Hlavní navigace

Radeony RX 6000 odhaleny: návrat AMD do highendu, specifikace, ceny a data vydání

29. 10. 2020

Sdílet

Zdroj: AMD
Nová generace grafik Radeon, s kterými AMD přináší podporu ray tracingu a vrací se do highendu, je tady. Máme parametry karet, ceny i data vydání.

Očekávaný moment je tady. Po letmém navnazení 8. 10. AMD včera odhalilo a oznámilo novou generaci grafických karet, Radeony RX 6000. Máme jejich specifikace a něco málo k architektuře a také nějaké oficiální benchmarky naznačující snad výkon.

Vypadá to například, že AMD chystá mimo jiného „cheat“, díky kterému dostanou Radeony výkonnostní bonus při spřažení s procesorem Ryzen. Ale zejména konečně víme, kdy tyto grafiky, které zdá se budou stíhat GeForce RTX 3080 a trošku snad i RTX 3090 od Nvidie, přijdou na trh a kolik za ně AMD bude chtít.

Big Navi: skoro 27 miliard tranzistorů

AMD včera odhalilo a fyzicky ve formě vzorku ukázalo první GPU z generace RDNA 2/Radeon RX 6000. Mělo by jít o Navi 21, tak řečené Big Navi. Nebyla zatím potvrzená plocha čipu, podle videa jde ale o velký highendový křemík, takže přezdívka je na místě.

Podle šéfky firmy Lisy Su obsahuje Big Navi 26,8 miliardy tranzistorů. To je o něco málo méně než v GPU GA102 architektury Ampere od Nvidie (28,3 miliardy). Jak ale uvidíte, tranzistory jsou asi u obou využité dost různě.

Schematická vizualizace GPU AMD Navi 21 s architekturou RDNA 2 Schematická vizualizace GPU AMD Navi 21 s architekturou RDNA 2 (Zdroj: AMD)

Firma včera ve video prezentaci potvrdila, že nová architektura RDNA 2 byla proti první generaci RDNA poměrně silně přepracována. A to jednak pro vyšší výkon: výpočetní jednotky byly redesignovány se speciálními knihovnami pro vysoký výkon – podle AMD mají zvládat až o 30 % vyšší takt. Mají za tím stát mimo jiné techniky přejaté z úspěšných CPU architektur AMD.

Současně ale firma také měla za cíl zlepšení energetické efektivity. Tam už by dříve avizován cíl zlepšit ji s architekturou RDNA 2 o 50 %. Podle AMD se nakonec povedlo dosáhnout zlepšení až o 54 % u nejvýkonnějšího modelu dokonce až o 65 %.

Nicméně toto může hodně záviset na tom, jak se srovnává (zde jde zdá se o porovnání s RX 5700 XT a počítá se jen spotřeba GPU, ne pamětí), takže reálně možná nakonec vyjde něco horšího. Jedním komponent ve zlepšení efektivity má být clock gating částí čipu pracující s vysokou granularitou, což je něco obvyklého v procesorech.

Infinity Cache: lepší než 512bitová sběrnice?

Významným faktorem v tomto vylepšení efektivity, ale i výkonu proti předchozím GPU Navi – která přitom používají stejný výrobní proces, takže zlepšení nebylo až na drobnou evoluci možné těžit z něj – má být novinka nazvaná Infinity Cache. AMD potvrdilo, že používá speciální mezipaměť s kapacitou 128 MB (drby měly tedy pravdu, všechna čest), jejíž implementace údajně využívá technologie L3 cache z procesorových architektur Zen. Takto velká kapacita by měla spotřebovávat nezanedbatelnou plochu v čipu a pravděpodobně také tvoří docela velký díl z oněch 26,8 miliard tranzistorů.

Tato mezipaměť a snad i některé další změny v architektuře se snaží o to, aby se minimalizovaly energeticky a výkonově náročné pohyby dat mezi pamětí a GPU. Infinity Cache má zajistit to, aby výpočetní jednotky měly co nejvíce pracovních dat pořád po ruce a nemusely do grafické RAM tak často chodit. Podle AMD je možné se 128MB Infinity Cache a 256bitovými pamětmi GDDR6 dosáhnout až 2,17× lepší efektivní propustnosti (nebo možná lépe řečeno výkonu odpovídajícímu takové propustnosti), než jakou by dala sama o sobě 384bitová sběrnice.

Celková spotřeba energie je prý přitom jen na 90 % toho, co by spotřebovala 384bitová GDDR6. Mějte ovšem na paměti, že tato čísla mohou být pro nějaký speciální případ, který Infinity Cache hodně sedí. Teprve uvidíme, zda tento přístup dobře funguje ve všech hrách a aplikacích.

Podle poznámek k vydání tento graf a hodnoty vyplývají z měření na GPU Navi 21 při hraní ve 4K, kdy prý 128MB cache dosáhla 58% hit rate (tj. běžící kód najde data v cache a nemusí jít do RAM v 58 % požadavků). Infinity Cache je údajně s výpočetními jednotkami propojená pomocí Infinity Fabric, má mít údajně 16kanálové rozhraní s šířkou jednoho kanálu 64 bajtů a takt asi daný taktem GPU je pro tento modelový případ 1,94 GHz, takže datová propustnost samotné cache je těsně pod 2 TB/s. Tedy pokud jsme to správně pochopili – raději si počkejme na bližší informace o architektuře.

Plná podpora DirectX 12 Ultimate

AMD potvrdilo, že architektura RDNA 2 podporuje DirectX ray tracing, variable rate shading, mesh shadery a také technologii sampler feedback. Tyto karty tedy budou umět vše požadované v rámci DirectX 12 Ultimate (více o těchto technologiích naleznete v tomto článku).

Při prezentaci Variable Rate Schadingu byla zmíněna možnost použít variabilní kvalitu podle míry pohybu ve scéně, což už známe, ale také podle toho, jak světlá je část scény, o kterou jde. Smysl je asi v tom, zredukovat rozlišení ve tmě, kde si ztráty kvality nevšimnete. Toto se dříve mezi způsoby využití Variable Rate Schadingu neobjevilo, ale velmi pravděpodobně půjde stejná věc použít i na kartách Nvidia a Intel, nebude to nic exkluzivního pro Radeony.

Jeden Ray Accelerator na CU

Co zatím nikde není zmíněno, je přítomnost speciálních akcelerátorů pro neuronové sítě/AI, takže zde možná AMD nebude Nvidii následovat a takové úlohy by běžely standardně na shaderech. AMD také nic neřeklo o povaze akcelerátorů pro ray tracing, ale ty v nějaké podobě přítomné jsou – prezentace RDNA 2 pro Xbox One X odhalila jednotky nazvané „Ray Accelerator“ a AMD je teď uvádí i ve specifikacích grafik. Ray Accelerator je přítomen jeden na každou CU, což je podobné jako u RT jádra Nvidie.

Další funkce: automatický OC, podpora AV1 a „cheat“ s procesorem Ryzen 5000

Specifikace na webu AMD už potvrdily, že GPU Navi 21 podporuje dekódování videa v AV1, zatím ale nemáme bližší parametry. Je možné, že například bude podporováno jen 4K a ne 8K. AMD dál letmo zmínilo, že s novými Radeony přinese v ovladačích funkci „Rage Mode“ (Rage je odkaz na historické grafiky od ATi z doby před 20 lety, mimochodem). Toto má být automatické přetaktování, kdy jedním kliknutím software zřejmě má sám nalézt a automaticky otestovat bezpečné hodnoty přetaktování pro GPU. Aktualizováno: vypadá to, že může jít spíše o přetatkování ve smyslu zvýšení maximální spotřeby, kdy grafika může běžet na vyšších frekvencích, ale je to přád v rámci jeho standardního boostování, nejde o skutečný OC. Šlo by tedy o analogii přetočení procesoru Ryzen pomocí funkce Precision Boost Overdrive, která také jen zvýší přípustnou spotřebu a nemění strop frekvence boostu.

Zajímavější je funkce AMD Smart Access Memory. Ta využívá toho, že AMD vyrábí jak výkonné procesory, tak grafiky. Pokud budete mít v PC jak procesor Ryzen 5000, tak grafiku Radeon RX 6000, bude procesor umět přímo přistupovat do paměti GPU, což má zvýšit výkon snad i ve hrách. Tato volba se bude dát zapnout v BIOSu a pak už by měla fungovat automaticky, ovšem vyžaduje čipset X570, B550 nebo A520. Na starších nebo s předchozí generací CPU nebude dostupná.

Ve hrách by Smart Access Memory mohl zlepšit výkon o pár procent, i když zlepšení asi bude záviset na situaci a ne všude se projeví. AMD udává, že pomocí tohoto triku a Rage Mode bude možné dosáhnout ve hrách zlepšení o velikosti od 2 % do 13 %, ale bohužel není řečeno, jaký díl dává přetaktování grafiky a co je přínos Smart Access Memory.

Nějaká další zlepšení by se prý mohla přidat, pokud vývojáři u určité hry aktivně budou pro tuto technologii kód optimalizovat.

Článek pokračuje na dalších stránkách specifikacemi oznámených karet Radeon RX 6000.

Galerie: Odhalení grafik AMD Radeon RX 6800, RX 6800 XT a RX 6900 XT

První tři modely a údajné výkony: Radeon RX 6800

A teď už se dostáváme k samotným grafikám, které se s tímto čipem budou dát koupit. V letošním roce to budou tři, zatím všechny s GPU Navi 21 (nižší modely s křemíkem Navi 22 vyjdou prý nejdřív v lednu, podle neoficiálních zdrojů).

Radeon RX 6800

Nejlevnější verzí bude Radeon RX 6800. Ten má čip Navi 21 ořezaný na 60 CU – uniklé informace hovořily o 64, nevíme, zda se mýlily, nebo AMD na poslední chvíli měnilo konfiguraci. To znamená 3840 shaderů. GPU bude mít typickou frekvenci ve hrách („Game Clock“) 1815 MHz a boost 2105 MHz. Teoretický výkon v FP32 je 16,17 TFLOPS.

Zachovaná jse ale plná neořezaná sběrnice o šířce 256 bitů a na ní 16 GB paměti GDDR6 s frekvencí 16,0 GHz, propustnost je 512 GB/s. Ale jak už bylo řečeno, ve výkonu bude pomáhat Infinity Cache, a to v plné kapacitě 128 MB. GPU má 60 Ray Acceleratorů, 240 texturovacích jednotek a 96 ROP.

Tato karta má mít přídavné napájení dvěma osmipiny a TDP (spotřebu celé grafiky) 250 W (nereferenční OC modely samozřejmě mohou jít výš). Spotřeba je tedy vyšší než 220 W GeForce RTX 3070, se kterou bude tato karta soupeřit.

Podle oficiálních benchmarků v rozlišení 1440p a ve 4K, které AMD ukázalo, by Radeon RX 6800 mohl být o kousek rychlejší. Ale nevíme, zda je v tom započítaný ray tracing, v kterém by třeba mohla grafika AMD být pomalejší. Drobně/minimálně rychlejší by měl být podle AMD i proti GeForce RTX 2080 Ti.

Je to ovšem s použitím technologie Smart Access Memory, tj. jen při spárování s Ryzenem 5000. Jak vždy opakujeme, že oficiální benchmarky mohou být výběrové a zkreslené, tady to asi platí obzvlášť. Raději si tedy počkejme, až nezávislé recenze ukáží, zda bude RX 6800 rychlejší než RTX 3070 i v průměru, nebo jen ve vybraných hrách a situacích.

Radeon RX 6800 bude ovšem mít jednu nevýhodu: bude dražší. AMD oznámilo cenu 579 dolarů. To s nynějším kurzem koruny (horším, než s nímž se přepočítávaly ceny GeForce RTX 3000 na začátku září) vychází s DPH na zhruba 16 350 Kč. V eurozóně by cena měla být okolo 596 €. GeForce RTX 3070 se prodává za 499 $, ale má menší, jen 8GB paměť (takže vzniká dilema mezi úsporou dnes nebo investicí do budoucna). Karta se začne prodávat 18. listopadu (novembra) a recenze nejspíš také vyjdou ve stejný den.

Článek pokračuje na další straně.

Galerie: Referenční provedení grafiky AMD Radeon RX 6800

Radeon RX 6800 XT, výstřel proti RTX 3080

Nad levnějším modelem RX 6800 bude stát dražší verze Radeon RX 6800 XT. Ten už tentokrát sedí s dříve uniklými specifikacemi: má 72 CU a tím 4608 shaderů. Herní frekvence se posunula na 2015 MHz a frekvence Boostu je 2250 MHz. Teoretický výkon je 20,74 TFLOPS ve výpočtech FP32. Karta obsahuje 72 Ray Acceleratorů, 288 texturovacích jednotek a 128 ROP.

Také tato karta má 16 GB paměti GDDR6 na 256bitové sběrnici, frekvence a propustnost jsou stejné (16,0 GHz a 512 GB/s). I zde je přítomná 128MB Infinity Cache. Karta má vyšší spotřebu 300 W, vyšel odhad, že AMD bude cílit na tuto hodnotu, která byla až do příchodu 320–350 W považována za jakýsi limit. Napájení je dvěma osmipiny.

Tato karta má soupeřit s GeForce RTX 3080 od Nvidie. Zatím to vypadá, že bude asi v průměru o trošku pomalejší. AMD ukázalo v prezentaci výsledky oficiálních benchmarků, kde Radeon RX 6800 XT tu těsně vítězí, tu zase prohrává s GeForce RTX 3080. A to jak v rozlišení 1440p, tak v rozlišení 4K. Právě Radeon RX 6800 XT byl jinak také ta karta, jejíž výsledky AMD ukázalo při prvním oficiálním preview před třemi týdny.

To, že Radeon RX 6800 XT bude výkonem o kus níž než GeForce RTX 3080, možná dokládá cena. Tentokrát je totiž AMD pro změnu levnější, karta bude stát 649 dolarů (proti 699$ RTX 3080). A to ačkoliv má 16 GB paměti proti jejím 10 GB. Česká cena by momentálně s DPH vycházela asi na 18 300 Kč (na Slovensku okolo 667 €). I tato karta se začne prodávat 18. listopadu. Jak dopadne, se tedy v recenzích uvidí přesně za tři týdny.

Článek pokračuje na další straně.

Galerie: Referenční provedení grafiky AMD Radeon RX 6800 XT

Radeon RX 6900 XT. Návrat do highendu skutečností?

Na samý závěr prezentace pak šéfka Lisa Su odhalila ještě třetí kartu, která bude nejvýkonnější. Radeon RX 6900 XT má v souladu s úniky plných 80 CU (5120 shaderů) nacházejících se na čipu. Frekvence je nakonec stejná jako u RX 6800 XT – Game Clock má být 2015 MHz, takt boostu 2250 MHz. Podle neoficiálních zvěstí bude tuto kartu prodávat jen AMD v referenčním provedení, ne partnerští výrobci, takže asi nebudou OC verze.

Ovšem snad by to mohlo být dočasné a za nějakou dobu se i nereferenční provedení objeví. Referenční chladič bude mít tři axiální ventilátory, jde o stejné provedení jako u Radeonu RX 6800 XT, které AMD už několikrát ukazovalo. Tloušťka karty je 2,5 slotu a délka 26,7 cm. Chladič Radeonu RX 6800 se liší, tato karta má tloušťku jen 2 sloty, ačkoliv vypadá podobně a má také tři ventilátory.

GPU bude mít 128 jednotek ROP, 320texturovacích jednotek a 80 Ray Acceleratorů. Teoretický výpočetní výkon je 23,04 TFLOPS v přesnosti FP32.

Karta má opět 16 GB paměti GDDR6. Frekvence a propustnost jsou stejné (16,0 GHz a 512 GB/s) a opět je k tomu 128MB Infinity Cache. Zajímavé je, že spotřeba není vyšší – také zde AMD ukočírovalo TDP do limitu 300 W. To znamená, že tento model má kvalitnější čipy a vykazuje lepší energetickou účinnost (zatímco RX 6800 XT v ní má být 1,54× lepší než RX 5700 XT, Radeon RX 6900 XT je prý až 1,65× lepší).

Tato karta by snad už mohla GeForce RTX 3080 i porážet. I když… zase nevíme, zda třeba nebude zaostávat v ray tracingu (a obecně, teprve uvidíme, raději čekejte na recenze). AMD totiž tento model srovnává s GeForce RTX 3090 od Nvidie. Ale ta bude asi znatelně rychlejší. Grafy AMD totiž ukazují ve 4K tu vítězství AMD, tu vítězství GeForce a tu plichtu. Ale jsou to už výsledky, v nichž je započítán nejen bonus Smart Access Memory s Ryzenem 5000, ale také Rage Mode. Což znamená, že Radeon je zde už přetaktovaný, a celé to tedy vlastně neplatí (i RTX 3090 by se samozřejmě dala přetočit).

Asi se to tedy zatím dá uzavřít tak, že Radeon RX 6900 XT bude spíše někde mezi GeForce RTX 3080 a GeForce RTX 3090. Bude také levnější, ale to vůbec neznamená, že levný. Enormní cena GeForce RTX 3090 dovolila AMD pořádně osolit i tuto kartu, chce za ní 999 dolarů. Tedy sice jen dvě třetiny, ale jsou to dvě třetiny z hodně a navíc zde už je to s pamětí naopak. RTX 3090 jí má o 50 % víc, 24 GB proti 16 GB.

U nás by to s DPH mělo být asi 28 200 Kč, v SR pak zhruba 1027 eur. Tento model se ovšem také začne prodávat později. Na prodej bude až 8. prosince/decembra.

Galerie: Referenční provedení grafiky AMD Radeon RX 6900 XT

Návrat AMD do highendu zřejmě potvrzen

Tolik tedy oficiální odhalení. Architektura ještě zůstává převážně zahalená tajemstvím, ale aspoň už máme celkem dobrou představu, kolik to bude stát (a žrát). S hodnocením bude, jak již bylo řečeno výše, lepší počkat na nezávislé recenze. Ale je alespoň pozitivní, že konečně existuje konkurence až po nejvyšší výkonnostní patra herních grafik. To AMD od roku 2016 nemělo, protože highendová GPU buď nevytvořilo (Polaris, Navi), nebo to s nimi nevyšlo (Vega).

CEO AMD Lisa Su s grafikou Radeon RX 6900 XT 1600 CEO AMD Lisa Su s grafikou Radeon RX 6900 XT (Zdroj: AMD)

Na druhou stranu to bohužel vypadá, že AMD se nesnaží nijak agresivně tlačit na Nvidii v ceně, v což možná leckdo doufal. Podobný výkon bude stát podobné (a u RX 6800 vyšší) peníze – i když je to alespoň spojeno s větší pamětí.

Co říkáte na AMD Radeony RX 6900 XT, RX 6800 XT a RX 6800?

Galerie: Odhalení grafik AMD Radeon RX 6800, RX 6800 XT a RX 6900 XT

Zdroje: AMD, VideoCardz

Byl pro vás článek přínosný?