Hlavní navigace

AMD SmartShift RSR: grafiky Radeon spojí síly s integrovaným GPU při použití FSR ve hrách

10. 1. 2023

Sdílet

Zdroj: AMD
AMD přidá ke svému hernímu upscalingu jednu specialitu. Bude umět využít vedle velkého Radeonu současně i výkon integrovaného GPU, takže sklidíte takovou drobnou synergii z toho, že máte grafiku i procesor od AMD.

AMD minulý týden na CES 2023 představovalo nové procesory a mobilní GPU (Radeony RX 7000 s čipem Navi 33). Spolu s nimi se vynořila i jedna novinka softwarového rázu. Firma oznámila technologii SmartShift RSR, která má přes svůj název možná víc společného s FidelityFX Super Resolution. Jde totiž o technologii týkající se herního upscalingu, ale inovací je využití spolupráce mezi samostatným GPU a procesorem a jeho integrovanou grafikou.

SmartShift bude vyžadovat přítomnost samostatné a integrované grafiky v systému, takže bude relevantní hlavně pro notebooky. Ale protože poslední generace procesorů (Ryzen 7000) na desktopové platformě AM5 již má iGPU i ve výkonných nadšeneckých procesorech, možná by mohla také benefitovat. Uvidíme, zda hodně základní výkon 128 shaderů v desktopových procesorech Raphael a mobilních čipletových Ryzenech Dragon Range bude k něčemu dobrý.

SmartShift RSR je charakterizován tak, že se při použití upscalingu ve hrách tato zátěž oddělí a převede mimo samostatné GPU. Když používáte upscaling (tedy FidelityFX Super Resolution, nebo možná spíše samostatný Radeon Super Resolution na úrovni ovladačů) na desktopu, je logické, že tato fáze vykreslování hry proběhne na stejném GPU, na kterém probíhá zbytek grafických výpočtů. Nicméně tento upscaling ubírá ze zdrojů dostupných pro vykreslování základních podkladových snímků – stojí určitý čas pro každý snímek, a o něco tedy sníží FPS (toto platí i pro DLSS od Nvidie, které sice používá tensorová jádra, ale výpočet AI pořád konzumuje nějakou spotřebu a nějaký výkon shaderů).

AMD SmartShift AMD SmartShift (zdroj: AMD, via: TechPowerUp)

SmartShift RSR proto využívá, že v noteboocích bývá přítomné druhé integrované GPU, a tuto fázi vykreslování přesouvá na něj. Asi si vzpomínáte, že v minulosti už existovaly pokusy pomocí „Hybrid CrossFire“ spojit výkon samostatné a integrované grafiky, ale moc to nefungovalo, protože mezi jejich výkony býval velký nepoměr. Tehdy ovšem šlo o přístup přes obecné multi-GPU (s vykreslováním stylem AFR).

Nyní je situace trochu jiná. Mezi samostatným GPU a integrovaným je stále nepoměr ve výkonu, ale tím, jak se začal běžně používat herní upscaling, se objevila možnost vykreslování hry a upscaling rozdělit a upscaling „offloadovat“ na iGPU. Jeho hardwarová náročnost je jen velmi malá v porovnání se zbytkem hry, a proto nevadí, že má iGPU nízký výkon. Tento offload sice samostatnému GPU neušetří mnoho výpočetního času, ale nějaký ano, a FPS tak trošku stoupnou.

AMD SmartShift RSR AMD SmartShift RSR přesunuje výpočty upscalingu na sekundární integrované GPU (zdroj: AMD, via: TechPowerUp)

Navíc na iGPU nejspíš bude mít výkonu relativně dost v poměru k požadavkům FSR/RSR a mohla by být použitá náročnější nastavení upscalingu, aniž to užere z výkonu dostupného pro vykreslování hry.

AMD zde bude ovšem muset hlídat, aby tímto rozložením práce mezi GPU a iGPU nedocházelo k nějakému stutteringu či zhoršení latence. V případě, že máte notebook bez hardwarového muxu, kdy samostatné GPU svůj výsledek vždy posílá nejprve do paměti integrované grafiky, která pak snímek zobrazí, by mohl běžet Smartshift RSR zadarmo bez dalšího postihu. Pokud ale používáte hardwarový mux, může se vám aplikací SmatShift RSR latence (input lag) trošku zhoršit.

Tato funkce by mohla být takovým relativně menším bonusem pro uživatele, kteří mají současně procesor AMD Ryzen a grafiku AMD Radeon. Normálně sice upscaling FSR funguje na všech grafikách, ale technologie pod značkou SmartShift (připomeňme, že základní SmartShift, respektive SmartShift Max, je totéž, co Dynamic Boost u Nvidie) AMD vyvíjí jako exkluzivní bonus, který je „odměna“ pro ty, kdo pořídí kompletní platformu CPU a GPU od AMD. Tudíž je docela pravděpodobné, že SmartShift RSR bude možné používat, jen když máte „čistokrevný AMD“ počítač.

Podle názvu funkce (SmartShift RSR, a ne SmartShift FSR) by se dalo hádat, že tento offload nemusí být použitelný u FSR (a temporálního FSR 2.x), které jsou přímo zabudované ve hrách, ale jen u režimu RSR, což je upscaling čistě spatiální probíhající na úrovni ovladačů bez zapojení samotné hry. Toto trošku zmenšuje přínos, protože zejména FSR 2.x je velkým krokem vpřed proti spatiálnímu FSR 1.0 a RSR. FSR ale kvůli provázanosti s celou vykreslovací pipeline her asi není snadné offloadovat a přesuny dat na iGPU a zase zpět do samostatné grafiky by asi jakýkoliv přínos zabily. Ještě těžší by to bylo s FSR 2.x, které provádí i temporální vyhlazování, zasahuje do samplingu a vůbec je hodně provázané se zbytkem vykreslování.

Zatím tato technologie není nikde zpřístupněná. AMD uvádí, že by ji ovladače měly začít podporovat v budoucnosti – uvedení bude prý někdy v první polovině roku 2023. Jak dobře to bude fungovat, tedy zjistíme až za několik měsíců.

Zdroj: TechPowerUp

Byl pro vás článek přínosný?