Radeony RX 6000 tvoří dvě GPU s 5120 a 2560 shadery, ale sběrnice jsou jen 256 a 192 bitů?

150

Hodně šťavnaté informace prosákly k Radeonům RX 6000. Máme zdá se potvrzené počty shaderů pro první dvě GPU. Paměťové propustnosti ale vypadají dost nízké.

Nvidia už odhalila první tři grafiky nové generace GeForce RTX 30000 „Ampere“ (a první model už byl i vydán a zrecenzován). Na konkurenci od AMD se zatím čeká, odhalení bude za měsíc a něco a momentálně netrpělivě vyhlížíme průsaky parametrů. Vypadá to, že aspoň něčeho jsme se konečně dočkali.

Možné parametry pro dvě z GPU, která budou tvořit grafiky Radoen RX 6000, byly nalezeny ve firmwaru ovladače ROCm pro Linux. Patche pro Linux zatím obecně mluví jen o dvou čipech generaci Navi 2X, kterým dávají kódová jména „Sienna Cichlid“ a „Navy Flounder“ (tyto termity jsou zřejmě jména akvarijních rybiček).

Aktuální firmware v ROCm ukazuje některé parametry pro tato dvě GPU. Sienna Cichlid je podle různých indicií zřejmě nejvýkonnější varianta architektury RDNA 2, „Navi 21“ s plochou 505 mm² . Navy Flounder je méně výkonný model, ale zde ještě není jasné, který přesně. Podle tohoto úniku prý AMD chystalo dva takové čipy: Navi 22 s plochou 340 mm² a Navi 23 s 240 mm². Tipl bych si osobně, že se tu bavíme o Navi 22. Poslední 240mm² čip nejspíš vyjde až později – proto o něm firmware ještě mlčí – a bude méně výkonný než to, co budeme níže řešit. Toto ale zatím není potvrzené, takže pamatujte, že jde jen o předpoklad.

Parametry vyextrahované z firmwaru můžete vidět zde v tabulce pocházející z Redditu (pro srovnání jsou v ní také čipy generace RDNA). Většina parametrů je poněkud nad naše chápání, ale první tři řádky v této tabulce po vynásobení dohromady mají dávat počet CU v čipu, tedy nejdůležitější parametr. Pro Sienna Cichlid/Navi 21 to vychází na 80, což sedí s dřívějšími drby. Úplně nová je ale informace pro méně výkonné GPU Navy Flounder/Navi 22: to má údajně jen 40 CU.

Tabulka s parametry GPU Sienna Cichlid a Navy Flounder
Tabulka s parametry GPU Sienna Cichlid a Navy Flounder (Zdroj: stblr/Reddit)

Top Radeon RX 6000: 5120 shaderů, 256bitové paměti?

AMD už architekturu RDNA 2 odhalilo v prezentaci Xboxu Series X a z těchto detailů vyplývá, že na jednu CU bude jako dosud připadat 64 shaderů/stream procesorů. Tím pádem by měl čip Navi 21 /Sienna Cichlid mít 5120 shaderů v plné palbě – toto by tedy mohl obsahovat nejvyšší model Radeon RX 6900 XT (nebo 6800 XT, pokud to bude zvolené jméno). Jeho ořezaná verze, tedy například RX 6900/6800 by přirozeně měla jednotek méně, může ubýt třeba 4, 8, 12, 16 CU (na 4096, 4352, 4608 nebo 4864 shaderů), to zatím netušíme.

Tato karta byla asi zachycena na vizualizacích a poté i fotkách tříventilátorového Radeonu, který AMD ukázalo (a částečně prosákl různými kanály).

Tip: Máme další obrázky Radeonu RX 6900 a RX 6800/6700(?). Už obsahují HW dekodér AV1

Co je ovšem možná důležitější: Řádek „fc_num_tccs“ má prý indikovat počet kanálů texturovacích cache a 16 údajně znamená 256bitovou sběrnici – alespoň to tak je u Navi 10. Nejvýkonnější model architektury RDNA 2 by tedy mohl mít opravdu 256bitovou paměťovou sběrnici, jak ukazovala tato fotka ES karty. Je to překvapivé, protože s 16GHz pamětí GDDR6 se takto dá dosáhnout propustnost jen 512 GB/s.

AMD Radeon RX 6900XT Zdroj: RedGamingTech

Nvidia u nejvýkonnějšího Ampere má 384bitovou sběrnici (i když u RTX 3080 osekanou jen na 320 bitů), a k tomu ještě paměti GDDR6X s vyšší frekvencí (760 GB/s). Hodnota 16 alternativně může (v případě čipu Navi 12) ukazovat také 2048bitovou sběrnici s HBM2 (512 GB/s na 2,0 GHz, 716 GB/s na 2,8 GHz), ale AMD spíše použije GDDR6. Je tu ostatně ona fotka ES karty, kde jsou pozice pro čipy GDDR vidět.

AMD Radeon RX 6900XT Zdroj: RedGamingTech

Teoreticky by ještě AMD možná mohlo využít 18,0GHz čipy GDDR6 od Samsungu (576 GB/s), ale zatím bych s tím moc nepoužíval. Tato frekvence už je nad rámec původních specifikací a může být obtížné navrhnout paměťový řadič, který ji zvládne. Navíc mohou mít neúměrnou spotřebu. Jde o analogii 9,0GHz GDDR5, kterou AMD nikdy nevyužilo.

S touto šířkou sběrnice může AMD nabízet 8GB a také 16GB karty. Tedy pokud nebude zvolen nějaký hybrid, tedy třeba 12 GB s tím, že jen prvních 8 GB má plnou propustnost, zbylé 4 GB jen poloviční. Toto AMD používá u Xboxu Series X, ale tam je tato paměť používána i pro CPU, takže je to jiná situace.

Nižší model: rychlejší obdoba Radeonu RX 5700 XT, ale jen 192bitová paměť?

Čip Navi 22/Navy Flounder bude v plnotučném provedení mít 2560 shaderů, stejně jako nynější Navi 10 v Radeonu RX 5700 XT. Mohl by se tudíž možná prodávat právě jako Radeon RX 6700 XT. Ořezaná verze by pak měla třeba 36 nebo 32 CU (2304 nebo 2048 shaderů), ale kdo ví, jak se AMD rozhodne.

Překvapení je opět u řádku „fc_num_tccs“. Číslo 12 by totiž implikovalo, že šířka sběrnice bude 75 % proti předchozímu GPU, tedy 192 bitů. AMD by tedy této kartě dodalo méně propustnosti než má RX 5700 XT. S 16GHz GDDR6 by to bylo 384 GB/s, s 18GHz by se GPU dostalo na 432 GB/s. (A to ještě nepočítáme s možností, že frekvence bude jen 14,0 GHz). S touto šířkou bude kapacita jen 12 GB nebo 6 GB, pokud tedy opět nepřijdou nějaké hybridní čachry.

Je pravděpodobné, že toto GPU se 192bitovou sběrnicí se skrývá ve dvojventilátorové kartě, jejíž obrázky unikly.

AMD Radeon RX 6700XT nebo možná RX 6800 Zdroj: JayzTwoCents

Galerie: Referenční grafické karty Radeon RX 6000: fotografie, úniky

Budou mít Radeony RX 6000 málo paměťové propustnosti?

Vypadá to tedy, že AMD poměrně dost vychýlilo rovnováhu parametrů GPU na stranu výpočetního výkonu, zatímco jen málo přidá v paměťové propustnosti (jen pomocí frekvencí, pokud vůbec). Teoreticky by to mohla trošku kompenzovat nějaká nová zdokonalení v kompresi obraových dat či větší interní cache v GPU, ale momentálně není potvrzeno, že by nějaké takové tajné zbraně architektura RDNA 2 měla v záloze. Minimálně nebyly zmiňované při uvedení Xboxu Series X – který by paradoxně mohl mít vyšší propustnost (560 GB/s) než highendový Radeon, byť má jen 3328 shaderů proti jeho 2560 CU.

Zúžení paměťové sběrnice může teoreticky mít tu výhodu, že se sníží spotřeba pamětí a paměťového řadiče, takže zůstane větší wattový rozpočet k prožrání v samotných výpočetních jednotkách. Ale pravidlo, že škálování hrubého výkonu nahoru vyžaduje také navyšování propustnosti, se nebude dát snadno obejít, zatím je zde tedy hodně otázek.

Trošku to možná může připomínat situaci z let 2008 až 2010, kdy Nvidia měla těžkotonážní GPU G200 a pak Fermi s širšími sběrnicemi a AMD v Radeonech HD 4870 a HD 5870 také jen 256bitové paměti. Tehdy měly Radeony nižší výkon, ale také nižší ceny a lepší spotřeby než GeForce. Uvidíme, zda třeba podobnou strategii teď nesleduje generace Navi 2X/RDNA 2.

Budou Radeonům RX 6000 stačit 256bitové a 192bitové paměti?

Zdroje: stblr (Reddit), VideoCardz

Radeony RX 6000 tvoří dvě GPU s 5120 a 2560 shadery, ale sběrnice jsou jen 256 a 192 bitů?
Ohodnoťte tento článek!
4.4 (87.27%) 22 hlas/ů

150 KOMENTÁŘE

          • No nevím jak by to tensor jádra dělala když jsou specificky stavěná jen na FMA maticové operace neuronových sítí. (Taky by to snižovalo výkon celého GPU, protože by bloky SM byly zaměstnané).
            U GPU to funguje tak, že delta komprese, o které se tady bavíme, komprimuje data pixelů/snímků, jak s nimi GPU pracuje, framebuffer a podobné. Dělá ji pokdu vím přímo speciální hardware bez zapojení výpočetních jednotek/tensor jader, něco jako kdyby to bylo přímo integrované v řadiči/cache/ROP a tak.
            Textury jsou separátní věc. Ty jsou v paměti GPU uložené komprimované, používají ztrátové kompresní formáty, přičemž komprimuje je už tvůrce hry, s těma by už GPU nemělo být schopné nic dalšího pořídit, takže ten vývoj posledních let v kompresi barev (nebo se také používalo označení delta komprese) by s nima neměl nic změnit.
            IIRC se v Ampere v tomhle nic nezměnilo.

            Ale kompresi těch obrazových dat/snímků/pixelů by Ampere mohl zase mít dokonalejší než Turing, který ji měl lepší než Pascal. Jestli bude v Navi na vyšší úrovni, to zatím nikdo netuší, ale zatím byla v tomhle Nvidia napřed, takže bych na něco takového moc nespoléhal. Taky je to bezeztrátová komprese, takže by v ní měl platit zákon klesajícího užitku a po několika zlepšeních (Maxwell>Pascal>Turing) by tam neměl být takový prostor pro nějaký další radikální průlom, který by mohl zlepšit efektivní propustnost Navi 2X proti Ampere třeba o desítky procent (za předpokladu, že Turing/Ampere nejdřív dorovnají…).

            Edit: Koukám, že „tensor memory compression“ bylo něco co tvrdili youtubeři před vydáním… v posléze vydaných materiálech pokud vím nic.

            • „Koukám, že „tensor memory compression“ bylo něco co tvrdili youtubeři před vydáním… v posléze vydaných materiálech pokud vím nic.“

              a byla to naprostá blbost a výmysl toho youtubera

            • Třeba s tím teď přijde AMD, mám dojem, že jsem kdesi četl nějakou polospekulaci, že u navi2 podstatně zapracovali na efektivitě přístupu do paměti. ~500mm2 GPU připojené „pouhými“ 256bity k běžným pamětem IMHO nedává smysl – minimálně z pohledu AMD grafik takových, jak je známe dnes.

              Jen doufám, že všechen ten křemík nevěnovali na RT.

            • křemík na RT by být neměl, ne ve smyslu samostatných jednotek, takže co si zapneš, je tvoje volba … tedy pokud se něco nezměnilo

            • jde spíše o to, že na RT musíš mít nějak poštelované výpočetní jednotky (složitost, počet). A když takto převážíš výpočetní výkon např. nad rasterizačním, vyjde ti Quasimodo.. 🙂

            • njn … RT se asi nějak přehnaně řešit nebude … zatím … nějaké jednotky se zapojí, aby bylo vidět, že to funguje … z nvidiáků taky každý nemá, nebude mít 3080 a výš, aby to RT dávalo smysl …

            • NVIDIA používá kompresi ale k nasávání dat z disku do paměti gpu – rtx io / direct storage. Někde jsem četl že to dělá pomocí jednotek na gpu. Jen teď nemohu najít, které to byly.

              V tomhle ohledu určitě není brzdou propustnost paměti(nýbrž disk případně sběrnice). Ta je důležitá pak až při načítání textur pro zpracování samotným gpu.

              Takže i to co tvrdili ti youtuberi je v podstatě pravda ale nemá to nic společného se zvyšováním propustnosti paměti gpu nýbrž se zvyšováním propustnosti naplňování paměti gpu assety.

            • To je opět už jednou udělaná komprese na disku, GPU dělá jenom dekompresi. Jinak ta informace, že je to nějak speciálně akceleroavné, byla chybná, dekomprese je pomocí shaderů, čili obecný GPU kód. Bude to díky tomu portované i zpět na Turing.

            • technická: už jsem to našel: tzv. infinity cache (128MB na čipu).

              Technicky vzato by tohle řešení mohlo zásadně pomoci ohledně šířky pásma do RAM, a tudíž by mohla stačit i 192 nebo 256 bit sběrnice.

            • @tynyt „infinity cache“
              Drb o tom se objevil u youtberů po tom, co přišla informace o 256bitové sběrnici. Čili bych to zatím považoval za výmysl a la ta tensor compression.
              BTW mám pocit že 128 MB SRAM by na 7nm zabíralo tolik místa co dva Zen2 CCX čiplety, ~150 mm2. To zní jako potenciálně strašnej způsob jak utratit křemík a získat mnohem míň výkonu, než by bylo možno se standardním přístupem (= prostě to použít na víc jednotek).

  1. Po tom priesere Nvidie s 3080 launchom, i marketingovy negramot musi dojst k zaveru, ze ak maju co len trocha konkurencieschopny produkt, teraz je cas na – kludne i mierne zveliceny – aspon unik realnych testov, pretoze je vela nedockavych emo nerdov na Nividiu nasranych a chce sa „v afekte pomstit“. Ak su napriek tomu ticho, imho to nevesti nic dobre. Bud nemaju este nic v dohladnej dobe realne predavatelne ani naznakom, alebo to stoji za staru belu.

    • No nič ti neostava len kupiť 3080 za dvojnasobnu cenu 🙂 4 roky ma Nvidia nedostatok kariet GTX1070 chudaci museli predavať za 18 000Kč, potom aj 2080Ti za 1600€ čo mala stať (999€)
      A teraz ludia 3080 znova kupuju za dvojnasovne ceny, hold na to si musiš zvyknuť na dalšich 40 rokov bude nedostatkove zboži 😀

    • Tak když nestíhá NV u Samsungu, tak nestíhá ani AMD, však to nestíhá ani tak, výrobci notebooků ruší modely s AMD protože jim je AMD není schopné dodávat, Sony pak sice dementovala zprávy o nedostatku čipů od AMD ale na každém šprochu, pravdy trochu, hlavně budou chtít další. PS se stejně vyprodala ani se nezačala prodávat. Přijdou nové CPU, o které jistě bude zájem, pokud bude mít AMD i podařenou grafiku, zájem o to bude taky a když už teď nestíhají dodávat procesory které jsou pro ně priorita tak jak stihnou grafiky?

      Při vysokém zájmu zákazníků tad může výrobce chrlit jak může a stejně se to vyprodává

      • NV u samsungu má zcela nový (a ne zcela vyladěný) proces, na kterém ještě nikdo tak velké čipy nevyráběl.
        Pro AMD je 7nm u TSMC už ochozená bota, na rodině těchto procesů už uvádějí třetí generaci grafik a druhou procesorů, takže zřejmě to není srovnatelné. Navíc AMD je nyní u TSMC v luxusní pozici největšího zákazníka, takže bude mít prioritu.

        • NV nestiha protoze chtela prijit na trh co nejdriv, pokud pominu rozune teorie o tom, ze NV sponuje ceny,a td. Mozna ze ten proces samotny ma i jeste nejake boty, tezko rict. Ale urcite to neni tim, ze by mela nedostatek waffeu, jako je to u AMD.

          • určitě? Zníš jako z výroby … hádáš se na každém fóru o něčem, co až tak jasné není … samozřejmě se dalo předpokládat, že zájem bude velký, ale odhadnout jak velký, to bys nedokázal ani ty … nevidia nemá nejmenší důvod vyčkávat a uměle držet čipy někde v zádeli …

            • „nevidia nemá nejmenší důvod vyčkávat a uměle držet čipy někde v zádeli …“
              .. mas 2 moznosti, bud to zacnes vyrabet v kapacite, ktera neuspokoji poptavku a nebo vydani zdrzis o neco, nez nastradas chipy, aby jsi uvodni poptavku uspokojil. Pokud NV nema konkurecni, tak to jestli vydani naplanuje o par tydnu pozdeji nebo ne nebude mit zasadni vliv na zadne jeji prodeje.
              „samozřejmě se dalo předpokládat, že zájem bude velký, ale odhadnout jak velký, to bys nedokázal ani ty“
              ..jinymi slovy rikas, ze NV a jejich obchodni oddeleni jsou pitomci, kteri nevedi, jaky budou mit odbyt. V tom pripade by meli ta obchodni oddeleni rozpustit :))

              „Zníš jako z výroby“
              .. ne neznim jako z vyroby. Ale pouzivam rozum. Planovani kapacit a odbytu jsou jedny ze zakladu, na kterem firmy funguji Proto si myslet, ze NV je „prekvapena“ zajmemem, kdyz toto delaji 30 let a jsou v pozici dominantniho dodavatele..zbytek at si kazdy doplni

            • ach jo … úvodní poptávka se odhadnou prostě nedá, je jedno, kdo na odděleních sedí … jasně, můžeš nechat vyrobit miliony kusů nad odhad, taky ti ale můžou zůstat miliardy v podložkách pod stůl … mluvíme o největším čipi, výtěžnost zatím asi nebude bůhvíjaká …
              to, jak ty zdůvodňuješ následné okecávání nvidie, je už jen tvůj úhel pohledu … něco říct musí, dělá to tak každý, amd nevyjímaje …

            • Akorat ja tady neobhajuji AMD, ty maji taky svuj ‚podstav‘ vyroby chipu, jenom pisu, ze NV je v jine situaci a vedela od zacatku, ze tech chipu nebude dostatek, nez je vydala. To je vsechno.

            • však lepší, než nic … kdo chce, ten si počká … výroba běží, nenažraní prodávají nad cenu …pokud je kupec, proč, ne, že … vinit nvidii z umělého navyšování ceny, ze které nemá nic, jen nadávání … proč?

            • Tady bych si dovolil s Tombominem opatrně souhlasit. Nvidia nejsou pitomci, co jsou na trhu pár měsíců, takže podceňovat je z toho, že by úplně blbě odhadli počáteční poptávku, to asi ne. Vědí, jak šla na odbyt RTX20xx řada, mají z ní zákazníky „trignuté“, tedy že jsou ochotni zaplatit vyšší cenu, nyní za stejnou cenu nabídnou vyšší výkon, takže větší zájem se dal očekávat. Vedle těch spekulací, co tu proběhly, taky přidám jednu odposlechnutou, že Nvidia lavíruje, co vypadne z AMD. Čemuž ale nevěřím – když můžu dnes prodávat, tak prodávám, zvl. když je takový zájem, zítra už to může být jinak.

            • prdlajz … nevíme, kolik karet bylo vykoupeno „boty“ a teď jsou prodávány nad cenu, nebo težařům … že jich nebylo dost, je jasné, to by se těm „výkupčím“ nemuselo vyplatit … další věc je, co s tím? Jak to my tady vyřešíme, i kdyby měl Tombo pravdu na 100%? Tak či tak se bude muset čekat …

            • To je snad úplně jedno, kolik jich nakoupili boti nebo živý zákazníci. Prostě těch karet moc nebylo.

            • mikymauz:
              Ono to tak úplně jedno není. Protože kdyby jich bylo tžeba 2 miliony a 1.980.000 by jich vykoupili boti, tak by jich bylo dost, ale stejně by sis ji nekopupil. Tím netvrdím, že karet bylo dost, ale jen že to jedno není.

        • Pointa je ale v tom že Samsung je největší výrobce čipů na světě, rozhodně u něj není tlačenice jako u TSMC, takže má jistě dost kapacit na pokrytí poptávky. Navíc pokud ta kapacita zeje prázdnotou, tak ji Samsung jistě rád udá za výhodnou, přeci jen kapacita fabriky nic nevydělá, fabrika musí jet. U Samsungu rozhodně není taková tlačenice jako u TSMC a Qualcomm, který teď taky začne využívat Samsung toho zase nebude chtít tolik, pokud se nepletu má tam vyrábět jen top Snapdragona.

          AMD holt musí být největší zákazník, když produkuje serverové CPU, desktopové, mobilní, k tomu grafické karty a zároveň dodává semi custom čipy pro Sony a MS do jejich konzolí.

          Problém je že už třeba ty mobilní CPUčka nedodává, výrobci pak po vyprodání první várky nemohou spoléhat na dodávku dalších CPU a raději ty modely stahují z nabídky neb nedokáží odběratelům říct zda, kdy a kolik toho bude, a i ten vývoj a propagace taky něco stojí a musí se vrátit. Logicky pak nabízí alternativy. Jak nedávno v recenzi laptopu s Tiger Lake padlo v LTT videu. Je to hezké, ale když si to nemůžete koupit…

          Nepochybuji o tom, že pokud by AMD vydalo pecku grafiku, tak bude situace stejná nebo horší jako nyní u NV. Nové AMD grafiky budou představené teprve za 5 týdnů a určitě to nebude rovnou launch, takže do obchodů přijdou za 1,5-2 měsíce, za dva měsíce už se stihne aspoň trošku nasytit hlad po nových grafikách, takže konkurenční NV už začnou být sehnatelné.

      • Jak jsi vyfabuloval zase to, ze NV ‚nestiha‘ u Samsungu? AMD u TSMC je uplne v jine pozici a deli se o kapacitu s mnoha dalsima firmama. NV tenhle problem se Samsungem nema. Samsung nema vykoupene kapacity na 2 roky dopredu. Tvoje fabulace nedavaji vubec smysl a jenom si vymyslis co se ti zrovna hodi

        • tady už jiné slovo než „fabulace“ snad nikdo ani nepoužije … samsung taky dělá kde co a kde komu, ne jen nvidii a že nestíhají, je asi jasné … tohle nejsou prťavé paměťové čipy … vůbec nevíme, jak velké mají na tohle kapacity …

          • Kdyz sledujes ruzne diskuse na netu, tak zjistis, ze Samsung ma sice podobne procesy v nabidce, ale vytizenost jeho linek je jinde, nez u TSMC. TSMC jde opravdu na dracku a vsechny TOP firmy v CPU oblasti ala ARM (vyjma samsung samotneho), vyrabeji u nej. Tamtung pry je udajne rad za to, ze klofnul NV, ktera u nej vyrabi jako snad jediny velky externi odberatel neco takoveho.

            • ale jo, že je tamtung rád že ji klofnul, to věřím, taky se může stát dvorním dodavatelem nvidie, pokud nebude chrápat a víc investuje do vývoje nových procesů …

            • tak teď tam jde třeba Qualcomm s top Snapdragonem, což samozřejmě nebude nic co by samsung mělo nějak rozhodit v kapacitním plánování

            • Tombo – já už jsem tu jednou psal, že asi i Nvidia může být ráda, že nakonec klofla Samsung 😉 Nedokážu si představit, co by se dělo, kdyby Nvidia vyráběla na 7nm u TSMC. Při tý vytíženosti to mohl být jen opravdový paperlaunch ;). A je docela možné, že nějaké problémy s tou výrobou stále jsou, zvl. když ten 8nm je (vy)laděný pro Nvidii. A když se jeden podívá na známá čísla, tak ten 8nm nevypadá zas tak marně, byť je asi hnán na kraj možností. Radeon 5700X má čip 251mm2 a 10,3mld tranzistorů, RTX 3080 má čip 628mm2 a 28mld. tranzistorů, t.zn. v prvém případě je to cca 41mil. tr. na mm2, v tom druhém 44mil. tr. na mm2.

            • @miki
              Ja nemam nic proti tomu, ze NV jede u 8nm Samsungu. V principu jsem za to i radeji, protoze tak je tady aspon konkurence dvou dodavatelu wafferu. Co mne osobne na 3080 vadi je vysoka spotreba a maly proporcionalni narust RT, Jinak se to zda velmi povedena karta se kterou udela NV dalsi diru na trhu.
              Muje prispevky vyse byly ciste ohledne toho, ze NV musela vedet, ze tu poptavku nebude stihat, pokud to uvede uz v zari, protoze neni blba a vi kolik tech chipu doda a ma cele oddelenei na to, ktere tu poptavku odhaduje dopredu 🙂 Svym pusobem tim drivejsim uvedenim castecne vypalili AMD rybnik, ale to asi byl i zamer.

            • tombomino 23.9.2020 at 13:27
              Podle me to zamer byl a zaroven myslim i hodne dobry tah. Uz jen kvuli tomu, ze AMD na tom bude stejne (muj tip), a protoze spousta lidi si od RDNA2 hodne slibuje. Vyhoda Nvidie bude pak ale v tom, ze jsou o mesic a pul napred, nehlede ted na rozdily v HW.

            • „gogo1963 23.9.2020 at 13:49
              nakonec se tady všichni shodnem“
              Fabulace!

            • však to by pro mnohé byla tragedie 😀 … nepoznáš nadsázku, nebo to měl být vtip? 😀

            • Tombo – ta spotřeba není moc hezká. Otázka, zda to nejde na vrub něčemu v těch vyhoněných 8nm. Ale to je prozatím relativní, než vyjde s kartama AMD. Třeba i u nich ta spotřeba taky nebude žádná sláva a pak si holt budeme muset zvyknout, že s tímto typem grafického hw a na technologii téhle velikosti to už o moc lepší nebude. Nebo budem pozitivně překvapeni… uvidíme.

            • Ta spotřeba je reálná. Podobně na tom bude AMD.

              Pokud chceme výkon blízký dvojnásobku, tak logicky roste spotřeba. Ano nové procesy jsou efektivnější, pokud ale navýším výkon o 100% a proces je v lepším případě efektivnější o 50%, tak logicky spotřeba nezůstane ani neklesne, ona poroste leda někdo vymyslí nějaký „zázrak“ který by ten výkon bez navýšení spotřeby navýšil. Něco ala DLSS, zvyšuje to výkon a nezvyšuje spotřebu (tensor jádra asi něco baští, ale nejspíše ne tolik co by stál běžný výkon)

        • Ty bys měl někdy taky trošku číst a pochopit kontext než jen vytrhávat věci z kontextu.

          Má reakce je na „nepovedený launch NV“. A obecným tvrzením všude možně že grafik bylo málo, tedy nejspíše nevyrábí dost.

          Já rozvíjím tuhle tezi, pokud NV nemá dost karet a má to být problém výroby, tak když by NV nestíhala vyrábět u nevytíženého Samsungu, tak jak na tom asi musí být AMD u přetíženého TSMC.

          To je pointa toho příspěvku na který si reagoval.

          Samsung je největší výrobce čipů na světě a z toho co vídám na internetu má dost volných kapacit.

          • „Ty bys měl někdy taky trošku číst a pochopit kontext než jen vytrhávat věci z kontextu.“
            .. tak mi ten kontext tvych vet, ktere chapes zrejme jen ty sam vysvetli.

            „Tak když nestíhá NV u Samsungu“
            .. jaky je tedy preklad tehle vety komplikatore?

            • Však ti to píšu výše jaký kontext ty věty měly. Ale třeba si toho tady všimneš

              „Má reakce je na „nepovedený launch NV“. A obecným tvrzením všude možně že grafik bylo málo, tedy nejspíše nevyrábí dost.“

              Navíc ten příspěvek byl v sarkastickém tónu, tedy něco co při komunikaci na internetu těžko pochytíš.

            • Ne ja jsem chtel preklad tve vety, ktera tvrdi uplne neco jineho, potazmo jeji vyznam nema potom zadny smysl.

            • Jak píšu spoustu věcí v internetových diskuzích zůstane schováno

  2. Tak že s članku mi vyplivaju dva možnosti, alebo bude mať Big NAVI21 bud tu zbernicu 256bit a priepusnosť 0,5TB/s nišiu ako Pascal 1080Ti. Alebo NAVI 21 bude mať HBM2E s priepustnosťou 1,6TB/s
    Nejaky polovodičovy vyrobca sa dušoval v lete, že ku koncu roka doda nejakej grafickej firme HBM2E čipi na novu GPU, Nvidia už uviedla svoje GPU a HBM2E čipi tam nemala, Intel svoje GPU odložil na 2021, kurnik o akom to vyrobcovi GPU asi tak hovorili ktory ku koncu roka ide vydať vykonne GPU s HBM2E pamatami, žeby IBM? ale ty GPU nerobia čo viem, fakt zahada.

  3. Vše to zapadá a potvrzuje to tedy cca týden starý leak, který je stále pravděpodobnější:
    Výkon mezi 3070-3080, 256bit pamět, 16GB ram, 80CU, cena $549-599 (ta se samozřejmě může do vydání ještě různě posunout).
    Takže sic na jednu stranu je to trochu zklamání, že AMD nebude konkurovat přímo 3080, ale z praktického hlediska to znamená snížení výkonnostní propasti mezi top NVIDIA x AMD a tím pádem lepší ceny ve vyšších výkonnostních patrech (což se už v podstatě stalo, bez tlaku AMD by NVIDIA karty vydala za jiné ceny, po vydání karet AMD dojde ještě k menším pohybům a pravděpodobně jako reakce vydání vícepaměťových variant).
    Pokud AMD kromě více paměti (zatím) a dobré ceny přidá i lepší provozní vlastnosti, tak by mohli slušně prodávat…

    • Vem si to do kontextu,
      novinky o RDNA4 hovoria že bude interposer obsahovať 2GPU a HBM3,
      RDNA3 bude obsahovať možno na interposeri 2GPU a HBM2E/HBM3,
      teraz sa tvaria že RDNA2 bude 256 bit s GDDR6?
      RDNA1 kvoli malej kapacite vyrobi velke navi nevyrabalo,
      RADEON VII na interposeri obsahoval HBM2
      VEGA 64 na interposeri boli HBM

        • To je pravda ale to nebol problem HBM ale GPU. V tedy sa AMD zmietalo v dlhoch a hrozil zanik, neboli prachy na vyvoj. Vydalo čo malo a nehadam sa bol to slušny odpad. Lenže teraz na vyvoji GPU makalo Apple, Samsung, Sony, Mrkvošrot, AMD im poskytlo celi svoj vivoj a už nerobilo na GPU zopar slabo zaplatenich ludi od AMD, ale zopar desatisic vyvojarov. Prva lastovička bola RDNA1 ktora mala biť nastupcom RX580 a prekonala ho o brutalnych 67%. RDNA2 je komplet prekopana archytektura, podla predstav Samsungu apple Sony, prakticky si to vyvynuli skoro sami presne šite na svoje potreby.
          Neoficialny odhad NAVI23 čo ma rovnaky počet SP ako RX5700 by ju mal prekonať o 30% čo je riadny skok do predu znova a NAVI 23 je 240mm2

          • „To je pravda ale to nebol problem HBM ale GPU“

            Ale to je člověku naprosto u zadele. Běž do krámu kde lidi kupují HW a zeptej se jich co je HBM, jestli ví jakým procesem je vybráběný který kus jeho HW. Budou vědět kulové, oni chtějí znát výkon a cenu, všechno ostatní je ukradené a zajímá to možná 1% entuziastů

            30% mezigenerační skok je takový normální, většinou něco co lidem nestojí ještě za upgrade. Aktuálně tu máme mezigenerační posun o cca 70% ve stejné cenové relaci., někde ještě vyšší, to tu naposled bylo u Pascalu, který přinesl de facto těch 70%, tehdá tomu AMD s Polarisem a Vegou nestačilo.

    • ono to nemusí být ještě všechno takto dáno. Vždycky je to otázka kombinace. Pokud „big navi“ bude mít spotřebu o cca 100W menší než RTX3080 a výkon někde +/- na její úrovni, plus cena by byla o ty cca 3 litry nižší, tak si to své kupce najde. Zejména pokud má nvidia problémy s výrobou.
      To jsou samozřejmě spekulace, jako vše, co tu „leaklo.“ Hovoří se taky o tom, že navi21 má být ve dvou verzích, s GDDR6 a HBM (jak píše Snajpřík), tudíž cílený leak může „uklidnit“ nvidii a její greenhorny, že 256bit sběrnice je OK a že nebezpečí nehrozí. pokud byl reálný ten únik fotky samplu navi2, tak na té fotce mě zarazily zvláštně umístěné paměti.

      Nicméně mlčení AMD znamená teď téměř jistě dva extrémy: buď velký průser, nebo velkou sebejistotu o budoucím úspěchu. Na rozdíl od greenhorna podemnou si ještě nedovolím tvrdit něco jako „RIP“ nebo „haha, nvidia je v prdeli“

        • Chápeš že AMD spolu vivijalo HBM a majú veľký záujem ich presadiť na trhu. To žeby ich nepoužiju do svojich top GPU je asi taká že zajtra sa prestane zem točiť . Na lacné GPU je použitie HBM neekonomcke len ten interposer na ktorom je GPU a HBM stojí 20 dolárov . Ale u top modelov s cenou nad 700€ to tak nevadí.

          • „s cenou nad 700€ to tak nevadí“

            Evidentně vadí když to NV nedávala na 2500 dolarového Titana a nedává na 1400 dolarovou 3090. Dávají to na výpočetní grafiky, které jsou cenou někde úplně jinde a tam už jsou to opravu drobné.

            Samo AMD to dává na výpočetní karty také, ale pokusy s Fury, Vegou a VII nebyly právě to nejlepší. Navíc ani v případě Radeonu VII to nebyly grafiky s cenou NAD 700 dolarů. A myslím že s cenou nad 700 dolarů u velké navi asi nebude taky nikdo moc spokojený.

            Otázkou je zda bude moct AMD cutnout cenu tak nízko, už u RX 5500, 5600 jde vidět že cenově to není žádná sláva. 5500XT při pohledu na CZC startují na 4900, srovnatelně výkonné 1650S začáná na 4300.. Na Alze zase RTX2060 startuje na 7500 korunách a 5600XT na 7600…

          • „Chápeš že AMD spolu vivijalo HBM a majú veľký záujem ich presadiť na trhu. “ – tak to sa im to za 5rokov teda vôbec, ale že vôbec nepodarilo.
            Podiel na trhu koľko ? 0,01% ?

            A to si spomínam ako istý aDDmin už veštil, pardon mal overené informácie že HBM sa dostane všade – aj do lowendu – a AMD už s vývojom grafík s GDDR prestalo 😀

            btw. HBM má svoje miesto na trhu ale v herných grafikách je to očividne nVidii aj AMD u pr**le. „Tlačenie“ niečoho dopredu vyzerá úplne inak, nie že to mám v jednom 700USD produkte za 2roky.

            • Tak je to k zamysleni, proc Nvidia sla radeji cestou GDDR6X a RTX IO, nez tam nasazet HBM. Ale o tomto se neodvazuji polemizovat, protoze tomu prakticky nerozumim a zaroven si myslim, ze Nvidia ma vypracovany plan proc treba A ne a B ano.

            • Tak RTX IO, resp nějaký ekvivalent direct storage bude mít i AMD, když to mají konzole, tak není dovod. Jen to bude chtít podporu v systému a následně ve hrách pokud to není pro vývojáře transparentní.

              Direct storage nemělo dlouhou dobu velký smysl protože brzda je disk. I dnes se pořád najdou lidé kteří hry na SSDčko neinstalují. Nicméně majitelů rychlých disků i coby herního úložiště už je mnoho a začíná to dávat význam. Také to může ulehčit využívání VRAM, dnešní engine běžně provádí nějaký preload/prefetch věcí co by se mohly hodin – třeba textury okolí, které ještě nejsou pro snímek potřeba. S direct storage nemusí tolik paměti držet na preload a mohou ji využít třeba pro vyšší kvalitu textur

            • komplik 23.9.2020 at 13:45
              Vsak o tom mluvim, ze zvolili radeji GDDR6X (GDDR6) a RTX IO, nez HBM. Duvodu muze byt spousta – cena, vykon, slozitost vyroby, dostupnost chipu, atd. Nvidia data ma, my ne. Stejne tak AMD, at uz budou mit na nejake karte HBM, nebo ne, tak budou vedet proc.

            • Ale to zní že se rozhodli pro direct storage a proto nezvolili HBM.

              Ale to jsou dvě věci nezávislé na sobě. Direct storage bude fungovat i s HBM a bude přínosem úplně stejným jako s pomalými paměťmi

            • komplik 24.9.2020 at 7:23
              Tak to napisu jinak – proste se rozhodli pro GDDR6(X) a dalsi funkce jejichz vysledek jim prisel dostacujici a z nejakeho duvodu vyhodnejsi, nez stavet reseni s HBM.
              A ja bych v zasade nezpochybnoval ani jedno rozhodnuti u zadne z firem (AMD, Nvidia, intel), protoze oni maji studie a data, ktere tu nikdo z nas nema. Co je asi nejdulezitejsi – zamer. Takze pokud AMD ted bude mit grafiky s GDDR6, nebo i HBM, tak asi vedi proc. Stejne tak Nvidia vi proc ma ted GDDR6 a GDDR6X.
              Jako priklad mohu uvest moji oblibenou RTX 20×0 DEMO radu, kterou ji lidi moc pekne zaplatili, takze zamer zrejme vysel.

      • „Zejména pokud má nvidia problémy s výrobou.“

        Doufám že tě za to kolega setře 🙂

        Ale opět to okomentuju. Pokud má mít NV problémy s výrobou u nevytíženého Samsungu, jak na tom může být AMD u vytíženého TSMC, bude stíhat vyrábět dost, když už nestíhá mobilní procesory a vzhledem k vyprodaným konzolím nové generace zřejmě MS a SONY budou chtít také navýšit dodávky a možná to mají i nějakou opcí na vyšší odběry zasmlouváno.

        Pokud bude AMD mít opravdu kvalitní a agresivně naceněný produkt, tak na tom bude s dodávkami ještě hůře.

        • Nezapomínejte, že výroba těch karet začala pozdě, i Nvidia potvrdila že až v srpnu, takže logicky nebyla dostatečná zásoba navíc na prvotní nával zájemců.

          Nejspíš tady vůbec nejde o to, že by nestačila výroba ale jenom o to, že neudělali dost karet do zásoby předem. Nvidia buď lehce uspěchala nebo spíš příliš dlouho tajila GPU před partnery.

          • Videl bych to podobne. To ale nemeni nic na tom, ze zase AMD prebehli, a pokud AMD nema eso v rukavu, tak jim Nvidia opet vypali rybnik, alespon na poli pocitacu.
            Me by spis ted zajimalo, jak moc kontrakt Samsungu s Nvidii Samsungu pomuze k vylepseni procesu a posileni stavajici pozici v budoucnu, nez ma ted vuci TCMS.

          • A je 1,5 měsíce hodně nebo málo? 14 dní navíc by to zlepšilo? Měsíc by to zlepšil? Pokud jeden krám, na kterém možná ani lidi ty karty nehledají primárně dokázal přijmout objednávku na 20 tisíc karet, které bude, pokud nebudou zrušené, výrobce vyřizovat dlouhé týdny.

            kolik by se těch karet prodalo kdyby každý krám měl podobný problém jako amazon v německu (nebo kdo to byl) a umožnil by objednávat všem? Počítám by to byly miliony. Miliony jsou řády měsíčně prodaných karet, všech, ne jedné konkrétní v jednu chvíli.

            Jestliže tady je 10+ milonů PS5 a ty se vyprodaly během pár minut. A to se vyrábí už od jara?

            Kdy má tedy začít výroba předem aby bylo dostatek? Půl roku, rok nebo pro jistotu dva dopředu?

      • @Tynyt: „Pokud „big navi“ bude mít spotřebu o cca 100W menší než RTX3080 a výkon někde +/- na její úrovni“ – to by muselo znamenat, ze ma RDNA2 o 100% vyssi efektivitu nez predchudce:

        RX5700 XT ma TDP 225W, RTX3080 ma TDP 320W, jestli se nepletu, a pokud ma byt Big Navi 2×5700…

        …to je asi dost nepravdepodobny scenar…

        • Jj, někde šlo že to může mít AŽ 1.5x lepší efektivutu. A jelikož víme že to je marketing, tak víme co znamená AŽ 1.9x lepší efektivita. že ano, pro specifický scénář to platí, ale typicky jsme na 1 až 2/10 toho.

          Tak jak tak i kdyby 1.5x platilo vždy, znamenalo by to že při 225W to bude dávat 150% výkonu RX5700 XT. Tzn. Při 1.5 násobku výkonu jsme o 100W níž než u 3080, ale my k tomu potřebujeme ještě 1/3 výkonu přidat, tzn. dalších 75W Ouha, 300W… 20W pod 3080… Wow vymazlený TSMC proces za ranec peněz proti obstarožnímu nevymazlenému (jak někdo jistě bude tvrdit) procesu Samsungu… 220W a výkon 3080 u velké navi můžeme považovat zcela bezpečně za scifi.

          Lidi by měli trošku přemýšlet, pokud navýším výkon 2x ale efektivita se 2x nezlepší, což takové výrobní procesy ještě nemáme, tak logicky musí jít nahoru spotřeba nebo při stejné spotřebě nedosáhneme na takový výkon.

            • @komplik: V globale samozrejme souhlas tim, co pises.

              Samsung byl taky podle me vybran kvuli tomu, ze je levnejsi, nez TSMC, takze je nVidia schopna nabidnout lepsi ceny, aniz by se to negativne odrazilo na jejich marzich.

              Taky jsem zvedav, jak se to dorazi na marzich u AMD, pokud nasadi (a to asi budou muset) stejnou cenotvorbu dle nVidie.

            • ukazuje se, že nešlo ani tak o cenu, jako kapacity … u tsmc by ty karty nebyly ani po vánocích …

            • To si nemyslim, nV je tradicni zakaznik TSMC. A jak to je ve skutecnosti nevi nikdo, krome NV.

            • já si to myslím … pokud má nv dostatek předplacených kapacit na 5nm, tam nebude co řešit … cpát se někam nasilu, když ostatní mají taky málo … nv dělá kvanta velkých čipů, to nejsou pár milimetrové čipletíky … wafer za waferem …nestíhá ani samsung

            • Ja si to nemyslim, ty si to myslis, a ja ti to neberu, nicmene jistotu nema ani jeden z nas. 🙂

              Hodne lidi tady pise, co nV dela/nedela, co mohla delat a nemohla, jake ma moznosti a nema, a pritom jen vydavaji svoje dojmy za fakta…tim nemyslim konkretne tebe, abychom si rozumeli… 🙂

  4. Není dobré dělat závěry z kdejakého hoaxu. Může to být cílený „únik“ jako prostředek pro zjištění cesty, kudy tečou informace. AMD prý takové úniky vydává samo s různými informacemi a pak čeká, co se z toho dostane ven. Tím zjistí, kde má ucpat díru.

  5. Vypada to, ze AMD bude tvrde konkurovat RTX 3070 svym highend modelem XT a druhy model pujde po RTX 3060 Ti.

    Takze jsem doufajic hlasoval pro omyl. Porad verim, ze to AMD chce zkusit i proti RTX 3080.

  6. Je mi sumak jak to bude vyrobeny, kym to bude vyrobeny, hlavne do tech obchodu uz ty karty dostante, bud 3080 Ti nebo Navi vykonem cca 3080 s 16GB je mi celkem fuk, ale kartu vykonu 3070 nechci ani kdyby jela na 50W. Proste neco 2-2.5x silnejsi nez Navi 5700 nebo 2x 2070 nejlepe a presto, ta nynejsi slideshow je utrpeni. Doufal jsem ze 4k 60fps bude letos uz standard, ne jen meta na kterou bude AMD smutne koukat.

  7. Ja to vidim nasledovne. „APU“ na zakazku pro MS a Sony maji mit nejaky vykon (stabilni nativni 4k s 60 FPS, nebo az 120 FPS pri snizeni detailu a rozliseni), tedy zrejme nekde mezi RTX 3070 az RTX 3080. Kdyz vezmu v uvahu optimalizace pro konzole, jak na strane HW, tak SW, ale zaroven i jista omezeni jako prikon, tak mi +- stejny vykon vychazi pro herni grafiky. Nemyslim si, ze GPU v konzolich se bude vyrazne lisit od GPU pro PC graficke karty – architektura je stejna.
    Kdyz se podivame na nejake vysledky ohledne RTX 3080, kde se da snizit spotreba o cca 60W (cca 17%), ale FPS klesnou pouze o 5%, tak si myslim, ze podobny efekt bude i u AMD chipu. Tedy pokud prikon XSX ma byt kolem 200W, tak v pripade PC chipu by radikalni zvyseni prikonu nevratilo vykon (FPS) umerne. Ve vysledku si myslim, ze PC chipy budou rychlejsi (ale ne o moc) a take budou mit vetsi prikon.
    Z tohoto pohledu se mi zda byt varianta GDDR6 realnejsi nez HBM. Ale jak tu psal tynyt – to, ze AMD mlci muze znamenat 2 veci, bud neco dokazali utajit a RDNA2 kopne RTX 30×0 do riti, nebo to zadna velka slava nebude. Ja osobne se priklanim k druhe variante (uz jen s pohledu, ze AMD se ted zrejme zameruje vice na CPU) s tim, ze AMD bude konkurovat prikonem a cenou.

    • Vykon PS5 a XSEX je priblizne na urovni RTX 3070. Takze ne mezi. Ja z toho odhaduji, ze AMD miri prave na RTX 3070, kde budou ty GDDR6 stacit.
      Otazka je jen, jestli AMD pripravuje i nejake skutecne delo s HBM nebo proste proti RTX3080 nic nema.

      • Redmarx 23.9.2020 at 12:29
        Tohle tezko posuzovat 1:1, protoze ty optimalizace na HW mohou delat (a asi i budou) lepsi FPS nez PC pri stejnem nastaveni. Ono by pak asi stalo zato udelat test XSX / PS5 vs. PC s RTX 3070, kde u stejne hry bude stejne rozliseni a stejne FPS (60?) a pak porovnat kvalitu obrazu a kde se bude lisit (co bude zahlazene, kde jaky objekt bude chybet, apod.) Ve vysledku je to skoro jedno z pohledu konzole.

      • Redmarx 23.9.2020 at 12:29
        „Otazka je jen, jestli AMD pripravuje i nejake skutecne delo s HBM“

        To jsou za me spise dve otazky, ktere spolu nemusi souviset. Tedy pripravuje AMD kartu s HBM? Pripravuje AMD chip, ktery bude „delo“?
        To prvni netusim, i bych si tipnul, ze ano v oblasti typu Radeon VII, ale patrne ne pro herni karty. To druhe jsem se snazil nastinit v me uvaze ohledne konzoli. Myslim si, ze delo se konat nebude, protoze se mi nezda smysluplne dodat MS a Sony nejaky herni chip a nasledne hodit na herni trh PC chip, ktery bude treba o 50% vykonnejsi. Ale i to se samozrejme muze stat (viz polemika o „1. maji eso v rukavu, ktere dobre utajili, 2. neco se pokazilo“).

    • Nemá být zdroj Xbox X dimenzován na něco přes 300W? Myslím, že na redditu jsem četl, že někdo viděl řešení zdroje pro Xbox X – má dvě větve, cca 250W pro APU+paměti a 60W pro zbytek. Na druhou stranu, to nic neříká o skutečné spotřebě, u Xbox One X byl zdroj dimenzován na 250W a přitom reálná spotřeba byla okolo 180W.

    • „MS a Sony maji mit nejaky vykon (stabilni nativni 4k s 60 FPS, nebo az 120 FPS pri snizeni detailu a rozliseni)“

      Takhle to prezentováno ale nikdy nebylo.

      Mělo by to umět 4k 60 FPS a mělo by to umět až 120FPS ale ne nutně v 4k, že. Takže tady to vidím tak že 60FPS 4k nativně, případně s nějakým rendering resolution pod 100% nebo až 120 FPS ve FHD.

      • komplik 23.9.2020 at 15:40
        A ja jsem snad rekl neco jineho? 😀
        Jak se lisi „stabilni nativni 4k s 60 FPS, nebo az 120 FPS pri snizeni detailu a rozliseni“, co jsem napsal, od „4k pri 60 fps a az 120fps pri FHD“ (coz je snizeni rozliseni od 4k)?

    • Tak je to poctvivý 3 slot, na délku je o 1cm kratší než třeba moje Gaming X Trio, ale tady je fakt že ten 1cm je jen plast co přesahuje heatsink a v zásadě chrání lopatky ventilátoru z boku, jiný důvod to tam nemá. Ti co jsou na ty prémiové 2.7 slot triple fan edice zvyklí je to karta normálních rozměrů

      • Ano ale zde je řeč o F.E. a ve srovnání s čímkoliv předchozím od NV včetně Titanu RTX je tohle obr macek. Navíc bude zajímavé co předvedou ostatní výrobci, vzhledem k tomu jak velkou tu F.E. verzi NV udělala, tak tam jim už jaksi nezbyl prostor na trumfnutí. Leda fakt ten čtyčslot… 🙂 Celkem bych si tipnul, že tenhle chladič bude mít velmi dobré vlastnosti a spousta lidí šáhne v této generaci právě po F.E.

  8. Konečne máme jasno, prečo AMD neuveritelne prefíkane nespěchá s vydaním Big Nanic… Každý správny kapitalista zadrží produkt za danej situácie trhu:
    “ Poptávka je tak obrovská dnes, že AMD prostě nespěchá rychle reagovat na NVIDIA „

    • Nešpekuluj nad nejakým Blahom, keď to už trafený DDrakula jasne a objektívne definoval – po nových kartách je abnormálne vysoká poptávka, preto ich AMD s obrovskou prefíkanosťou pozdrží jak sa len bude dať…..

      [RX 6880 XT]
      – 80 CUs
      – 5120 stream processors
      – 96 ROPs
      – 2000 MHz boost clock
      – 12 GB GDDR6 @ 512.0 GB/s
      – 128 MB infinity cache
      – TDP: ~300W
      – ~20 TFLOPS

      [RX 6990 XT]
      – 80 CUs
      – 5120 stream processors
      – 96 ROPs
      – 2145 MHz boost clock
      – 16 GB GDDR6 @ 720.0 GB/s
      – 128 MB infinity cache
      – TDP: ~350W
      – ~22 TFLOPS