Apple iPad: milovaný i zatracovaný (1. část)

0

Je vyprodáno. Poptávka vysoce převyšuje nabídku.


[firstpagebreak title=Úvod, Jak to ten Steve s Apple dělá, Zkostnatělost nejen novinářů, Tajemství]

Je otázkou, zda Steve Jobs, mozek a stratég společnosti Apple, hrál na jistotu, kterou postavil na své předvídavosti a vlastní genialitě, nebo si prostě jen v praxi za několik milionů dolarů odzkoušel chování a reálná přání uživatelů počítačů. Nakonec je to fuk. Rozhodně se trefil. Po neuvěřitelném úspěchu telefonu iPhone laboroval nad otázkou, zda mezi klasickým notebookem a právě zmíněným telefonem iPhone neexistuje ještě tržní nika; a pokud ano, jak velká bude.

Vrtěti psem

S odstupem času není možné tuto tržní mezeru kvalifikovat jako niku. Jde o plnotučný a 100% trh. Výsledek? Hodnota jablečných akcií trvale roste a z posledních finančních dat vyplývá, že společnost Apple má již vyšší hodnotu, než jeho konkurent Microsoft. Klobouk dolů. Opusťme svět velkých čísel a podívejme se do podhradí, tedy na (ne)přijetí iPadu laickou i odbornou veřejností.

Půl na půl, aneb někdo chápe pomaleji

Ihned po představení iPadu včetně jeho technických specifikací se strhla až nečekaně horká polemika nad tím, jak to Apple s iPadem vlastně myslí, k čemu je a proč ho vyrobil tak, jak ho vyrobil. Osobně bych v této situaci oštítkoval 50 % odborných (rozuměj IT specializovaných) novinářů a recenzentů jako, ehm, slušně řečeno „omezené“. Proč? Protože naprosto nepochopili, k čemu iPad je a být může. Druhá polovina z nich se velmi radikálně postavila do opozice a s obrovským nadšením toto zařízení přivítala.

První skupina střelhbytě začala srovnávat iPad s notebooky a netbooky. Dopustili se však krutého profesního omylu. iPad není zařízením, které konkuruje přenosným počítačům. Dokonce ani není konkurencí tzv. tabletům, které vesměs běží na operačním systému Microsoft Windows. iPad stanovuje novou kategorii zařízení, která je především určena pro konzumaci obsahu a minoritně pro jeho tvorbu. Toto je základní rozdíl, který je definitivně pro posuzování iPadu nutný pochopit.

Prodejní výsledky a iPad mánie hovoří za vše

A co spotřebitelé a koncoví zákazníci? Pochopili. A to dokonce lépe, než výše zmíněná polovina „odborné“ novinářské obce. Tím pochopením mám na mysli fakt, že většina z (potenciálních) uživatelů si dokáže jasně představit, na co bude a chce iPad používat, zda a kam toto zařízení v rámci užívání elektroniky a výpočetní techniky zařadí. Některým z nich bude sloužit na prezentování, někteří se prostřednictvím iPadu budou bavit, někteří jen surfovat internetem a pouštět si multimédia. Jednoduše řečeno: někdo zjistil, že bez tohoto zařízení nemůže být a v životě mu chybí, někdo jeho služeb a možností využít nechce, protože je nepotřebuje. A to je oč tu běží.

Spory o tom, že iPad neumí přehrát formát flash, nebo se k němu (standardní cestou) nedá připojit USB disk a podobně, beru jako liché. Neutuchající polemiky o rozšiřitelnosti iPadu o všemožné periferie a doplňky jsou hloupé. Společnost Apple se k různým extenzím svých (všech!) zařízení staví zdrženlivě. A na tento fakt jsme si již mohli opravdu zvyknout. iPad je prostě z rodiny Apple.

K čemu iPad rozhodně je

Jak jsem uvedl výše, iPad je jednoduché zařízení určené především pro konzumaci obsahu. A to jak internetového (web, e-mail, chat, sociální sítě), tak multimediálního (rozuměj video, audio, elektronické knihy, hry ad.). Je proto určen široké veřejnosti, nikoli a pouze IT profesionálům, tzv. geekům.

Tedy: prostřednictvím iPadu máte možnost z pohodlí křesla, postele, automobilu, kavárny nebo parku vyřídit e-mailovou komunikaci, zjistit, co je nového na internetu, popovídat si s přáteli na Facebooku či Twitteru, zahrát si hry, sledovat celovečerní filmy nebo videa z YouTube, okomentovat PDF dokumenty, provést korektury článků, knih či básní, prohlížet si s přáteli či rodinou fotografie, věnovat se studiu, číst beletrii, poslouchat hudbu, zjistit informace o počasí, kolektivně/ve skupině se podílet na brainstormingu, vzdělávat děti v oblasti kreslení, jazyků, pracovat na vlastní produktivitě (GTD)… prostě obsah ve větší míře konzumovat.

Stejně tak je však možné (v limitované míře) obsah vytvářet: pomocí editorů a tabulkových procesorů je možné tvořit jednoduché texty a tabulky, schémata a náčrtky, myšlenkové mapy, seznamy úkolů, psát deník, a to jak osobní, tak například cestovatelský ad.

K čemu iPad rozhodně není

Nenahradí notebook, stolní počítač ani telefon. Nebudete moci vytvářet složité dokumenty (aplikace iWork, tedy jablečná náhrada MS Office není plnohodnotnou a 100% funkčně vybavnou oproti verzi pro klasické počítače), k iPadu nepřipojíte (zatím legálně, tedy bez hackování) žádný USB externí disk či tiskárnu.

[pagebreak title=Duchovní otec iPadu, Doteky, doteky, doteky, Zpracování na výbornou]

iPad: Uvolněte se, prosím

Zřejmě nejlepším odrazovým můskem pro popsání tohoto zařízení je srovnání s telefonem iPhone nebo přehrávačem iPod Touch. iPad běží na v základu stejném operačním systému iPhone OS. Přední straně vévodí obrovský dotykový displej LCD s technologií IPS a jemným rozlišením 1024 × 768 obrazových bodů. Displej má vynikající podsvícení a je dobře čitelný i v nadstandardně intenzivních světelných podmínkách. V duchu všech modelově nových Apple zařízení (MacBook, iMac, Cinema Display) je displej lesklý.

Dotykový displej

Podle polohy iPadu (vertikálně versus horizontálně) se automaticky mění i natočení plochy. Abyste však mohli obsah pohodlně konzumovat například i vleže, můžete polohu displeje uzamknout pomocí tlačítka umístěného na boční hraně. V mnohých případech velmi praktické.

Při otáčení iPadu z polohy na výšku a na šířku dochází v aplikacích ke změnám rozmístění ovládacích prvků. Zprvu to může být pro někoho matoucí, protože některé funkce jsou viditelné pouze v určitém zobrazení. Příkladem za všechny může být nativní aplikace Mail. Seznam e-mailových složek je stabilně zobrazen pouze v poloze na šířku. Vše je však otázkou zvyku.

Vstupním prvkem pro zadávání textu je virtuální (chcete-li elektronická) klávesnice, která mění svůj tvar a velikost také v závislosti na poloze iPadu. Při zobrazení na šířku displeje je docela pohodlná pro psaní všemi deseti, při zobrazení na výšku doporučuji psát spíše jednou rukou, popřípadě oběma palci.

Ačkoli Apple ve specifikacích tvrdí, že je povrch displeje ošetřen jakousi protiotiskovou úpravou, není mu to nic platné. Displej dříve či později upatláte. Ale všimnete si toho až v případě, kdy displej vypnete. Čištění je však velmi snadné. Bavlněné tričko nebo speciální hadřík odstraní nečistoty z displeje během vteřiny.

iPad v sobě samozřejmě obsahuje senzor snímající intenzitu okolního světla, takže umí automaticky upravit sílu jasu. Ve tmě inteligentně jas tlumí, na světle přidává.

Na pracovní plochu iPadu je možné umístit dvacet ikon (aplikací) plus šest do spodní lišty, tzv. Docku. Práce s organizováním ikon je identická, jako například na iPhonech. Stisknutím a podržením ikonu aplikace aktivujete a tažením umístíte na nové místo.

Dělníci nic neodflákli

Záda iPadu jsou tvořena jediným kusem hliníku. Dílenské zpracování je (jak jsme u Apple výrobků zvyklí) provedeno na jedničku. Neexistuje, aby cokoliv vrzalo nebo netěsnilo. Častou výhradou k tělu iPadu slýchávám pouze jedinou. Záda jsou hladká, neaktivní plocha vpředu kolem displeje velmi malá. Proto se může někomu 700g iPad obtížněji držet. Uvidíme, zda Apple v dalších verzích nepřistoupí ke zdrsnění zadní časti zad. A pokud ne, nevadí. Pro lepší a pohodlnější práci s iPadem je tak jako tak vhodné dokoupit obal.

Pokud totiž chcete na iPadu pracovat a máte ho na klíně, sklouzává. Pokud na iPadu chcete psát, je lepší jej mít nakloněn v přiznivějším úhlu. Obal také definitivně slouží jako ochrana proti poškození.

Pokračování našeho podrobného popisu naleznete zde.

Apple iPad: milovaný i zatracovaný (1. část)

Ohodnoťte tento článek!