Ani nová verze Voyo.cz pro iPad nepřinesla očekávané funkce [recenze]

0

App Store se Voyo.cz na prvních příčkách moc dlouho neohřálo. Od uživatelů si vysloužilo průměrné tříhvězdičkové hodnocení a k tomu schytalo několik negativních komentářů vyčítajících aplikaci některé chybějící funkce.

Po prvním spuštění se zobrazuje přehled novinek a „bestsellerů“ v katalogu. Snad jedinou položkou, která trochu více upoutala mou pozornost, je britský sitcom IT Crowd. Ze zvědavosti si chci pustit jeho první díl – ale zastaví mne hláška, že uživatel není přihlášen.

Chvíli hledám, kde se tedy uživatel může přihlásit, v mém případě zaregistrovat. Přihlašovací formulář nacházím pod ikonou uživatelského nastavení, ale možnost registrace nového účtu v něm chybí. Nápověda napovídá, že si musím v prohlížeči otevřít webovou verzi katalogu a teprve v ní se zaregistrovat. Za to si u mne aplikace vysloužila první minus – její vývojáři nebrali v potaz to, že uživatelé (dovolím si říct, že jejich větší část) se k aplikaci dostanou až přes App Store, nikoli z webového Voya.

Zaplatit jde jedině přes web

V Safari na iPadu tedy otevírám webovou verzi Voya a registruji se. Hned potom přichází aktivační e-mail; přeskakuji do schránky a otevírám zprávu, která mě posílá zpátky na stránky portálu. Asi po pěti minutách se konečně přihlašuji v aplikaci a pouštím si zmíněnou epizodu IT Crowd. Objevuje se další chyba – tentokráte oznamující, že předplatné není aktivní.

Marně u seriálu hledám možnost zaplatit pouze za jeho zhlédnutí, vracím se tedy na hlavní obrazovku, ale ani tam nenacházím možnost si ono předplatné pořídit. V prohlížeči znovu otevírám Voyo a teprve tam tuto možnost vidím. Nabízí se plnohodnotné předplatné, nebo týdenní zdarma na zkoušku – vzhledem k tomu, že mezi diváky kanálu nepatřím, volím samozřejmě druhou možnost. Voyo po mne přesto chce platební kartu, nebo prémiovou SMS. Nedůvěřivě volím esemesku, zadávám své číslo a poté opisuji kód. Zpráva naštěstí skutečně nic nestála.

 

V této recenzi nehodlám kritizovat ekosystém Voya, byť by paralelní nabídka platby za zhlédnutí konkrétního pořadu a zároveň výhodného předplatného pro stálé diváky byla rozumnější. Mrzí mě spíše to, že Nova aplikaci staví na úroveň jakéhosi „klientu“ tím, že uživatele, ať už pro registraci, nebo nákup předplatného, posílá na svoje webové stránky.

Tento krok přitom vůbec neodráží to, jak uživatelé iPadu vnímají celou platformu a jak s ní pracují. Poslední dobou je jakýmsi trendem, že se aplikace stávají stále ve větší míře „samostatnější“ – a hlavně pro nákup rozšiřujících funkcí apod. uživatele neposílají na web, ale využívají platebního řešení, které jim nabízí Apple. Přitom i české aplikace dokazují, že to jde: příkladem budiž trafika Publero.

Provize z provedených plateb není zrovna nejnižší, a Nově tedy patrně nebylo po chuti, že by snížila svůj zisk (aby zachovala stejné ceny na webu i v aplikaci) na úkor jablečnému desátku, nicméně uživatelé jsou na podobný komfort zvyklí, a vývojáři s tím zkrátka musejí počítat. Za toto tedy další podstatný minus.

Chybějící AirPlay

Přehrávání až na občasné chyby typu „stream není dostupný“ funguje dobře. Kvalita obrazu není zlá, ale zajisté by mohla být i lepší (připojení v tomto případě nehrálo roli). Pořady jsou zpravidla ve formátu 16:9 (obrazovka iPadu má formát 4:3); černých pruhů se lze zbavit roztáhnutím obrazu na celou obrazovku. Během přehrávání se lze snadno přesunout na určitý čas, je tedy možné snadno pokračovat v rozkoukaném filmu nebo seriálu.  

Přehrávaný pořad je možné uložit do oblíbených, sdílet na sociálních sítích nebo na něj odeslat odkaz e-mailem. V nabídce Voya je přes pět set česky mluvených filmů a pak velké množství vlastních pořadů. Tituly ze sekce Extra (mimo předplatné) na iPadu přehrát nelze. Co nejvíce zamrzí (a co je zároveň fundamentálním nedostatkem), to je absence podpory AirPlay (streamování do Apple TV), což od „video“ aplikace očekávám.

Sečteno podtrženo, aplikaci vidím spíše jako klienta pro ty, kteří mají předplacené Voyo a zároveň vlastní iPad, než že by měla v současné podobě významnější potenciál přitáhnout nové uživatele. Vývojáři by měli do budoucna přidat hlavně podporu AirPlay a integrovat registrační proces přímo do aplikace. Pokud ji ale chtějí skutečně někam posunout, tak do ní musejí zapracovat nákup předplatného. Protože to je – a věřím, že nejen pro mne – výrazný nedostatek. Nebýt totiž této recenze, určitě bych zdlouhavý proces registrace a objednání předplatného přes web neabsolvoval. 

Ohodnoťte tento článek!