Hlavní navigace

AMD vydává superovladač Omega s novými funkcemi. Přidává i Super Resolution

9. 12. 2014

Sdílet

Zdroj: Redakce

Pro moderní GPU jsou ovladače prakticky stejně důležitou komponentou jako je samotný čip. Úspěch herních grafických karet stojí a padá s jejich kvalitou, a tak jsou jejich nové verze často docela podstatnou událostí. Jednu takovou „VIP“ aktualizaci nyní připravilo pro své grafické ovladače AMD. Ovladač s číslem verze 14.501 vychází dnes pod oficiálním jménem Catalyst Omega.

AMD vydává superovladač Omega s novými funkcemi

Jméno nejspíš zcela záměrně odkazuje na kdysi oblíbené neoficiální modifikované ovladače se stejným jménem, které možná v minulosti mnozí z vás také používali. Kromě toho se ovšem jedná o jedno ze (symbolicky) „nabitějších“ písmen řecké abecedy. Tím chce AMD asi podtrhnout, že se jedná o důležitou revizi – a to asi zejména co se týče nových funkcí, z nichž některé jsou odpovědí na novinky, jež Nvidia zavedla při vypuštění GeForce GTX 980 a GTX 970.

 

Virtual Super Resolution po vzoru Nvidie

AMD sice avizuje také zlepšení výkonu, zde se ale zaměříme hlavně na přidané funkce. Hráče bude asi nejvíce zajímat novinka nazvaná Virtual Super Resolution. Jde v podstatě v bledě modrém (pardon: v sytě červeném) o totéž, co dělá Dynamic Super Resolution u Nvidie. Tato funkce provádí vykreslování hry (či jiné aplikace) ve vyšším rozlišení, než je nativní, a poté obraz škáluje zpět na rozlišení vašeho zobrazovadla. Kupříkladu: hra vám běží v 4K, ale zobrazuje se na Full HD monitoru. Výsledkem by měl být obraz s redukovaným aliasingem a vyšší kvalitou (jde vlastně o alternativu anitaliasingu), ovšem za cenu výkonu zhoršeného úměrně k nárůstu rozlišení.

AMD vydává superovladač Omega s novými funkcemi

Virtual Super Resolution bude funkce nezávislá na hře či enginu, takže nepotřebuje explicitní podporu ze strany vývojářů a bude se dát použít všude. Bude se aktivovat v ovladačích prostřednictvím aplikace Catalyst Control Center. Podle poznámek k vydání bude funkce omezena na karty s čipy Tonga a Hawaii – tedy Radeony R9 290/290X/295X2 a R9 285. Proč není podporována třeba karta R9 280X, nevím. Je možné, že závisí na schopnostech hardwarového škálování těchto GPU.

 

AMD vydává superovladač Omega s novými funkcemi
Slajd na osvěžení... v marketingovém oddělení si při této příležitosti vzpomněli na Ruby, staronovou virtuální tvář firmy

 

Radeony budou umět debanding

Další věcí, kterou AMD pro Catalyst Omega avizuje, jsou vylepšené schopnosti postprocesingu videa. Část těchto funkcí není nová – kromě například přiostřování, vytažení detailů a škálování na vyšší rozlišení AMD uvádí podporu Fluid Motion pro konverzi snímkové frekvence skrze dopočítávání mezisnímků. Tato funkce nicméně měla premiéru již s APU Kaveri (podporována je na modelech s TDP 35 W a výše), nyní ji mají i Radeony třídy R7 a R9. Jejím smyslem je zlepšit plynulost pohybu interpolací z 24 snímků za vteřinu na 60 a určena je hlavně pro přehrávání disků Blu-Ray, vypadá to ale, že k její aktivaci potřebujete podporu ze strany přehrávače. Má ji mít PowerDVD 14, zda či kdy se přidají i další vývojáři, těžko říct.

Fluid Motion Video interpoluje snímkovou frkevenci videa pro hladší pohyb
Fluid Motion Video interpoluje snímkovou frekvenci videa pro plynulejší reprodukci pohybu

 

Mezi vylepšovacími filtry je ovšem jedna potenciálně zajímavá novinka, a to funkce Contour Removal. Ta má eliminovat vadu nazývanou anglicky posterization nebo banding, česky posterizace nebo občas páskování. Jde o to, že v barevných přechodech či plochách se objevují rušivé viditelné hranice mezi dvěma úrovněmi barevného odstínu. Tuto neplechu budete nejspíše znát, pokud sledujete anime (nebo jiný digitálně animovaný materiál); v takovém případě asi také uvítáte tento filtr, který má banding odstraňovat. Funkce se jako všechen postprocesing aktivuje skrze ovladače a dostupná bude na APU Kaveri, 25W modelech APU Kabini (Athlony do socketu AM1) a Radeonech R7 260 a vyšších.

Radeony nově dostávají filtr pro odstranění bandingu z videa.
Radeony nově dostávají filtr pro odstranění bandingu z videa.

 

Eyefinity na 24 monitorech a 5K

Z dalších funkcí zahrnutých do Catalystu Omega jmenuje AMD například vylepšení Frame Pacingu, která by se měla týkat konfigurací s dvěma a více GPU, ale také CrossFire mezi APU a GPU. Skrze Eyefinity by také nyní měly být rozpoznány a podporovány 5K monitory. Ty pro rozlišení 5120 × 2880 bodů potřebují dva výstupy/kabely DisplayPort 1.2, aktuální ovladače by ale měly na monitorech jako je Dell UP2715K pracovní plochu automaticky správně nastavit.

 

Eyefinity mimochodem dostane oficiální podporu pro provoz v kombinaci s čtyřmi současně aktivními Radeony. S vybranými kartami osazenými šesti výstupy je tak oficiálně podporována pracovní plocha složená z 24 monitorů na jednom PC. Tedy alespoň pod Windows. Catalyst Omega je vydán i pro systém Linux, ovšem tato konkrétní funkce pro tuto platformu není zmíněna.

 

Co si navaříš, to si musíš sníst

A úplně na závěr jedna zajímavost. V dokumentech, které AMD zaslalo médiím, je pozoruhodný slajd. Týká se kontroly jakosti ovladačů Catalyst. AMD v něm informuje o tom, jak zvyšuje objem automatického testování ovladačů. Kromě toho ale podle všeho zavedlo politiku „co si navaříš, to si musíš sníst“. Podle slajdu, který vidíte níže, nyní AMD používá poměrně velké množství svých zaměstnanců coby testery a pro získání zpětné vazby. Pokusnými králíky jsou pracovníci na různých pozicích, včetně vyššího managementu. Díky tomu by firma měla lépe vědět, „zač je toho loket“ a ovladače, které firma naservíruje veřejnosti, by pak měly být lepší.

AMD vydává superovladač Omega s novými funkcemi

Zdroj: AMD

Byl pro vás článek přínosný?