Hlavní navigace

Radeony RX 6000 tvoří dvě GPU s 5120 a 2560 shadery, ale sběrnice jsou jen 256 a 192 bitů?

22. 9. 2020

Sdílet

Zdroj: JayzTwoCents
Hodně šťavnaté informace prosákly k Radeonům RX 6000. Máme zdá se potvrzené počty shaderů pro první dvě GPU. Paměťové propustnosti ale vypadají dost nízké.

Nvidia už odhalila první tři grafiky nové generace GeForce RTX 30000 „Ampere“ (a první model už byl i vydán a zrecenzován). Na konkurenci od AMD se zatím čeká, odhalení bude za měsíc a něco a momentálně netrpělivě vyhlížíme průsaky parametrů. Vypadá to, že aspoň něčeho jsme se konečně dočkali.

Možné parametry pro dvě z GPU, která budou tvořit grafiky Radoen RX 6000, byly nalezeny ve firmwaru ovladače ROCm pro Linux. Patche pro Linux zatím obecně mluví jen o dvou čipech generaci Navi 2X, kterým dávají kódová jména „Sienna Cichlid“ a „Navy Flounder“ (tyto termity jsou zřejmě jména akvarijních rybiček).

Aktuální firmware v ROCm ukazuje některé parametry pro tato dvě GPU. Sienna Cichlid je podle různých indicií zřejmě nejvýkonnější varianta architektury RDNA 2, „Navi 21“ s plochou 505 mm² . Navy Flounder je méně výkonný model, ale zde ještě není jasné, který přesně. Podle tohoto úniku prý AMD chystalo dva takové čipy: Navi 22 s plochou 340 mm² a Navi 23 s 240 mm². Tipl bych si osobně, že se tu bavíme o Navi 22. Poslední 240mm² čip nejspíš vyjde až později – proto o něm firmware ještě mlčí – a bude méně výkonný než to, co budeme níže řešit. Toto ale zatím není potvrzené, takže pamatujte, že jde jen o předpoklad.

Parametry vyextrahované z firmwaru můžete vidět zde v tabulce pocházející z Redditu (pro srovnání jsou v ní také čipy generace RDNA). Většina parametrů je poněkud nad naše chápání, ale první tři řádky v této tabulce po vynásobení dohromady mají dávat počet CU v čipu, tedy nejdůležitější parametr. Pro Sienna Cichlid/Navi 21 to vychází na 80, což sedí s dřívějšími drby. Úplně nová je ale informace pro méně výkonné GPU Navy Flounder/Navi 22: to má údajně jen 40 CU.

Tabulka s parametry GPU Sienna Cichlid a Navy Flounder Tabulka s parametry GPU Sienna Cichlid a Navy Flounder (Zdroj: stblr/Reddit)

Top Radeon RX 6000: 5120 shaderů, 256bitové paměti?

AMD už architekturu RDNA 2 odhalilo v prezentaci Xboxu Series X a z těchto detailů vyplývá, že na jednu CU bude jako dosud připadat 64 shaderů/stream procesorů. Tím pádem by měl čip Navi 21 /Sienna Cichlid mít 5120 shaderů v plné palbě – toto by tedy mohl obsahovat nejvyšší model Radeon RX 6900 XT (nebo 6800 XT, pokud to bude zvolené jméno). Jeho ořezaná verze, tedy například RX 6900/6800 by přirozeně měla jednotek méně, může ubýt třeba 4, 8, 12, 16 CU (na 4096, 4352, 4608 nebo 4864 shaderů), to zatím netušíme.

Tato karta byla asi zachycena na vizualizacích a poté i fotkách tříventilátorového Radeonu, který AMD ukázalo (a částečně prosákl různými kanály).

Tip: Máme další obrázky Radeonu RX 6900 a RX 6800/6700(?). Už obsahují HW dekodér AV1

Co je ovšem možná důležitější: Řádek „fc_num_tccs“ má prý indikovat počet kanálů texturovacích cache a 16 údajně znamená 256bitovou sběrnici – alespoň to tak je u Navi 10. Nejvýkonnější model architektury RDNA 2 by tedy mohl mít opravdu 256bitovou paměťovou sběrnici, jak ukazovala tato fotka ES karty. Je to překvapivé, protože s 16GHz pamětí GDDR6 se takto dá dosáhnout propustnost jen 512 GB/s.

Nvidia u nejvýkonnějšího Ampere má 384bitovou sběrnici (i když u RTX 3080 osekanou jen na 320 bitů), a k tomu ještě paměti GDDR6X s vyšší frekvencí (760 GB/s). Hodnota 16 alternativně může (v případě čipu Navi 12) ukazovat také 2048bitovou sběrnici s HBM2 (512 GB/s na 2,0 GHz, 716 GB/s na 2,8 GHz), ale AMD spíše použije GDDR6. Je tu ostatně ona fotka ES karty, kde jsou pozice pro čipy GDDR vidět.

Teoreticky by ještě AMD možná mohlo využít 18,0GHz čipy GDDR6 od Samsungu (576 GB/s), ale zatím bych s tím moc nepoužíval. Tato frekvence už je nad rámec původních specifikací a může být obtížné navrhnout paměťový řadič, který ji zvládne. Navíc mohou mít neúměrnou spotřebu. Jde o analogii 9,0GHz GDDR5, kterou AMD nikdy nevyužilo.

S touto šířkou sběrnice může AMD nabízet 8GB a také 16GB karty. Tedy pokud nebude zvolen nějaký hybrid, tedy třeba 12 GB s tím, že jen prvních 8 GB má plnou propustnost, zbylé 4 GB jen poloviční. Toto AMD používá u Xboxu Series X, ale tam je tato paměť používána i pro CPU, takže je to jiná situace.

Nižší model: rychlejší obdoba Radeonu RX 5700 XT, ale jen 192bitová paměť?

Čip Navi 22/Navy Flounder bude v plnotučném provedení mít 2560 shaderů, stejně jako nynější Navi 10 v Radeonu RX 5700 XT. Mohl by se tudíž možná prodávat právě jako Radeon RX 6700 XT. Ořezaná verze by pak měla třeba 36 nebo 32 CU (2304 nebo 2048 shaderů), ale kdo ví, jak se AMD rozhodne.

Překvapení je opět u řádku „fc_num_tccs“. Číslo 12 by totiž implikovalo, že šířka sběrnice bude 75 % proti předchozímu GPU, tedy 192 bitů. AMD by tedy této kartě dodalo méně propustnosti než má RX 5700 XT. S 16GHz GDDR6 by to bylo 384 GB/s, s 18GHz by se GPU dostalo na 432 GB/s. (A to ještě nepočítáme s možností, že frekvence bude jen 14,0 GHz). S touto šířkou bude kapacita jen 12 GB nebo 6 GB, pokud tedy opět nepřijdou nějaké hybridní čachry.

Je pravděpodobné, že toto GPU se 192bitovou sběrnicí se skrývá ve dvojventilátorové kartě, jejíž obrázky unikly.

Galerie: Referenční grafické karty Radeon RX 6000: fotografie, úniky

Budou mít Radeony RX 6000 málo paměťové propustnosti?

Vypadá to tedy, že AMD poměrně dost vychýlilo rovnováhu parametrů GPU na stranu výpočetního výkonu, zatímco jen málo přidá v paměťové propustnosti (jen pomocí frekvencí, pokud vůbec). Teoreticky by to mohla trošku kompenzovat nějaká nová zdokonalení v kompresi obraových dat či větší interní cache v GPU, ale momentálně není potvrzeno, že by nějaké takové tajné zbraně architektura RDNA 2 měla v záloze. Minimálně nebyly zmiňované při uvedení Xboxu Series X – který by paradoxně mohl mít vyšší propustnost (560 GB/s) než highendový Radeon, byť má jen 3328 shaderů proti jeho 2560 CU.

Zúžení paměťové sběrnice může teoreticky mít tu výhodu, že se sníží spotřeba pamětí a paměťového řadiče, takže zůstane větší wattový rozpočet k prožrání v samotných výpočetních jednotkách. Ale pravidlo, že škálování hrubého výkonu nahoru vyžaduje také navyšování propustnosti, se nebude dát snadno obejít, zatím je zde tedy hodně otázek.

Trošku to možná může připomínat situaci z let 2008 až 2010, kdy Nvidia měla těžkotonážní GPU G200 a pak Fermi s širšími sběrnicemi a AMD v Radeonech HD 4870 a HD 5870 také jen 256bitové paměti. Tehdy měly Radeony nižší výkon, ale také nižší ceny a lepší spotřeby než GeForce. Uvidíme, zda třeba podobnou strategii teď nesleduje generace Navi 2X/RDNA 2.

Budou Radeonům RX 6000 stačit 256bitové a 192bitové paměti?

Zdroje: stblr (Reddit), VideoCardz

Byl pro vás článek přínosný?