AOC chystá hráčské monitory s odezvou 0,5 ms. Panel TN umí i široký gamut a HDR

19

S tím, jak v hlavním proudu počítačových monitorů ustupuje technologie TN, se už dnes tolik neinzeruje doba odezvy panelu, neboť technologie VA a IPS ji přes své ostatní kvality mívají horší. Odezva je nicméně stále devizou panelů TN v oblasti herních monitorů, kde si díky ní obhájila svoje místo. Herní LCD s těmito panely mohou nabídnout odezvu pouhé 1 ms, ale zdá se, že nyní by se mohly možnosti ještě o něco posunout. Jejich nová generace příští rok má totiž stlačit odezvu pod tuho hodnotu.

Firma AOC, která speciální LCD pro hráče vyrábí v řadě Agon, oznámila nyní na jaro 2018 novou řadu označenou „Agon³“, která má přinést TN panely s odezvou jen 0,5 ms. Mají být založeny na nových matricích firmy AU Optronics se 144Hz obnovovací frekvencí, úhlopříčkou 27 palců a rozlišením 2560 × 1440 bodů. Půjde navíc o zakřivené panely, jedny z mála (pokud ne vyloženě jediné), založených na technologie TN.

Jak už to u odezvy bývá, teprve testy ukáží, jak podložená slibovaná polovina milisekundy je; záviset bude určitě i na tom, jak dobře AOC zvládne overdrive. Nicméně reálná odezva by měla být minimálně lepší proti tomu, co je nyní označováno jako 1ms panel. Podle vyjádření, které zástupce firmy AOC sdělil webu PCGamesN, má údajně jít o nadprůměrně kvalitní technologii TN, jejíž obraz by prý mohl soutěžit s IPS nebo VA. Panel má totiž dokonce mít rozšířený gamut, ačkoliv u něj není použit film z kvantových teček. Díky tomu na něm bude v omezené míře dokonce možno implementovat HDR zobrazení, byť nemá úplně vysoký maximální jas. Podsvícení dává výrazně nadstandardních 400 cd/m², ale u skutečně „echt“ HDR obrazovek s lokálním stmíváním bývá možný jas až 1000 cd/m².

Slajd k monitorům AOC Agon³ s panely s 0,5ms odezvou (Zdroj: PCGamesN)
Slajd k monitorům AOC Agon³ s panely s 0,5ms odezvou (Zdroj: PCGamesN). Poznámka: Oba modely mají stejný panel typu TN, údaj VA u AG273QCG je chybný

AOC by měl tuto možnost využít, jelikož monitor, který na základě těchto panelů chystá pro karty Radeon, bude podporovat celou technologii FreeSync 2 a v jejím rámci HDR nabídne. Jmenovat se bude AOC Agon³ AG273QCX a poskytne oněch 2560 × 1440 bodů s širokým gamutem na 27 palcích s maximální obnovovací frekvencí 144 Hz a odezvou 0,5 ms. Vydán má být v dubnu 2018 za oficiální cenu 599 eur (okolo 15 650 Kč), ale u AOCu se bšžná koncová cena často pohybuje níž, než je oficiální částka.

Na stejném základě a víceméně se stejnými parametry bude založena i verze pro grafické karty GeForce – AOC Agon³ AG273QCG. Zde bude zabudována technologie G-Sync a díky přetaktování bude možno běžet s obnovovací frekvencí až 165 Hz. Rozdíl proti verzi pro Radeony bude ještě v tom, že „zelená“ varianta oželí podporu pro HDR (monitor umí jen běžné G-Sync, nikoliv G-Sync HDR), ačkoliv široký gamut bude zachován. Tato verze přijde na trh v květnu a bude také tradičně stát více kvůli poplatkům a proprietární elektronice Nvidie: 699 eur (18 250 Kč).

AOC chystá hráčské monitory s odezvou 0,5 ms. Panel TN umí i široký gamut a HDR

Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 1 hlas/ů

19 KOMENTÁŘE

      • A proc bych mel chtit odezvu nizsi nez je lidsky mozek schopen zpracovat?

        del42sa ma pravdu, k nicemu to dobre neni, i na hrani her mas dnes IPS panely se spickovou odezvou.

        TN ma jednu vyhodu, je to levne, je to tak moc levne, protoze veskere naklady na vyvoj, vyrobu a distribuci jiz byly zaplaceny a kazdy dalsi TN monitor nevalejici se na sklade, ale prodany zakaznikovi je cistym ziskem.

        Ovsem vyhoda pro kupujiciho pri ocekavatelnych minimalne 5-10 letech fungovani monitoru je velmi sporadicka, rozpocteno na dny stravene praci u pocitace se priplatek za drazsi IPS (potazmo PVA) rozhodne vyplati.

        • Vždyť IPS už koupíš prakticky za stejnou cenu. Na běžné použití je samozřejmě hovadina kupovat TNT.
          Tohle jsou ale ultimátní herní monitory a profi/poloprofi hráč ti uplně dlabe na pozorovací úhly, či barevnou věrnost.

          • Pak ale souhlasis s mym komentem. K cemu je takovemu cloveku HDR nebo rozsireny gamut tohoto monitoru? K nicemu, stejne tak odezva 0,5ms je k nicmu, protoze rozdil (oproti v TN bezne 1ms) nikdy nepozna ani ten nejspickovejsi gamer. Jedina vyhoda tohoto monitoru je 144Hz.

        • Proč si pořád lidi berou do huby ten argument, že mozek/oči nejsou schopný něco zpracovat/vidět/rozlišit? Samozřejmě, že je.
          Jediný smysluplný argument je, že takovou odezvu 99% lidí nepotřebuje a daleko víc jim prospějou výhody IPS panelu.
          Tohle jsou monitory pro „gamery“, cílené na velmi specifickou skupinu uživatelů. Kdybych si měl vybrat ze dvou různých běžeckých treter, které jsou stejně drahé, akorát jedny mají lepší přilnavost a druhé lépe vypadají, tak si logicky koupím ty, které mi dají větší potenciál abych vyhrál závod.

          • Problem je, ze prilnavost povrchu je v tomto pripade radove horsi nez tretry a tudiz rozdil mezi tema dvema tretrama se v realu nemuze projevit. Muze ale zafungovat psychika, zatimco nekdo pobezi lepe, protoze ma krasne tretry, nekdo pobezi lepe proto, ze ma velke sebevedomi z toho, ze jsou jeho tretry opravdu nejrychlejsi.

            U tech monitoru je to uplne to same GtG odezvy nekde pod 5ms, ona buhuzel neexistuje jednotna metodika vypoctu, jsou nerozpoznatelne a i profi hrac tezi maximalne z psychickeho efektu viry v nejrychlejsi monitor, jinak nic.

        • Tak to je tedy pěkná krávovina. Všechno to jsou odezvy, které se sčítají, odezva vykreslení obrazu, odezva ovládacích periferií, odezva síťového provozu,… Věřím, že takový sortiment zboží si pořizují právě lidi, kteří nejsou úplní ňoumové, kteří sáhnou prostě po tom nejlevnějším, i když o pár stovek výš už je výbava daleko lepší.

          • Doporucim samostudium!
            Samozrejme se odezvy nescitaji, ale pocita se ta odezva, ktera je nejvetsi. Tudiz oprava tveho komentu:
            Odezva sitoveho provozu bude vzdy vetsi nez odezva monitoru a tudiz ta se vubec neprojevi.

          • Odezva sitoveho provozu je na gigabitove siti zanedbatelna. Lide co se venuji progamingu bud hraji ve skupine na lokalni siti, nebo maji odpovidajici pripojeni.
            Server provadi synchronizaci deji na zaklade casovych znacek, takze sitove jevy kompenzuje (znali mi prominou zjednoduseni). Takze hw samozrejme statisticky vliv ma. Pokud jsou proti sobe dva hraci stejnych schopnosti, ten jehoz hw pridava 10ms lag bude v dlouhodobem horizontu v nevyhode.

          • I na techto sitich je bezne zpozdneni ~5ms. Budeme-li mit bezny IPS monitor s odezvou ~5ms, tak se nic nescita a zpozdeni je ~5ms.
            Oproti tomu, budu-li mit spickovy TN monitor s 0,5ms odezvou a na siti bude odezva ~5ms, bude vysledne zpozdeni ~5ms.

          • Sčítají, ale tahle odezva panelu tam zrovna asi bude dost malá, a její dopad je spíš na to, co vidíte, kde prostě při pohybu vidíte ty artefakty na hranách a je to nepříjemné. Takže bych to nserovnával s vzhledem tretrů, protože u monitoru jsou ty pozorované artefakty odezvy součástí ergonomie, kdežto u tretrů vzhled ne.

            Odezva důležitá pro reakční dobu bude u 1ms LCD spíš input lag monitoru, který může být i vyšší. Input lag je doba mezi přijetím signálu a tím, než se pixely začnou přepínat. Odezva je doba, která uběhne mezi začátkem toho přepínání a ukončením (tedy když je na obrazovce to, co tam má být, bez přechodových artefaktů).

          • JJ je to o tom názvosloví. Okamžitá odezva je o Inpug lagu.
            Odezva u monitoru co se furt řeší není o tom, že TN to zobrazí za 1ms a IPS za 5ms – je to o tom za jak dlouho ten daný monitor ukáže daný pixel, když to tak řeknu v plné ostrosti. Pokud mají monitory stejný Inpug lag ukáží obraz ve stejnou chvíli, ale TN ho dokáže zaostřit za 1ms, IPS za 5ms. Pokud jde o hodně rychlou scénu některé monitory vůbec nestihnou pixel zaostřit a je z toho jen šmouha na obraze.
            A ano jsou opravdu lidi co ten rozdíl dokážou rozpoznat, ale na druhou stranu je pravda že je mnohem víc lidí co si to pořídí jen pro ten pocit, že mají nižší „odezvu“.

  1. Podle mě je třeba opravdu striktně odlišovat účel. Kdo chce co nelepší obraz, koupí si za tuto cenu třeba 32″ 4K monitor, nebo QHD ale IPS s HDR, apod…
    Takovýto 27″, QHD, 144Hz TN panel s extrémně nízkou odezvou, ale prostě specifické zboží pro hráče FPS her.
    Můj zájem např. leží hlavně v RPG žánru, tak mám 32″ QHD 60Hz a jsem spokojen, občas si zahruj i fpsku, ale mám stejně docela pomalé reflexy, takže nemyslím že by pro měl byly 144Hz monitory nějaký posun ve výkonnosti. 😉

    • Přesně tak. Na hraní her, třeba na kostky v minecraftu miliardu barev a HDR nepotřebuji. Důležitější jsou frekvence, odezva a input lag. Ze zkušenosti také mohu napsat, že není TN monitor jako TN monitor. Před asi 10ti lety jsem koupil hodně drahý TN monitor od LG a na něj se dá dívat z různých úhlů bez ztráty kvality obrazu (horizontálně není žádný rozdíl, vertikálně jen zcela minimální), barvy nádherné. Kdo ho viděl, nevěří, že to je TN. Je to zajímavá zkušenost.
      V notebooku máme také TN a záleží na každé i minimální změně úhlu pohledu… barvy nepěkné. Ale notebooky jsou asi jiná kategorie….
      Chce to vidět. Každopádně já 27 palců kupovat nebudu, líbí se mi větší plocha – od 32 více…. no, nakonec to bude jako vždy kompromis…..

      • JJ je to taky o tych předsudkách. Lidi co tak furt kritizují TN ve skutečnosti často posledních deset let žádná moderní TN neviděli a vychází ze zkušeností s prvníma 17-19″ monitorama s 1280*1024, nebo ještě hůř s lacinýma 20-22″ displeji, které byli často naprosto příšerné a ještě horší než ty starší „pracovní“ sedmnáctky.
        Osobně bych si taky TN již nekoupil, ale nebudu tuhle technologii debilně furt pomlouvat jako někteří. V tom herním segmentu to pořád má nějaký smysl.
        Ideální je podobně jako třeba u myší, či klávesnic nekupovat online a raději si zajít do obchodu, kde ti produkt předvedou. Každému vyhovuje něco jiného.