Analýza Black Friday: většina e-shopů se polepšila, ale našly se i výjimky, které si za slevu nechaly zaplatit

2
Black Friday
Black Friday
-
Zdroj: Depositphotos

Lákání zákazníků na velkou slevu je pro e-shopy lákavé. Někdy kvůli tomu uměle navyšují původní cenu a poté uvedou u slevy vyšší procento, než odpovídá realitě. S tímto nešvarem bojuje například Hlídač shopů a od příštího roku také novela zákona o ochraně spotřebitele.

Řada velkých hráčů již letos respektovala nová pravidla, jež vstoupí v platnost v roce 2023. Základním pravidlem je uvádět slevu z reálné nejnižší ceny z posledních 30 dní. Tímto se řídí třeba Alza i CZC.cz a letos podmínku plnily i další e-shopy – Mall, Datart či TSBohemia a Electroworld.

Nejvíce produktů v letošním Black Friday (nejde jen o konkrétní pátek, akce probíhá prakticky celý listopad) bylo z kategorie počítače a notebooky. Jen Alza nabízela nějakou slevu u 12 tisíc produktů. Podle Hlídače shopů jsou ale e-shopy poctivé hlavně během akce Black Friday, zatímco u svých běžných slev v průběhu roku tolik ne.

Ve srovnání se nedařilo například obchodu Okay.cz

Příklad, jak vypadalo kouzlení se slevami i při letošním Black Friday: Bluetooth reproduktor Trevi XR 9A5 na Okay.cz.

Produkt byl zařazený v BF akci s “cenou po slevě” 803 Kč (je zde i uvedena cena před touto “Dodatečnou slevou 10 %” 892 Kč a přeškrtnutá doporučená cena výrobce 1499 Kč.)

Nicméně prakticky celý říjen před BF prodával Okay.cz tento produkt za 600 Kč
= reálně je tedy v BF zdražen o 36 %.

Novela zákona o ochraně spotřebitele vycházející z EU směrnice již prošla kompletním schvalovacím procesem a 23. 11. 2022 byla odeslána k publikaci ve Sbírce zákonů. Nová pravidla by měla nabýt platnost 30 dní po publikaci zákona, přibližně na přelomu roku.

§ 12a

(1) Informace o slevě z ceny výrobku obsahuje informaci o nejnižší ceně výrobku, za kterou jej prodávající nabízel a prodával

a) v době 30 dnů před poskytnutím slevy,

b) od okamžiku, kdy začal výrobek nabízet a prodávat, do okamžiku poskytnutí slevy, pokud je výrobek v prodeji dobu kratší než 30 dnů, nebo

c) v době 30 dnů před prvním poskytnutím slevy, zvyšuje-li prodávající slevu z ceny postupně.

(2) Odstavec 1 se nepoužije pro výrobky, které podléhají rychlé zkáze, nebo pro výrobky s krátkou dobou spotřeby.

Zajímavé je, že e-shopy řídící se letos novými pravidly, uvádějí proti loňsku zhruba poloviční slevy. Tedy již více reálné. Mall loni sliboval slevy v průměru 32 % a letos jen 17 %. Reálné slevy všech zapojených e-shopů letos dosahovaly v průměru 15 až 30 %.

Hlídač shopů si můžete nainstalovat do svého prohlížeče jako rozšíření. V zapojených e-shopech poté uvidíte graf s reálnou cenou za poslední období.

Zdroj: Hlídač shopů

Analýza Black Friday: většina e-shopů se polepšila, ale našly se i výjimky, které si za slevu nechaly zaplatit
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 6 hlasů

2 KOMENTÁŘE

  1. Vždy nakupujem podľa koncovej ceny, ktorú som ochotný zaplatiť a nikdy ma nezaujímala percentuálna výška zľavy, keďže je jasne z akej hodnoty sa nakoniec vypočíta.

    No, ale v každom prípade, čo si ta demagogická EU zase dovoľuje, to je už vrchol. To je predsa každého vec, či chce zavádzať zákazníka, alebo nie! Kde je sloboda slova pre firmy? Elona na všetkých!

    • Poněkud se mýlíš. Samozřejmě, že obchodník může prodávat své zboží za cenu, kterou si určí, ale pokud zvýšení ceny nazve slevou, je to podvod. Pokud tuto změnu ceny nijak nenazývá a nesnaží se přesvědčit potenciálního zákazníka o výhodnosti změněné ceny – je všechno v pořádku. Pokud se ale pokusí uvést zákazníka v omyl a podává mu nepravdivé informace, je to podvod.