Asus Bravo: HTPC grafika reagující na světlo

0

GeForce 9500 GT, pozice na trhu, DXVA, herní výkon

Na otázku v perexu si odpovím rovnou sám: určitě ne. Vyzkoušet nějakou kartu nabitou vlastní invencí výrobce kompletní karty vždycky potěší a je to příjemná změna. V nadpise a perexu jsem vám raději neprozradil, že se jedná o GeForce 9500 GT, protože někteří by přestali číst a to by byla škoda.

GeForce 9500 GT není žádnou novinkou a nebyla zrovna extra inovativní ani před více jak rokem, kdy byla uvedena. Jádro G96 obsahuje 32 stream CUDA procesorů tikajících na 1400 MHz a v době uvedení byly recenzovány především GDDR3 varianty. Ty byly rychlejší než GeForce 8600 GTS, zato však na stejné ceně jako Radeon HD 4670. Karta od ATI GeForce 9500 GT takřka ve všem jasně předčila a Nvidia tehdy s výrobci vykutila několik povedených GeForce 9600 GSO, aby alespoň na chvíli měla výrazně méně elegantní protizbraň.

Kartu Asus Bravo pohání pomalejší GeForce 9500 GT. Tedy stejně rychlý čip G96, ale pomalejší paměti typu DDR2. Propustnost paměťové sběrnice je vinou polovičního taktu oproti GDDR3 rovněž poloviční. Ale mohlo být ještě hůř. Anebo líp. Podle toho, z jakého pohledu se na věc díváte. Jde-li vám alespoň o nějaký 3D výkon anebo chcete mermomocí převádět HD videa skrze přiložený MediaShow Expresso, PowerDirector či třeba Badaboom, pak hůř.

Jde-li vám hlavně o HD video, pak lépe. Na fórech se už objevila totiž varianta s jádrem G98, které obsahuje videoprocesor třetí generace (VP3), zatímco VP2 v G96 umí plně akcelerovat jen H.264 a akcelerace VC-1 je pouze částečná, VP3 už akceleruje i VC-1 komplet. G98 má ale zase méně prováděcích jednotek a tím nižší výkon. Koneckonců při pozorném výběru koupíte G98 i v laciné GeForce 8400 GS. Jestli se Nvidii opravdu něco daří, pak je to dokonalý guláš v názvech.

GeForce GeForce GeForce GeForce GeForce GeForce
8400 GS 9400 GT 8600 GT 9500 GT DDR2 9500 GT DDR3 9600 GT
Jádro G86 G96 G84 G96 G96 G94
Výrobní proces 80 nm 65/55 nm 80 nm 65/55 nm 65/55 nm 65 nm
Velikost jádra 115 mm² 144 mm² 169 mm² 144 mm² 144 mm² 240 mm²
Tranzistorů 210 mil. 314 mil. 289 mil. 314 mil. 314 mil. 505 mil.
Stream procesorů 16 16 32 32 32 64
Takt jádra 450 MHz 550 MHz 540 MHz 550 MHz 550 MHz 650 MHz
Takt SP 900 MHz 1400 MHz 1180 MHz 1400 MHz 1400 MHz 1625 MHz
ROP/RBE 8 8 8 8 8 16
Texturovacích jedn. 8 8 16 16 16 32
Paměť 256 MB DDR2 512 MB GDDR2 256 MB GDDR3 256 MB GDDR3 256 MB GDDR3 512 MB GDDR3
Takt pamětí 700 MHz 800 MHz 1400 MHz 800 MHz 1600 MHz 1800 MHz
Šířka sběrnice 64-bit 128-bit 128-bit 128-bit 128-bit 256-bit
Propustnost pamětí 5,6 GB/s 12,8 GB/s 32,2 GB/s 12,8 GB/s 25,6 GB/s 57,6 GB/s
Fillrate (pixely) 3,6 Gpx/s 4,4 Gpx/s 4,3 Gpx/s 4,4 Gpx/s 4,4 Gpx/s 10,4 Gpx/s
Fillrate (textury) 3,6 Gtx/s 4,4 Gtx/s 8,6 Gtx/s 8,8 Gtx/s 8,8 Gtx/s 20,8 Gtx/s
FLOPS 29 GFLOPS 39 GFLOPS 76 GFLOPS 79 GFLOPS 79 GFLOPS 208 GFLOPS
Max. spotřeba 50 W 43 W 50 W 50 W 95 W
Délka karty 16 cm 17 cm 17 cm 17 cm 17 cm 23 cm
Shader model 4.0 4.0 4.0 4.0 4.0 4.0
Radeon Radeon Radeon Radeon Radeon Radeon
HD 3450 HD 2600 XT HD 4550 HD 4670 HD 4730 HD 4770
Jádro RV615 RV630 RV710 RV730 RV770 RV740
Výrobní proces 55 nm 65 nm 55 nm 55 nm 55 nm 40 nm
Velikost jádra 61 mm² 153 mm² 73 mm² 146 mm² 263 mm² 137 mm²
Tranzistorů 125 mil. 390 mil. 242 mil. 514 mil. 956 mil. 826 mil.
Stream procesorů 8 (40) 24 (120) 16 (80) 64 (320) 128 (640) 640
Takt jádra 600 MHz 800 MHz 600 MHz 750 MHz 700 MHz 750 MHz
Takt SP 600 MHz 800 MHz 600 MHz 750 MHz 700 MHz 750 MHz
ROP/RBE 4 4 4 8 8 16
Texturovacích jedn. 4 8 8 32 32 32
Paměť 256 MB GDDR2 256 MB GDDR4 512 MB DDR3 512 MB GDDR3 512 MB GDDR5 512 MB GDDR5
Takt pamětí 1000 MHz 2200 MHz 1600 MHz 2000 MHz 1800 MHz 3200 MHz
Šířka sběrnice 64-bit 128-bit 64-bit 128-bit 128-bit 128-bit
Propustnost pamětí 8 GB/s 35,2 GB/s 12,8 GB/s 32 GB/s 57,6 GB/s 51,2 GB/s
Fillrate (pixely) 2,4 Gpx/s 3,2 Gpx/s 2,4 Gpx/s 6 Gpx/s 5,6 Gpx/s 12 Gpx/s
Fillrate (textury) 2,4 Gtx/s 6,4 Gtx/s 4,8 Gtx/s 24 Gtx/s 22,4 Gtx/s 24 Gtx/s
FLOPS 48 GFLOPS 192 GFLOPS 80 GFLOPS 480 GFLOPS 896 GFLOPS 960 GFLOPS
Max. spotřeba 45 W 20 W 59 W 80 W
Délka karty 14 cm 23 cm 17 cm 17 cm 24 cm 21 cm
Shader model 4.1 4.0 4.1 4.1 4.1 4.1

 

Už tabulkové srovnání parametrů s grafickými kartami do 2000 Kč (Radeon HD 4770 je přidán jen do počtu, jeho cena je vyšší) prozrazuje, že GeForce 9500 GT nemá úlohu jednoduchou. Jelikož jsem nechtěl dělat kompletní test lowend karet (pro tento účel stačí, když se vrátíte k testu GeForce 9500 GT se soupeři jako Radeon HD 4650, GeForce 9400 GT a dalšími lowendy), nechal jsem pro zajímavost Bravo 9500 GT vytrápit ve své univerzální testovací metodice.

Zatímco Radeon HD 4670 ji absolvuje ještě se ctí, 4× MSAA kartu s propustností sběrnice pouhých 12,8 GB/s okamžitě zabije a rozdíly mezi ní a zmíněným HD 4670 činí až stovky procent. Další vyšší model Nvidie, GeForce 9600 GT je výkonem rovněž zcela jinde (v tomto případě bohužel také rozměry, spotřebou i cenou).

Dobře tedy, tuto kapitolu uzavřeme s tím, že když hry, tak buď jen starší anebo když něco trochu novějšího, tak s řádně očesanými detaily a nízkým rozlišením. Pro anti-aliasing ve vyšším rozlišení hledejte kombinaci starší a nenáročné 3D hry. Kvůli hernímu výkonu jsem ale Asus Bravo na recenzi nebral.

Asus Bravo v detailech, software, verdikt

Hlučnost, teploty, světelný senzor

Kdo pozorně prozkoumal tabulku v minulé kapitole, určitě si všiml, že po stránce hlučnosti nedopadla karta taky nejlépe. 36,5 dBA je zhruba minimální hranice pro pasivně chlazené karty (ambientní hluk) a karta od Asusu stále předváděla 46,7 dBA (měřeno ze 20 cm). Větráček není vyloženě hlučný, v mnoha PC se snadno ztratí, do tichého obývakového PC ale proboha ne. Teploty nejsou vysoké a určitě by jádro sneslo méně intenzivní chlazení. Regulace se mi však v dostupném software nedařila, musel by přijít ke slovo nějaký odpor či potenciometr.

Spotřebou si Bravo v idle s Radeonem HD 4670 nezadá, v 3D je logicky asi o 20 W nižší. Společně s low-profile záslepkou to znamená jak nízké nároky na prostor ve skříni, tak na maximální výkon zdroje. Po této stránce není kartě moc co vyčítat, spíše naopak.

Už se určitě těšíte na ten světelný senzor. K němu ale není příliš co dodávat: je umístěn na přijímači dálkového ovládání, můžete jej umisťovat v dosahu nedlouhého USB kabelu a na změny intenzity osvětlení karta s nainstalovaným obslužným software díky senzoru opravdu reaguje změnou jasu monitoru. Efekt není ale tak výrazný, jak bych si představoval.

 

Ke kvalitnímu počítačovému monitoru raději ne

Asus si vše vynahrazuje technologií Splendid plus, která je bohužel nedílnou součástí obslužného software. Už dlouho jsem neviděl rudou tak rudou a zelenou tak zelenou, škoda jen, že výsledek je skutečně extrémně přehnaný a na S-IPS LCD panelu HP LP3065 bylo mnoho barevných tónů slito v jeden jediný odstín. V programu Bravo se nachází několik profilů pro Splendid, všechny ale přeháněly a především přepínač Deaktivováno neměl žádný efekt. Hry jako Oblivion pak byly tryznou nejen kvůli pomalosti karty ve 3D. Funkce může být užitečná pro nějaké levné TN panely anebo pro LCD TV, na nichž video snese hodně.

Software Bravo je podobný jako mnoho Media Center programů, sám o sobě toho ale moc neumí. Pro většinu funkcí pracuje jen jako efektní vstupní brána. Dálkové ovládání pracuje prakticky jen v tomto softwaru, na ploše funguje jen tlačítko vypnutí (jako ALT + F4). Počítač z postele tedy alespoň vypnete.

Verdikt

Asus vytvořil dost rozporuplnou kartu. Na jednu stranu není Bravo edice s low-profile designem, světelným senzorem, vylepšováním obrazu a media centrem špatný nápad, na stranu druhou by se toho musel ujmout někdo přemýšlivější.

Na kartu by bylo třeba nasadit buď chytře tvarovaný a dostatečný pasiv anebo alespoň kvalitní větráček s termoregulací. Software potřebuje také trochu vychytat, i neaktivní Bravo si ve Vistě ukousne z paměti skoro 190 MB, s 9500 GT je dýchavičné a v případě testovací konfigurace nebylo možné Splendid plus deaktivovat.

Volba čipu je sporná, bylo ale asi lepší na 3D rezignovat a osadit G98 s VP3 či ideálně nějakou 40nm GeForce s VP4. Anebo v případě vyhnutí se HD videu nad profil L4.1 a čtyři referenční snímky potom nějaký Radeon s UVD2 a integrovaným zvukovým kodekem pro HDMI audio. Obě varianty nabízejí oproti VP2 v této GeForce 9500 GT přinejmenším plnou akceleraci nejen pro H.264, ale i VC-1.

Asus GeForce 9500 GT Bravo (9500/DI/512MD2), 512 MB

+ low-profile design
+ detekce intenzity osvětlení
+ software typu Media Center, Splendid může oživit některé monitory/TV
+ dálkové ovládání

+ cenový příplatek proti běžné 9500 GT není velký  
laciný větráček se točí rychle (a není tichý)
– videoprocesor starší generace
na dnešní hry příliš pomalá
– Splendid nebylo možno po instalaci Bravo vypnout, barvy přesaturované, tóny slité

Pro zájemce: testovací konfigurace, hardware a software

Testovací konfigurace

Hardware

  • monitor: HP LP3065 (30″, 2560 × 1600 px, S-IPS)
  • procesor: Intel Core i7 920 (20× 166 MHz = 3,33 GHz, Turbo Boost: 3,5 GHz)
  • základní deska: Gigabyte GA-EX58-UD5 (Intel X58)
  • paměti: 6 GB Kingston DDR3-1866 (1000 MHz, 7-7-7-20, 1,5 V)
  • pevný disk: Western Digital VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS)
  • optická mechanika: Lite-On DH-4O1S (Blu-ray, DVD-ROM)
  • zdroj: Gigabyte Odin GT 800W (GE-S800A-D1)
  • skříň: Cooler Master Centurion 534
  • chladič CPU: Scythe Mugen 2 + Noctua NT-H1
  • systémové větráky: Arctic Fan12 PWM + Cooler Master 12 cm @ 800 rpm

Pouze pro testy hlučnosti je použit jiný počítač (a noční klid):

  • hlučnost okolí: 36,5 až 37,5 dBA (měřeno cca 20 cm od grafické karty, odejmutá bočnice skříně)
  • pevné disky: WD7500AAKS a WD20EADS v Acutake Dark Disc 2 boxech
  • zdroj: Enermax Modu82+, 625 W
  • skříň: Cooler Master Centurion 5
  • chladič CPU: Noctua NH-U12P
  • systémový větrák: Noctua NF-S12

Cpu-Z w/ Turbo

Operační systém a ovladače

  • Microsoft Windows Vista Ultimate SP1 (64-bitová verze)
  • ATI Catalyst 9.4 (změněný INF) pro Radeon HD 4670
  • Nvidia GeForce 185.85 WHQL pro GeForce 9500/9600 GT

Testovací software

  • 3DMark Vantage (1.1)
  • Bioshock (demo)
  • eVGA Precision
  • Framebuffer Crysis Warhead Benchmarking Tool (0.31)
  • Furmark (1.6.0)
  • FRAPS
  • GPU-Z
  • MSI Afterburner
  • NiBiTor (4.9)
  • RivaTuner (2.24)
  • TechPowerUp Radeon BIOS Editor (1.2)
  • Window Clippings (2.3)

Herní testy

  • Assassin’s Creed (1.01/1.02, DirectX 10.1, 2008/04)

    • Metacritics: 79 % (users: 82 %), Gamerankings: 80 %
  • Call of Duty: World at War (1.3, DirecX 9.0c, 2008/11)

    • Metacritics: 83 % (users: 69 %), Gamerankings: 84 %
  • Crysis Warhead (1.1.1.687, DirectX 10, 2008/08)

    • Metacritics: 84 % (users: 82 %), Gamerankings: 85 %
  • Enemy Territory: Quake Wars (demo, 2.0, OpenGL, 2007/09)

    • Metacritics: 84 % (users: 83 %), Gamerankings: 84 %
  • Far Cry 2 (1.02, DirectX 10.1, 2008/10)

    • Metacritics: 85 % (users: 55 %), Gamerankings: 85 %
  • Mirror’s Edge (1.01, DirectX 9.0c, 2009/01)

    • Metacritics: 80 % (users: 81 %), Gamerankings: 80 %
  • Race Driver GRID (1.2, DirectX 9.0c, 2008/05)

    • Metacritics: 87 % (users: 76 %), Gamerankings: 88 %
  • S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky (1.5.07, DirectX 10.1, 2008/09)

    • Metacritics: 75 % (users: 77 %), Gamerankings: 73 %
  • The Elder Scrolls IV: Oblivion (1.2.046, DirectX 9.0c, 2006/03)

    • Metacritics: 94 % (users: 75 %), Gamerankings: 93 %
  • Tom Clancy’s H.A.W.X. (demo, DirectX 10.1, 2009/03)

    • Metacritics: 73 % (users: 85 %), Gamerankings: 77 %
  • Trackmania Nations Forever (2.11.11, DirectX 9.0c, 2008/04)

    • Metacritics: 84 % (users: 87 %), Gamerankings: 87 %
  • World in Conflict (1.008, DirectX 10, 2007/09)

    • Metacritics: 89 % (users: 76 %), Gamerankings: 89 %
  • Zaklínač (The Witcher, 1.3, DirectX 9.0c, 2007/10)

    • Metacritics: 81 % (users: 93 %), Gamerankings: 81 %

Grafické karty testujeme na 30″ LCD panelu HP LP3065

Za poskytnutí procesoru Intel Core i7 920 děkujeme společnosti Czech Computer

Za poskytnutí testovacích pamětí DDR3 děkuji společnosti Kingston

Kingston

Za poskytnutí základní desky GA-EX58-UD5 a zdroje Odin GT děkujeme společnosti Gigabyte

Mugen 2 v bedně

Za zaslání Blu-ray mechaniky děkuji společnosti Lite-On IT

Za poskytnutí teplovodivé pasty Noctua NT-H1 děkujeme společnosti RASCOM Computerdistribution

Za poskytnutí chladiče Scythe Mugen 2 děkujeme společnosti Scythe

 

Měření hlučnosti

Hlukoměr

Měření hlukoměrem jsou prováděna ze vzdálenosti 20 cm od větráčku karty a současně tak, aby na hlukoměr nesměřoval proud vzduchu z nějakého ventilátoru. Bočnice počítačové skříně je při testech hlučnosti odejmuta. Hlučnost okolí (ambient), resp. spíše sestavy používané pro testy hlučnost (jediným zdrojem hluku je disk WD7500AAKS v antivibračním kitu a zdroj Enermax Modu82+, oba od hlukoměru vzdáleny dále než karta), činí asi 36,5–37,5 dB(A).

Asus Bravo: HTPC grafika reagující na světlo

Ohodnoťte tento článek!