Hlavní navigace

Architektura AMD hUMA. Má PlayStation 4 proti Xbox One eso v rukávu?

23. 8. 2013

Sdílet

Zdroj: Redakce

Na veletrhu Gamescom, který aktuálně probíhá v Kolíně nad Rýnem, se objevily zajímavé informace o nové paměťové architektuře AMD hUMA (Heterogeneous Unified Memory Architecture). Tyto informace přednesl marketingový manažer společnosti AMD Marc Diana, přičemž uvedl, že hUMA bude nejen součástí nových APU Kaveri chystaných pro desktopy a notebooky, ale i PlayStation 4.

Architektura AMD hUMA se dá ve zkratce shrnout jako technologie, která umožňuje procesoru a grafickému jádru sdílet společný paměťový prostor. Při současných integrovaných řešeních CPU a GPU je paměťový prostor rozdělen, přičemž grafické jádro vyžaduje při zápisu adresy do paměti asistenci procesoru. Ve výsledku se tak plýtvá cykly, časem a výkonem.

 

Pro zlepšení tohoto stavu například Intel integruje do Haswellu s nejvýkonnějšími grafickými jádry dodatečnou 128MB paměť DRAM (eDRAM – Embedded DRAM). Xbox One v podobném duchu používá kromě 8GB operační paměti DDR3 i integrovanou SRAM (eSRAM) s kapacitou 32 MB. I když tento postup situaci zlepšuje, stále jde o separátní řešení.

Microsoft kromě toho představil v novém DirectX 11.2 i funkci „Tiled Resources“, která umožňuje softwaru simultánně přistupovat do operační paměti a paměti grafické karty. Díky tomu je možné používat textury větší než je grafická paměť samotná. Stále se však nejedná o úplné sdílení na nejhlubší úrovni.

Na druhou stranu, APU v PlayStation 4 by mělo být velice podobné tomu, jaké je v Xboxu One (příbuzné Kabini). Není tedy jasné, proč by vývojově starší procesor v PlayStation 4 (v porovnání s Kaveri) měl tuto vlastnost mít. Je však nutno brát zřetel i na to, že u obou konzolí jde o zákaznická APU, která mají oproti běžným APU úpravy.

Procesorová a grafická jádra budoucího Kaveri každopádně budou moci díky architektuře hUMA sdílet jednotný paměťový prostor. V případě PlayStation 4 by to znamenalo použití jediné paměti a to typu GDDR5 (Graphics Double Data Rate V5). Už tento fakt může přinést dostatečný výkonový nárůst oproti Xboxu, který používá klasickou operační paměť.

Přestože použití grafické paměti typické pro diskrétní grafické karty bude při renderingu plusem samo o sobě, nejdůležitější výhodou je to, že procesorová a grafická jádra mohou přistupovat ke stejným datům bez potřeby jejich kopírovaní z rozdílných lokací a nutnosti udržování jejich aktuálnosti.

Architektura hUMA by tak u PlayStation 4 přinesla nejenom vyšší výkon, ale ulehčila by práci i programátorům. Bude tomu ale skutečně tak? I když informace proběhla mnoha IT servery, AMD při následné komunikaci s redaktory webu pcper.com oznámila, že výrok Marca Diany byl nepřesný. Správně se informace týkají Kaveri a manažer nemluvil za Sony, Microsoft nebo jiné společnosti podílející se na vývoji upravených APU pro chystanou generaci konzolí.

AMD se tak komentářů zřeklo a není tedy jasné, jestli hUMA na APU v PlayStation 4 skutečně je. Zůstává samozřejmě i třetí možnost. Je možné, že APU v PS4 má vlastní paměťovou architekturu podobnou hUMA a to je důvod, proč AMD informaci zcela nepopřelo.

Zdroj: pcper.com, wccftech.com

Byl pro vás článek přínosný?