Hlavní navigace

AMD v režimu damage control? Co jsou Sea Islands a proč je Titan zoufalý krok

15. 2. 2013

Sdílet

Zdroj: Redakce

Japonskému serveru 4Gamer se zveřejněním slajdů s roadmapou AMD podařilo udělat pořádné vlny. Aby náhodou lidé zvyklí na rychlejší cyklus vydávání nových produktů nepojali podezření, že AMD polevuje ze svého snažení, nebo že nedejbože zaostává za konkurencí, zástupci společnosti nejdříve promlouvali do duše serveru PC World a na dnešek AMD uspořádalo telekonferenci, aby nám situaci mohlo pořádně osvětlit. Taková telefonická konference je ideální příležitostí k vypáčení nějaké zajímavé informace. Co nového jsme se tedy dozvěděli?

Pragmatická definice Sea Islands

Darren McPhee, ředitel pro marketing grafických produktů, nám připomněl počátkem roku vydané Radeony HD 8000M pro notebooky a Radeon HD 8600 pro OEM trh založený na novém čipu Oland (desktopová verze mobilního Mars, to je to nové jádro s 384 stream procesory). Hovořil o nich jakožto o rodině Sea Islands, která se v mobilním segmentu nazývá Solar System. Na můj dotaz ohledně přeznačených modelů jsem se dozvěděl, že Sea Islands není označením konkrétní architektury, nýbrž série, která kombinuje více technologií. Sea Islands je tak nejspíš synonymem řady Radeon HD 8000, bez ohledu na to, jaké čipy se AMD pod tímto názvem rozhodne vydat.

Dle tohoto pojetí se možná ještě během letoška dočkáme „osvěžených“ Radeonů HD 7000. Kde se nedostává čísel, může si AMD vypomoci písmenkovými příponami, jako v případě Radeonu HD 7870 XT.

Zástupci AMD samozřejmě neprozradili nic o konkrétních produktech, byli jsme však ujištěni, že nová řada produktů se chystá na konec roku (to je ten na slajdu chybějící čtvrtý kvartál). A proč až tak pozdě?

Řadě HD 7000 se daří výborně

Přestože jsou Radeony HD 7000 na trhu už přes rok, jejich prodeje prý stále rostou, jak nové hry nutí hráče upgradovat své stroje. AMD se pochlubilo zejména dobrými vztahy s vývojáři áčkových herních titulů, například s Crytekem, díky nimž jsou nové hry optimalizovány pro jejich grafické karty. Výborná odezva je také na přibalování her v rámci programu Never Settle a průběžně se též vylepšuje výkon ovladači; zde se AMD opět neopomnělo pochválit, že jejich bundle je lepší než ten konkurenční.

 

Kdyby to náhodou někdo neslyšel, dohromady asi čtyřikrát bylo zopakováno, že AMD má podle testů v nejnovějších hrách a benchmarcích nejvýkonnější karty na každé cenové příčce, asi sedmkrát zazněl pojem „Ares II“, což je v současnosti nejvýkonnější (leč bohužel dvoučipová) grafická karta na trhu. A chystají se prý další hry, které vedoucí pozici AMD ještě potvrdí.

Na dotazy týkající se GeForce Titan ale zástupci AMD reagovali velice vyhýbavě. Mezi opakováním „Ares II je nejvýkonnější GPU“ jako zaseklý gramofon jsme se dozvěděli, že čip GK110 je produkt pro pracovní stanice a výpočetní nasazení a jako herní akcelerátor nebyl nikdy zamýšlen. Bylo nicméně zřejmé, že zmínky o GeForce Titan, který se pravděpodobně stane nejvýkonnějším GPU bez vrtochů dvoučipových řešení, jsou představitelům AMD nepříjemné. Není se čemu divit: i kdyby byl GeForce Titan produktem s omezenou dostupností a za nekonkurenceschopné ceny, vítězství v testech může méně znalé zákazníky přemluvit k upřednostnění levné GeForce před levným Radeonem.

Zdroj: AMD

Byl pro vás článek přínosný?