AMD Ryzen 7000 oficiálně: čtyři modely, takt až 5,7 (nebo 5,85?) GHz. Ceny lepší, než se čekalo

55
AMD Ryzen 7000 Raphael s architekturou Zen 4 pro socket AM5 bez rozvaděče tepla 1600
AMD Ryzen 7000 Raphael s architekturou Zen 4 pro socket AM5 bez rozvaděče tepla
-
Zdroj: AMD

AMD oficiálně oznámilo 5nm procesory Ryzen 7000 pro nový desktopový socket AM5. Máme definitivní specifikace všech modelů a informace o tom, kolik budou stát a kdy se budou dát koupit.

Dnes v časných ranních hodinách AMD pořádalo v USA akci, na níž oficiálně představilo novou generaci procesorů pro desktop – Ryzen 7000 s architekturou Zen 4 a 5nm výrobním procesem. Dozvěděli jsme se konečné parametry těchto procesorů i jejich nového integrovaného GPU a definitivně i datum, kdy se začnou prodávat. A za kolik. Zrovna v cenách nastala změna a překvapení proti předtím prosakujícím únikům. Každopádně, Zen 4 je tady.

Ryzen 9 7950X: top model teď o něco levnější

Nejvýkonnější model je Ryzen 9 7950X, který má dle očekávání 16 jader a 32 vláken, jde tedy o maximální možnou konfiguraci s dvěma 5nm CPU čiplety pod rozvaděčem tepla a s 2× 32 MB L3 cache. V součtu s 1MB L2 cache jednotlivých jader dostanete 80MB cache, které AMD uvádí ve specifikacích (datové L1 cache v tom zahrnovány nejsou, byť zde by dohromady daly půl megabajtu).

Procesor má základní frekvenci 4,5 GHz, ale pozoruhodné jsou zejména maximální takty boostu. Oficiálně podle AMD procesor má boostovat na 5,7 GHz. Dle neoficiálních zvěstí ale údajně má jako skutečné maximum takt až 5850 MHz (web Angstronomics, který o tomto informoval jako první už před třemi měsíci, měl tedy dobré zdroje). Pokud se toto potvrdí, pak je zde tedy podobně jako u Ryzenu 9 5950X (nebo u první generace Ryzenů, kde se tomu říkalo „XFR“ frekvence) neoficiální 150MHz pásmo navíc, které procesor také může využít, ale nebude to nijak zaručeno. Na tyto vyšší hodnoty může boostovat po omezený čas, při nižší teplotě, či jen v některých aplikacích.

Specifikace procesoru AMD Ryzen 9 7950X
Specifikace procesoru AMD Ryzen 9 7950X (zdroj: AMD, via: AnandTech)

Výkon by měl být velmi hezký, ne všechno ale bude ideální. Negativem je zvýšení spotřeby. TDP je oficiálně 170 W, přičemž maximální spotřeba v boostu bude ale vyšší – v mnohovláknový zátěžích zřejmě procesor opět bude moci jít až o nějakých 35 % nad TDP, až do tzv. limitu PPT, který by pro 170W procesory měl být 230 W. Přesně toto číslo je totiž oficiální maximální podporovaná spotřeba na platformě AM5. Až v recenzích uvidíme, zda AMD tento potenciál opravdu celý vybralo. Některé Ryzeny svého PPT obvykle nedosahují, mnohojádrové modely ale v minulosti spíše tento přidělený rozpočet vybíraly do mrtě (pro 105W modely ovšem PPT bylo mnohem přísnějších 142 W).

Naopak relativně pozitivní je cena. Chvíli úniky říkaly, že bude 799 $, tedy stejná částka, jakou firma chtěla za Ryzen 9 5950X, top model generace 5000 před dvěma lety. Nakonec ale AMD stanovilo cenu „jen“ na 699 $, což by při dnešním kurzu bylo 20 800 Kč (v eurozóně s 21% DPH 846 €). V dolarové ceně tedy nastalo zlevnění, v Evropě ale bohužel už moc ne kvůli ruské válečné invazi na Ukrajinu, která potopila kurzy koruny i eura. Snad se v budoucnu zase věci vypraví správným směrem (kurzy výš, ceny níž, okupanti tam, kam patří).

Dvanáctijádro zůstane na stejné cenové pozici

Levnější alternativou bude opět dvanáctijádro s 24 vlákny, které má označení Ryzen 9 7900X. Jeho frekvence je už 4,7 GHz v základu, maximální boost pak 5,6 GHz neboli o stovku MHz a circa 1,8 % nižší. Zda i tento procesor bude mít dalších 150 MHz neoficiálně navíc (což by dávalo 5750 MHz), zatím žádné, ani neoficiální, drby neprozradily.

Procesor je stále tvořený dvěma CPU čiplety, v každém jsou ale dvě jádra vypnutá. Má však stále plných 2× 32 MB L3 cache (po sečtení s L2 AMD uvádí 76 MB cache), ale také stejné 170W TDP. Tudíž i maximální spotřeba v boostu asi může být až 230 W, i když zde je asi o něco větší šance, že jí procesor nebude skutečně dosahovat. Raději s ní ale počítejte.

Cenu AMD nastavilo na 549 $ neboli u nás 664 € / 16 350 Kč. V tomto případě jde tedy o stejnou částku, jakou stál Ryzen 9 5900X, dvanáctijádra se zlevnění nedotklo. Pravda, jeho cena tehdy v kontextu nebyla až tak zlá.

Procesory AMD Ryzen 7000 v reálu zdroj AnandTech
Procesory AMD Ryzen 7000 v reálu (zdroj: AnandTech)

Ryzen 7 & 5: Osmi- a šestijádro, 105 W

Zbylé dva oznámené modely jsou pak již tvořené jen jedním CPU čipletem. Vyšší model bude Ryzen 7 7700X s osmi jádry / 16 vlákny. Logicky bude mít jen 32 MB L3 cache (v jednom bloku, při připočtení L2 vychází 40 MB cache). Jeho základní takt je 4,5 GHz, ale oficiální boost jen 5,4 GHz, je zde tedy skok dolů o 200 MHz proti modelu 7900X – frekvence je teoreticky o 5,1 % nižší než u top modelu 7950X. O případném „stínovém boostu“ zatím také nejsou zprávy. TDP tohoto modelu je 105W (což znamená 142W maximální spotřebu PPT), tedy stejné, jako měl Ryzen 7 5800X, ale vyšší než u Ryzenu 7 5700X (ten měl 65W TDP a ještě snížené PPT na 76 W místo očekávaných 88 W).

Naděje, že označení osmijádra jako 7700X (místo 7800X) bude znamenat, že půjde na trh za nižší cenu než předchůdce, se naplnily tak zpola. Naštěstí můžeme říct, že osmijádro skutečně bude levnější, než za co se před dvěma lety začínal prodávat Ryzen 7 5800X: místo 449 $ bude model 7700X za 399 $. Pro nás to s DPH znamená 483 € či 11 900 Kč. Není to ale bohužel přívětivých 299 $ jako za Ryzen 7 5700X – ten ale už šel na trh v době slev.

Zatím nejdostupnějším (relativně) modelem bude poslední – šestijádro s 12 vlákny a 32MB L3 cache (38 MB po sečtení L3 a L2) Ryzen 5 7600X. Jeho základní frekvence je 4,7 GHz jako u modelu 7900X, ale maximální boost je už jenom 5,3 GHz – teoreticky o 7 % nižší, než má top model. Opět nevíme, zda tu nebude ještě další stínové turbo, které by ale možná mohlo mít menší rozsah než 150 MHz u top modelů.

Ale tento kousek bohužel mezi zlevněnými nebude. Vyjde na stejné peníze jako Ryzen 5 5600X před dvěma lety – 299 $. S DPH tedy 8900 Kč či 362 €.

Ryzen 5 7600X má ještě tu nepříjemnost, že u něj naroste spotřeba. Má nakonec také 105W TDP a teoreticky tedy 142W PPT jako osmijádro. Je však možné, že v reálu bude jeho spotřeba kulminovat na nižších hodnotách, když má pro přeměnu elektřiny na teplo jen šest jader.

V obchodech 27. 9.

Nějaký z těchto čtyř procesorů si budete moci koupit poprvé 27. 9., kdy se oficiálně spouští dostupnost v obchodech. Stejný termín platí i pro desky platformy AM5, byť ze začátku bude nabídka omezená a rozšiřovat se bude zhruba o měsíc později – o tom za chvíli.

Modely Ryzenů 7000 i s cenami
Modely Ryzenů 7000 i s cenami (zdroj: AMD, via: AnandTech)

Částečně cenová stagnace, částečně krok správným směrem

AMD tedy dva modely (ty s plně aktivním křemíkem) zlevnilo, ale u zbylých dvou (těch, které mají část jader vypnutou) nechalo stejné ceny. Tedy přesněji, stejné ceny jako ty původní před dvěma lety. Ani u těch dvou zlevněných modelů nejsou ovšem ceny tak nízké jako po slevách, které se letos začaly dít. Nicméně to se ani úplně čekat nedalo – hloubka slev Ryzenů 5000 je i důsledkem toho, že už jsou na trhu dva roky a jejich původní pozice obsadí nová generace.

To, že modely 7900X a 7600X alespoň nezdražily, lze optimisticky vnímat i jako určitou dobrou zprávu vzhledem k dnešním obavám z inflace, ale když to srovnáte s cenami v generaci 3000… Na druhou stranu zase to, že top model Ryzen 7950X dostane lepší cenu, než měl model Ryzen 9 5950X, ale také Ryzen 9 3950X (750 $) z roku 2019, chválíme. Snad se tím stane trošku populárnějším, protože vysoká cena asi od top konfigurace Ryzenu dost odrazovala ve prospěch dvanáctijádrových modelů 3900X a 5900X.

Za toto pozitivum dost možná vděčíme blahodárnému konkurenčnímu vlivu – AMD možná 16jádro zlevnilo také proto, že bude pod velkým tlakem 24jádrového/32vláknového top modelu Intel Core 13. generace (Raptor Lake). Škoda, že zase opačným směrem konkurenční tlak AMD nedokázal donutit Intel k tomu, aby trošku zmírnil brutální navyšování spotřeb procesorů. Tržní postavení dominantní firmy je na to asi příliš silné, a tak jsme se dočkali naopak toho, že podobná inflace wattů nastala i u AMD.

Balení procesorů AMD Ryzen 7000 zdroj AnandTech
Balení procesorů AMD Ryzen 7000 (zdroj: AnandTech)

Konektivitu a iGPU mají všechny modely stejné

Všechny modely mají kromě jednoho či dvou 5nm CPU čipletů samozřejmě ještě IO čiplet, který je nový a vyráběný pokročilým 6nm procesem TSMC místo 12nm procesu GlobalFoundries u Ryzenů 3000 a 5000. Tento křemík kombinuje role integrovaného „northbridge“ s některými funkcemi čipsetu (někdejší „southbridge“) a propojuje jádra CPU (přesněji dva CCX u Ryzenů 9) mezi sebou. Nový IO čiplet by snad mohl být energeticky více efektivní, ale to teprve uvidíme po recenzích.

DDR5-5200, se čtyřmi moduly DDR5-3600

Výbava IO čipletu by snad měla být stejná pro všechny čtyři modely. Paměťový řadič je dvoukanálový a podporuje oficiálně DDR5-5200 (více s OC manuálně nebo pomocí profilů XMP či AMD Expo). Tato frekvence platí pro provoz celkem dvou modulů, ať už jsou typu single-rank, nebo dual-rank.

Se čtyřmi moduly je oficiálně podporovaná jen frekvence DDR5-3600, ovšem to nemusí znamenat, že vám nebude víc fungovat (zvlášť pokud budete mít čtyřmodulový OC kit s profilem XMP, nebo ideálně Expo). Zatím není potvrzeno, zda je alespoň neoficiálně možné používat ECC.

Mini GPU v procesoru: jen AMD Radeon Graphics

Ryzeny 7000 mají také jako první výkonné Ryzeny (mimo řadu APU primárně cílenou na notebooky) také integrované GPU, které je zřejmě umístěno do IO čipletu. Tato grafika je spíš rudimentární a slouží pro základní zobrazovací funkci. Má jen dva bloky CU (128 shaderů), byť jde o architekturu RDNA 2. Konfigurace tohoto iGPU je, zdá se, stejná u všech procesorů, taktovací frekvenci GPU uvádí firma 400 MHz v základu a 2200 MHz v boostu.

Označovat se bude prostě „AMD Radeon Graphics“, nijak dál. Podle dřívějších informací by součástí měly být hardwarové dekodéry a enkodéry videa, snad převzaté z Ryzenů 6000. Jejich schopnosti ale AMD na svém webu nyní neuvádí.

Procesor AMD Ryzen 7000 pro socket AM5 1600
Procesor AMD Ryzen 7000 pro socket AM5 (zdroj: AMD)

PCI Express 5.0 pro GPU i SSD

Dále pak IO čiplet poskytuje 28 linek PCI Express 5.0, v praxi ale jen 24, protože čtyři jsou využité pro komunikaci s čipovou sadou AMD X670(E) či B650(E) na základní desce, v kteréžto roli ale běží jen v pomalejším režimu PCIe 4.0 ×4 s propustností 8 GB/s oběma směry. Zda třeba v budoucích deskách budou tyto procesory moci s novějšími čipsety komunikovat na PCIe 5.0 ×4, to netušíme.

Ze 24 linek PCIe 5.0 může deska vyrobit slot PCIe 5.0 ×16 pro GPU a jeden či dva sloty M.2 s konektivitou PCIe 5.0 ×4 pro SSD. Procesor také poskytuje malé množství portů USB 3.2 Gen 2 (SuperSpeed USB 10 Gbps). Další konektivitu pak poskytuje připojený čipset – o jejich možnostech jsme psali v níže odkazovaném článku, ovšem mezitím AMD potvrdilo, že navíc bude existovat také varianta B650E s plnou podporou PCI Expressu 5.0 (tj. stejnou, jako má čipset X670E).

Tip: Čipsety AMD X670, X670E, B650 a platforma AM5 pro Zen 4: PCIe 5.0 a ostatní konektivita detailně

Desky s čipsety B650 / B650E vyjdou o něco později

AMD již sdělilo, že vydání desek s čipsety X670 a X670E bude v září, ale modely B650 a B650E přijdou o něco později – v říjnu. Při vydání procesorů 27. 9. se tedy ještě budou dát koupit jen dražší modely desek a čipsety B650(E) budou chybět. Nicméně opoždění o nějaký měsíc není zas tak hrozné – pokud tedy poté bude výběr dostatečný, doufejme, že v říjnu nevyjde jen nějaký malý počet modelů.

Datum vydání desek s čipsety X670 a B650
Datum vydání desek s čipsety X670 a B650 (zdroj: AMD, via: AnandTech)

Socket AM5 tu má být minimálně do roku 2025

Mimochodem – podle AMD mají desky platformy AM5 cenově začínat od 125 $ (3700 Kč, 151 €) a platforma opět má být dlouhověká. Socket AM5 bude podle oficiální prezentace AMD používán minimálně do roku 2025, ale možná i déle (uvedeno je „2025+“). Je tedy možné, že vydrží po celou dobu životnosti pamětí DDR5 až do přechodu na DDR6.

Platforma AM5 má být používána minimálně do roku 2025
Platforma AM5 má být používána minimálně do roku 2025 (zdroj: AMD, via: AnandTech)

Nicméně to neznamená garanci, že do první generace desek půjde instalovat i poslední generace procesorů, která v roce 2025 nebo po něm vyjde. Mohou tomu zabránit technické příčiny, nebo absence aktualizací BIOSu, které nové procesory potřebují.

Zdroje: AMD (1, 2, 3, 4, 5), AnandTech, TechPowerUp

AMD Ryzen 7000 oficiálně: čtyři modely, takt až 5,7 (nebo 5,85?) GHz. Ceny lepší, než se čekalo
Ohodnoťte tento článek!
4.4 (88.42%) 38 hlasů

55 KOMENTÁŘE

  1. Max . Boost 5,7 GHz je slušný, ale srovnání her s AlderLake ukazuje, že ZEN4 bez V cache na Raptora stačit nebude (navíc měřili se zapnutým EXPO + 11% v 1080p)

    AVX 512 u ZEN4 = 2x 256bit (double pumped jako AMD Excavator AVX 256 )

    jedno ZEN4 core je poloviční oproti Alder Lake a v podstatě velké jako dvě E-cores ( Atomy ) a je skoro o 47% energeticky efektivnější

    • Souhlasím,
      na 13.gen Intelu to stačit nebude, i když ten bude víc žrát.
      Takže při umírnění spotřeby by mohly být oba konkurenti stejně výkoní i efektivní.
      Z čehož plyne že rozhodovat budou ceny procesoru a ceny desek

      • I kdyz vezmes pripad, kdy to bude zrat stejne a bude to mit podobny MT vykon, porad budes mit u Intelu nevyhodu B-L designu. Pak uz jen zalezi, jake use case budes mit, aby se ti projevila a nebo ne.
        Pro mne je to napr. silny argument, minimlane do okamziku, dokud AMD nenaskoci na podobny B-L nesmysl… pak uz to bude opravdu jedno.

        • Keď dvaja robia to isté, nieje to to isté….“Bergamo“ zrejme naznačuje smer u AMD pre „effective high density“ cores…čiže rovnaké „cores“ ale iná hierarchia a veľkosť L2 a L3.

          Hypoteticky ak by sme mali pre AM5 takú verziu procesora s dvomi čipletmi a jeden čiplet by mal klasický Zen4 s 8 jadrami na cca 5.7Ghz a druhý čiplet by mal „Effective High Density“ verziu na cca 4-4.5Ghz v konfigurácii 16 jadier, kde každých 8 jadier by zdieľalo 2-4MB L2 cache a dva takéto zväzky jadier by boli pripojené k 16MB L3 cache, tak by nemali väčšiu veľkosť „core“ čipletu ako terajší Zen4…MT výkon by to malo zrejme ďaleko nad tým, čo nám ponúkne Raptor Lake 8p+16e, ale veľký problém by bol (Intel s tým zápasí tiež), ako prideľovať jednotlivé typy jadier pre čo najvyšší výkon pri toľkých programoch a službách, ktoré win 10/11 používa a preto do toho zrejme AMD v tejto chvíli nešlo.

          • Bergamo vzniklo z úplně jiných důvodů a nejde o big-little jádro ve stylu Intelu, oboje jádra jsou velká a mají naprosto stejné ISA, jen Bergamo má menší cache, aby se do jedné patice vešlo co nejvíce jader .-)

            Bergamo je cloudové CPU a konkurence serverovým ARM CPU

        • Môj odhad bude, že v hrách bude Raptor na rovnakej úrovni ako Zen4 s PBO…vieme čo dokáže Intel7 (10nm) pri 1-4 jadrách, ale ešte nevieme čo dokáže 5nm proces TSMC u Zen4 pri 1-4 jadrách s PBO/curve optimizer (Flanker niečo naznačil).

          Ono je to pre potencionálnych zákazníkov dobré…bude väčší boj o zákazníka a nižšie ceny, ako keby to bolo s veľkým výkonovým odskokom jednej značky.

    • 13% ipc + 16% boost = 29% celkového ST výkonu oproti ZEN3 .-)

      The combination of which will allow AMD to deliver what they are saying is now a 13% increase in IPC over their Zen 3 architecture – up from an 11% claim as of Computex – as well as a sizable increase in CPU clockspeeds. The top-end Ryzen 9 7950X will have a maximum turbo clockspeed of 5.7GHz, 800MHz (16%) higher than the equivalent Ryzen 9 5950X. As a result, AMD expects to deliver a 29% generational increase in single-threaded performance, and even more in multi-threaded workloads.

          • To ne, jen poukazuji na to, že se tu rýsuje podobný scénář jako u Intelu – za cenu zvýšení výkonu zvýšíme příkon mnohem více (papírově +29% výkonu za +60% a více příkonu).
            Podle mě je 113% IPC krásných, ale oni musejí hnát i frekvence, takže z toho dělají nenažraný kus žhavícího křemíku.
            Počkáme ale na testy, třeba bude realita jiná a magicky zafunguje power management.

        • V té prezentaci je k tomu uvedená poznámka „RPL-006“, a ta říká, že je to na základě testování v Geekbench 5.4.x, 15. srpna v AMD Performance Labs, zmíněné specifikace atd.
          https://www.anandtech.com/Gallery/Album/8183#10
          https://www.anandtech.com/Gallery/Album/8183#53

          Tvrdí AMD, no… ale taky píšou že skóre v GB5 ST je pro 7950X až 2275 (s tou DDR5-6000 CL30) bodů, což je dost. taková ta referenční databáze GB uvádí pro 5950X jen 1685 bodů: https://browser.geekbench.com/processor-benchmarks
          To by byl rozdíl dokonce 35%, ale v tomhle případě je asi ten výsledek 5950Xky v oficiálním žebříčku GB trošku podhodnocený (asi není s rychlejší RAM).

          GB5 holt asi bude případ, kde bude mít Zen 4 nadpůměrný až atypický pokrok ve výkonu (kvůli tomu, že Zen 3 skóroval blbě – i v multi, z toho vznikaly ty nesmysly, že je M1 Ultra rychlejší než 64jádro Threadripper).

          • Není ten nadprůměrný výkon v Geekbench jen tak náhodou tím že zen4 podporuje avx512?

            Posledně tu byla podobná věc s Intel rocket lake který ikdyž prohrával cca ve všem oproti zen3 tak v geekbenchi vedl díky avx 512.

            • Trochu by to dělat mohlo. 512bitová kryptografie u Tiger a Rocket Lake zvyšovala skóre, ale Alder Lake ji už nemá (a Zen 4 asi také bude mít jenom 256bit VAES jako Zen 3), přesto vysoká skóre.

            • AVX 512 u ZEN4 = 2x 256bit (double pumped )
              bylo to v té prezentaci od Paper Mastera

            • Jane.
              • AMD Ryzen 9 7950X 16C/32T (Zen 4, 5nm TSMC, 80MB L2+L3 cache): 2 217 points in single-core a 24 396 points in multi-core

              • Intel Core i9 13900K 8C+16c/32T (Raptor Cove + Gracemont, 10 nm Enhanced SuperFin alias Intel 7, 68MB L2+L3 cache): 2 314 points in single-core a 26 464 points in multi-core.
              zdroj: https://videocardz.com/newz/amd-ryzen-9-7950x-and-asus-rog-crosshair-x670e-extreme-also-tested-in-geekbench

              Inými slovami Geekbench 5 spätné zrkadlo v single-core na nárazníku a multicore teste na horizonte tj. v podstate rozdiel výkonu jedného sigle core P-core/Zen4 jadra.

              Pre tých, ktorí sledujú zmenu paradigmy Intel big.LITTLE x86 žiadne prekvapenie.

            • to tralalák: paradigma neparadigma, obávam sa že Zen4 bude s užívateľského hľadiska lepšia voľba ako Raptor Lake, aj za cenu nepatrne nižšieho MT výkonu v istých aplikáciách (V-ray to nebude)….dôvody?…nižšia spotreba, dlhožijúca platforma AM5, DDR5 radič s Gear1 na 6000Mhz, PCI-Express 5.0 (GPU aj SSD), AVX-512F, všetky jadrá sú si rovné a nemusí sa riešiť ten „guľáš“ s Big-Little….a srdce tralaláka by malo zaplesať z toho, koľko výkonu dá to iba 3.84mm2 veľké jadro zen4 🙂

            • @tralalák
              Paradigma zabírá 🙂

              Ono u toho Alder Lake pro desktop, kde byly malé jádra : velké jádra 1:1 (a ještě víc u těch modelů jako i7, kde bylo malých pár), ještě big.little nemělo takový potenciál, ale tady na Raptorovi, když je jich víc, tak teprve bude moct ukázat, co to dovede.
              Myslím, že jsou to už někde říkal (doufám), ale big.LITTLE určitě není fail, vždyť už u Alder Lake to Intelu umožnilo stáhnout dlouholetý náskok AMD multithreadu a potenciálně jim to umožňuje je předběhnout (pokud AMD nepřidá víc velkých jader, ale v téhle generaci to asi nebude).

              Ta matematika, že výměnou za jedno velké jádro čip dostane čtyři malá jádra, která mají pak ve výsledku výkon jako dvě velká s HT, holt funguje.

              Bude zajímavé to vidět porovnané na stejných spotřebách, i když teda bych to hlavně rád viděl oboje na *rozumných* spotřebách 🙂 Tak 150W, maximálně těm 32vláknům povolit víc…

            • „Ta matematika, že výměnou za jedno velké jádro čip dostane čtyři malá jádra, která mají pak ve výsledku výkon jako dvě velká s HT, holt funguje.“
              .. funguje pouze pokud se pocita celkove MT score. Prestava fungovat a stava se „sedou zonou“ v momente, kdy to CPU dostane kombinovanou zatez nekolika lehce threadovych uloh a/nebo hlavne v momente, kdy pocet thready preleze pocet P core ale bude mensi nez pocet Zen4 Core u podobne vykoneho Zen4 modelu.
              PCWorld ma u 12900k srovnani v CB s 5950x Thread za Threadem
              https://b2c-contenthub.com/wp-content/uploads/2021/11/12th_Gen_Threadscaling_Percentage_vs_Ryzen_9.jpg?resize=1536%2C1026&quality=50&strip=all
              Krasne tam jde videt, ze jakmile opusti 8T a pohybuje se mezi 8-16T aktivnimi thready, tak jde vykon prudce dolu i presto, ze ma AL vyhodu vyssiho IPC, frekvenci oproti 5950x.
              Je docela zvlastni, jak tohle „slepe misto“ AL dokaze vetsina lidi vesele ignorovat, pricemz tohle je docela dulezity bod pro aplikace MT scenare, ktery nevyuzivaji plny potencial MT. Zaroven plati, ze pro gameseni, jsou E jadra uplne k prdu, podobne i u uloh, ktere by byli senzitivni na „inter core latence mezi P a E cores, coz je docela vtipne, protoze tohle jsou CPU, ktera se primarne v desktopu na hrani berou. Ale je pravda, ze Intel provadi zmena paradigmatu s kazdou novou generaci..spotreba se splha do vysin, o kterych se cloveku pred par lety ani nesnilo.
              Jsem zvedavy, jak bude vypadat tahle krivka v test 7950x.

            • Je možný, že se to děje, ale zase je otázka, jak moc často to v praxi opravdu bude vadit.
              Já osobně jsem si teda řekl, že to budu posuzovat podle toho, jak to dopadne při benchmarcích a když to zachytí, tak OK, bude to odražené v číslech/výsledcích, ale pokud nezachytí, tak to zase si neneí takový problém…

              Doufám, že to někdo otestuje oboje (a ještě třeba proti 5950X) při nějaký rozumný spotřebě třeba těch 140W. Je teda pravda, že to může pokazit špatný nastavení frekvencí/napětí, ale jestli to bude při stejné spotřebě blízko 7950X, tak to ukáže, že big.LITTLE je opravdu dobrý (proces je cca ekvivalentní N7…), jestli to bude dorovnávat nebo porážet 5950X (stejný proces), tak taky dobrý.

            • Problem je trochu v tom, ze benchmarky nedokazi zohlednovat vsechny scenare. Pokud vemu rendering, tak ten s tim problem nebude mit a to je alfa-omega testu MT vykonu (zjednodusene). Ale zkuste si treba nejaky prevod videa do treba 720p nebo nejaky soubezny typ uloh, kdy kazda vytezuje treba 4-5 threadu a jste tam. Bohzuel, tohle se NEtestuje. Neznamena to ale, ze to neexistuje 🙂

              Prava sranda pak nastane az prijde Zen5, pokud je pravdou, ze prinese 24C velkych jader do desktopu a Intel bude mit Meteor Lake v kombinaci 8+16 nebo 8+24… tam to bude jeste vic videt.

            • Převod videa se testuje, takže problémy v x265, x265 (a ty děsný enkodéry SVT/lib* od Googlu asi, pořád se mi s nima nějak nechce smířit 🙂 by recenze měly zachytit.
              Ty dvě souběžné úlohy, to je otázka. Ale IMHO to taky nebude taková tragédie. Je možné, že úbytek výkonu tam bude, ale zase je to vždycky relativní. Pokud by to v určitém oknu zátěže, kde je aktivních víc než 8, ale míň než 16 vláken, zhoršilo výkon o 10 %, tak to vůbec nemusí být tragédie, pokud zároveň big.LITTLE je efektivnější pro ty úlohy, které potřebují míň než 8 vláken (hry) a ty, které vytíží všechy vlákna (ty dobře škálující MT aplikace). Těch bude IMHO víc než kolik je toho přechodného mezi tím.

              Ono ta malá a velká jádra nejsou až tak nevyvážená, pokdu se bavíme o MT zátěži, protože v té jede velké jádro v režimu SMT s dvěma vlákny a pak je výkon jednoho jeho vlákna celkem blízko výkonu malého jádra, tudíž je to pořád relativně symetrické (výhoda HT/SMT, která třeba Applům/ARMům chybí), i když ne dokonale kvůli různým architekturám a cache systémům. Čili jako koncepčně to vypadá hrozna vachrlatě, ale může to v praxi fungovat…

  2. Až 230W …to snad nééé,
    to přece AMD udělat nemůže, to dělá jen Intel.

    Grafika v každém CPU,
    konečně to ty blbce v AMD napadlo dát aspoň nějaké základní zobrazovalo do každého procesoru .
    To je jeden z důvodu proč jsem se pořád přikláněl k Intelu, když vám chcípne dedikovaná, pořád ještě můžete počítač nastartovat na integrované aby jste se dostali aspoň k uloženým datům

    AM5 do roku 2025+
    Takže 3 generace Ryzenů
    Dle mého očekávání, i když se tady psalo o tom že by se při zvyšování počtu jader měl vejít další chiplet otočením 90° i pod současný IHS, tak jsem pořád nevěřil že by nová LGA vydržela stejně dlouho jako AM4, těch faktorů tam bude víc včetně napájení které určitě poroste,
    a tohle vyjádření (2025+) to jen potvrzuje

          • Už stávající procesory Intelu se špatně chladí, nové budou na stejném výrobním procesu (maximálně trochu vyladěném) v situaci, kdy ty stávající jdou s takty na krev, konkurovat nové generaci AMD, která se povedla víc, než bylo slibováno. Jedna věc je maximální boost takt, ale AMD zvedla základní takt o 1,1 GHz, fakt na to bude stačit navýšení počtu E-Cores? Dost pochybuji, už proto, že vnitřní propojení rozdílných jader je složitější. Tak jako tak, spotřeba těch procesorů půjde taky nahoru.

            • Zrejme máš pravdu, ale aj tak si počkajme na reálne výsledky v nezávislých testoch. Môže to byť celkom zaujímavé 👍

  3. Přijde mi, že AMD po Zen 3 ztrácí skoro všechny své předchozí výhody.
    Levné desky, více jader, dlouhá podpora (teď slibují minimálně 2 roky a pár měsíců když to tak vezmeme).

    Takže teď už jde fakt jen o cena/výkon, což je podle mě pro zákazníky ideální stav.

  4. Ryzen 7000 = pohřeb Intelu.
    Intel si své E cores může strčit někam. AMD umí vyšší výkon a nižší spotřebu i bez úsporných jader. Bomba.

    To jsem vážě nečekal, že to bude až taková bomba a navíc i možnost upgradů procesoru, protože AM5 bude fungovat na minimálně 3 generacích procesorů. Teda minimálně tu s námi bude 3,5 roku!!! Skvělé!

    • On to je spíše pohřeb Alděra a všech předchozích generací. S 13th gen to už bude složitější, ale myslím si, že Intel bude těžce narážet na chlazení a spousta jeho uživatelů jej za to prokleje (tedy aspoň ti, co si koupí normální chlazení a pak zkusí sjet testy a srovnají to s konkurencí.) Bohužel velká část lidí ale ty CPU reálně využít neumí, a to ani ve hrách.

        • Sice jedu uz na Apple, ale mam i klasicke PC 3800X, 1080 Ti, 64GB DDR 4 a fakt nevidim duvod, proc by normalni uzivatel mel delat upgrade. Je to jen ego mnohych, ze si poridi lepsi hardware, ale v podstate ho ani nedokazi vyuzit.

          • No počkej, ještě nevíme jak půjde chladit takový 7700x nebo 7600x, mají oba nezanedbatelně vyšší tepelnou hustotu než 5800x.
            (menší čipy se stejnou nebo větší spotřebou ).

            A 5800x rozhodně nebyl lehce chladitelny procesor.

          • Spousta uživatelů má starší a slabší PC, nehledě na to, že z různých důvodů ty počítače můžou odejít do křemíkového nebe, stále je to jen elektronika. A nesoudil bych schopnosti uživatelů ten výkon využít, někdo to dokáže a někdo ne, ostatně jsou to jejich peníze.