Apple smazal účet plný aplikací, videa a hudby. Teď čelí žalobě za slovo „koupit“

13
Obchody Apple iTunes a App Store Depositphotos
Obchody Apple iTunes a App Store
-
Zdroj: Depositphotos

Žalobce tvrdí, že na svém účtu zakoupil obsah z iTunes a aplikace z App Store v ceně necelých 25 tisíc dolarů. Posledním aktem před zablokováním a zrušením účtu mělo být to, že si koupil nový iPad Pro. Přišel prý bez náhrady i o zbývající kredit ve výši asi sedmi dolarů.

Apple teď za smazání čelí žalobě. Ve svém obchodu totiž nabízí „koupi“, ale reálně jde podle žaloby pouze o pronájem. Při koupi by vám totiž média i aplikace měly zůstat napořád. Jenže Apple může i podle svých podmínek účet zrušit a o data prostě přijdete. A právě to se stalo.

Apple tvrdí, že podle podmínek služby může komukoliv uzavřít účet už při pouhém podezření. Z čeho podezříval tohoto zákazníka ale neuvedl, tyhle informace podobné firmy téměř nikdy neuvádí. Apple se pokusil přesvědčit soud, aby případ shodil ze stolu, jenže soudce mu nevyhověl.

Soudce sdělil, že podle tvrzení Applu prý nemůže rozumný spotřebitel věřit, že mu zakoupený obsah zůstane neomezeně dlouho. Ale termín „koupit“ je běžně užívaný a znamená získání majetku. Spotřebitelé tedy nemohou očekávat, že jim Apple zakoupené zboží zase může vzít.

Žalobce Matthew Price nyní usiluje o to, aby šlo o hromadnou žalobu, ke které se přidají i další uživatelé, jimž byl uzavřen účet a přišly o zakoupená data; byť zřejmě ve výrazně nižší hodnotě.

Zástupce společnosti Apple měl žalobci sdělit, aby si vytvořil nové Apple ID a požadované aplikace si koupil znovu. A že jestli chce vědět důvody uzavření účtu, musí si najmout právníka. Obsah je vázán na konkrétní Apple ID. Uživatel si může založit nové, ale zakoupená data na něj stejně nepřevede. Některý zakoupený obsah lze stáhnout i do zařízení, ale ne v té nejvyšší kvalitě. A při obnově zařízení by o něj stejně přišel.

Komentář:

Nákup digitálního obsahu by měl mít jasná pravidla. I dnes, pokud si koupíte film na disku Blu-ray a sežere vám ho pes, by měl spotřebitel mít právo na pořízení další kopie pouze za cenu nákladů na médium a neměl by znovu platit autorské poplatky filmovým studiím. Stejně tak u aplikací. I v případě oprávněného uzavření účtu by Apple či jiná společnost neměl nenávratně konfiskovat zakoupená data. Což je ale problém i mnoha jiných služeb. Hru zakoupenou na Steamu také na nikomu ani zadarmo nepřevedete. Pokud by společnosti trvaly na současné praxi, měly by je nabízet jinak než ke „koupi“. Třeba jako zmíněný pronájem.

zdroj: arstechnica, hollywoodreporter

Apple smazal účet plný aplikací, videa a hudby. Teď čelí žalobě za slovo „koupit“
Ohodnoťte tento článek!
4.9 (98.46%) 26 hlasů

13 KOMENTÁŘE

  1. Podobne to ma aj Google. Som bol prvy krat prekvapeny, ked som narazil na to, ze aplikacie sa nedaju presuvat z jedneho uctu na druhy. Hra nesla prehodit na synov ucet WTF.
    To bola vynimka a mimo toho sa drzim GOG, vyber je uzsi ale nikto ma takto neobmedzuje.

  2. Tak zrovna tady jsem spíš na straně Applu a ostatních společností, vyjma teda té části kdy přímo nesdělí proč ke zrušení účtu došlo. Digitální produkty jsou použitím a vlastnictvím bližší permanentkám na jméno než klasickému fyzickému vlastnictví předmětu. Výsledek tohole sporu by mohl hodně otřást digitálním trhem.

    • Jenomže pak si opravdu předmět koupě spojený se zrušeným účtem opravdu nekoupili. To je takový socialismus kdy Vám může někdo „znárodnit“ to za co jste zaplatili a mělo by být ve vašem vlastnictví. Kdyby použil stejnou chytristiku stát na Apple to by majitelé ječeli.

    • V první řadě: Apple nemá na ty aplikace žádná práva, je to jen obchod. Já jsem si přece koupil LICENCI od vlastníka autorských práv. Ta licence jasně uvádí, jak dlouho ji mohu používat.
      V řadě druhé, Apple nemá co určovat, co bude s mými daty. Pokud mi chce uzavřít účet (na což má samozřejmě plné právo), musí mi vydat všechna má data.

      Ano, dnešní doba je digitální cloudová demence (neplatí jen pro Apple), ale to neznamená, že to je tak správně.

      • Logicky máte pravdu ale do tohohle zasahuje pokřivení trhu. Tomu pokřivení říkají ekosystém ale je to prakticky distribuční monopol který má i Apple. Takový monopolista jako pak diktuje za jakých podmínek mohou vývojáři prodávat a kolik jim za to tento monopolní prodejce sebere z ceny produktu za zprostředkování prodeje přes jejich obchod. Apple je toho nejkřiklavějším příkladem.

      • tynyt 26.4.2021 at 8:27
        Naprosty souhlas. A velmi doufam v to, ze se hromadna zaloba povede a Apple vysoli pekne tucne penize. Je az neuveritelne, co si korporaty dovoluji. Take v pripade neuspechu ve prospech spotrebitele by to byl skutecne nebezpecny precedenc.

  3. Tak to držím palce těm co se tohle snaží prosadit. Vzpomínané kradení nebo pravidla, že zakoupené digitální produkty nejsou součástí dědictví, přeprodáni nebo daru jsou nemravná. Když majitel tohle vše může vše udělat se hmotnou věcí měl by mít právo dělat to samé i s digitálními produkty.
    To budou korporace kopat a ječet.

  4. Přesně z toho důvodu jsem z digitální distribuce alespoň na telefonu vyrostl a i jinde se jí snažím vyvarovat, pokud je možnost. Před 10 lety jsem si koupil první Android s Google Play. První půl rok jsem aplikace pirátil, abych viděl, co mi vyhovuje a budu používat a co je vůbec použitelné, protože tehdy bylo na vrácení v Google Play 15 minut (za tu dobu se aplikace někdy ani nestáhla, zejména v případě her). Když jsem tak nějak pronikl do světa Androidu (tehdy to bylo ještě fajn), tak jsem si začal vše kupovat. Za cca 4 roky jsem nakoupil věci za pár tisíc a měl jsem vše potřebné. Hry tou dobou začaly být „free to pay“, programy jsem měl, takže jsem nic moc dalšího nekupoval. Pak přišlo GDPR (asi to způsobilo GDPR, tedy stalo se to někdy v té době) a cca 1/3 aplikací byla najednou fuč z Google Play nadobro. Už tam neexistuje. Ze zbylých aplikací mi Google Play tvrdí, že minimálně 10% není kompatibilní s mým telefonem, přitom stažené apk samozřejmě funguje. Minimálně u dalších 10-20% má problém s licencí, protože ji už jaksi neumí ověřit (typicky staré gameloftí hry). A tak jsem skončil zase na začátku jako před 10 lety. Doma v PC mám nastahované upravené .apk a v telefonu root, Lucky Patcher a Titanium Backup.

    Služby „na pronájem“ taky nejsou zrovna dobrá věc. Například Spotify – používám ho dlouho a za tu dobu už spousta věcí zmizela, znovu se objevila a znovuzmizela. Dělat si tam nějaké playlisty a knihovnu fakt nemá smysl. O filmech ani nemluvě, člověk by musel mít zaplacených 5 služeb a stejně by dohromady svou filmotéku nedal.

    Co člověk nemá u sebe, jako by neměl. Vše digitálně koupené je na dobu neurčitou. Až se někdo rozhodne, že už se mu obsah, který jste si koupili před 10 lety, nevyplatí udržovat (nebo z licenčních důvodů nemůže), tak sbohem.

    • Co se tyka filmovych sluzeb jako je Netflix a tyka se to i toho Spotify, tak tam opravdu nejakou svou knihovnu tvorit, nedava smysl. Ber to jako rychlou spotrebu. Ty platis poplatek za to, ze si tam muzes prehrat, co tam aktualne je. Urcite nedava smysl se tam ridit, tim co by jsi chtel ty, ale proste si prehrajes neco z toho co tam maji. Snad mi rozumis, musi ti byt v podstate jedno, co to je, proste neco.
      Pokud chces ale konkretni vec, tak jedine koupit na fyzickem nosici a vis, ze mas to, co jsi chtel a naporad.

      Ja mam placenou aplikaci, ktera uz na Google Play nejde stahnout. Autor psal na svem blogu, ze podle Google je ta aplikace nekompatibilni s Androidem 8 a vyssim, takze kdo ma Android 8 a vyssi, tak uz si ji nainstalovat nemuze. Autor ale na Google Play nechal jako samostatnou aplikaci klic, ten mam zakoupeny, tudiz si z netu stahnu tu aplikaci, nainstaluju z neznamych zdroju a z GP si nainstaluju klic, ten se proti aplikaci overi a aplikace na Androidu 10 perfetkne funguje. Takze kdyz se chce, tak to jde, ale musi chtit i vyvojar. Samozrejme, ze jsou Google fuseri a podelaji co mohou to vime.

      Ja jsem mel v tomhle velke stesti, protoze v dobe, kdy jsem odesel od Lucky Patcheru a zacal si appky kupovat, mi Google nakupy znemoznil. Duvod jsem se s jistotou nikdy nedovedel, ale pravdepodobne doslo k omylu ze strany Google a uzavreli mi financni sluzby. Rekli mi, at si zalozim novy ucet. To jsem neudelal a proste jsem aplikace prestal kupovat, kdyz to neslo a vyziju s free verzema, tudiz jsem uz 8 let nic na Google Play neutratil a ani nikdy neutratim, tudiz se aspon nemusim bat, ze o cokoli prijdu. 🙂

      • Redmarx 26.4.2021 at 20:39
        „tak jedine koupit na fyzickem nosici a vis, ze mas to, co jsi chtel a naporad“

        Jenze ani toto zel neni uplne pravda.
        Prvni pripad je ten, co v clanku zminuje Radek – kdyz se vam nosic poskodi, nelze jej vymenit za novy s poplatkem za nove medium (treba 10Kc za CD + 20Kc za vylisek a tisk – ted si ty ceny vymyslim) a musite si koupit vlastne vsechna prava znovu (treba 500,- za CD).
        Druhym pripadem muze byt neco podobneho, co ted dela Sony na PS3, PSP apod. Posledni zpravy uz jsem nesledoval. ale Sony uzaviralo online obchod pro tyto platformy (online content), ale zajimave je, ze u fyzickych kopii znemoznilo nejnovejsi updaty a diky tomu vlastne znemoznilo sbirani „achievementu“ (kvuli neupdatnute aplikaci). Ty achievementy se sice daji chapat jako sluzba, kterou provozuje Sony, na druhe strane si vy tu hru kupujete i s tim, ze achievementy jsou zde implementovay (soucasti produktu).
        Tretim pripadem je vec ocekavana – nemate orig. medium, „nehrajete“ (treba na cestach). CD si pro svoji potrebu nakopirovat muzete, ale treba hry na konzole uz ne.
        Tim chci rici, ze vlastne ani to „fyzicke medium“ neni uplne zaruka, ze neco vlastnite.