon. Nie preto lebo je od AMD.

            • Nárasty výkonu sa dejú na oboch stranách. Tak isto záleží aj na výbere hier a priamo testovacích scénach v nich. Takže sa dá dnes ľahko dokázať hocičo. Čudoval by som sa keby výkon 1060tky tiež časom nestúpol. Ja napríklad nie som zástanca kupovania grafík rok čo rok. Preto beriem tvoj argument 960tky a celkovo si myslím to isté čo si napísal vyššie, že ak človek vie čo si má vybrať, tak neurobí chybu ani na jednej strane.

            • JJ je to tak 🙂 Jinak ahoj Marku dlouho jsme nepokecali 🙂 Ty vis ze me akorad zvedaj ze zidle lzi ve stylu cokoli AMD je spatne a nebo ted jak zaznamenavam mudrlanty ze 1060/3GB je o 30% vykonnejsi jak RX480/8GB (takovyhle obludarium si nedovolil ani Nvidia troll Obermaier) 🙂 Popravde ja ted stat pred tim ze potrebuji grafiku tak horecne uvazuji zda 1060/6GB a nebo RX480/8GB… kazda ma sva pro a proti… Kdybych kupoval i monitor tak asi RX480/8GB protoze freesync moniotory jsou proste levnejsi… Jinak se nemuzu dockat az do CR dorazi LP edice 1050Ti. Snad ji dostanu i na testy nez si ji koupim. No na testy muze byt i ne LP verze. Ale do pracovniho nic jinyho nedam 🙂

              PS: co jinak co Ty planujes za upravy na PC?

            • A také tě zvedají ze židle lži ve stylu cokoliv NVidia je špatně? 😉 Peace…

            • Ano zvedaji kdysi jsem tu i postoval nekolik diskusi kde jsem okrikoval lidi pisici hlouposti o Nvidii… vseobecne mi vadi fanatizmus. Marek to dobre vi muze mi to dokazat. Uz jsme spolu vedli mnoho diskusi.

            • Kochren píše vecne a normálne. Určite nemá problém napísať niečo kladné na NV či sa ohradiť aj voči niektorým hlúpostiam čo sa na túto firmu píšu. Samozrejme na niektoré veci má svoj názor ale to má väčšina z nás.

            • Plánujem upgrade GPU budúci rok. Ja mám 4K G-Sync monitor takže určite to bude NVIDIA, ktorú by som ale bral tak či tak kvôli PhysX-u (ktorý aktuálne využíva Flex) a lepšej podpore Gameworks. Mám proste rád grafiku. 🙂 Chcel by som kúpiť 1080Ti pretože potrebujem niečo poriadne na najbližších pár rokov. Niečo čo utiahne 4K a aj ďalšiu generáciu VR headsetov.
              Keď ako píšeš, máš freesync monitor alebo taký plánuješ kúpiť, nemá potom moc zmysel kupovať kartu pd NV. Tým by si synchronizáciu obrazu nevyužil, čo by bola škoda. Inak bratranec chcel kartu od NV do PC (AMD nechcel vôbec pretože mal s nimi zlé skúsenosti) a musel som ho odhovárať od 1060tky 3GB. Našťastie si dal povedať a priplatil si na 6GB verziu. Plánuje ju mať tiež pár rokov a preto nemá zmysel slabšia 1060tka, ktorá má menej stream procesorov a ešte k tomu málo VRAM. Totiž má mu prísť 2K monitor a tam sa mu 6GB VRAM aj do budúcna zíde.

            • jjj dobre jsi udelal 3GB uz dnes v par hrach narazi na svy limity a do budoucna toho muze byt jeste vic, takze urcite 6GB. Krom toho 6GB je plne jadro. K AMD no pokud si koupil treba 390X nebo 290X tak se mu nedivim. Melo to na me moc velkou spotrebu. Zazil jsem cloveka co rikal ze ma spatny zkusenosti s AMD a pak z nej vylezlo ze mel naposled jeste grafiku ATI z davnych casu 🙂 Kdysi byly s ovladaci opravdu potize. Ale pod AMD uz nyni nemam s nicim potize. U me to bylo s bratrankem jinak. Chtel vykon, tak jsem mu doporucoval GTX1070 a on si sam nakonec vybral RX480/4GB a je nadseny. 1080Ti by mela byt pekna masinka 🙂 jen doufam ze neprestreli cenu…

            • S tou cenou to nebude bohviečo. Nerobím si ilúzie. Ale chcem mať silnú GPU, pretože ak sa nič nestane, tak nemám v pláne ďalši upgrade GPU tak 5 rokov. Vcelku zdarne som až doteraz vydržal s GTX780 aj keď to v posledných mesiacoch bolo hlavne o kompromisoch. Na 4K nemá okrem starých hier šancu (pričom u starých hier to ani nejak na grafike nepridá) a na VR musím proste ísť na stredných či minimálnych detailoch. A keďže chcem kartu, ktorá obstojne zvládne aj ďalšiu generáciu VR, ktorá by mala mať rozlíšenie okolo 1920×2160 na jedno oko (oproti súčasným 1080×1200), tak nižšie ísť proste nemôžem.

            • Já jsem provedl upgrade nedávno. Ve VR jako ty se nevrtám, už dávno s pc neblbnu a netaktuju, pořád si rád zahraju, sem tam zpracovávám hlavně 2D grafiku, video a na to mi stačila GTX950. Teď jsem si řekl, udělám si na vánoce radost ;), tak jsem doplnil pc o terový ssd a GTX1060/6GB (MSI Armor OC). 950 jsem poslal do světa. Monitory mám stále FHD, ne moc starý a hlavně zkalibrovaný, g+free sync mne vcelku netankuje, stačí mi vsync.
              Marku, 1080Ti? To bude ve 4K taky jenom šolíchání, když i FHD dá 1080 zabrat 😉

            • jako dej pokoj mam doma 10 monitoru… kdbych mel se vsemi prechazet na G-F snyc tak by me asi omylo 😀 gor G-sync… Mi ta 380X na vse dostacuje takze jeste grafiku menit v hernim nebudu a hlavne se soustredim na 3D tisk. Dnes mi prijely dalsi dily na dalsi tiskarnu 🙂

            • Nojono, já mám zase velkou rodinu 🙂 PC mám 5 (tedy ty, co stojí za řeč), monitory nepočítám… 3D tiskárnu taky plánuju, zatím jsem ve fázi pošilhávání.

            • Ja mam jeden PC herni(FX8320@4,6 + R9 380X), jeden pracovni (I5 + 750Ti), jeden zalozni I5-2500 + 560Ti, jeden u mamy (I5-2500K), jeden u brachy(Q9650@3,6 + R9 270X) a 2 pronajimam 😀
              Jak u FX8320 tak u Q9650 jsem nesahal na napětí.
              Jinak sem si vyrobil datovy centrum
              Takze jsme na tom dost podobne 😀

            • Můj i7-6700/GTX1060, děti i3-6100/GTX950, i3-6100/GTX1050, i5-4590/GTX760, rezerva APU AMD A8-3800 (ten teď oprašuju a doplním grafikou). Na data mám Synology.

            • jj SYNOLOGY mam taky. Podle me je to nejlepsi NAS se spoustou podpurneho softiku. Chapu proc 2PC pro deti u jednoho by se porvaly 😀 Mala u me sedi na zaloznim 🙂

            • Souhlas, plánuju další synology, ale asi se mi prodraží, budou se zvedat ceny disků a to celkem dost…

            • Tak jestli je problém výběr Synology, kup disky, dokud je čas, pak můžeš vybírat Synology. Jestli WD nebo Seagate, šel bych do 4T, ty zatím vypadají, že drží.

            • 4TB je celkem dost, už mam doma jiný NAS, pač mam 2 sítě, teď mi asi budou stačit i na dlouho 2x 3TB WD Red na zrcadlení, ty jsou na tom podle mě cenově asi nejlíp z tý větší kapacity. Problém jsou finance, letošní vánoce jsem si moc obohatil značkou ROCCAT, Seasonic a Zalman. 😀
              Snad ty ceny budou ještě v lednu/únoru ok.

            • Ja viem, že to stále nebude hitparáda, ale ja si napríklad zasa nepotrpím na 60FPS. Ak to bude 40 a viac na hrách čo chcem, tak pohoda. Okrem toho som kúpil 27“ 4K monitor a s tak jemným rastrom nebudem musieť zapínať antialiasing. Čo tiež ušetrí na výkone (nepoužívam rozmazávacie postprocesingové metódy). Nič výkonnejšie ako 1080Ti tu nejakú dobu po jej príchode nebude. Pozrel som si pár testov 1080tky v 4K a nevyzerá to zle ani u nej. Ak budú nereferenčné Ti verzie atakovať alebo prekonávať aktuálny Titan X, tak si myslím, že budem spokojný.

              BTW ako si s 1060tkou vo FHD spokojný? Na také rozlíšenie by grafika s výkonom GTX 980 mala stačiť úplne v pohode. A kde si videl testy 1080tky kde ostávala vo FHD zabrať? Čo som pozeral ja, tak na FHD a 2K super, do 4K iba ako entry point s kompromismi.

              EDIT: Dopĺňam linky na testy, ktoré som pozrel:

              https://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_1080/
              http://www.guru3d.com/articles_pages/msi_geforce_gtx_1080_gaming_z_8g_re
              http://www.anandtech.com/show/10325/the-nvidia-geforce-gtx-1080-and-1070

              Výkon 1080tky je podľa mňa v 4K dobrý. Keď si k výkonu 1080tky pripočítam teoretických 30%, kde by sa mohla nachádzať 1080 Ti, tak si myslím, že budem spokojný.

            • Tak 1080Ti bude dobrá ve 4K, případně se vždy dá někde ubrat. K tý 1080 – ono se najde pár her, který v FHD na max. nastavení jí dají také zabrat, ale hledat se mi to nechce…
              Už předchozí 950, co jsem měl, byla fajn, Asus Strix, v klidu vůbec nebyla slyšet, v zátěži držela 60° a taky nebyla slyšet, největší kravál mi v pc dělal 7200 ot. hdd. Stačila prakticky na cokoliv FHD, pokud se vhodně ubralo. S 1060, která má téměř dvojnásobný výkon, budu moct nechat vsync pořád zapnutý 😉 (60Hz monitor). MSI Armor 6GB OC, v klidu má pod 40° a větráky stojí, v zátěži (DOOM apod.) cca 62° a jen tak si ševelí, víc jsem ji zatím neprohnal. Z hlediska výkonu mám aspoň nějakou rezervu, až se rozhodnu pro větší monitor. Hlavní je, že jí nepískají cívky, čehož jsem se obával – ono v poslední době, nezávisle od výrobce a typu grafiky, jich píská dost a nejhorší je, že je to i kus od kusu jednoho typu.

            • JJ. Máš pravdu. Sú to 3.5 roka. Kupoval som hneď ako vyšla. Tiež som si to uvedomil minulý týždeň keď som sa nad tým spätne zamyslel. Už som totiž nevydržal a kúpil 1080tku. Čakať niekoľko mesiacov na GPu ak ju potrebuješ kúpiť už teraz nemá naozaj zmysel. 🙂