MacOS leaknul další parametry Radeonů RX 6000: TDP, možná i takty, Navi 23. A také APU

50

Z ovladačů a firmwaru v MacOS a z tabulek PowerPlay byly zjištěny další možné parametry Radeonů RX 6000. Máme parametry pro třetí čip Navi 23 a možná i takty a TDP Radeonů RX 6900XT a RX 6700XT. I když u těch je to dost ošemetné…

Před pár dny se podařilo z firmwaru v linuxových ovladačích ROCm od AMD (jsou určené pro výpočetní/AI GPU) vypreparovat údaje pro první dvě GPU Radeon generace RDNA, čip Navi 21 s 5120 shadery a 256bitovou sběrnicí a Navi 22 s 2560 shadery a 192bitovou sběrnicí.

Vypadá to, že další údaje o nových GPU se schovávají v PowerPlay tabulkách ovladačů a v beta verzi MacOS, kde už je podpora pro nové grafiky AMD nachystaná a kromě shaderů zdá se prozradila už i možné takty. To už by grafiky rýsovalo v docela velkých podrobnostech. Navíc MacOS už zdá se obsahuje i špínu na integrované grafiky v chystaných APu.

Tento výcuc informací se objevil na Redditu, autorem je opět uživatel stblr. Ten popisuje, jak se v MacOS dostat k tzv. discovery firmwaru pro Radeony a dostat z něj údaje pro jednotlivá GPU, přičemž opět poskytl tabulku zjištěných parametrů. Zde je třeba jedno velké varování: není zaručeno, že údaje v této beta verzi MacOS jsou správné, AMD by teoreticky mohlo vyplnit nesmysly s tím, že před vydáním ještě budou v novější verzi nahrazené správnými údaji. Následující informace tedy berte s opravdu velkou rezervou – hlavně ty, které vypadají podezřele dobře.

Navi 21/Radeon RX 6900XT: 250W a 300W model, takty až 2200 MHz?

Zatím pořád nevíme, jak se přesně bude nejvýkonnější Radeon jmenovat, ale pracovně mu budeme říkat RX 6900 XT. Již z minula máme údaj, že GPU čip Navi 21/Sienna Cichlid má 80 CU a 5120 shaderů s 256bitovou paměťovou sběrnicí. Nové informace k tomuto GPU byly nalezeny k tabulkách PowerPlay (řízení spotřeby/taktů). Podle nich jsou zřejmě chystané modely se spotřebou 200 W a 238 W – mohlo by jít o model 6900 a 6900 XT.

Ovšem pozor, stejná tabulka uvádí pro Navi 10 spotřebu jen 180 W, což není TDP celé karty – mohlo by jít o spotřebu čistě GPU mínus pamětí, chlazení a napájecí kaskády. Radeon RX 5700 XT má totiž s nimi celkovou spotřebu 225 W, ale čistě čip GPU prý údajně spotřebovává přesně těch 180 W. Myslím tedy, že i pro nové karty musíme přidat podobnou konstantu (+25% na paměti a VRM), pak by TDP vycházela na 250 W a 300 W. To jsou až podezřele pravděpodobně vypadající hodnoty, takže možná nejsme daleko od pravdy? Možná, že highednový model RX 6900 XT bude 300W a pod ním bude levnější verze RX 6900 (a částečně ořezaným GPU) s 250W TDP.

Tabulky PowerPlay uvádějí i nějaké frekvence, ale u těch bych byl obzvlášť opatrný. Takty podle nich mají být až 2050 MHz u karty s 250W TDP a u karty s 300W TDP dokonce až 2200 MHz. Ale je opravdu dost nejasné, zda tomu věřit, protože tato tabulka uvádí pro Navi 10 frekvence jen maximálně 1400 MHz, což by bylo maximálně u nějakých hodně seškrcených mobilních verzí. Takže frekvence zatím raději ignorujte. Také by možná mohlo u RDNA 2 jít o maximální/teoretické limity boostu a ne to, co se označuje jako Boost Clock ve specifikacích.

AMD Radeon RX 6900XT JayzTwoCents
AMD Radeon RX 6900XT (Zdroj: JayzTwoCents)

Mimochodem, tabulka uvádí hodnotu „uclk“, což je frekvence pamětí (je třeba hodnotu vynásobit 16× pro GDDR6). Na jednom místě je uvedeno 1089, ale na druhém a reálněji vypadajícím je jen 1000 MHz. Pokud by platilo oněch 1089 MHz, pak by GPU Navi 21 mohla používat paměti s frekvencí circa 17,4 GHz efektivně, což by dávalo propustnost asi 557,5 GB/s, pokud to dobře počítám. Pokud platí nižší hodnota, tak to máme jen 16,0GHz paměti s propustností 512 GB/s. Ale zase, takty zde uvedené vůbec nemusí odpovídat: tabulky pro Navi 14 uvádí 14,0 GHz GDDR6, ale pro Navi10 jenom 12,0GHz GDDR6.

A je tu mimochodem ještě jeden problém: všechny tyto parametry ani nemusí být pro herní verzi karet, ale třeba pro nějaký Radeon Pro WX 6900 a tak podobně. Frekvence bych tedy opravdu zatím moc nebral, na rozdíl od počtu shaderů a snad ještě TDP.

Tabulky PowerPlay s údaji o GPU Navi 21 a Navi 22
Tabulky PowerPlay s údaji o GPU Navi 21 a Navi 22 (Zdroj: stblr/Reddit)

Navi 22/Radeon RX 6700XT: 215 W, takt až 2500 MHz na GPU?

Druhé GPU v řadě – kódově Navy Flounder, což už je potvrzeno jako jméno pro Navi 22 – bude mít jen 40 CU/2560 shaderů, ač má 192bitovou sběrnici. Deficit počtu shaderů by snad prý AMD mohlo vyrovnat tím, že na rozdíl od Navi 21 napálí frekvence o hodně výš – tabulky Power Play uvádějí až 2500 MHz, ale platí pro to všechna výše uvedená varování, takže s tím raději moc nepočítejte.

Podle tabulek PowerPlay by frekvence pamětí GDDR6 měla být stejná, takže také 17,4 GHz efektivně (na 192 bitech by to byla propustnost 418 GB/s), nebo jen 16,0 GHz (což by dávalo 512 GB/s). Pravděpodobnější je opět asi ta horší možnost.

AMD Radeon RX 6000 JayzTwoCents
AMD Radeon RX 6700XT nebo RX 6800XT, toto je pravděpodobně referenční chladič pro Navi 22 (Zdroj: JayzTwoCents)

GPU zde má uvedenou spotřebu 170 W. Pokud platí naše úvaha, že jde o údaj jen pro samotné GPU, tak by spotřeba celé karty třeba mohla být okolo 215 W. Dlužno podotknout, že oněch +25 % na VRM a paměti, s nimiž tu počítáme, je jenom orientační faktor a na různých kartách to může dopadat různě (hůř). U grafik Nvidia zdá se na paměti a VRM vychází procentuálně vyšší část TDP, například.

Tabulka parametrů GPU Navi 21 Navi 22 a Navi 23 z firmwaru v MacOS
Tabulka parametrů GPU Navi 21, Navi 22 a Navi 23 z firmwaru v MacOS (Zdroj: stblr/Reddit)

Navi 23/Radeon RX 6500?

Minule jsme ještě neměli informace k třetímu GPU v pořadí, označenému Navi 23. Pokud jste doufali, že to bude výkonnější GPU třeba s HBM nebo 384bitovou sběrnicí, tak vás zklameme. Tento čip má kódové označení Dimgrey Cavefish a je menší a pomalejší než Navi 22. Mohl by se tedy objevit v něčem jako Radeonu RX 6500/RX 6500 XT, ale toto vyloženě hádáme.

Tabulky PowerPlay zatím nesdělují nic o taktech a TDP, ale parametry z discovery firmware v MacoOS uvádějí to ostatní. Přesně podle předpokladů jde o GPU se 128bitovou paměťovou sběrnicí (hodnota num_tcss je osm proti 12 u Navi 22 a 16 u Navi 21). Karta tedy bude mít 4 nebo 8 GB paměti, asi pět GDDR6. S 16GHz čipy to dává propustnost 256 GB/s, s 14,0GHz 224 GB/s, s 12,0GHz frekvencí 192 GB/s.

A čip má mít 32 CU (součin první tří řádků v tabulce z firmwaru), což by dávalo 2048 shaderů. Je zajímavé, že je mezi tímto GPU a Navi 22 s 2560 shadery takový malý odstup, zatímco mezi Navi 21 a Navi 22 je doslova propast (5120 versus 2560 shaderů). Možná AMD kalkuluje s tím, že Navi 21 chce provozovat na nižších efektivnějších taktech a Navi 22 napálí na vysoké frekvence, aby čip byl levnější. Ale u Navi 23 už zase chce mít nízkou spotřebu (například kvůli notebookům), takže má tento model hodně shaderů, aby mohl jet na nízkých taktech.

Navi 31/Radeon RX 7900?

Ve firmwaru jsou už údajně i údaje pro GPU Navi 31 následující generace. To má všechny parametry stejné jako Navi 21 – 80 CU/5120 shaderů, 256bitová sběrnice. Šlo by tedy o refresh – buď AMD uvede prakticky stejně dimenzovaný čip, jen s aktualizovanou architekturou (snad už mohl mít architekturu RDNA 3), nebo by možná mohlo jít třeba jen o 6nm refresh pořád stejné architektury RDNA 2. Tedy něco jako 12nm Polaris 30 proti Polarisu 20. Také je asi možné, že hodnoty jsou jen „placeholdery“ zkopírované z položky pro Navi 21 a zatím tedy vůbec neodpovídají.

Procesor AMD Ryzen 3000C 02
Mobilní procesor AMD Ryzen (Zdroj: AMD)

Konfigurace integrovaných GPU v Ryzenech Cezanne, Van Gogh a Rembrandt

Kromě Navi 31 dále údaje ve firmwaru z MacOS pokrývají i APU Cezanne, Van Gogh (Ryzen 5000) a také Rembrandt (Ryzen 6000). Je v nich potvrzeno, že Cezanne, tedy příští APU s jádry Zen 3, má 8 CU (512 shaderů) architektury Vega (protože wave_size 64, což odpovídá GCN) a že APU Van Gogh má grafiku RDNA nebo RDNA 2 (wave_size 32, charakteristické pro RDNA 1/2).

Roadmapa procesorů AMD sestavená z útržků webem VideoCardz
Roadmapa procesorů AMD sestavená z útržků webem VideoCardz. Označení Dragon Crest berte s rezervou, nesedí do schématu a není jasné, zda platí (Zdroj: MebiuW, kompilace VideoCardz)

Úplně nová informace ale je, že Van Gogh bude mít 8 CU, tedy také 512 shaderů, ač jde o úspornější design pro spotřeby 7,5–18 W. Grafický výkon by mohl proto mít lepší než Cezanne v 15W a 45W notebookových modelech, i když to samozřejmě bude záviset i od frekvencí.

Tip: Mobilní Ryzen na rok 2022 „Rembrandt“ je pořád Zen 3. Ale má 6nm proces, PCIe 4.0 a USB4

Rembrandt má prý v grafice 768 shaderů

O rok později (začátkem roku 2022) by mělo vyjít nové APU Rembrandt, které už bude mít jak grafiku RDNA 2, tak jádra Zen 3. Kolik bude jader CPU, není ještě známo (nejspíš pořád osm, ale kdo ví), ale nyní máme informaci, jak silné je GPU: má mít údajně 12 CU. To by dávalo 768 shaderů, tedy jako má teď Tiger Lake od Intelu (ale o rok a půl později), výkon samozřejmě bude záviset i na architektuře a frekvenci.

Tabulka parametrů APU Cezanne Van Gogh a Rembrandt z firmwaru v MacOS
Tabulka parametrů APU Cezanne, Van Gogh a Rembrandt z firmwaru v MacOS (Zdroj: stblr/Reddit)

Vypadá to, že Rembrandt opět nebude agresivně tlačit na výkon integrovaného GPU, i když je možné, že to AMD učiní v následovníku APU Van Gogh.

Galerie: Grafické karty Radeon RX 6000: fotografie referenčních modelů, úniky

Zdroje: Reddit, VideoCardz (1, 2)

MacOS leaknul další parametry Radeonů RX 6000: TDP, možná i takty, Navi 23. A také APU
Ohodnoťte tento článek!
4.2 (84.62%) 26 hlas/ů

50 KOMENTÁŘE

    • Viděl jsem, ale VideoCardz si myslí, že je to prostě spekulace (s tím, že ještě nezohledňuje tady tyhle extrakty z těch firmwarů – které ovšem taky nakonec nemusí sedět, teoreticky by tam dokonce AMD moho mít schválně vadné informace ke zmatení nepřítele/přítele). Moc by mi tam například nedávalo smysl to TDP 200W u 3840shaderové karty, je to z pohledu vyšťavění výkonu zvláštně nízko.

      Tady u tohohle leaku mi ty informace připadají důvěryhodnější (akorát nepočítejte s tím, že ty vysoké takty sedí, to by bylo extrémní překvapení, IMHO).

  1. Tak kluci na diitu psali, ze 300W primotop by si nikdy do PC nedali. Pominme ted, ze minula „highend“ generace AMD nabidla presne tohle, nicmene big NAVI bude uplne o necem jinym a zadnej primotop to nebude. Ja jim verim, tohle jsou jen spatne pomluvy, to zadnej pravovernej fanousek AMD nemuze brat vazne. 🙂

    • Uvedomujes si ty vecny cekalisto, co stejne nic nekoupi, ze tam byly uvadeny i jasne argumenty proc je to problem? A ze naprosto nezalezi zda je to AMD, nVidia nebo kdokoliv dalsi? Bohuzel pro nektere je tahle vec nad schopnosti jejich chapani.

        • Ne Jaroušku, jde o to, že kdo má teď 200W grafiku, tak si tam dát 350W (3080) nebo dokonce 410+W (3090) je pro airflow už podstatný rozdíl a jestli k tomu dáš komentu, tak máš další Watty navíc.
          Prostě kdo je zvyklej na ticho, tak do karet nad 250W nepůjde a je jedno jestli AMD nebo Nvidie. Ale u AMD zatím TPD nevíme, takže tam to Jaroušku zatím neřeš – střílet se zatím dá jen do Nvidie

          • Pokud jedes na chlazeni vzduchem, tak ani 200W karta neni pri plnem zatizeni ticha. Je vtipny, jak fanousci AMD u Vegy zurive podtaktovavali a ted, kdyz je pro nizsi vyvin odpadniho tepla to same potreba u NVidie, tak delaji jakoze nic.

            Ovsem jak dlouho? Mesic. Protoze highend AMD se mluvi o 300W, za coz jsem uz predem rad. Nebot 300W v tom nejlepsim moznem pripade znamena, ze by AMD opravdu mohla mit neco co by mohlo soutezit s RTX 3080.
            NVidia totiz neni Intel a i Ampere jsou skvele energeticky usporne karty samozrejme vztazeno k pouzitemu vyrobnimu procesu. Protoze AMD ma k dispozici proces lepsi, tak 300W muze znamenat, ze sice stale malinko zaostavaji co do energeticke uspornosti, ale ten proces by jim mohl pomoct se dostat na tolik ocekavany potrebny skutecne highendovy vykon.
            (Samozrejme jen me domnenky, ale doufam, ze se naplni a ze AMD skutecne ukaze neco velkeho, nakonec ma to byt BIG NAVI.)

  2. Kedy naposledy AMD vyrobila velku GPU bez použitia HBM? je to 5-6 rokov? V juny vyrobca HBM2E začal masovu vyrobu s poznamkou, že su pre velku GPU ktora bude vydana ku koncu roka 2020. Neviete kto by to mohol byť?

      • O IBM trochu pochybujem hlavne s dvovodu že GPU nevyraba 😀 Hynix pri HBM2E hovoril že považuje za klučoveho partnera AMD a že sa planuju tieto HBM2E pamate montovať do vykonnych GPU tento rok, kto by tam mohol biť, tento rok chcieť vydať vykonnu GPU Nvidia to nebude lebo 3090 ma GDDR6 a A100 HBM2. Fakt to je strašna zahada IBM to nieje Nvidia to nieje, Intel svoje GPU preložil az na 2021. Kto by len mohol tento rok ešte uviesť vykonnu GPU s HBM2E fakt zahada 😀

        • ´dělám si legraci … kdybys četl pozorně věděl bys, že nvidia to je taky a amd chce dělat serverové gpu s těmito pamětmi … u herních bych moc nedoufal … ty dětinské „záhady“ si nech …

          • Ale vieš ako, ked čitam že Big NAVI 21 druhy najvačši čip aky kedy AMD vyrobilo bez konkurenčne najvykonejši prešpikovany najmodernejšimi technologiami a ma vraj 256bit zbernicu. Ja som tymi vtipmi nezačal 😀
            Začiatkom roka sa hovorilo že bude mať 24GB HBM2E, ale potom to upravili že hračom postači aj 16GB HBM2E a verzia pre profesionalne využitie bude mať 32GB HBM2E. Chapem že do uvedenia je ešte mesiac ale fakt taku sprostosť že ma 256bit zbernicu s GDDR6 myslia že im to niekto uveri? Keby aspon tvrdili ze ma 512bit aj to je sprostosť ale viac realnejšia ako 256bit 🙂

            • „sa hovorilo“ … to bude tvůj největší problém … já neříkám, že je nemůže mít, ale každý den dávat do diskuze tyhle „dětské“ hádanky je takové trochu zvlášní … i kdyby je měl, ty paměti tolik výkonu nepřidají … a taky ta propustnost by vypadala jinak …

            • @snajprik len AMD môže do konca roka vydať aj v početné karty s týmy HBM

            • to „vladarov tatko“: všetky serverové riešenia si AMD necháva na CES 2021 …Lisa má mať KeyNote na CES 2021 a tak si zrejme nevystrieľa všetku muníciu na záver roka, ale niečo si pošetrí aj na začiatok…
              Pri najvyššej hernej karte, by som úplne nevylúčil aj možnosť HBM2E, niečo naznačil Hynix, niečo TSMC (že už aj oni vedia púzdriť na interposer), a u AMD by to vedeli urobiť pri tak veľkom čipe, navyše ak by ho používal aj Apple v MacPro, prečo by to nemohlo byť reálne. Ideálne do skladačky, by to zapadalo keby NAVI 21 s HBM2E mala výkon podobný, či vyšší ako RTX 3090, tak vyššia cena by nikoho neprekvapila.

    • Nvidia má HBM2 v A100, jen nevím, jestli už je to HBM2e. Intel bude používat HBM v datacentrovém Xe, to by mohla být HBM2e. AMD pořád chystá to CDNA GPU pro datacentra (i když to trvá nějak dlouho), to určitě taky bude HBM.

      P.S. Hynix už na konci roku 2017 „oznámil“ že jeho 16GHz GDDR6 bude používat highendové GPU s 768 GB/s propustností. Taky se z toho čekalo, že to bude hned, a Turing byl mnohem později a s nižší frekvencí.

  3. Ono je stejně vtipné jak podle komentářu všichni kupují min RTX3800:) A v reálu budou zdaleka opět nejprodávanější max. teoretická RTX 3500 či u AMD RX6500/6600…
    Snad alespoň zde bude TDP rozumné a bude stačit 6-8 pin…

    • „zde bude TDP rozumné a bude stačit 6-8 pin“ …verím že hej.

      Ono aj dnes 7/“12″ nm mainstreamové 5600XT/1660S majú veľmi dobrú efektivitu tak ja osobne nepochybujem že náhrada nebude o nič horšia pri lepšom výkone.

    • Netusim, jak to maji ostatni a bohuzel mnohym se tu neda verit, ale ja si kupuju ne treba uplnej highend, ale ty drazsi grafiky, nicmene ne v kazde generaci.
      Kdyz se na to podivas strizlive, tak herni konzole te stoji nejakejch 10-15 tisic. Ted treba bude za 13.500 Kc.

      Kdyz si vezmes, ze PC jako takove stejne potrebujem na jine veci nez hry, tak kdyz koupis misto konzole herni grafiku za 13.500 Kč, nezaplatil jsi ani o korunu navic. Takze neco jako RTX 3060 az 3070 je v podstate zadarmo. Kupovat RTX 3080 uz preplacis, ale stejne do toho nekteri jdou, protoze zase maji ty hry hezci diky lepsi grafice.

      • Ano, ale je taky rozdíl mezi „PC, který i tak potřebuješ“ a herním pc s komponenty, co se navzájem doplňují. K té GPU potřebuješ pořádnej procesor, aspoň 16 Gb ram, tím pádem i lepší zdroj atd. a už to jede.

        Asi těžko si k PC na běžnou kancelářskou práci pořídíš GPU za 14 litrů.

        • Vyjma ty RTX 3080 ti staci i beznej procak ala RyZen 3600, nicmene jo, kdo ma PC jen na kancl a internet, tak musi i za ostatni „herni“ komponenty neco priplatit. Ovsem staci si na PC sem tam enkodovat nejaky video a razem potrebujes aspon nejaky rozumny minimum, ktere da i ty grafiky za tech 14 litru.

        • No ono je to relativne … pokial je ITak schopny … pochybujem ze by kupoval nieco pod vykon Core i5/ AMD related equivalent + minimum 16GB ram (dajme tomu ze DDR3) aj pre office / administravitu / pridane vratnika … ono kazdy jeden clovek ten vykon toho i5 vyuzije a ani o tom netusi … staci excel (taka paci na logistike/uctovnictve …dava tomu excelu riadne do tela otvrorenych cca 5 excel sheetov … s tym ze kazdy obsahuje +/- 10K-15K dat., ten komp urcite prevetra, a ak by IT kupoval na podobnu pracu nieco slabsie je to s prepacenim „pako“) alebo kamery … takych 16 kamier 2 monitory + excel datasheety na dochadzku/ pripadne na vydaj/evidenciu listkov na stravu … napr pre vratnika … taktiez ten komp urcite „vycerpa“ … takze ono … je to skor o tom aky je kto ITckar … a ake nakupuje „kancelarske PC“ … tzn. ze v mojom pripade by ta i5 + 16GB utiahla s prehladom aj to 14K GPU … este raz … s prehladom … (samozrejmostou je ze toto vsetko bolo osadene aj kvalitnym …. minimalne „bronze“ zdrojom).

          • PS: alebo to rob ako ja … kup high end … ako ja 2012 … no nie uplny … ale 3770K … k tomu vtedy 2×2*4GB DDR3 2400MHz PREDATOR SERIES + dobra doska … co znesie aj neaky ten nasledny OC … MSI® Z77A-GD65 (inac davam 4,4GHz stabilne … netusim spotrebu ani na netrapy popravde … ci to je +/-100€ rocne viac menej je mi fakt jedno … kedze mam doma asi dalsich 8 kompov/notebookov/ultabookov a inych pdcovin … k tomu som bral HD5870 … za nieco neskor som predal tu 5870 a kupil za rozumnych 8000czk novu 7970GHz z CZ kde bola lacna 😀 mali ste dobry kurz … no a teraz som minule leto … takze po 7 rokoch kupoval k tomu GTX1080 za 225€ (6150czk) … takze ani tych 14K ty netreba na grafiku dobru … ked ju najdes v akcii alebo za skvelu cenu.

            Takze pred 12 rokmi som dal za pc ccz 1600€ … potom som kupoval 7970 (320€ cca) takze 1600+320 a teraz 1080 za 225 = 1600+320+225 = 2145€ … a mam to 8-9 rokov … stale na tom parim vsetko na plne pecky … dokupil som si 43″ LG 43UD79 4k UHD … a je to pecka 😀 …

            2145/8 = cca 270€ / rok + este prachy spat za 5780 (7970 som si nechal do ineho PC) … myslim si ze to nieje taka zla cena … s tym ze si davam vsetko na full + a to nehovorim o tom ze mam SSD: 2x SAMSUNG 840EVO 250GB (RAID0) + HDD: 2x 500GB (RAID1 – WD5003ABYZ) +1TB (WD1003FZEX) + 2TB (WD20EARX) …

            takze myslim ze o dost lepsi deal ako neaka konzola … akakolvek !!!

  4. Tie 2.2ghz+ na gpu može kludne byť, ked už PS5 ma také takty.
    (inak to by ukazovalo aj slušný rozdiel vo vyrobnom procese tsmc 2.2ghz+ vs samsung 2ghz max) Otázka je. Niesu tam zamotane aj konzolové čipy? …ale, zas v MacOS, hmm

    Kokso, to je viac šalat ako úniky u nv 😀

  5. V první řadě bych všem doporučil brát všechny „uniklé“ informace s velkou mírou nejistoty.
    Osobně bych ale vypíchl několik věcí:
    – vysoké frekvence = IMHO může být, viz Vlko.

    – nízká spotřeba = zde tomu moc nevěřím, i z důvodů těch vysokých frekvencí. Pokud bude srovnatelný výkon s nV a spotřeba nižší, bude to velký úspěch. Ty „uniklé“ spotřeby jsou pak z kategorie snů.

    – šířka paměťové sběrnice = tady bych se přikláněl k HBM, 256bit sběrnice nedává u hiendu smysl. Pokud se podařilo vyřešit spolehlivost (a extrémní cenu) pouzdření, asi by to bylo „řešení“ nesrovnalostí. Ale i tak je to hodně velká divočina. Jsem zvědavý na ceny, zejména u střední a nižší třídy…