Android stále utíká konkurenci. Má takový podíl, že jej možná začne vyšetřovat EU

0

V létě skončilo další čtvrtletí, takže je čas bilancování, komu se na mobilním trhu dařilo a kdo ostrouhal. Na čísla se společně podívaly dvě agentury IDC a Strategy Analycs (dále SA). Jejich čísla a odhady se lehce liší, ale trend je jednoznačný. Z pomyslné mapy smartphonů mizí velké značky jako Nokia, HTC nebo Sony a uvolňují prostor dravým čínským společnostem.

Poznámka: Následující čísla musíte brát s rezervou. Agentury už roky dělají stejnou chybu, že míchají dohromady dodávky do obchodů (tzv. shipments) a koncové prodeje (tzv. sales). První číslo bude vždy větší, protože ne všechny produkty se skutečně prodají spotřebitelům. Prodeje uvádí jen Apple, zatímco ostatní velcí výrobci se chlubí dodávkami. IDC i SA tato čísla staví na stejnou úroveň.

 

Samsung padá, Číňanové se ženou dopředu

Dodávky smartphonů překročily 295 milionů kusů, což je přibližně o třetinu více než loni. Obě agentury se shodly, že slábne Samsung. Loni měl ve stejném období asi třetinový podíl, letos „jen“ čtvrtinový. Apple se svým iPhonem roste mírně. A pak už to jsou hlavně Huawei, Lenovo a o páté nebo šesté místo se perou Xiaomi a korejské LG.

Společnost Huawei meziročně vyrostla o téměř 100 %. S tímto tempem by mohla příští rok prodat více smartphonů než Apple. Překvapit ale může také Xiaomi. V Číně je už největším výrobcem, expanduje do světa a oproti druhému čtvrtletí loňského roku dodala v tom letošním více než trojnásobek chytrých telefonů. IDC mluví také o významném růstu dalších čínských značek jako ZTE nebo Coolpad.

Celosvětová distribuce smartphonů za druhé čtvrtletí 2014 podle IDC

Výrobce Dodávky 2Q14 Podíl 2Q14 Dodávky 2Q13 Podíl 2Q13 Růst/pokles dodávek
Samsung 74 300 000 25,2 % 77 300 000 32,2 % -3,9 %
Apple 35 100 000 11,9 % 31 200 000 13,0 % +12,5 %
Huawei 20 300 000 6,9 % 10 400 000 4,3 % +95,2 %
Lenovo 15 800 000 5,4 % 11 400 000 4,8 % +38,6 %
LG 14 500 000 4,9 % 12 100 000 5,0 % +19,8 %
Ostatní 135 300 000 45,8 % 97 500 000 40,6 % +38,8 %
Celkem 295 300 000 100,0 % 239 900 000 100,0 % +23,1 %

Celosvětová distribuce smartphonů za druhé čtvrtletí 2014 podle SA

Výrobce Dodávky 2Q14 Podíl 2Q14 Dodávky 2Q13 Podíl 2Q13 Růst/pokles dodávek
Samsung 74 500 000 25,2 % 76 000 000 32,6 % -2,0 %
Apple 35 200 000 11,9 % 31 200 000 13,4 % +12,8 %
Huawei 20 100 000 6,8 % 11 100 000 4,8 % +81,1 %
Lenovo 15 800 000 5,4 % 11 300 000 4,8 % +39,8 %
Xiaomi 15 100 000 5,1 % 4 100 000 1,8 % +268,3 %
LG 14 500 000 4,9 % 12 100 000 5,2 % +19,8 %
Ostatní 120 000 000 40,7 % 87 200 000 37,4 % +37,6 %
Celkem 295 200 000 100,0 % 233 000 000 100,0 % +26,7 %

Android vládne, WP padá, BlackBerry mizí

U operačních systémů je situace ještě jednodušší. Mírně roste iOS, rychleji roste Android a ostatní padají. Dodávky smartphonů s Androidů protnuly čtvrtmiliardovou laťku, což je o třetinu více než loni. Celkový tržní podíl je asi 85 %. Za ním je s 12 % iOS a o zbylá tři procenta se dělí všechny ostatní systémy.

Za zmínku prakticky stojí jen Windows Phone, který stále naráží na fakt, že z velkých výrobců se mu věnuje jen Nokia, teď už vlastně Microsoft. Potenciál růstu tady ale pořád je. Firma uvolnila systém pro výrobce zdarma, nebudou muset platit ani žádné výpalné kvůli patentům jako u Androidu. Na to už desítky menších společností slyšely. Přes silnou Čínu a Indii by měla platforma opět růst.

Ve světlé zítřky musí doufat i kanadská ostružina. Dodávky BlackBerry spadly o nějaké dvě třetiny pod dva miliony kusů. Firma už prošla velkou reorganizací, stále chystá novinky pro firemní klientelu, ale uvádějí také lidové modely jako Z3. Začala se kamarádit s Amazonem, který dodá androidové aplikace. Pomoci už může spíš trochu toho štěstíčka, použijeme-li sportovní hantýrku. 

Ostatní systémy a telefony jako Firefox OS, Kindle Phone, Jolla jsou v takové minoritě, že je ani jedna z agentur vůbec nerozlišuje a házejí je do balíčku „ostatní“.

Celosvětová distribuce smartphonů za druhé čtvrtletí 2014 podle IDC

Systém Dodávky 2Q14 Podíl 2Q14 Dodávky 2Q13 Podíl 2Q13 Růst/pokles dodávek
Android 255 300 000 84,7 % 191 500 000 79,6 % +33,3 %
iOS 35 200 000 11,7 % 31 200 000 13,0 % +12,8 %
Windows Phone 7 400 000 2,5 % 8 200 000 3,4 % -9,8 %
BlackBerry 1 500 000 0,5 % 6 700 000 2,8 % -77,6 %
Ostatní 1 900 000 0,6 % 2 900 000 1,2 % -34,5 %
Celkem 301 300 000 100,0 % 240 500 000 100,0 % +25,3 %

Celosvětová distribuce smartphonů za druhé čtvrtletí 2014 podle SA

Systém Dodávky 2Q14 Podíl 2Q14 Dodávky 2Q13 Podíl 2Q13 Růst/pokles dodávek
Android 249 600 000 84,6 % 186 800 000 80,1 % +33,6 %
iOS 35 200 000 11,9 % 31 200 000 13,4 % +12,8 %
Windows Phone 8 000 000 2,7 % 8 900 000 3,8 % -10,1 %
BlackBerry 1 900 000 0,6 % 5 700 000 2,4 % -66,7 %
Ostatní 500 000 0,2 % 500 000 0,2 % 0,0 %
Celkem 295 200 000 100,0 % 233 100 000 100,0 % +26,6 %

Android v hledáčku Evropské komise

Android na mobilech je totéž, co od 90. let Windows na počítačích. S podílem nad 80 % dominuje trhu a jeho regulátoři jsou citliví, aby výrobce svého postavení nezneužíval. V případě Windows to vedlo k tomu, že Microsoft musel uvést verze bez přehrávače médií a později po instalaci systému nabídnout konkurenční webové prohlížeče.

Evropská komise právě ukončuje antimonopolní spor s Googlem, který se zatím týká pouze dominance v oblasti vyhledávání. Podle Reuters ale může odstartovat vyšetřování i kvůli mobilnímu systému. Proč, když je Android otevřený? To jsme si vysvětlovali už před půl rokem. Open Handset Alliance, jež vyvíjí operační systém Android Open Source Project, publikuje zdrojové kódy, takže kdokoliv (i vy) si je můžete stáhnout, přeložit, nahrát do telefonu a ten pak prodávat.

Problém je, pokud byste tam chtěli vložit i proprietární aplikace Googlu jako Gmail, YouTube, Play Store apod. Ty už otevřené nejsou a výrobce koncových zařízení musí mít s Googlem podepsanou smlouvu, aby mohli tento software předinstalovat. Google – vědom si své pozice – si ale podmínil, že pokud by výrobce chtěl jednu aplikaci, musí nainstalovat celý balíček. A ještě si určí, kde bude ikonka s aplikací umístěná.

To stěžuje život výrobcům hardwaru, ale případně i softwaru. Výchozími aplikacemi musí být ty od Googlu a těžko by je mohli prodávat s jiným vyhledávačem, mapami, navigací nebo prohlížečem. Diktování podmínek z takto silné tržní pozice se ale úřadům nelíbí, proto prý EU oslovuje výrobce a konkurenty, aby mohli kauzu „dominantní Android“ připomínkovat. Pokud unie zjistí, že se Google chová protitržně, rozjede oficiální vyšetřování.

Opět ale musím připomenout, že Android jako takový svobodný a bezplatný zůstává. Díky tomu vznikají komunitní systémy jako CyanogenMod, MIUI, případně komerční systémy typu Nokia X Platform nebo Amazon Kindle OS. Nejsou v nich aplikace Googlu, ale obsahují vlastní (plnohodnotné) náhrady.

Zdroj: IDC (1, 2), Strategy Analytics (1, 2)

Ohodnoťte tento článek!