AMD prý zase nebude mít highendové Radeony. 7nm GPU Navi má být jen pro mainstream

30

Po uvedení Radeonů RX 500X pro OEM trhy je tu ještě jedna zpráva týkající se grafických karet či GPU od AMD. Týkají se 7nm GPU Navi a přinesl je web Fudzilla, který v některých případech má hodně dobré informace (například o 32jádrových procesorech Epyc věděl roky dopředu, ač tehdy jejich specifikace zněly hodně neuvěřitelně).

O architektonických vlastnostech nebo specifikacích Navi zatím není nic známo, ale Fudzilla uvádí, že k těmto GPU zná jednu důležitou věc. Radeony na nich založené údajně nebudou mířit na highendový výkon, naopak by prý opět mělo jít o poměrně malý čip, který by byl určený do oblasti „mainstreamu“. Navi, které má přijít na 7nm procesu příští rok, by dle tohoto bylo hodně podobné generaci čipů Polaris z roku 2016, které také realizovaly jen GPU pro cenová patra mainstream a nižší. Velikost nejvýkonnějšího Polarisu byla jen 232 mm², zatímco u highendové Vegy 484 mm². Navi by tedy bylo v podstatě náhradou za Radeon RX 580.

Podle Fudzilly by výkon tohoto čipu mohl být podobný dnešnímu 14nm GPU Vega, tedy Radeonu RX Vega 56/64, potažmo GeForce GTX 1080 od Nvidie. Tím, že bude vyráběn na 7nm procesu, se do relativně malé plochy samozřejmě vejde více jednotek. Ovšem výkon highendu se v další generaci pochopitelně také pohne výš. Pokud má Fudzilla s touto zprávou pravdu, pak by se příští rok opět opakovala situace s Polarisem, kdy AMD vynechalo nejvýkonnější segment a nemělo v něm konkurenci pro soudobé karty Nvidie.

Jen jedno GPU Navi?

Fudzilla píše, že Navi totiž nemá (alespoň při vydání) obsahovat dvě GPU, ale snad jen jedno. To je zvláštní detail, jelikož podle dřívějších interních roadmap, které publikoval web VideoCardz, mělo existovat Navi 10 a Navi 11, tedy minimálně dvě GPU. Možná, že tu nastal nějaký informační šum, ovšem je také možné, že byl vývoj jednoho z těchto GPU zrušen (což už možná postihlo Vegu 11). Pokud tedy Navi 11 nemělo být čip ještě pro nižší segment trhu než je mainstream, jako byl Polaris 11, a Navi 10 nebylo oním mainstreamem. Tuto zprávu je jako obvykle třeba brát s určitou rezervou, zvlášť vzhledem k tomu, že je uvedení dost daleko, ovšem Fudzilla jak už bylo řečeno patří k těm lepším zdrojům.

V dřívější roadmapě byly v generaci Navi dvě GPU, Navi 10 a Navi 11 (Zdroj: VideoCardz)
V dřívější roadmapě byly v generaci Navi minimálně dvě GPU, Navi 10 a Navi 11 (Zdroj: VideoCardz)

Absence highendového GPU pravda moc nezapadá do finanční strategie AMD z roku 2017, podle které se firma chtěla více (než dřív) zaměřit na dražší produkty, které jsou spojené s vyšším ziskem. Ovšem pokud nebylo na vývoj více GPU dostatek zdrojů, pak asi dává smysl dát prioritu mainstreamu, který představuje největší část trhu.

Vícečipový highend? Zatím pouhé spekulace

AMD by ještě teoreticky mohlo highend pokrýt i tímto stejným GPU, pokud by se potvrdily spekulace, že s Navi plánuje udělat něco jako Ryzen Threadripper nebo Epyc v procesorech. Tedy grafiku, která by byla složena ze dvou nebo více propojených čipů (ovšem tvářila by se jako jedno GPU, nikoliv jako CrossFire). Jenže tyto spekulace zatím postrádají jakékoliv opory v konkrétních uniklých informacích, takže s touto koncepcí asi nelze moc počítat. Přinejmenším dokud se pro takové plány na MCM grafiky v generaci Navi nějaký doklad neobjeví.

AMD prý zase nebude mít highendové Radeony. 7nm GPU Navi má být jen pro mainstream
Ohodnoťte tento článek!
4.05 (80.95%) 21 hlas/ů

30 KOMENTÁŘE

    • až n to ze high endu sa preda najmenej na celom trhu, najviac uzivatelov kupuje low end a mainstream grafiky. a vobec to este niekto dnes vraza prachy do takych drahych grafik okrem dolovania ked tu mame konzole za par supiek?

  1. Jen připomenu, že zmínky o MCM pro GPU AMD tu jsou už hezkých pár let.

    2017: https://wccftech.com/amd-navi-gpu-launching-siggraph-2018-monolithic-mcm-die-yields-explored/
    2015: https://www.fudzilla.com/news/processors/38402-amd-s-coherent-data-fabric-enables-100-gb-s

    Po celkem velkém úspěchu MCM řešení u Zenu bych celkem i čekal, že se to pokusí aplikovat i u GPU. Ty možnosti úspor jsou enormní, zároveň tak s jedním čipem teoreticky můžou konkurovat i velkým monolitům nvidie. A co víc, Intel dělá na podobném řešení.

    • Nvidia ale v tomhle ohledu de-facto vypalila AMD rybnik. Ty nove radice, pouzite v jejich vypocetnim serveru, jsou schopne plnou rychlosti (full interconnect) spojit 16 GPU Volta. A to ani nemuseji byt na jednom interposeru. V zasade neexistuje zadny duvod, proc by to Nvidia nemohlapouzit i v hernim segmentu. Hlavne je to existujici produkt, ne jen marketing.

      • Důvodů proč ne je docela dost.
        1) cena
        2) propojení NVLinkem nedělá z 16 GPU jedno, bylo by to 16x (nebo 2x, 4x, 8x …) SLI.
        3) cena cena cena …

        No prostě je to věc pro enterprise, co víc říct. Jinak existující produkt to bude IIRC až v Q3*, to jen tak na okraj. Tyhle věci Nvidia paper-launchuje.

        Edit: teda takhle – enterprise drahota je to s těma 16 GPU a přepínačem. 2-4 GPU pro SLI propojené přes NVLink to je samozřejmě jiná, akorát by to asi musely být menší GPU, ne úplně GP100/GV100 které stojí jak šlak jedno, takže by se musel NVLink přidat do těch mainstramovějších levnějších.
        Hlavní problém není každopádně to propojit, protože by se to skládalo ze dvou, max. čtyř čipů. Problém je jak pro Nvidii, tak pro AMD dosáhnout toho, aby se to chovalo jako jedno GPU a ne jako SLI/CF.

        * https://www.cnews.cz/nvidia-gtc-2018-quadro-gv100-dgx-2-nvswitch-predstaveni

        • 2) Prave, ze to neni jako SLI. Nvida sama o tom mluvi jako o full interconnect (viz jejich stranka k tomu, to jsem si nevycucal jen tak). Vic detailu k tomu rekl Huang na nedavnem keynotu, kde dokonce mluvil o tom, ze diky novemu nvlinku bude pametovy prostor vice gpu plne koherentni a vyvojari ani nebudou muset nic menit ve vypocetnich ulohach. To je uplne jiny level, nez SLI.

          1) 3) O cene toho switche nic nevime. Takze co je to za argument?? Navic 1-1 zapojeni dvou gpu novou verzi nvlinku by ten switch ani nemuselo potrebovat. Neni co switchovat.

          • Maudite zase si vymejšlíš báchorky, to co nvidia představila je plně koherentní NVlink 2.0, který ale z toho nedělá to o čem se tady bavíme, tedy MCM GPU složené z více malých čipů a tvářící se jako monolitické GPU

          • Myslím, že „full interconnect“ znamená len toľko, že všetkých 6 NVlink portov je použitých na komunikáciu každého_GPU s každým_GPU. Teda 150GB/s v každom smere. (Avšak, vrámci svojej „osmičky“ sú to 2 hopy, pri komunikácii s GPU z opačnej „osmičky“ sú to 3 hopy.)

            Tváriť sa „ako_monolitické_GPU“ sa to môže bez ohľadu na typ prepojenia, otázka je len, ako veľmi to bude (ne)efektívne. Či na to už táto priepustnosť a latencie stačia, toť otázka… Tým mám na mysli režim ne_AFR. Lepšie synchronizovať AFR sa síce dá, ale pridaná latencia je nevyhnutná (v porovnaní so single GPU).

          • @del42sa

            Cipy v MCM ale museji byt nejak propojene. Predstavujes si to jak hurvinek valku. Samotny fakt, ze das 2 cipy (3, 4, ..) na interposer z toho nedela jedno GPU. Porad mezi nimi musi existovat nejake spojeni -> Nvlink

          • Predstavuješ si to ako Maudit vojnu. 😀

            Nvlink je navrhnutý na multi-GPU zapojenia. Na MCM by potrebovali niečo so širšou zbernicou, menšími energetickými nárokmi na prenos bitu, menší dosah a podobne. Určite aj poriadne zmeny v protokoloch. Takže aj keby sa to volalo Nvlink, s Nvlink 2.0 by to malo veľmi málo spoločné.

          • Nvlink se pouziva treba pro komunikaci GPU-GPU a GPU-CPU. Nic dalsiho potreba neni.

          • Je to prostě koherentní propojovací logika, nic víc, nic míň. To znamená, že jednotlivá GPU mají vzdálený přístup do svých pamětí (potažmo cache) a měl by tam být nějaký protokol pro synchronizaci, aby se nestalo, že jedno GPU změní nějaké bajty, a ty ostatní o tom nebudou vědět a nepoužijí stará data.

            Exponovat takhle „NUMA“ propojená GPU jako jedno, aby to dobře frčelo ve hrách, je separátní problém, který se bude řešit asi dost na straně ovladače. Jakou mají ty propojovací logiky latenci a propustnost, to je opět ortogonální problém, IMHO, kterej bude určovat, jak dobře to spřažení bude fungovat, ale není na něm ta hlavní tíha implementace.

  2. Teď když na to koukám, tak mám ještě jednu otázku, GPU Vega měla být malá kartička pro ITX a Navi má být tedy taky malá kartička pro ITX? Protože nechápu to prohlášení, že Navi má být malinkatý čip, proč by dělali malinkatý čip pro ATX grafickou kartu? Ale v té roadmapě je potvrzena jak Vega20 tak Navi? Tohle vypadá na pořádnej otřes uvnitř AMD.

  3. Jestli AMD nema na highend NVidie, tak si myslim, ze se zase tak moc nedeje, pokud si to prizna. Tady nastal v minulosti obrovskej problem, ze AMD nejprve nedokazala konkurovat ani mainstreamu konkurence, protoze na trhu byly GTX1070 a GTX1060 driv a jeste se na ne RX480 absolutne nechytal. Az postupem doby, kdy AMD o malinko vylepsila vykon a take se ukazaly nejake DX12 hry, tak se ten prumer zlepsil a RX580 uz je aspon k te GTX1060/6 konkurencni.

    Podobne o dva roky pozdeji vydana Vega je zase konkurent mainstreamu, ale AMD to prezentovala jako konkurenta highendu a jeste nasadila nerealne ceny.

    Takze ano, pokud si AMD prizna, ze vic nez mainstream neumi a pokud dokaze konkurovat vyssimu mainstreamu, to jest nekde okolo 13.000Kc, tak myslim, ze se s tim da pracovat a ze porad mohou byt uspesni. Ovsem pokud nedokazi vic nez konkurovat kartam NVidie za 8.000Kc, tak to je proste slabe, to to pomalu muzou zabalit bohuzel.

    • s tym sa pracovat neda, kedze ak Ferrari uvedie auto v cene 12000€, tak skoda odvtedy nepreda jedinu fabiu, lebo vsetci si kupia Ferrari! Ak AMD uvedie 5x vykonnejsiu VGA ako 1080ti, tak bez problemov predaju v strednej triede viac ako nvidia. Ale ak to bude opacne, budu tahat za kratsi koniec (zas a znova)

      • Pokud to bude mit max vykon nekde k 1080, tak by pokryli min. segment, ktery dnes pokryva NV portflolio 1050-1070. To by bylo lepsi nez v dobe uvedeni Polarisu, kde jim kompletne vypadl segement vyssiho mainstream aka nizsi highend 1070, kde ty prodeje jsou porad dost slusne.
        Prozajimavost..pokud vezmu cisla (byt je to ovlivneno miningem), ktera jsou k dispozici na mindfactory, tak 1060ek se prodalo o 47% vic nez 1070 a 1080 dohromady. Pokud vezmu 1060 a srovnam jen s 1070, tak se jich prodalo o 174% vic.
        Takze segment 1060 je opravdu „sweet spot“, podle mne ale vynechat 1070 by nebylo dobre a pri uvedeni Polarisu, to byla chyba.

          • Já zase jo. Pokud nejhraješ nějak extra intenzivně, máš 1080p 60Hz monitor a neštve tě, že třeba za 2-3 roky pojedeš nový AAA tituly na střední detaily místo ultra, tak je pro tebe 1060 6GB za 7,5-8 tisíc ideální volba. (Mimochodem, na Alze už je mají od 7969Kč a solidní modely kolem 9000Kč, takže kryptopřirážka už je skoro pryč, ještě aby se přidal hi-end.)

            Druhá věc je, že sám mám 1070 a pokud na podzim vyjde nová generace a bude dostupná za doporučenou (nikoli „krypto“) cenu, tak upgraduju na „1180“, protože mám teď 2560×1440 144Hz monitor a už jsem u některých her stahoval rozlišení na 1080p, takže to chce upgrade. Ale né každý hráč je do toho tak zažraný a je ochoten do toho dát tolik peněz.

          • Presne jak pise Gildor. Vetsine uzivatelu co hraji jde o pomer vykon/cena a k tomu pak nejake provozni vlastnosti, pripadne dneska i Freesync/Gsync, pokd maji na to monitor. Ja mam kuprikladu 580ku, hraji 1080p a pro me potreby nevidim smysl mit neco drazsiho, ktere mi nic moc neprida. Mne osobne je uplne jedno, jestli hraji na 50 nebo 80 fps, dokud je to plynule.

    • Ono to „4K = herní mainstream“, platící i pro nově vydávané hry, není až tak za rohem.
      I pokud vezmeme 4K 60fps, tak náročné nové tituly vyžadují 1080Ti a nároky her nerostou o moc pomalej, než výkon GK.
      A vzhledem k tomu, že rychleji, než 4K, se stávají herním mainstreamem 120Hz+ monitory, tak o 4K a hraní bych do budoucna spíš mluvil jako o hraní na přicházejících 4K 120/144/200Hz monitorech. A s těmi už budou mít co dělat i nástupci 1080Ti a Titanu Xp, aby dané obnovovací frekvence využili.

      Takže hraní ve 4K jako mainstream, na kartách na úrovni dnešní GTX1060/RX580, je podle mě hudba docela vzdálené budoucnosti, tzn. tak po roce 2025 možná. 😀

  4. Je to vážně mrzuté. S takovou nechci vidět, jaké bude Nvidia nahazovat ceny v hi-endu, když tam bude mít trvalý monopol. Mám obavu, že 1080Ti byla na nějakou dobu poslední hi-end karta, která přinesla překvapivě brutální výkon za překvapivě přijatelnou cenu. A bylo nejspíš právě z důvodu, že Nvidia se jistila pro případ, že by se Vega povedla (což se nestalo) a pokud AMD na hi-end úplně rezignuje, tak Nvidia může začít vyloženě „Intelovatět“.

    Snad alespoň Navi bude hodně povedená architektura pro karty pod nějakých $400.

  5. Myslím si, že AMD zaútočí na tržní podíl Nvidie zespodu v oblasti notebooků a zvrchu skrze VR. Trh PC stagnuje(klesá) v desktopu možná víc než v ntb. Pro úspěšný útok AMD potřebuje dostatečně výkonné (1080p/1440p zvládající) úsporné GPU. Což by asi mohlo být Navi na 7nm.

    V oblasti desktopu může jít cestou dvou NAVI na GK dle potřeby klidně i v režimu CF/VR (pokud se MCM ukáže nereálné). Nároky VR v blízké budoucnosti asi moc nepřesáhnou potřeby nedávno uvedeného HTC Vive Pro (2880×1600) , což je pixelově jen o málo více než 2x FullHD (pro dvě GPU výkonově blízké Vega asi i při 90FPS+).

    Nepřeceňoval bych význam HighEndu. Je to určitě otázka prestiže, ale asi již ne obratu. Dle HW statistik má GTX 1080Ti cca 0,75% hráčů (UHD monitor 0,71%).