Asus EAH5870 Matrix Platinum: 2GB rekordman v testu

0

Tisíc a jedno vylepšení oproti referenční kartě.

Jak už na našem serveru bývá zvykem, pokusím se vás neunavovat popisy architektury a parametry Radeonu HD 5870 a ani se už nebudu vracet ke konkurenci Asus HD 5870 Matrix Platinum od Sapphire (karty s chladičem Vapor-X) nebo ještě spíše MSI (Lightning s Twin Frozr II, přetaktováním na 900 MHz, dvěma osmipiny a zcela překopaným PCB).

Asusu sice trvalo docela dlouho, než uvedl i Radeon HD 5870 ve své už docela tradiční série Matrix, nakonec však čekání stálo docela za to. Netrvalo dlouho a karta si vydobyla renomé nejlépe přetaktovatelného Cypressu. Zatímco HD 5870 Lightning od MSI byl s pomocí kapalného dusíku trápen na frekvencích jádra kolem 1,4 GHz (standardem je 850 MHz), elmor s Kincem při extrémním přetaktování 2GB varianty Asus HD 5870 Matrix prošli 3DMark Vantage na frekvenci 1525/5200 MHz (jádro/paměti)! Výsledek 26 691 bodů v GPU score si pak můžete srovnat s výkonem HD 5870 na základní frekvenci.

Asus HD 5870 Matrix Platinum má však samozřejmě co nabídnout i těm, kdo okamžitě nenahradí chladič za LN2 pot a nepouští do jádro za vydatné asistence kapalného dusíku 1,7 či více Voltů. Abych na nic nezapomněl a aby to bylo přehlednější, pokusím se o seznam hlavních změn oproti referenčnímu provedení HD 5870:

  • chladič má jiný pasiv s pěti heatpipe a technologií HDT (přímý styk heatpipe s pouzdrem RV870)
  • ventilátor má větší průměr a při stejných otáčkách podává vyšší výkon
  • kapotáž chladiče už nemá okrasné červené průduchy, které kartu zbytečně prodlužovaly ze 27 na 28 cm
  • robustnější napájení dvěma osmipiny (PCIe 2.0, vyzkoušel jsem jeden osmipin a jeden šestipin a karta bez problémů fungovala)
  • řídící čip „Super Hybrid Engine“ pro dynamické řízení a sledování taktů, spotřeby, teploty, otáček, … s SHE spolupracuje software iTracker 2
  • vyhrazená místa pro odečet napětí různých částí multimetrem/voltmetrem (ProbeIT)
  • podsvícené logo Matrix se čtyřmi stavy, které odpovídají určitým hladinám zátěže
  • tlačítko Safe Mode pro restart nastavení nestabilně nastavené karty
  • SuperML kondenzátor (FPCAP) pomáhá proti zvlnění v napětí jádra (a tím stabilnějšímu přetaktování)
  • prachuvzdorný ventilátor (chráněná ložiska, životnost prý o 10 000 hodin delší)
  • možnost napájení až 375 W (75 W skrze PCIe ×16 slot z desky, 2× 150 W přes dva PCIe 2.0 8-pin konektory) namísto max. 225 W u ref. HD 5870
  • takt jádra navýšen z 850 na 894 MHz (po instalaci softwaru iTracker 2 a zvolení příslušného režimu či ponechání implicitního Optimized)

Ačkoli Asus v případě 5870 Matrix Platinum přikročil k zatraktivnění osazením dvojnásobné kapacity paměti (2048 namísto 1024 MB), ponechal moduly Samsung GDDR5 K4G10325FE-HC04, jež jsou určeny pro běh s latencí 0,4 ns (odpovídá 2500 MHz, tedy 5 GHz efektivně). Stejně jako u ref. Radeonu HD 5870 či MSI R5870 Lightning zůstávají bez vašeho zásahu paměti na 4,8 Gbps.

Pokud toužíte shlédnout reklamní video a potěšit se výhodami HD 5870 Matrix Platinum tak trochu v marketingovějším podání, navštivte tuto stránku webu Republic of Gamers. Většinu z těchto úžasných relativních srovnání ale najdete už na velikánské krabici Matrixu 5870. Kterou jsem vám poctivě odfotil.

Příslušenství obsahuje redukce napájení ze dvou šestipinů PCIe 1.1 na jeden osmipin PCIe 2.0, můstek CrossFireX, kožené pouzdro na CD/DVD, redukce DVI-I-D-Sub a HDMI-DVI. Nechybí ani instalační CD s tradičním SmartDoctorem, VideoSecurity, GamerOSD, upraveným ovladačem a u Matrixu také iTrackerem 2. A nakonec ještě kovový štítek Republic of Gamers, který si můžete umístit třeba na čelo počítačové skříně. Fotografie karty vám umožní její virtuální prohlídku zvnějšku, o délce 27 cm (stejně jako Radeon HD 5870 Vapor-X od Sapphire, GeForce 8800 GTX/Ultra/GTX 260/275/280/285/295 a GTX 480 či Radeon HD 4870 X2, o centimetr méně než ref. HD 5870 a o více jak 3 cm méně než HD 5970) jsem už mluvil v odrážkách. Focení jsem trochu uspěchal a kartu před odesláním na tehdy konaný a Asusem podporovaný MFF v Karlových Varech nerozebral. Kdo by toužil vidět pět heatpipe chladiče a další fotky z rozborky, má dokonalou příležitost v recenzi stejné karty na techPowerUp.

O různých hladinách zátěže jsem už mluvil. Tyrkysová patří nejnižší zátěži, následuje modrá, fialová je už pro těžkou zátěž (moderní 3D hra) a červená pro extrémní (typicky FurMark, Kombustor či třeba OCCT GPU). Poslední noční fotografie s displejem hlukoměru je tak trochu spoiler a zkušení čtenáři z ní poznají, že se chlazení Matrixu umí zejména s červeně podsvíceným logem rozparádit.

Základní parametry včetně navýšeného taktu ukazuje GPU-Z. GPU-Z nemá problémy se čtením údajů o teplotě či otáčkách a záložka Sensors prokazuje, že v desktopu funguje podtaktování na 157/1200 MHz. Třetí screenshot z GPU-Z vám pak už teď prozradí, jaké hodnoty můžete v náročných hrách typu Crysis čekat.

Asus 5870 Matrix Platinum můžete taktovat samozřejmě i přes Catalyst Control Center, ale byla by trochu škoda nevyužít profilů v iTrackeru.

Po zvolení režimu Optimized se karta nastaví na 157/1200 MHz pro desktop a 900/4800 MHz pro 3D zátěž. Abych vyzkoušel rozdíl výkonu 2GB varianty proti ref. Radeonu HD 5870 s 1 GB paměti, nastavil jsem takty pro testy v následujících několika kapitolách zpět na 850/4800 MHz. Ale nebojte, dostaneme se v dostatečné míře i k přetaktování.

Testovací sestava

Testovací konfigurace

Hardware

  • monitor: HP LP3065 (30″, 2560 × 1600 px, S-IPS)
  • procesor: Intel Core i7-920 (20× 200 MHz = 4,00 GHz, Turbo Boost a HyperThreading vypnuty)
  • základní deska: Gigabyte GA-X58A-UD5 (Intel X58, ICH10R, BIOS F3)
  • paměti: 6 GB Kingston DDR3-1866 (1200 MHz, 7-7-7-20-2T, 1,66 V)
  • pevný disk: Western Digital VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS)
  • optická mechanika: Lite-On DH-4O1S (Blu-ray, DVD-ROM)
  • zdroj: Gigabyte Odin GT 800W (GE-S800A-D1)
  • skříň: Cooler Master Centurion 534
  • chladič CPU: Scythe Mugen 2 (1300 rpm) + Noctua NT-H1
  • systémové větráky: Arctic Fan12 PWM + Cooler Master 12 cm @ 1000 rpm

Pouze pro testy hlučnosti je použit jiný počítač (a noční klid):

  • hlučnost okolí: 36,5 až 37,5 dBA (měřeno cca 20 cm od grafické karty, odejmutá bočnice skříně)
  • pevné disky: WD7500AAKS a WD20EADS v boxech Acutake Dark Disc 2
  • zdroj: Enermax Modu82+, 625 W
  • skříň: Cooler Master Centurion 5
  • chladič CPU: Noctua NH-U12P
  • systémový větrák: Noctua NF-S12

Operační systém, nastavení a ovladače

  • Microsoft Windows 7 Ultimate (64bitová verze)
  • vypnuta automatické defragmentace, aktualizace i swap file na všech jednotkách
  • DirectX redist February 2010
  • Intel INF 9.1.1.1
  • ATI Catalyst 10.3 pro Radeon HD 5850/5870/5970
  • Nvidia GeForce 197.25 pro GeForce GTX 285/295
  • Nvidia GeForce 197.17 pro GeForce GTX 470/480
  • Nvidia GeForce 257.15 pro GeForce GTX 465

Grafické karty testujeme na 30″ LCD panelu HP LP3065

Za poskytnutí procesoru Intel Core i7-920 děkujeme společnosti Intel

Za poskytnutí testovacích pamětí DDR3 děkuji společnosti Kingston

Kingston

Za poskytnutí základní desky GA-X58A-UD5 a zdroje Odin GT děkujeme společnosti Gigabyte

Mugen 2 v bedně

Za zaslání Blu-ray mechaniky děkuji společnosti Lite-On IT

Za poskytnutí desítek balení teplovodivé pasty Noctua NT-H1
děkujeme společnosti RASCOM Computerdistribution

Za

poskytnutí her Battlefield Bad Company 2 a Dragon Age: Origins děkujeme
společnosti Electronic Arts Czech Republic.

Za poskytnutí hry Aliens vs. Predator děkujeme společnosti CD Projekt.

CD Projekt

Za poskytnutí hry Anno 1404 děkujeme společnosti Playman.

Aliens vs. Predator (DX11), Anno 1404 (DX10), Battlefield Bad Company 2 (DX11)

Aliens vs. Predator

Kdybyste potřebovali odemknutou první misi za predátora, můžete si uloženou pozici stáhnout na tomto místě. AvP lze spouštět v DX9 a DX11 režimu (přímo ze Steamu). DX11 režim běží i na DX10 kartách, jen nejsou k dispozici funkce jako teselace nebo multi-sampling. DX11 režim je při stejných detailech jak na Radeonech, tak na GeForce o několik procent (až cca deset) rychlejší než DX9. Všechny karty proto byly srovnány v nastavení DX11/bez teselace – šílený překlad mozaika) a 4x MSAA, DX11 akcelerátory potom ještě se zapnutou teselací, vylepšenými stíny a právě multi-samplingem o čtyřech vzorcích.

Testovanou sekvencí je předskriptované intro příletu a přistání predátora do džungle (mise Džungle). FRAPS nastavuji na 45 sekund.

DX11 rendering path lze tedy použít i pro DirectX 10 karty, na GeForce GTX 260 a GTS 250 jsem si ověřil, že z toho profitují výkonnostně (samozřejmě lze testovat jen bez teselace, MSAA a vylepšených stínů). Na problémy jsem narazil pouze u SLI, zde mise s predátorem po načtení padá a je nutné použít DX9 rendering path.

Za poskytnutí hry Aliens vs. Predator děkujeme společnosti CD Projekt.

CD Projekt

Anno 1404

U této překrásně vypadající strategie (schválně zkuste kliknout na náhledový obrázek nad tímto odstavcem anebo tento přímo z testovací sekvence) jsem se nechal podobně jako u Call of Duty World at War inspirovat metodikou PC Games Hardware a tu tedy máme plně srovnatelnou. Postup je takovýto: Stáhněte si uloženou pozici PCGH, uložte ji do C:\Users\xyz\Documents\Anno 1404\Savegames. Nastavte všechny grafické detaily ve hře na maximum, vypněte vertikální synchronizaci a MSAA i anizotropní filtrování aktivujte také skrze hru.

Po načtení uložené pozice pomocí kurzorových kláves několikrát přelétněte přes ostrov a pak pozici znovu nahrajte. Zafunguje to jako cache proti vlivu pevného disku. FRAPS nastavte na 20 sekund a měřte vždy od doby, kdy začne v pravém horním rohu mluvit Zahir. 

Za poskytnutí hry Anno 1404 děkujeme společnosti Playman.

 

Battlefield Bad Company 2

Hned v úvodní misi se po probití zákopy dostanete po louku. Zde se po střetu s Japonci hra uloží. Nastavím FRAPS na 45 sekund a z tohoto checkpointu běžím kolem hořícího zera a dále pralesem až k můstku u vodopádu. Nové karty jsou otestovány v DirectX 11 režimy, všechny včetně starších pak společně v DirectX 10. Ten u DX11 GPU vynutíte v souboru C:\Users\xyz\Documents\BFBC2\settings.ini. Nastavení společně s uloženou pozicí si můžete stáhnout zde.

Za poskytnutí hry Battlefield Bad Company 2 děkujeme společnosti Electronic Arts Czech Republic.

Call of Duty 5: World at War (DX9), Colin McRae: DiRT 2 (DX11, DX9)

Call of Duty 5: World at War

Benchmark probíhá pomocí FRAPSu. Ten nastavte na 35 sekund. V možnostech hry aktivujte konzoli a do ní vepište devmap pel1b. Tím se dostanete na začátek mise Houževnatý (Relentless). Jakmile se tak stane, spusťte FRAPS. Nově už nemusíte pro srovnatelnost výsledků s EHW držet klávesu pro pohyb vpřed, nechte jen doběhnout oněch 35 sekund a nic nedělejte.

Colin McRae: DiRT 2

Pro testování DiRT 2 jsem vytvořil veliký dávkový soubor, který mi umožňuje otestovat bez nějakého zasahování čtyři různé tratě ve čtyřech nastaveních. Pro srovnatelnost výsledků s DirectX 10 a 10.1 kartami mám sadu konfiguračních XML s vynuceným DirectX 9, další sada XML zapíná DirectX 11 (na GPU, jež ho umí), teselaci i nejvyšší úroveň detailů postprocessingu.

Měřím na čtyřech tratích: Maroko (méně náročná, ale výsledky srovnatelné s volně stažitelným demem), L.A. (noční, stadión dělá některým kartám problémy), Malajsie (na některých GPU nejnáročnější) a Londýn (ten je v plné hře jako základní benchmark). Veškeré použité XML a dávky pro testování najdete v tomto ZIPu.

Crysis Warhead (DX10)

Crysis Warhead

K otestování výkon v Crysis: Warhead používám utilitu Framebuffer Crysis Warhead Benchmarking Tool 0.31. Abych měl měření kompatibilní s ověřovaným (ranked) benchmarkem, nechávám volbu na mapě ambush a implicitním čase (v tomto případě noc). Používám rozhraní DirectX 10 a zkouším jak nastavení Gamer (hráč, odpovídá detailům high v původním Crysis), tak Enthusiast (very high). Beru výsledek druhého měření, kdy už je hra načtena v paměti. V tomtom druhém průběhu rovněž zaznamenám podrobný FRAPSLOG. Měření jsou opakovatelná s minimální odchylkou.

Dragon Age: Origins (DX9), Enemy Territory: Quake Wars (OpenGL)

Dragon Age: Origins

V Dragon Age Origins používám uloženou pozici od uživatele Kharkowa. Průsmyk ve Zmrzlých horách (cestou do trpasličího města Orzammar) patří zřejmě k nejnáročnějším lokacím (na GPU) z celé hry a uložená pozice je tak šikovně udělána, že stačí držet klávesu W a přitom logovat FRAPSem (až do přerušení při přechodu do další lokace).

První načtení používám jako cache, teprve těmi dalšími testuji. Používám maximální grafické detaily, jež hra nabízí, měním jen rozlišení a anti-aliasing ponechávám na 4×.

Za poskytnutí hry Dragon Age: Origins děkujeme společnosti Electronic Arts Czech Republic.

 

Enemy Territory: Quake Wars

Nové Enemy Territory představuje jedinou současnou moderní OpenGL hru pod Windows a zároveň jediný OpenGL test v testovací sadě. Quake Wars používají značně upravený Doom 3 engine, obohacený především o technologii MegaTexture (více o technologii v článku na Beyond3D). Pro testy používám maximální detaily, přes konzoli vypínám limit 30 (com_unlockFPS 1) i 60 fps (com_unlock_maxFPS 0, je vhodné nastavit do autoexec.cfg), AA i AF zapínám ve hře. První spuštění timedema používám opět jako cacheovací, odečítám výsledek až z druhého.

Pro účely testování jsem si nahrál vlastní timedemo (recordtimenetdemo), které měří výkon v rozsáhlé lokaci se stromy (Valley). Timedemo (pro verzi 2.0) ke stažení: zde.

Far Cry 2 (DX10.1), Just Cause 2 (DX10)

Far Cry 2

Pro testy jsem používal zabudovaný benchmark, test Ranch Medium. Výsledky v grafech jsou z plynulejšího ze dvou opakování. Používám režim DirectX 10 a maximální detaily. Anti-aliasing zapínám přes nabídku hry.

Více v článku Far Cry 2: výkon grafických karet a vliv nastavení.

Just Cause 2

Just Cause 2 je jedním z příjemných překvapení první čtvrtiny roku 2010 (alespoň po grafické stránce) a autoři mysleli i na integrovaný benchmark. Ty jsou ve hře hned tři, všechny vypadají velmi dobře, konec Desert Sunrise a hlavně nejnáročnější Concrete Jungle pak přímo parádně.

Je trochu škoda, že Bokeh filtr a GPU simulace vody (která pak vypadá opravdu fantasticky) je realizována pouze přes Nvidia CUDA a nikoli třeba DirectCompute. V tomto max. nastavení by se tedy mohly srovnávat jen GeForce.

 

Metro 2033 (DX11), Napoleon: Total War (DX9)

Metro 2033

Společně s Armou 2 největší zabiják grafických karet, který na trůnu vystřídal Crysis a Stalkery: CS a CoP. V Game Options je položka Advanced PhysX vypnuta, na kartě Video je vybrána kvalita Very High, DX10 pro všechny karty a znovu navíc potom DX11 pro nejnovější GPU s jeho podporou, dále 4× MSAA a 16× AF. Používám uloženou hru takřka ze začátku hry (Chase), vozíkem jedete tunelem a než se vám ve snové vizi objeví příšera, logování FRAPSem ukončím (180 s). Benchmarkovací sekvence asi není nejtěžší možná, i tak ale současným kartám stačí a asi pár let ještě bude, výhodou je dobrá opakovatelnost.

 

Uloženou pozici před jízdou tunelem si můžete opět stáhnout, pro otestování používám následující čtyři nastavení (dost možná dojde ke změně, jelikož kombinace MSAA, vysokého rozlišení a profilu very high u mnoha karet znemožňuje prakticky už pohyb v menu a přitom slevení z maximálních detailů hru vizuálně zřejmě až tolik nepokazí).

 

Napoleon: Total War

Hru Empire: Total War (retail, 1.5.0) jsem začal nahrazovat novějším dílem série zvaným Napoleon: Total War (demo, 1.0.0), za testovací lokaci zvolil právě bitvu u Ligny. Fraps nastavuji na 62 sekund, jakmile získám kontrolu nad myší a klávesnicí, nastavím pohled hned na zcela nejnižší možný u země (náročná detailní animace vlnící se trávy či obilí).

 

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DX11), The Elder Scrolls IV: Oblivion (DX9)

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat

Pro testování této moderními technologiemi nabité hry používám samostatný benchmark. V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting (DX10 nebo DX11 podle toho, co GPU podporuje). Je-li DirectX10.1 podporován, je zatržen i v Advanced Options. DirectX 10 karty testuji pouze s 4× MSAA, DirectX 11 akcelerátory potom ještě navíc s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zaplou teselací i CHS (Contact hardening shadows).

 

The Elder Scrolls IV: Oblivion

Čtvrtý díl série Elder Scrolls patří i přes svůj věk stále mezi nejnáročnější hry vůbec. Zvlášť, když stejně jako já v testu, vyberete lokace s množstvím vlnící se trávy, pohupujících se stromů a přesto rozhledem do vzdálené krajiny (The West Weald). Testuji s maximálními detaily a HDR. Soubor s nastavením (vše na maximum) a uložená testovací pozice ke stažení: zde.

Anti-aliasing i anizotropní filtrování vynuťte v ovladačích, v souboru Oblivion.ini se přesvědčte, že máte vypnutou vertikální synchronizaci (iPresentInterval=0). Po spuštění hry si nahrajte mou uloženou pozici číslo 260 a po načtení ihned začnětě logování FRAPSem a pohyb vpřed. Držte stále klávesu pro pohyb vpřed, dokud se neobjeví nápis upozorňující na to, že dále už nemůžete. Když nastavíte automatické vypnutí FRAPSu po 35 vteřinách, nic taky nezkazíte.

Tom Clancy’s H.A.W.X. (DX10.1), World in Conflict (DX10)

Tom Clancy’s H.A.W.X.

V arkádovém simulátoru bojových letadel lze využít nejen DirectX 10 pro efekty jako SSAO či volumetrické paprsky, ale také DirectX 10.1. Tuto revizi lze použít jak pro zrychlení hry na kartách, které ji podporují (což činím), nebo pro zlepšení obrazu nastavením SSAO na very high (což kvůli porovnatelnosti výsledků s kartami bez podpory DirectX 10.1 nečiním).

V nabídce s grafikými nastaveními je i tlačítko spouštějící zabudovaný benchmark, což v praxi znamená oblet města. Průběh loguji samozřejmě i FRAPSem, výstupem benchmarku jsou totiž jen dvě celočíselné hodnoty (průměrné a trošku nepochopitelně rovněž maximální fps).

 

World in Conflict

Testuji s upraveným profilem very high details (zapnul jsem i water reflects clouds (voda odráží oblaka), anizotropní filtrování navýšil na 16×). Používám vestavěný benchmark.

Unigine Heaven 2.0 a 3DMark Vantage (DX10)

Unigine Heaven 2.0

 

3DMark Vantage

Vantage

Zájemci o v 3DMarku Vantage použité technologie jejich popis najdou v tomto whitepaperu (PDF). V grafech najdete pouze výsledky z GPU testu.

Radeon HD 5870, 2 GB, Extreme:

Radeon HD 5870, Extreme:

Radeon HD 5970, Extreme:

GeForce GTX 470, Extreme:

Radeon HD 5850, Extreme:

GeForce GTX 480, Extreme:

GeForce GTX 285, Extreme:

 

GeForce GTX 295, Extreme:

Zájemci o v 3DMarku Vantage použité technologie jejich popis najdou v tomto whitepaperu (PDF). V grafech najdete pouze výsledky z GPU testu.

Nastavení shrnuje tato tabulka přímo od Futuremarku:

Hlučnost

Hlučnost

V grafech hlučnosti tentokrát nenajdete přímo testovanou kartu Zotac GeForce GTX 465, ale klidně se orientujte podle modře zvýrazněného pruhu. V něm je totiž referenční GeForce GTX 470 a ta má nejen stejný chladič, ale jelikož také zahřívání bylo zhruba stejné a žádná z karet netrpěla nějakým parazitním zvukem špatných ložisek apod., jsou naměřené decibely a popis hluku pro obě karty (GTX 470 a GTX 465) stejné.

Hlukoměr

Měření hlukoměrem jsou prováděna ze vzdálenosti 20 cm od větráčku karty a současně tak, aby na hlukoměr nesměřoval proud vzduchu z nějakého ventilátoru. Bočnice počítačové skříně je při testech hlučnosti odejmuta. Hlučnost okolí (ambient), resp. spíše sestavy používané pro testy hlučnost (jediným zdrojem hluku je disk WD7500AAKS v antivibračním kitu a zdroj Enermax Modu82+, oba od hlukoměru vzdáleny dále než karta), činí asi 36,5–37,5 dB(A).

Naměřené decibely nejsou úplně vše, takže se pusťme ještě do subjektivního hodnocení:

  • Asus Matrix 5870 Platinum – do instalace ovladače pořád hodně hlučná karta, poté v desktopu podobně víceméně tichá jako ref. HD 5870. Otáčky se dají při stále bezpečné teplotě zregulovat. Ve hrách hodně záleží na náročnosti. V těch méně zatěžujících to ještě jde, při delší zátěži či v náročnějších Matrix Platinum hučí už dost. Velký chladi vydává naštěstí spíše hluboký zvuk tlačení velkého množství vzduchu přes pasiv, rušivé jsou bohužel ale časté změny otáček (automatická regulace je hodně aktivní). To vše platí pro režim Optimized, minimálně to, aby se neměnily otáčky tak často, můžete v iTrackeru změnit (ale na úkor toho, že budete zřejmě nuceni nastavit pro určitou hladinu teplot rovnou vyšší otáčky a mít větší interval)
  • Nvidia GeForce GTX 465/470 – ačkoli kartu někteří co se hlučnosti týče srovnávají s referenčními GeForce GTX 260/275/280/285, je na tom karta takřka ve všech režimech hůře. V idle se sice v základním nastavením velmi podobný větrák jako u GTX 2xx točí zhruba na stejné otáčky (relativních 40 %), pokusy o regulaci směrem dolů (na 25 %) na rozdíl od zmíněné předchozí generace nejsou možné (posuvník se v Afterburneru i nejnovějším EVGA Precision vrací hned zpět). V zátěži se vinou vyšší spotřeby a vyššího zahřívání pak ventilátor dostává rovněž do vyšší otáček a karta je přeci jen ještě o poznání hlučnější než třeba zatížená GeForce GTX 285.
  • Nvidia GeForce GTX 480 – v idle (lépe řečeno v desktopu Windows) běží karta s asi 1600 otáčkami za minutu a zřejmě kvalitní ventilátor není nijak zvlášť hlučný. Potěší neroztočení na vysoké otáčky po startu PC, nepotěší zatím nemožností softwarové regulace směrem dolů. Pár set otáček dolů by karty při sledování filmu asi ještě snesla. Při hraní se postupně zvyšují otáčky a delší vysoká zátěž znamená naprosté rozzuření větráku. Ač to možná dBA úplně neodrážejí, proud vzduchu tlačený skrze pasiv karty a zadní mřížku dělá pořádnou aerodynamickou paseku. Jestli hrajete se sluchátky a nikdo další s vámi v jedné místnosti nebývá, budete v klidu, pro kohokoli jiného připadá v úvahu asi jen hledání, jak kartu zchladit tišeji. Možná by stačilo pořádně ofukovat do plastové kapoty karty vyhřezlý kovový pasiv, ale spíše stojí za to pořídit vodní chlazení.
  • ATI Radeon HD 5970 – jako u mnoha karet s referenčním chladičem, jež jsem testoval, i tento HD 5970 měl špatná (silně vrčící) ložiska větráku. Mám pocit, že na čtyři až pět karet s ref. chladičem (od HD 4870 a možná už HD 2900 XT se červená turbínka pořád opakuje) připadá vždy jedna s hlučným motůrkem. Každopádně počítejte s tím, že v případě dobrého kusu by byl hluk HD 5970 nižší než mnou naměřený.
  • Sapphire Radeon HD 5870 – v desktopu je na tom lépe než GTX 285, ale zase už si tolik nepomůžete softwarovou regulací. Nižší spotřeba v 3D znamená také nižší otáčky než vrcholná GT200 a zpravidla také nižší hluk. Referenční chladič se drží na 21 % otáček v idle (což znamená asi 1200 rpm) a dá se s klidem nazvat tichým (po manuální regulace je ref. chladič GTX 260/275/280/285 o něco tišším, bez ní však nikoli). V zátěži je regulace plynulá a karta začne postupně mírně a hluboce funět, 33 % otáček potřebných pro uchlazení ve FurMarku ale stále není žádným velkým hlukem
  • Sapphire Radeon HD 5850 – přestože hlukoměr zaznamenal mírně nižší hlučnost než u Radeonu HD 5870, mé dojmy byly spíše opačné: motorek větráčku mírně vrčel a vrčení jsem vnímal silněji se zvyšujícími se otáčkami (dobře tak bylo možno pozorovat, jak každé dva stupně nárůstu teploty na GPU odmění regulace vyšším rychlostním stupněm) než už byl hluk vzduchu tlačeného přes mřížku silnější než vrkot. V dobře odhlučněné skříni však tento zvuk pravděpodobně zanikne, navíc se nejspíš jednalo o nedokonalost kusu. Větrák je totiž jinak stejný jako u ref. HD 5870.
  • MSI GeForce GTX 295 – v idle jsou otáčky nastaveny na 40 % a zatímco je jádrům skoro zima, vy větrák trochu uslyšíte. Po regulaci (RivaTuner, Precision, …) se dostanete na hodnoty, jež by se daly nazvat tichým chodem. Regulace v zátěži je plynulá a zvuk stále kultivovaný, dlouhé trápení ve FurMarku samozřejmě zaviní silné foukání. Při normálním hraní se však karta (a také teploty) drží při zemi.
  • Nvidia GeForce GTX 285 – referenční chladič běží v desktopu na 40 % a není úplně tichý. Regulace na 25 % otáček mu hodně pomůže a teploty jsou stále v pořádku. V delší zátěži je aerodynamický hluk velkého proudu vzduchu dost citelné
  • Asus Radeon HD 5770 CuCore – asi se divíte, proč je po regulaci otáček ještě hlučnější. Důvodem byla zřejmě špatná ložiska či jinak vadný motorek, který při pomalých otáček vydával ještě děsivější periodický zvuk. Určitě to není karta do tichých počítačů.
  • MSI Radeon HD 5770 Hawk – jedna z nejtišších karet vůbec, chladič trošku připomíná taktéž velmi tichý Coolink GFXchilla (anebo starší Titan TwinTurbo, který ale tichý nebyl). Ani v zátěži nebude většina z vás o kartě vůbec vědět.
  • Sapphire Radeon HD 5770 Vapor-X – až v delší zátěži se větrák projevuje hlubším tónem většího průtoku vzuduchu, kluzné ložisko je zcela tiché (a snad mu to chvíli vydrží).
  • MSI GeForce GT 240 – karta bohužel nepodporuje nastavení pod 35 % otáček a i když termoregulace pracuje, je průběh otáček v normálních podmínkách plochý: jednoduše teprve při zahřátí, které kartě nehrozí, se otáčky zvyšují. Problém je, že oněch 35 % otáček je docela hlučných a v tichých PC budete hledat možnosti ztišení.
  • Sapphire Radeon HD 5770 – zvukový projev HD 5770 s referenčním chladičem se velice podobná tomu u Radeonu HD 5850. Vrčení rychle sílí se zátěží a přestože hlukoměr mluví spíše o nižší hlučnost, ve skříni, která nezachytí tóny vrčení, bude karta svým zvukovým projevem přinejlepším průměrná.
  • Sapphire Radeon HD 5750 – nízkoprofilový větrák má příjemný projev a nepotrápí vás nijak zvlášť ani po startu, kdy většina ventilátorů grafik zkouší, co umí. V idle budete díky nízkým teplotám schopni otáčky (třeba pomocí AfterBurneru, posuvník v CCC mi asi vinou absence PWM na kartě nefungoval) ještě snížit a HD 5750 se zařadí mezi nejtišší aktivně chlazené karty (byť zregulovaný HD 4850 Vapor-X anebo XFX GTX 260 Black Edition jsou ještě o něco tišší).
  • PowerColor Radeon HD 4730 – Accelero L2 bohužel nemá úplně tichý ventilátor, ani při vcelku nízkých otáčkách nebudou ozdobou silentPC. V základním nastavení je karta opravdu dost hlučná, pomocí manuální regulace (třeba v RivaTuneru) lze otáčky shodit ze 47 na 21 % a dostat ji alespoň na uspokojivou úroveň hluku. Teploty se pak v testovací skříni držely do 78 stupňů Celsia v idle. Naopak v zátěži už s otáčkami hlučnost tak dramaticky nestoupá a HD 4730 s Accelerem L2 z řady referenčních chladičů na dalších Radeonech HD 4700 a 4800 nijak zvlášť nevybočuje.
  • Asus GeForce GTS 250 Dark Knight – vysoké otáčky při implicitních hodnotách pro idle (30 %) dělají z Dark Knighta velmi hlučnou kartu, alespoň že zrychlování větráku v zátěžu už nepřináší velké nárůsty hlučnosti. Bohužel ani po uživatelsky nepřátelské softwarové regulaci větráku na 21 % to s hlukem není o tolik lepší, navíc začíná být dobře slyšet motůrek (předtím přehlušen prouděním rychle hnaného vzduchu) i jeho jakési ošklivé periodické zvuky.
  • Sapphire Radeon HD 4770 – při základním nastavení (32 %) je větrák pro většinu uživatelů zřejmě dost tichý, u hodně perforovaných skříní uslyšíte trochu vrčení motůrku. Po regulaci na 20 % se sice teplota GPU rychle vyšplhá až někam na 80 stupňům Celsia, odměnou vám je ale opravdové ticho (na hranici měřitelnosti v mých podmínkách, ale i zcela zblízka při poslechu). V zátěži už větrák uslyšíte dobře, nejedná se však o nijak hrozný hluk. Ve Furmarku se ventilátor roztočil na 41 %, v Bioshocku pak na 39 % (viz graf hlučnosti karet v Bioshocku). Nepříjemné je jen občasné roztočení (asi na vteřinu) na vyšší otáčky, děje se tak naštěstí jen v 3D zátěži, nikoli v idle jako to dělaly první Radeony HD 4870 a lekaly vás tak při sledování filmů či surfování. Po startu PC o sobě dá na pár vteřin větrák dost vědět, ale není to taková síla jako třeba u GeForce 8800 GT.
  • Nvidia GeForce 8800 GT – až na děsivý start povětšinou tichá karta, resp. tichá pro všechny, kdo nemají opradu silentPC pro noční práci či sledování filmů. Nevysoké otáčky malého větráku jsou vykoupeny vyššími teplotami, takže nižšího hluku už dosáhnete jen výměnou. Pozdější GeForce 8800 GT nebo 9600 GT měly podobný chladič, ale s větrákem většího průměru. S ním klesly jak teploty, tak hluk (hlavně ten při startu).
  • Gigabyte Radeon HD 4870 – v idle pro většinu hráčů určitě dostatečně tichá karta, ani v zátěži není hluk nesnesititelné. Spíše se jedná o hluboké šumění a bručení ventilátoru, který se typicky pohybuje na 1900–2100 rpm. Manuální regulací nedosáhnete tak nízkých otáček, jaké nastaví automatika, proto je hlučnost naopak o něco vyšší.
  • Gigabyte GeForce GTX 260 OC – v idle do tichého počítače zdánlivě nevhodná, ale díky nízkému zahřívání stačí v RivaTuneru či Precision nastavit 25 namísto 40 % otáček a rázem máte velice tichou kartu. V zátěži se umí větrák roztočit a foukat pořádně, jedná se ale o snesitelný hukot podobný projevu Radeonu HD 4870 v zátěži. Ve hrách se větrák točí většinou kolem 1700 rpm, ve FurMarku jde až na 2100 rpm.
  • Gigabyte Radeon HD 4850 Silent-Pipe IV – pasivní chladič opravdu žádný zvuk nevydává
  • eVGA GeForce GTS 250 SuperClocked – referenční chladič nepříjemně překvapil. Zatímco stejně vypadající Cooler Master na 8800 GTS-512 se dal považovat za slušně tichý, ten na GTS 250 se projevoval hlubším vrčivým zvukem. Možná nebyl úplně v pořádku a jiný vzorek karty by byl lepší. Nefungovala bohužel ani manuální regulace, 35 % otáček v idle se drželo, ať jsem zkoušel hýbat s čímkoli. Teplotní regulace ale funguje a v zátěži už je chladič celkem hlučný.
  • Gigabyte Radeon HD 4850 – referenční chladič vypadající ten na Radeonu HD 3850 (jen s jinými lopatkami větráku) bohužel není tichý ani u druhého zkoušeného kusu. V idle to ještě jde, kvalitnější skříň zřetelné vrčení motůrku snad ještě odhluční. V zátěži už je vrčení dost zřetelné.

Spotřeba, teplotní testy

Spotřeba

Je měřena spotřeba celého PC (bez monitoru, viz kapitola Testovací sestava) pomocí zásuvkového wattmetru FK Technics. Nastavení jednotlivých her pro pro měření spotřeby a teploty je popsáno v následující kapitole.

Teplota

iTracker 2, přetaktování, verdikt

iTracker 2

Do poslední kapitoly jsem si schoval to nejzajímavější. Software iTracker 2 je duší všech karet ze série Matrix a i když to tak na první pohled nevypadá, umožňuje toho vlastně ještě více než RivaTuner/Afterburner/Precision s ostatními kartami.

Hned na první obrazovce můžete jednoduchým způsobem nastavit chování ventilátoru v závislosti na teplotě a také nepříliš obvyklé časování pamětí GDDR5:

Silnou i slabou stránkou je okno s monitoringem. Na jednu stranu se Super Hybrid Engine snaží sledovat dokonce i spotřebu samotné karty a pak zvlášť jádra a napětí, na stranu druhou není možné toto okno pořádně roztáhnout.

Pro sledování s delší historií křivek jsem tedy použil souběžně i MSI Afterburner, který se základními parametry karty pracuje také. První screenshot ukazuje dvě smyčky v Crysis Warhead (enthusiast), další pak dlouhou zátěž v MSI Kombustor (lehce předělaný FurMark). Ten třetí je opět z tohoto extrémně zatěžujícího softwaru, ale tentokrát už na ručně přetaktované kartě.

Přetaktování

Na standardních 1,2 V bylo možné jádro ještě stabilně provozovat na taktu 950 MHz. Na jeden gigahertz bylo jako obyčejně třeba jít s napětím nahoru. Zřejmě by stačilo něco přes 1,3 V, já jsem se ale nechtěl zdržovat a současně jsem zvýšením 1,4 V více prověřil chlazení a ochrany karty. Horší to bylo s pamětmi. Zde jsem nastavil 5400 MHz efektivně a 1,8 V (víc v iTrackeru 2 nejde; vyšší hodnota je vrácena zpět) a bohužel nešlo o nastavení stabilní. Tím můj zájem o taktování paměti skončil.

Sledování hardwaru a nastavení při taktech (zleva doprava, pak zeshora dolů; tedy po řádcích): 850, 900, 950 a 1000 MHz pro jádro (v posledním případně 1,4 namísto 1,2 V):

 

Určitě vás také napadlo, že zobrazení spotřeby karty je skvělou příležítostí srovnat tyto hodnoty se spotřebou celého PC s danou kartou, kteroužto hodnotu v recenzích obvykle uvádím. Samozřejmě jsem tak učinil (závislost vidíte v tabulce pod tímto odstavce), ale předem varuji, že diskrétní interval aktualizace zobrazené hodnoty je u wattmetru a iTrackeru trochu jiný a nesedí to tedy úplně přesně. Snažil jsem se k sobě dát opakovaně dosahovaná maxima, snad to tedy trochu funguje:

  idle Crysis Warhead Far Cry 2 FurMark
Teplota GPU [° C] 41 82 82 87
Spotřeba GPU [W] 16 81 72 75
Spotřeba pamětí [W] 1 19 21 24
Spotřeba karty [W] 22 126 116 119
Spotřeba PC [W] 172 367 352 417
Otáčky větráku [ot./min] 1190 2300 2300 3220
Výkon [fps] 35 76,9 42
Takt [MHz] 157/1200 850/4800 850/4800 850/4800
  Crysis Warhead Far Cry 2 FurMark FurMark FurMark
Teplota GPU [° C] 84 82 87 87 92
Spotřeba GPU [W] 87 75 78 78 133
Spotřeba pamětí [W] 19 23 24 24 23
Spotřeba karty [W] 134 123 124 128 174
Spotřeba PC [W] 377 361 422 429 561
Otáčky větráku [ot./min] 2660 2660 3400 3420 5140
Výkon [fps] 36,1 78 42,5 43,5 45
Takt [MHz] 900/4800 900/4800 900/4800 950/4800 1000/4800

Verdikt

Pokud šlo Asusu o výhru v souboji nad jedním ze dvou nejvíce nenáviděných rivalů, MSI, tak se mu to povedlo. Matrix Platinum je lepším Radeonem HD 5870 než Lightning. Jestliže Lighning stojí přes 11 000 Kč, pak Matrix Platinum ještě asi o 1000 Kč více. To není za verzi s 2 GB paměti zas tak velký příplatek, pořád je to ale už o 3300 Kč více než u Sapphire 5870 Vapor-X či 4000 Kč nad ref. HD 5870.

A kdybych měl být upřímný, dokud bych neplánoval nějaké hrátky s extrémním taktováním, stále bych neopustil Vapor-X od Sapphire – pro běžné uživatele toužící po výkonné, ale přitom tiché kartě je to stále nejlepší a přitom ne až tak příplatkové řešení.

ROG Matrix 5870 Platinum je tedy opět spíše demonstrací síly a zajímavou kartou pro scénu extrémního přetaktování. Kupec z řad běžných uživatelů v něm získá také kartu s nejvíce vychytávkami, ale současně nejde o dokonalý produkt a HD 5870 jako takový už není tím absolutně nejvýkonnějším řešením. Alespoň jste díky této kartě snad poznali, zda máte, či nemáte toužit pro Radeonu HD 5000 se 2 GB videopaměti.

2GB videopaměť Radeon HD 5870 využije ve vysokých rozlišeních v Aliens vs. Predator, Battlefield: Bad Company 2, Crysis Warhead (nastavení Enthusiast). U S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat pak dokonce trochu už v 1920 × 1200 px s 4× MSAA. A nejvíce profituje z velké paměti hra Metro 2033, která při max. detailech evidentně počítá s 1536 MB, jež má jako náhodou v základu GeForce GTX 480.

Na druhou stranu, s 1280 MB u GTX 470 se vám ve 2560 × 1600 px seká už menu této hry a je pak jedno, jestli máte 1280 či 1024 MB. Mluvíme samozřejmě o maximálních detailech a při jen určitém rozumném slevení na nějakém nastavení si s 1GB Radeonem HD 5870 nemusíte lámat hlavu. 2 GB paměti mají využití velmi malé.

Asus ROG Matrix 5870 Platinum, 2048 MB

+ možnosti nastavení taktů, profilů, napětí, časování a sledování všemožných hodnot v iTracker 2
+ účinný chladič (nízké teploty, teplý vzduch ven ze skříně, vcelku tichý v desktopu, …)
+ délka 27 cm; vzhled a podsvícené logo potěší u prosklených bočnic a PC mimo skříň
+ 2 GB videopaměti se při hraní nejnovějších her ve velmi vysokém rozlišení už mohou hodit
+ spotřeba horší jak u 1GB HD 5870, stále však dobrá

– vysoká cena, (ne)dostupnost
– v zátěži dost hlučná karta
– využití druhého gigabajtu paměti je pořád vzácné
– jen standardní paměti (a jejich slabé přetaktování)
– méně komfortní odečty napětí než u Lightningu

Za zapůjčení ROG Matrix 5870 Platinum děkujeme společnosti Asus, ČR.

Asus EAH5870 Matrix Platinum: 2GB rekordman v testu

Ohodnoťte tento článek!