Hlavní navigace

AMD vydává vánoční superovladač: spousta novinek, Radeon Boost, streamování kdekoli

10. 12. 2019

Sdílet

od roku 2014 se táhne tradice, že ke konci roku AMD vydává speciální vydání ovladačů pro grafiky Radeon. Ani  letos nebude tento vánoční balíček se zajímavými novinkami a funkčními změnami chybět, byť teď vychází již s označením Radeon Software Adrenalin 2020 Edition. Přesné číslo verze by mělo být 19.12.2.

V dávnější minulosti tato „supervydání“ obsahovala i nějaká zlepšení výkonu, nicméně ta letos nečekejte, v posledních letech bývají integrována do vydání co nejdříve po příchodu dotyčných her a průběžně. Místo toho se letošní supervydání zaměřuje na nové funkce, přepracování uživatelského rozhraní a jedním z tématů je podle AMD i stabilita, i když u té také platí to, že jde spíš o kontinuální práci.

Všechny novinky, o kterých se zde budeme bavit, se týkají ovladače pro Windows, nikoli těch pro Linux, do nějž se některé věci mohou asi také eventuálně dostat, ale jiné nemusí. Vydání Adrenalin 2020 Edition podporuje Windows 7 a Windows 10 a mělo by jako předchozí fungovat na všech grafikách s architekturou GCN a novějších.

Ke stažení naleznete ovladač Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 19.12.2 zde na webu AMD. Přímý odkaz pro Windows 10 je zde.

Nové rozhraní Radeon Software App

Nastavovací aplikace Radeon Software dostala v 19.12.2 nový kabát a změnu názvu – z Radeon Settings je to nyní Radeon Software App. Nové GUI přeskupilo funkce dostupné v původní aplikaci; nevýhoda je, že si budete muset zvykat na to, že všechno je někde jinde, výhoda by snad měla být (nebo v to AMD doufá), že prostředí bude unifikováno s funkcí Radeon Overlay, což je GUI či OSD dostupné přímo ve hrách, které také umožňuje některá nastavení a funkce (lze ho vyvolat v jakémkoli okamžiku klávesami Alt-R). „Look and Feel“ obou těchto aplikací/panelů by nyní měl být podobný. Mimochodem, aplikace má mít díky tomuto přepracování i noční režim.

AMD Radeon Software App 2020 Toms Hardware 05 Radeon Software App (Zdroj: Tom's Hardware)

Radeon Software App bude mít výchozí obrazovku, na níž jsou zobrazené určité nejpoužívanější funkce jako odkazy na nejčastěji hrané hry, informace o statusu (zda jsou ovladače aktuální, stav připojení k mobilu/tabletu pro funkci AMD Link) a také ihned dostupná tlačítka pro sdílení funkce (screenshot, nahrávání videa…). Mezi těmi je teď i volba pro rychlé vyrobení animovaného obrázku (gifu).

Tato domovská obrazovka je dynamická, obsah se tedy mění podle kontextu. Při spuštění aplikace v době, kdy se jen pohybujete ve Windows se objeví „Game Center“ s odkazy na nainstalované hry. Pokud máte už nějakou hru spuštěnou, budou na home screenu místo toho aktuální údaje o výkonu, stav nahrávání/streamování, délka vašeho hraní a podobně. Zobrazená je také informace, zda váš hardware odpovídá oficiálním požadavkům dané hry.

AMD Radeon Software App 2020 slajdy 04 Dvě podoby domovské obrazovky podle kontextu

Předělané by měly být i další části menu v ostatních záložkách, například stránka pro ladění výkonu a přetaktování. Přítomno je manuální nastavení i automatický OC pro nováčky a aplikace bude umět i protokolování.

Webový prohlížeč?

Jednou z novinek je i integrování webového prohlížeče do Radeon Settings. Toto asi bude kritizováno jako tzv, „bloat“ (či „feature creep“), ovšem asi to není úplně nepromyšlený nápad. Smysl integrovaného prohlížeč není přímo v normální desktopové podobě aplikace, ale v onom in-game rozhraní Radeon Overlay. Prohlížeč by totiž měl být dostupný právě v overlayi a tudíž si jeho otevřením můžete rychle zobrazit nějakou webovou stránku, aniž byste opouštěli hru. Výhodné by to tedy mohlo být pro rychlé zjištění nějaké informace, prohlížení návodů, kdy chcete mít daný dokument před očima. Jak se to mezi hráči ujme a jak dobře to bude fungovat, to se uvidí.

AMD Radeon Software App 2020 slajdy 03 Webový prohlížeč v Radeon Settings App/Radeon Overlay

Mimochodem, přesně jak asi už mnozí tušíte, tento prohlížeč je založený na Chromiu od Googlu. Do Radeon Software se tedy dostala další instance tohoto softwaru ke všem ostatním, které už v systému Windows máte, ať už kromě samotného Chrome nebo jeho derivátů ve všech zlořečených aplikacích na bázi Electronu, nebo v budoucnu v MS Edge.

Nový instalátor

Kromě samotné aplikace byl jinak podle AMD předělán i instalátor. Ten byl poměrně těžkopádný s několika úrovněmi rozbalování a stahování dat z internetu, což také znamenalo dost čekání mezi kliknutími na tlačítko další. Od vydání Radeon Settings Adrenalin 2020 Edition by měl být nahrazen zcela novým kódem. Doufejme, že bude i zrychlen a zjednodušen od zmíněného komplikovaného postupu instalace; dle slajdů k vydání má být celý proces až o 34 % rychlejší, což je asi lepší, než nic.

Instalátor bude mít také možnost zachování nastavení mezi jednotlivými instalacemi, ale pozor, také opačnou možnost při spuštění provést „reset do továrních nastavení“, tedy zapomenutí všech vlastních změn a nastavení. To by mohlo pomáhat při různých problémech a reinstalace s touto volbou by tedy mohla být alternativou ke kompletnímu odebrání všech komponent a poté čisté instalací.

AMD Radeon Software App 2020 Toms Hardware 06 Radeon Software App, instalátor s volbou profilu (Zdroj: Tom's Hardware)

Přednastavené profily

Další novinkou v instalátoru je cosi jako „Wizard“ režim. Aplikace se při instalaci ovladačů ptá, jaký typ uživatele jste (volby jsou nyní zdá se „Gaming“, „eSports“ a „Standard“). Zvolením jednoho z těchto profilů dostanete odlišné přednastavení různých voleb v Radeon Software App, technologií a nastavení pro hry, uzpůsobené pro danou roli. Podle AMD by tato přednastavení měla vycházet vstříc méně zkušeným hráčům a dodat jim lepší „defaultní“ nastavení. Tato začátečnická volba však nijak nezprimitivňuje, ani neomezuje samotnou aplikaci – všechny podrobnosti jsou v ní nadále manuálně změnitelné a nastavitelné, jen je instalátor nastavil na nějaké jiné hodnoty.

AMD Radeon Software App 2020 slajdy 14 Zvolení jednoho z profilů aktivuje tyto konkrétní předvolby
Galerie: Radeon Software App a instalátor (Zdroj: Tom's Hardware)

Novinky ve funkcích

Kromě kabátu jsou změny i v „orgánech“. Například v novinkách, které AMD přineslo v létě s uvedením grafik Navi. Funkce Anti-Lag byla rozšířena o možnost globálního zapnutí pro všechny hry a také byla rozšířena podpora GPU. Zatímco původně většina GPU ještě neměla podporu této funkce na titulech, které běží nad API DirectX 9, a to bylo přístupné jen na nových grafikách Navi, teď je toto doplněno a Ani-Lag v DX9 hrách by snad měl běžet i na dalších GPU s architekturou GCN.

Možnost nastavení síly ostřícího filtru

Podobná vylepšení má funkce Radeon Image Sharpening, která byla také rozšířena o podporu her pro DirectX 11. Ovšem zde jsou důležitější funkční změny. Efekt tohoto přiostřování lze zapnout a vypnout přímo ve hře, čímž může hráč posoudit dopad na vizuální stránku. A pro použitelnost je pak zásadní, že filtr získává možnost nastavit sílu ostření, takže lze omezit jeho sílu (nebo přidat).

Toto lze pak nastavovat jak globálně, tak i jednotlivě pro individuální hry. Mimochodem, zmíněno je, že by ostřící filtr měl již být dostupný vedle samostatných grafik i na integrovaných grafikách (podpora je u APU s grafikou Vega, tedy Ryzeny 2000/3000).

DirectML filtry používající neuronové sítě

Už je to delší doba, co se objevila zvěst, že AMD by mohlo po vzoru upscalingu DLSS od Nvidie zabudovat do ovladačů také nějaké filtry na bázi neuronových sítí. To se nyní skutečně objevuje, Adrenalin 2020 Edition přináší podporu pro filtry běžící nad API DirectML. Mělo by zatím jít o denoiser a upscalovací filtr (běžící zřejmě na shaderech GPU). Nicméně nejsou zřejmě určené pro hry, ale jen pro filtrování videa či případně obrazových dat (fotografie), použít je můžete z galerie médií v aplikaci Radeon Software.

Zde zatím netušíme, jak kvalitní výstup je a jaké mají tyto algoritmy nevýhody v podobě artefaktů, ztráty detailů a tak podobně. Takže těžko říct, jak užitečné budou. Tato technologie by možná v budoucnu mohla dostat i nějaké další filtry, i když denoising a upscaling jsou asi ty hlavní aplikace, které u videa přicházejí na mysl.

Integer scaling pro staré hry

Když už je řeč o DirectML upscalingu, tak je zde ještě jedna lehce související novinka: integer scaling určený pro staré hry s nízkým rozlišením a ručně kreslenou pixelovou grafikou, často s ditheringem a nízkým počtem barev. U těchto her není moc vhodné použít klasické přeškálování na vyšší rozlišení, protože vede k rozmazání, pokažení textur a detailů, někdy i k haloingu a podobným artefaktům, podle algoritmu. Místo toho může být užitečné prostě „zvětšit pixely“ a jeden bod vykreslit jako blok 2×2 (či 3×3 atd) pixelů.

Právě tento druh škálování AMD nyní jako Integer Scaling přidalo do ovladačů. Pokud vás tato problematika víc zajímá, tak si můžete přečíst články z doby před pár měsíci, kdy tuto funkci do ovladačů zabudovala Nvidia a pak Intel, jde o víceméně obdobnou či stejnou funkci. Nyní už bude i na Radeonech, takže možnost tohoto škálování budete mít se všemi grafikami. Volba se v aplikaci Radeon Software App zapíná v nastaveních monitoru. Mimochodem zrovna tato funkce by se snad měla objevit i v ovladačích pro Linux.

Albion scaling demo Ilustrační ukázka efektu integer scalingu na složitější grafice (Albion). Vlevo integer upscaling 3×, vlevo bilineární upscaling. Pozor, snímky jsou pořízené na DOSBoxu, nikoliv pomocí ovladačů AMD

Radeon Boost: dynamické rozlišení pro lepší výkon

Dvě největší a nejdůležitější novinky jsou nicméně jinde. První je funkce Radeon Boost. To je vlastně takový sourozenec technologie Radeon Chill, kterou AMD vydalo v roce 2016 a umožňuje snížení spotřeby grafik ve hrách pomocí adaptivního omezování snímkové frekvence. Jak Chill, tak Boost jsou výsledkem akvizice firmy Hialgo, ale Boost z nějakého důvodu trvalo déle implementovat přímo v ovladačích Radeon Software.

Na rozdíl od Chillu Radeon Boost zvyšuje snímkovou frekvenci, a to opět adaptivně. Trik spočívá v dynamickém snižování rozlišení hry, kdy je dočasně sníženo třeba na polovinu a poté upscalováno, což je technika známá z konzolí. Radeon Boost se snaží zvýšit snímkovou frekvenci v náročných dynamických scénách hry, například když někde skáčete nahoru a dolů nebo někoho naháníte přes celou mapu a tak podobně.

AMD Radeon Boost AMD Radeon Boost

Princip je takový, že Boost analyzuje vstup ovládání a podle pohybů myší pozná scény, kdy se celý obraz hýbe („hýbete kamerou“) . Zde je důležité to, že v podobných situacích je lidské vnímání méně citlivé na detaily a rozlišení. V ideálním případě si proto ani nemusíte všimnout, že bylo dynamicky sníženo rozlišení. Naopak ve statické scéné máte čas si snížené kvality všimnout. Radeon Boost proto ve statických scénách ponechává rozlišení beze změny, ale v oněch divokých dynamických scénách ho automaticky a transparentně sníží.

Lepší responzivnost a vyšší FPS pro scény s velkou mírou pohybu

Smyslem je dodat hráči vyšší snímkovou frekvenci v těchto scénách s velkým pohybem, protože typicky jde o situace, kde je plynulost nejvíc třeba, ale součaně také může hra za normální situace právě v takových případech zaznamenat propady. Výsledkem Boostu by tedy měla být větší responzivnost a ovladatelnost v těchto situacích, podle AMD by tedy Radeon Boost mohl být užitečný například pro eSports hraní.

Funkci Boost bude možné zapnout individuálně pro jednotlivé hry, nicméně ty musí být jako u Chillu na „whitelistu“, tj. ovladač je musí znát a pro Boost podporovat. Momentálně je na seznamu prvních osm her, mezi nimi například PUBG nebo Overwatch. Také lze nastavit míru redukce rozlišení (volba se jmenuje „Minimum Resolution“), která je ve výchozím nastavení na „50 %“. Pozor, to znamená redukci vertikálního či horizontálního rozlišení, ne počtu pixelů, takže například z 2560 × 1440 bude 50% dynamicky snížená verze 1280 × 720. Pokud byste Boost používali třeba s výchozím rozlišením 1920 × 1080, tak bude asi vhodnější nastavit třeba 66 %, aby se redukovalo na 1280 × 720 a ne rovnou a 960 × 540, což už by možná mohlo být rušivější.

Kolik výkonu Boost přidá, závisí na aktivitě ve hře (a na tom, zda vás místo GPU nebrzdí CPU), takže faktor bude hodně proměnlivý. AMD jinak podotýká, že v před připravených benchmarcích bez vstupu hráče se funkce neprojeví, protože závisí na pohybu myši. Je proto nutné ji testovat ručně. Jinak také Radeon Boost není kompatibilní s Chillem, ale to asi nebude vadit. Podpora jinak není pro úplně všechny grafiky, alespoň zatím. Musíte mít Radeon RX 400 (Polaris) nebo novější. Jsou ale podporována APU od Raven Ridge (Ryzen 2000) výš.

AMD Link: hrajte na svém PC odkudkoli na světě

Druhá velká novinka je pak v mobilní aplikaci AMD Link, což je software pro iOS nebo Android (jiné platformy nejsou podporované) vydaný před dvěma lety. Jde o jakousi pomocnou aplikaci pro hraní. Ovšem také umožňuje streamované hraní, kdy paříte na svém mobilu nebo tabletu, ale hra se vykresluje na PC, takže využíváte jeho výkon a můžete takto samozřejmě hrát nativní PC tituly. Ovšem zatím toto fungovalo jen v rámci domácí sítě Wi-Fi.

V ovladačích Adrenalin 2020 Edition je toto streamování nově dostupné i přes internet. Nemusíte tedy už být na stejné Wi-Fi, můžete se k PC připojit vzdáleně (ze školy, z dovolené a tak dále, samozřejmě za předpokladu slušné rychlosti připojení). Opět to znamená hraní na mobilním zařízení. Streamování na jiný osobní počítač podporované není, jelikož aplikace AMD Link pro Windows (či Linux) neexistuje.

Spojení by mělo být typu peer to peer, nevyužívá snad servery AMD či třetích stran. To zřejmě znamená, že pro funkčnost budete muset mít veřejnou IP adresu nebo otevřené porty. Jinak toto streamování nebude fungovat jen čistě s hrami, ale také třeba pro ovládání počítače.

V AMD Link jsou i další novinky. Vzhled byl upraven pro větší podobnost s desktopovou aplikací Radeon Software, přibyla také možnost pro tvorbu okamžitého gifu. A z jiného soudku pak také podpora pro kvalitnější enkódování. Nově lze nastavit bitrate až 50 Mbps a také místo hardwarového enkodéru v GPU použít kompresi na CPU pomocí kvalitního open source softwaru x265. To má umožnit lepší kvalitu nebo naopak redukci datového toku – je na vás, co si vyberete. Ovšem samozřejmě potřebujete mnohojádrový procesor, který enkódování do HEVC utáhne. AMD si zde možná trochu potutelně vyrábí příležitost, kde uplatnit šestnáctijádrový Ryzen 9 3950X.

Stabilita je prý na nejlepší úrovni v historii

Na závěr možná ještě vysvětlení k oné úvodní zmínce o stabilitě ovladačů. AMD se v prezentaci k novému ovladači chlubilo loňským testem, dle kterého prý má nejstabilnější grafické ovladače, ovšem od té doby údajně bylo na této frontě dosaženo dalších zlepšení. Interní testování bylo ještě posíleno, ovšem významným faktorem by mělo být to, že AMD navázalo na odladění ovladačů pro Windows spolupráci s Microsoftem. Spočívá ve sdílení telemetrických dat z Windows týkajících se ovladače GPU, takže mají vývojáři přístup k více datům o pádech, nekompatibilitě a jiných problémech.

Díky tomu se údajně podařilo opět omezit výskyt různých bugů a nedávno prý byla dosažena další meta v tomto úsilí – podle zástupce Microsoftu se prý ovladače Radeonů dostaly do stavu, kdy jsou nejstabilnější v historii, doslova teď jde o „nejstabilnější ovladač GPU od AMD, jaký kdy byl vydán“. Což samozřejmě je třeba brát s nějakou rezervou a neznamená to, že nenajdete žádné chyby či nedotaženosti, to jaksi patří ke každému softwaru.

Galerie: Novinky v ovladači Radeon Software Adrenalin 2020 Edition

Byl pro vás článek přínosný?