Apple ukončuje dobu 32bitovou. Staré programy už v macOS nepoběží

7
Apple macOS High Sierra
Apple macOS High Sierra

V Cupertinu se chystají udělat tlustou čáru za minulostí. Loni Apple oznámil, že High Sierra bude posledním desktopovým systémem, ve kterém budou plnohodnotně běžet staré 32bitové aplikace. V Mac App Storu už od ledna takové aplikace nelze publikovat, od června 2018 už nepůjde ani vydávat 32bitové aktualizace. Budoucnost mají jen 64bitové programy, v případě Applu ty psané pro architekturu x86-64.

Na konci března vydaná aktualizace macOS 10.13.4 už jednorázově upozorňuje při spuštění 32bitových programů, že nejsou pro Mac optimalizovány a že je vývojáři musí aktualizovat. Týká se to nejen softwaru staženého z Mac App Storu, ale i běžně z internetu. Apple navíc naznačuje, že budoucí verze macOS zpětnou kompatibilitu úplně zahodí.

Konkrétní datum neznáme. Už v červnu na WWDC ale firma pravděpodobně představí betaverzi macOS 10.14 (finální bude tradičně na podzim), která by mohla přinést odpověď. Od verze 10.6 Snow Leopard (2009) již macOS nabízí 64bitové jádro, od verze 10.8 Mountain Lion (2012) již 32bitové ani neexistuje.

Takhle Apple varuje uživatele, že 32bitová aplikace ztratí kompatibilitu
Takhle Apple varuje uživatele, že 32bitová aplikace ztratí kompatibilitu

Jaké jsou přínosy 64bitové architektury? Aplikace mohou využívat více než 4 GB paměti. Mohou také běžet rychleji, protože využijí dvakrát tolik registrů (a s dvojnásobnou šířkou) a nové instrukce.

Na mobilech a tabletech již k přechodu došlo a byl to ještě rychlejší proces. Čip Apple A7 a iOS 7 v iPhonu 5S byly poprvé 64bitové. Od roku 2015 už Apple v App Storu neschvaluje nové 32bitové aplikace ani jejich aktualizace. iOS 10.1 z roku 2016 začal upozorňovat uživatele, že jejich 32bitová aplikace bude nekompatibilní. A loňská verze iOS 11 už 32bitovou podporu vůbec neobsahuje.

Apple ukončuje dobu 32bitovou. Staré programy už v macOS nepoběží
Ohodnoťte tento článek!
4.5 (90%) 6 hlas/ů

7 KOMENTÁŘE

    • Třeba jde o přípravu na budoucí emulaci stávající platformy v rámci Apple-ARM (její zjednodušení). AMD64 byla ohlášena v 1999 (podání patentů asi nebude moc zpožděno), takže konec těch 20 let patentové ochrany není zas až tak daleko.

    • U Applu je výhoda, že umí rychle adaptovat nové technologie a nevláčí s sebou kouli zvaná „zpětná kompatibilita“. U Microsoftu je to ale naopak výhoda, že pořád kompatibilitu zachovává a z hlediska vývojářů se nechová tak diktátorsky. Každý přístup má něco. 🙂

      Ještě dnes v některých obchodech vidím pokladní systémy postavené na DOSu, pořád se používají podvojná účetnictví pro DOS nebo Win 3.1. Naprostá většina programů a her bych řekl, že je jen v 32bitové verzi. Udělat tlustou čáru za tímhle je složitější než u Applu.

        • 32-bit klientský Windows MS musí vydávať napr. kvôli Atom procesorom. Ešte pred 2 rokmi sa predávali nové tablety bez podpory 64-bit Windows. V tomto má Apple skutočne výhodu. Na druhu stranu 32-bit serverový Windows sme tu nemali už skoro dekádu.

          A čo sa týka WIn 10 ARM, myslím si, že si Microsoft uvedomil (a verejne priznal) realitu: výhradne 64-bit aplikácie sú obvykle také, čo potrebujú vysoký výkon. A emulácia x86-64 na ARM na to proste nemá. A ktovie či v tom nie sú aj nejaké patenty – vieme ako sa Intel vyhrážal pri oznámení Win 10 ARM.

          Môj tip – MS dúfa, že väčšina aplikácii na Win 10 ARM bude z UWP/PWA/web/…, že zopár populárnych a na výkon náročných aplikácií bude prekompilovaných na ARM64, a že zvyšok pokryjú 32-bit verzie aplikácií, ktorých je stále hromada.
          Či bude taká stratégia aj úspešná, to je iná vec.