Firma Apple by se možná mohla vrhnout do technologie virtuální a posléze i rozšířené reality. Její první headset má mít brutální rozlišení 8K na každé oko. Že by zase jednou byla tím, kdo novou technologii prosadí to mainstreamu?
V oblasti virtuální reality jako by trošku utichalo dění, hraní ve VR pořád nemá moc velkou dynamiku na to, že už ho výrobci grafických karet citují jako významný nový milník nějakých pět let. A přestože pro VR na míru napsaná hra Half-Life: Alyx byla velmi ceněná, pořád to nevypadá, že by virtuální realita teď opravdu byla „next big thing“.
V této situaci se údajně do virtuální reality údajně chystá vrhnout Apple. Tato firma by prý během pár let měla přijít s hardwarem pro virtuální i rozšířenou realitu. O Apple se traduje možná i trochu klišé, že často vezme koncept nebo technologii, které už byly někde jinde vynalezené, ale teprve s jeho značkou a provedením se povede z věci udělat hit. Trošku se tedy vkrádá pocit, zda by virtuální realita coby masový fenomén také nemohla být případ, kdy nakonec za jejího reálného „otce“ ještě může bude považován Apple.
Dlouhodobý cíl AR, předtím VR brýle s obrovským rozlišením
Zprávy o tom, že virtuální realita by měla být jednou z příštích oblastí, do kterých gigantická společnost bude expandovat při hledání nových příležitostí, nejsou nové. Ó plánech na vlastní AR nebo VR brýle se již psalo dříve, mluvil o nich například i Bloomberg, který správně předpověděl třeba přechod počítačů Mac na vlastní CPU.
Podle Bloombergu firma chce eventuálně jako dlouhodobý cíl vydat zařízení (brýle nebo headset) pro konzumaci rozšířené reality (augmented reality neboli AR). Tedy systém, který nezobrazuje jen čistě virtuální svět, ale vkládá virtuální objekty do obrazu reálného světa – buď pomocí nějakého průhledného displeje, nebo pomocí kombinace kamery a displeje, zobrazujícího mix videa z kamery hledící vpřed s přidanými virtuálními elementy.
AR má být hlavním cílem Apple, ale firma údajně na cestě k němu nejdřív vydá klasické VR brýle pro virtuální realitu jako jakýsi předstupeň. Ty by mohly více sedět klasickému hraní (i když Apple může mířit i na komerční použití a produktivitu).
Galerie: VR brýle Valve Index
Podle webu The Information, který se odvolává na nejmenovaný zdroj údajně blízký tomuto projektu, by tyto VR brýle asi byly relativně luxusní zařízení, v loňském roce prý Apple interně uvažoval o ceně okolo 3000 tisíc dolarů. Tomu by odpovídaly technické parametry: rozlišení má být 8K (7680 × 4320 bodů), ale na každé oko, tedy vlastně 2×8K.
Je asi jasné, že vykreslování na takovém rozlišení by bylo enormně náročné, ale brýle by měly snižovat nároky na výkon GPU tím, že použijí technologii Foveated rendering a sledování pohybu očí. Plná kvalita by se tedy kreslila jen na přímo sledované části obrazovek a okolo by bylo rozlišení zredukováno. Asi mohou být použity i další způsoby zvýšení výkonu, například upscaling z nižšího rozlišení (podobný DLSS od Nvidie) a interpolace snímků.
Zařízení by podle The Information dále mělo například mít vyměnitelné popruhy (takže by se postroj na vaši hlavu možná mohl dát upravovat).
Vlastní procesor linie M
Podle některých informací dříve Apple uvažoval o tom, že by jeho VR/AR brýle spolupracovaly s telefonem iPhone coby osobním počítačovým zařízením, jehož procesor by tedy vytvářel obraz a zajišťoval běh hry nebo programu. Ovšem to by asi bylo limitující, pokud by brýle měly mít opravdu vysoké rozlišení. Nyní prý firma plánuje, že headset bude plně autonomní, s elektronikou uvnitř. Výpočetní výkon by měl dodávat procesor (a jeho GPU) podobný nynějšímu ARM čipu M1 z MacBooků, ovšem asi by šlo o nějakou jeho budoucí generaci a také možná výkonnější typ. Procesor by nemusel být převzatý z jiného produktu, ale dokonce vyvinutý speciálně pro VR/AR zařízení.

Ačkoliv Bloomberg psal o tom, že by první generace měla být VR headset a na AR se dostane řada až později, podle The Information už tyto první brýle snad mají být předstupněm a mají poskytovat formu podpory pro rozšířenou realitu. Fungovalo by to na principu kamery. Headset má mít množství (přes tucet) kamerových senzorů pro snímání pohybu rukou a pomocí kamer bude schopen také snímat okolí a tedy promítnout jeho podobu na interní displeje brýlí. Okolní svět tedy bude „přefiltrovaný“ (uvidíme, jak výrazně to bude poznat), ale bude možné takto provozovat AR úlohy a hry. Kromě kamerových senzorů má jinak headset používat i LIDAR (jako poslední tablet iPad Pro) pro nasnímání místnosti okolo.
Díky tomuto bude možné na brýlích používat aplikace rozšířené reality, i když hlavním fokusem této generace brýlí má být jen běžná virtuální realita. Ovšem kamerový systém poskytne základ i pro AR v jakési pilotní formě. Je možné, že brýle budou sloužit i k tomu, aby vývojáři mohli vyvíjet aplikace pro příští generaci, která už bude mít schopnosti rozšířené reality na vyšší úrovni. Například by mohlo jít o méně rozměrné brýle, promítající obraz do průhledných „skel“, místo headsetu, který vám na oči klade rozměrné „klapky“.

Prototypy už existují, vydání za 1–2 roky?
Jak už bylo řečeno, tyto brýle budou prý hodně drahé (snad okolo těch 3000 $, což je dnes s DPH 77 tisíc Kč), použití by teda asi mohlo být častější ve firmách než v domácnostech. Podle zdrojů informujících o těchto plánech by Apple své VR brýle mohl vydat už v příštím roce 2022. Vývoj je prý v pokročilém stádiu, existují už pozdní prototypy. Apple asi tento projekt pořád může zarazit a zrušit, zatím ale asi směřuje ke komerčnímu vypuštění.
Následující AR brýle tak daleko nejsou, Apple zatím pracuje na vyvinutí technologií, které v nich budou použity, teprve pak začne vývoj samotného zařízení. Údajně by ale tyto brýle mohly jít na trh už třeba rok po prvním VR produktu, možná tedy už v roce 2023. Tedy opět, pokud se Apple nerozhodne projekt zrušit.
Uvidíme tedy, jestli v této oblasti zobrazovací technologie a herních technologií dojde k průlomu.
Zdroje: The Information, Lowyat.net (1, 2)
Apple otec VR? Haha. VR v podobe Quest I a Quest II jiz davno mainstreamem jsou… :-/
Produkt sa možno dostane aj na trh, ak kryptoťažiari nezistia ako sa dá využiť na ťaženie ETH.
To dá rozum, že virtuální měny se nejlépe těží ve virtuální realitě 😉
„… správně předpověděl třeba přechod počítačů ARM na vlastní CPU“ – tak už i ARM se cpe do CPU? 😀
Mac..
Díky za upozornění, opravím.
„Uvidíme tedy, jestli v této oblasti zobrazovací technologie a herních technologií dojde k průlomu.“
Na co průlom, když stejně nebude grafika, která by to nakrmila v rozumných fps…
Šedesát snímků Jobse v příplatkové výbavě jistě postačí.
K prulomu dojde az si to koupi nadkriticky mnozstvi lidi. U eplu to za ty prachy bude urcite jenom par honicu a bude z toho opet okrajova zalezitost.
Od někoho kdo má v roce 2021 na trhu nejsilnější GPU o výkonu 2,7GFLOPS je to docela bold (smělé) prohlášení.
Síla Apple byla vždy v tom, že jejich zákazníci koupili proklatě drahé technické novinky. Protože VR není žádnou takovou novinkou tak z toho mám pocit, že tohle jejich věrní nepřijmou a VR asi bude mrtvě narozené dítě. No uvidíme.
Apple a technické novinky? Apple umí spíš techniku vyladit a prodat.
Ano máte pravdu jenom oni u Apple takto vyladěné „novinky“ prodávají těm svým zákazníkům jako své novinky. Takové to pověstné chlubení se cizím peřím.