Apple prý zabrání opravám Maců. DRM dovolí měnit díly už jen originálnímu servisu

21
Deska MacBooku Pro 2018 (Foto: iFixit). Samostatné SSD uvnitř nenajdete. Čip NAND jsou natvrdo přímo na hlavním PCB (vlevo dole v rohu pod výřezem pro ventilátor)

Možná si vzpomínáte na případy, kdy po aktualizaci operačního systému lidem přestaly „náhodou“ fungovat telefony od Apple, v kterých si dovolili tu povážlivost, vyměnit nějakou komponentu (levněji) mimo oficiální servis. Není to ojedinělá věc, firma je všude možně obviňována ze snah potlačovat možnosti levného servisování svých produktů (a tím prodat víc nových). Zdá se, že podobná praktika by se mohla dostat z telefonů i do počítačů této firmy. I u Maců teď možná začnou takové zákeřné obstrukce, bránící v opravování svépomocí, používání levných náhradních dílů nebo levnějších neoficiálních servisů.

 

Opravy podléhají souhlasu velkého bratra

Podle webu Motherboard zavedla firma Apple u nových počítačů jakési „DRM“ na ochranu před opravami prováděnými mimo autorizovaný servis. Týká se notebooků MacBook Pro z letošního roku, obsahujících ARM čip T2, ale také třeba iMaců Pro (all in one počítače). Motherboard získal interní dokumenty Applu o servisování těchto přístrojů, z nichž vyplývá nepříjemná věc.

Výměna většiny komponentů, které se v těchto přístrojích čím dále méně opravitelných výrobcích ještě vyměnit dají (displej, klávesnice plus touchpad, komponenty Touch ID, deska nebo SSD u iMaců Pro) vyžaduje, aby po úkonu byla spuštěna speciální proprietární aplikace Applu, která opravu „posvětí“. Jedná se zřejmě o nějakou autorizaci nové komponenty, předanou onomu ARM čipu, který slouží jako kontrolní jednotka počítače.

Pro opravování notebooků a počítačů Applu bude potřeba mít proprietární aplikaci (Zdroj: Apple, via Motherboard)
Pro opravování notebooků a počítačů Applu bude potřeba mít proprietární aplikaci (Zdroj: Apple, via Motherboard)

Proč je toto problém? Dokumentace od Applu dle Motherboardu přímo říká, že oprava není kompletní a hardware nebude pořádně fungovat, dokud komponenta tento softwarový štempl v servisu nedostane. Tuto aplikaci nazvanou Apple Service Toolkit 2 System Configuration Suite ale dostanou jen autorizované nebo originální servisy. Ty mají vysoké ceny, nemohou používat levné nebo použité díly a jsou vůbec svázány řadou omezení, jejichž cílem dost možná je hlavně opravy prodražovat a odrazovat od nich zákazníky (ve prospěch pořízení nového výrobku od Applu).

Software, který je potřebný ke zprovoznění náhradních dílů, je dostupný jen autorizovaným servisům
Software, který je potřebný ke zprovoznění náhradních dílů, je dostupný jen autorizovaným servisům (Zdroj: Apple, via Motherboard)

Dokonce ani pokud by se amatér nebo neautorizovaný servis k tomuto programu dostal, nebude možné ho použít, protože při lustrování náhradních dílů volá domů na servery Applu. Bez komunikace s nimi (a loginu od Apple) nefunguje. Aktivace náhradního dílu by zřejmě měla podléhat právě souhlasu tohoto oficiálního serveru.

For Macs with the Apple T2 chip, the repair process is not complete for certain parts replacements until the AST 2 System Configuration suite has been run. Failure to perform this step will result in an inoperative system and an incomplete repair

Jak John Deere

Dokumentace pro servisy uvádí, že bez tohoto aktivačního kroku nebudou opravené počítače fungovat. To by znamenalo, že MacBook takto postižený nebude vůbec možné opravit svépomocí a šlo by o akt hodně nepřátelský k zákazníkům. Je to v podstatě totéž, jako kritizované blokování traktorů John Deere, kde jakýkoliv servisní zásah vyžaduje, aby přijel drahý technik z firmy a strčil do portu kouzelnou klíčenku, jinak se už traktor nerozjede. Farmáři si mohou jen stěžovat, že jako by ani nebyli vlastníky stroje, který koupili, ale jen jacísi nájemníci. A podobně to teď může být u MacBooků/Maců.

Výměny na koleně ještě fungují… zatím

Zatím tato politika naštěstí nebyla uvedena v platnost, například web iFixit už stihl vyzkoušet vyměnit LCD u jednoho z MacBooků Pro a potvrdil, že po opravě vše fungovalo. Nicméně v dokumentech Applu pro servisy tyto zlověstné věci stojí, a tak zde stojíme před nebezpečím, že se počítače s vyměněnými díly jednoho dnes opravdu vypoví službu. Možná by se to mohlo stát právě jako u oněch mobilů (iPhonů), kde je to již známá kauza se senzory Touch ID. Tam nový levný díl plně funguje, ale telefon (zcela jistě nezáměrně…) přestane fungovat po některé z aktualizací iOSu.

Rozborka iMacu Pro (zdroj: iFixit)
Rozborka iMacu Pro (zdroj: iFixit)

Ale pokud či až Apple tuto politiku zaktivuje, stanou se opravy počítačů od Apple či svépomocné výměny dílů o dost nákladnější tím, že budete nuceni jít jen do originálního nebo autorizovaného servisu. Tam však výměny mohou být neakceptovatelně drahé. Průšvih to teprve může být, až takto stižené přístroje hodně zestárnou a dostanou se mimo lhůtu, po kterou je Apple bude ochoten podporovat. Je možné, že jednou už takový notebook nebo PC nepůjde vůbec zprovoznit čistě kvůli takovému „sebevraženému“ DRM? Svévolné bránění opravám je ale samozřejmě také zásah do práv vlastníka a v neposlední řadě také rána životnímu prostředí, protože udržení již jednou existujícího počítače ve službě je vždy lepší, než když se vyhodí a vyrobí se místo něj nový.

Znovu je třeba zopakovat, že zatím tato nerůžová budoucnost nenastala a Apple podle všeho (ještě) tyto klacky pod nohy nikomu nehází. Společnost se ale například v Americe aktivně snaží zabránit přijetí zákonů, které chtějí firmám přikázat, aby servisní manuály zveřejňovaly a poskytovaly bez obstrukcí náhradní díly, takzvané „právo na opravování“. Je tak možné, že s aktivováním této pasti Apple čeká třeba i na to, jak to se zákonem dopadne. Nebo by asi mohl neautorizované opravy sabotovat jen tu a tam, jako je tomu u telefonů. Tím by úplně neodhalil, že jde o záměr, ale odradil by zákazníky od neoriginálních oprav a dílů nepřímo. Představa, že se z tohoto stane běžná praxe, je každopádně dost neveselá, takže doufejme, že Apple třeba ony zákony od podobných úskoků odradí. Nebo alespoň, že se tím nenakazí i k další výrobci notebooků.

Apple prý zabrání opravám Maců. DRM dovolí měnit díly už jen originálnímu servisu

Ohodnoťte tento článek!
4.9 (98.18%) 22 hlas/ů

21 KOMENTÁŘE

  1. V prvé řadě mě napadá, proč by člověk vlastnící Apple produkt, evidentně oplývající penězi dost na rozhazování, vůbec vyhledával Applem neautorizovaný servis. Nám obyčejným smrtelníkům se zdá nemožnost neautorizovaného servisu šílená, ale majitelé Applu zcela jistě považují tuto vlastnost za konkurenční výhodu – už pro ten luxus, že jim servis udělá centrum, které na to má skutečné odborníky.

    • Proč vyhledávat neautorizovaný servis? Popravdě, když jsem viděl pár rozborek oprav génii v Apple storu, svěřil bych zařízení raději komukoliv jinému, ne pro cenu, ale pro vyšší kvalitu a odbornost opravy.
      Klasický případ Louis Rossmann.

      • To mas nejak podlozene? Alebo je to len taky ten blabol, aby si si kopol? 😉 Ja poznam dvoch Applistov a obaja su bohaty. Prvy je profesionalny programator, (vo WIndows, Androide, iOS a Linuxe) a druhy eurovy milionar. 😉

        • Tak samozřejmě že to mají i normální lidi. Já teda znal víc lidí s iphonama/macbookama, kteří patřili do takovýho toho normálního ranku než že by byly zlatá mládež nebo tak něco. Jsou lidi, kteří jdou takoví ti echt fandové co applem fakt žijou, sledujou ty keynote a užívají si to, nebo pak zase normální lidi co je přitáhne ta značka/líbí se jim to. Ten kult a sílu značky nereadno podceňovat, taky má dost silnej sekundární „marketing“ ze strany těch fandů na sociálech nebo rovnou v médiích, žejo.

          • No mne hlavne zacina vadit, ze tak nejak je tu 10 clankov furt dokolecka ako je Apple hnus a pod tym sa 10 uhracov pravidelne urobi, aki su ti Applisti ovce – evidentne su tie clanky pisane pre nich. Osobne sa urcite i u Appla najde medzi zakaznikmi vselikto (to vsade), ale – z realneho zivota, su Appisti uplne normalni, cast velmi sikovni ludia. Mam problem najst clanky a fora, kde by tie iOvce naopak dokazovali takto urputne aki su magori „ti ostatni“. Applisti su z mojich skusenosti ludia co maju Apple ako (mimochodom naozaj casto dost peknu) stylovku, lebo mozu a chcu a viac to neriesia. Rieseni su len oni ludmi ako mas aj tu na forach hafo. Obvykle studentov s holou prdelou. 😛 Ostatne… uz to, ze sa na Apple „nedaju moc hrat hry“ vylucuje cele zastupy pubertakov, ze. 😉

    • 90% ľudí čo poznám a čo majú iPhone, ho zohnali väčšinou pod rukou alebo z GB a podobne , len aby sa vyhli vysokej cene ale stále mohli ukazovať že „na to majú“, ďalej nikto z nich nikdy nenavštívil servis applu a pritom 50% z nich má appku pavučina 😀

  2. Tohle bude časem všude, už si nekupujete věc která vám patří, ale jen licenci na její použití, je to sice horší ale za to dražší. Pokud bych někde chtěl ekoteroristy tak tady, nesmyslná masová výroba s životností sotva přes záruku bez možnosti oprav a rozšíření. Rozbije se poddimenzovaný čudlík u pračky, kupte si novou. Odejde v počítači disk, kupte si nový počítač.

  3. „Společnost se ale například v Americe aktivně snaží zabránit přijetí zákonů, které chtějí firmám přikázat, aby servisní manuály zveřejňovaly a poskytovaly bez obstrukcí náhradní díly, takzvané „právo na opravování“.“

    Mám pocit, že hnutí „right to repair“ naopak bojuje pro přijetí nějakého opatření. Čtu ten článek blbě nebo mi něco uniká?

  4. „right to repair“ chce dosiahnuť to, aby si bežný človek mohol svojpomocne opraviť zariadenie a mohol od výrobcu dostať náhradné diely. a takisto servisný manuál.
    Apple je proti tomu, a teda chce, aby si bežný ľudia nemohli svojpomocne opravovať zariadenia.

  5. Nejnebezpečnější mi na tom přijde, že Apple s takto se pořád zhoršujícím přístupem k zákazníkům, je nejbohatší firmou na světě a jeho hodnota i majetek pořád roste. To pak ukazuje ostatním technologickým firmám, že férový přístup k zákazníkům je nanic a motivuje je se chovat podobně.

    Pokud by šlo jen o Apple a ostatní výrobci šli opačnou cestou, tak nechť se Apple sám nakonec zadusí svou politikou a kdo si od nich něco koupí, tak je to jeho problém. Ale mě děsí, když vidím, že další velké (nejen) HW firmy jdou stejnou cestou, jen s časovou prodlevou…

  6. Každý má možnost volby. Pakliže nechci nechat při závadě nechat vydělat i servis, tak si musím koupit jinou značku.
    Ono, když servisy musí platit za podporu přímo Applu šílené sumy, tak tu cenu musí přenést na zákazníka.
    Ale to je, díky růstu mezd a klesání ceny finálního výrobku normální. Prostě poroste cena odborné práce prováděné na relativně exkluzivním zboží.
    Většina zdejších čtenářů taky nechodí do práce za 100Kč za hodinu. A to je mzda, nikoliv náklady na zaměstnance a jeho „židli“.
    Jinak, výpočetní technika je dnes brána jako spotřebka, ev. pracovní nástroj, který si na sebe po dobu std. záruky musí vydělat.