Plné specifikace Radeonu RX 5600 XT: 2304 shaderů, ale pomalá paměť. Slibný pro OC?

Radeon RX 5600 XT bude mít 36 CU a stejně shaderů jako RX 5700, ale o dost pomalejší paměti. Také takty GPU budou nízké, což ale znamená potenciál pro OC.

15

Už na začátku prosince prosákly zprávy o tom, že AMD zřejmě chystá Radeon RX 5600XT, což by měla být grafická karta 7nm generace Navi výkonem někde mezi RX 5700 a novým RX 5500 XT, pravděpodobně s čipem Navi 10 a 192bitvou paměťovou sběrnicí, takže by nesla jen 6 GB paměti GDDR6. Už to vypadá téměř jistě. Na web se nyní dostaly parametry pro model Radeonu RX 5600 XT od jednoho výrobce karet, které odhalují skoro kompletní parametry a naznačují, že by mohlo jít o docela silnou grafiku.

Specifikace údajně unikly přímo na webu výrobce, takže jde o takřka oficiální údaje, samozřejmě za předpokladu, že nejde o nějakou klamnou šarádu, nebo že nebudou změněné na poslední chvíli – což není pravděpodobné.

RX 5600 XT: 2304 stream procesorů, ale osekaná paměť

Podle tohoto zdroje bude Radeon RX 5600 XT mít jen málo ořezané výpočetní jednotky, karta bude mít 2304 stream procesorů jako Radeon RX 5700, tedy 36 CU ze 40 aktivních. Jejich výkon bude ovšem ještě o něco snížený. Zatímco Radeon RX 5700 má základní takt 1465 MHz, typickou herní frekvenci 1625 MHz a boost clock až 1725 MHz (RX 5700 XT pak jde ještě asi o 150 MHz výš), u tohoto konkrétního Radeonu RX 5600 XT bude základní takt jen 1235 MHz, herní frekvence („game clock“) 1460 MHz a boostová frekvence až 1620 MHz.

Ovšem jak už bylo řečeno, tento model se od RX 5700 bude lišit tím, že paměťová kapacita bude jen 6 GB, což znamená useknutí dvou z osmi kanálů řadiče a ušetření dvou čipů (takže jeho šířka je 192 místo 256 bitů). Jen toto by snížilo propustnost ze 448 na 336 GB/s (tolik má Nvidia GeForce GTX 1660 Super). Ovšem AMD také použije pomalejší čipy GDDR6 jen na frekvenci 12,0 GHz efektivně. Tím pádem karta bude mít propustnost jen 288 GB/s (jako starší GTX 1660 Ti).

AMD Radeon Navi RX 5700 prezentace 08
Pro srovnání: specifikace grafiky AMD Radeon RX 5700. RX 5600 XT proti ní bude ztrácet v pamětech a taktech GPU

Při těchto frekvencích GPU by měla karta téměř 90 % hrubého matematického či texturovacího výkonu Radeonu RX 5700 (bráno dle herní frekvence). Nicméně dotyčný model karty je přetaktovaný z továrny, takže frekvence u referenční verze budou o něco nižší. Možná by se proto dalo čekat něco okolo 85 % hrubého výkonu karty RX 5700. Ovšem paměťová propustnost by měla být jen asi 64,2 % toho, co má k dispozici Radeon RX 5700 a výkon jednotek ROP jen 75 %.

Karta by tedy mohla být atraktivní pro nižší rozlišení jako Full HD a naopak slabší pro ty vyšší (1440p nebo 4K). Díky tomu, že GPU bude mít hodně jednotek, ale nízkou frekvenci, by také mohla být dost zajímavá pro ty, kdo chtějí těžit z přetaktování, protože prostor pro navýšení hrubého výkonu GPU by mohl být značný. A pak už by záviselo na tom, o kolik se vám ještě podaří popohnat paměti, i když ztrátu 25 % šířky sběrnice nikdy nedoženete.

AMD Radeon RX 5700 XT RX 5700 1600
AMD Radeon RX 5700 a RX 5700 XT: model RX 5600 XT by asi mohl přebírat jejich referenční design, ale karty budou asi odvozené i od nereferenčních modelů

Cenu zatím nevíme

Jak bude tato na pamětech osekaná karta výhodná, ale rozhodne až to, jaká bude její cena. Tu neznáme, stejně jako ještě není známo TDP. Tyto více ořezané verze vyšších GPU oplývaly v minulosti často dobrým poměrem cena/výkon, ale to se samozřejmě nemusí opakovat. AMD se možná spokojí s tím, pokud porazí GeForce GTX 1660 Super v absolutním výkonu (to by se povést mohlo) a možná se nebude pokoušet ji podtrhnout i cenou. Zjistíme to snad za pár týdnů, protože karta by prý prý měla být odhalená v lednu.

Galerie: Prezentace GPU architektury RDNA (Navi) a Radeonů RX 5700 na E3 2019

Plné specifikace Radeonu RX 5600 XT: 2304 shaderů, ale pomalá paměť. Slibný pro OC?
Ohodnoťte tento článek!
4.7 (93.85%) 13 hlas/ů

15 KOMENTÁŘE

    • S takou priepustnosťou pamätí nebude veľmi dôvod na OC a aj s tým jedným 8pinom máš rezervu na 75+150=225W.
      5500XT má aj 8GB verziu a toto bude mať len 6GB. Ja nie som nadšený z tejto karty.

      • Neviem čo všetci máte s tým že 6GB bude málo (3GB by bolo málo, to áno). Táto karta bude určená pre 1080p, prípadne 1440p a na to 6GB pamäte bude určite stačiť. Viem o čom vravím vlastnil som RX580 v 4GB verzii a nikdy som na FullHD rozlíšení nedosiahol viac ako 3.6-3.8GB. Pri 1440p bude 6GB aj s malou rezervou aj pri najnovších hrách ….Teraz vlastním Radeon RX Vega 64 a hrávam pri 2160p a môžem byť rád ak hra využije viac ako 4GB z pamäte karty: Kingdom Come:Deliverance na Ultra detaily zoberie max. 4,6GB (cca 33 fps…na ultra preto ani nehrávam a RX 5600XT na tom lepšie nebude)….Witcher 3:Wild Hunt, tak ten na max. detaily nezoberie v priemere viac ako 3GB (možno pri dlhšom hraní o niečo viac nabobtná)

        • Souhlasím, že 6GB je na tuhle třídu dostačující, víc by kartu jen zbytečně prodražovalo. Ale takovej Witcher3 je už pět let stará hra, tím už bych neargumentoval. Celkem běžně mi berou hry 6-8GB vram, třeba poslední díly Tomb Raider, Deus Ex, Metro…

          • Pokud není použitý nějaký mega texture pack, tak je to jen o programátorech/prasatech. Jeden zjistí jaká je paměť k dispozici a celou ji zaalokuje najednou, jiný ji alokuje sice průběžně ale o nějaké průběžné uvolňování se vůbec nestará, jiný zase nemá ošetřené memory leaky, ….. a jen ti nejlepší nemají problémy. Programátoři od AMD i od NVIDIE by mohli psát nekonečné telenovely na téma programátorů her.

          • Tak som si to radšej vo vlastnej réžii pretestoval…dôveruj, ale preveruj sa vraví…závery nech si urobí každý sám.
            ———————————————————————————–
            HW: Ryzen R7 1700@3.27Ghz, 2×8GB RAM @2933Mhz, Radeon RX Vega 64 8GB,
            SSD OS: Patriot Hellfire 256GB,SSD Data (games): 2x Patriot Burst 480GB (RAID0)
            SW: Windows 10 Pro, Radeon Software v. 19.12.2
            (Radeon Boost Off, Radeon Chill Off, Radeon Anti-Lag Off, HBCC Memory Off )
            ———————————————————————————–
            Metro – Exodus Game benchmark
            (DX12, AF16x, Tesselation Off, Adv. PhysX Off, Hairworks Off)

            2160p Extreme | 27fps | 5278MB VRAM | 6.4GB RAM |
            2160p Ultra | 33fps | 4185MB VRAM | 6.4GB RAM |

            1440p Extreme | 40fps | 4557MB VRAM | 6.2GB RAM |
            1440p Ultra | 53fps | 3943MB VRAM | 6.2GB RAM |

            1080p Extreme | 47fps | 4475MB VRAM | 6.2GB RAM |
            1080p Ultra | 66fps | 2850MB VRAM | 6.2GB RAM |
            ———————————————————————————–
            Battlefield V Game (single player – My Country Calling – 1. bojová scéna v hre)

            2160p Ultra | 42fps | 4661MB VRAM | 9.1GB RAM |
            1440p Ultra | 72fps | 3257MB VRAM | 8.8GB RAM |
            1080p Ultra | 100fps | 3096MB VRAM | 8.2GB RAM |
            ———————————————————————————–
            Shadow of tomb raider – Game benchmark (DX12, SMAAT2x, AF16x)

            2160p Highest | 31fps | 5160MB VRAM | 11.2GB RAM |
            2160p High | 38fps | 3646MB VRAM | 8.5GB RAM |

            1440p Highest | 58fps | 4117MB VRAM | 9.4GB RAM |
            1440p High | 67fps | 3101MB VRAM | 8.3GB RAM |

            1080p Highest | 83fps | 4208MB VRAM | 9.1GB RAM |
            1080p High | 91fps | 3160MB VRAM | 8.0GB RAM |
            ————————————————————————————-
            Assassin’s Creed Odyssey Game benchmark (DX12, SMAAT2x, AF16x)

            2160p Ultra High | 25fps | 8140MB VRAM | 7.9GB RAM | *prediction VRAM – 5168MB |
            2160p Very High | 31fps | 8031MB VRAM | 7.9GB RAM | *prediction VRAM – 4864MB |

            1440p Ultra High | 42fps | 8060MB VRAM | 7.4GB RAM | *prediction VRAM – 4051MB |
            1440p Very High | 50fps | 8074MB VRAM | 7.4GB RAM | *prediction VRAM – 3747MB |

            1080p Ultra High | 49fps | 8101MB VRAM | 7.6GB RAM | *prediction VRAM – 3633MB |
            1080p Very High | 53fps | 8062MB VRAM | 7.4GB RAM | *prediction VRAM – 3328MB |

            * odhad potrebnej veľkosti VRAM samotnou hrou (hra, ale využije vždy čo sa dá)
            ————————————————————————————

            • Vec sa má tak, že som si zapol aj samotnú hru a odohral jej pasáže, ale odohrať celu som ju nemohol stihnúť…ale vcelku to sedelo z benchmarkom…teda aspoň čo sa týka používania VRAM, čo sa týka FPS, tak to bolo aj lepšie ako v benchmarku, záleží dosť od scény…ale zistil som jeden fakt, že bez otestovania na skutočnej RX 5600XT s 6GB VRAM, to nebude relevantný test, pretože napríklad Assasin´s Creed Odyssey použije vždy všetku pamäť, ktorú grafická karta ponúka, bez ohľadu na tom, že toľko pamäte podľa všetkého nieje nevyhnutne mať. Navyše sa to aj tak bude testovať na vstavaných Benchmarkoch, takže si veľmi nepomôžeš ak ich budeš plne ignorovať.

            • Co se bude kde testovat je mi úplně jedno, já psal o praxi při hraní a pouze reagoval na tvůj příspěvek o obsazenosti vram. Odyssey si na Titanu RTX bere jen 8GB vram, takže není pravda, že by použil všechnu dostupnou paměť, Jinak u tebe může být problém i těch 16GB RAM, nevím, jestli ti vůbec všechny hry umožní nejvyšší kvalitu textur s tak malou RAM, třeba to Metro samotné si na nejvyšší kvalitu alokuje běžně 16GB RAM, viz to video https://youtu.be/1PgExmGZzvE?t=1159

            • 1. Súhlasím s tebou, že prax pri hraní môže byť o niečo iná ako pri čistom benchmark-ovaní.
              2. Nastavenie maximálnej kvality textúr nebude mať nič dočinenia s veľkosťou RAM, ale iba s veľkosťou VRAM na grafike. V praxi sa ukazuje, že pri 1440p je možné hrať Metro Exodus na Ultra detaily aj na 8GB RAM (ale prídeš o asi 5% výkonu), situácia je podobná aj pri 16GB vs. 32GB RAM, čiže miestami do 5%, vo všeobecnosti o niečo menej. https://tinyurl.com/utnzybuhttps://tinyurl.com/vhydwb5
              3. Mám zato, že pracovanie Geforce-iek a Radeon-iek s VRAM bude mierne odlišné https://tinyurl.com/vmrbl5p
              4. Dám na tvoje slová a pouvažujem o upgrade na 32GB RAM, ale v mojom prípade by bolo asi lepšie upgradovať do Ryzen 3600/3700X.

            • No ono je to o dost složitější, ta hierarchie pod DirectX je pokud vím vram->ram->pagefile, takže pokud už není místo ve vram, jsou textury v ram a v nejhorším případě v pagefile. Tak pak vzniká stuttering. Pěkně je to vidět třeba na testu 3GB vs 6GB vram, kde s tou 3GB variantou je alokace ram mnohem vyšší, protože DirectX už ukládá textury do ní.
              https://youtu.be/7iNNUAnFjcM?t=450

            • Jo je to tak, v momente, kdy dojde VRAM, je na rade RAM. Cim mensi RAM, tim horsi stuterring. Testovali to i na HWUnboxed se stejnym vysledkem.