Asus EN9800GT Matrix: šetří a reguluje

0

Asus EN9800GT Matrix – představení

Grafické karty ze série Matrix byly ještě donedávna doménou pouze čipů Nvidie. Po GeForce 9600 GT byla do této podoby přetavena i výkonnější GeForce 9800 GT, která předmětem i tohoto testu. Pčed pár dny pak Asus oznámil uvedení i konkurenčních karet s čipy AMD/ATI, konkrétně pak s Radeony HD 4850, jrž jsou již na pultech obchodů. Ty by v blízké budoucnosti měly doplnit ještě výkonnější karty s Radeonem HD 4870.

Na dnes testované grafické kartě Asus EN9800GT Matrix najdete kromě standardního DVI výstupu i HDMI a S-Video. Kromě nich je zde i trochu netradiční optický S/PDIF výstup ze zvukovky. Jakou specifikaci HDMI Asus na svých kartách podporuje se Asus ve specifikacích nezmiňuje. Samozřejmá je podpora DualLink výstupu a HDCP.

 

To, co odlišuje tyto karty od těch běžně dodávaných, představuje hybridní chladič a ovládací aplikace iTracker. Za tyto dvě vychytávky připlatíte oproti běžné verzi přibližně 1000 Kč navíc, za která byste možná mohli pořídit výkonnější grafiku. Pokud vás ale karty série Matrix okouzlily, není důvod jim nepropadnout.

Nedílnou součástí karet Matrix je ovládací aplikace iTracker (více o ní v příští kapitole), která umožňuje dynamicky taktovat mezi 2D a 3D režimem. Kromě změny taktů podporuje i změnu napětí a otáček větráků, takže ve 2D režimu může větrák klidně stát. Díky těmto vlastnostem můžete podle Asusu zvednout výkon až o 15 % a ušetřit ve 2D až 30 % energie.

Aby byl rozvod tepla od GPU co nejlepší, používá Asus ve svém chladiči heatpipe. Jednu z nich vidíte i na následujícím snímku.

Společně s grafickou kartou dostanete na tak drahou grafiku poměrně chudé příslušenství. To se skládá pouze z nutných kabelů ke zprovoznění jednotlivých výstupů. Žádnou plnou hru na médiích nenajdete.

 

Asus EN9600GT Matrix – galerie

Ještě před GeForce 9800 GT Matrix jsme měli v redakci slabší verzi 9600 GT Matrix, kterou se nám bohužel nepodařilo rozchodit úplně stejně, jako při prvních pokusech s 9800 GT. Ještě předtím, než ji Mirek poslal zpět, tak ji poctivě nafotil, včetně detailních popisků krabice. Výsledek jeho snažení si můžete prohlédnout nyní.

Asus iTracker

Od té doby, co jsme kartu dostali do redakce, uplynula již poměrně dlouhá doba. Ne, že bychom se Matrixu nevěnovali, ba právě naopak. Nejdříve se do testování chtěl pustit Mirek, ale na dvou sestavách neuspěl s instalací ovládací aplikace iTracker (podotýkám z originálních médií). Po několika pokusech šla karta na pár týdnů k ledu. Přisoudili jsme to příliš brzkému testovacímu vzorku. Ještě před vrácením karty Asusu jsem zkusil udělat ještě poslední pokus a nainstaloval beta verzi ovladačů GeForce 180.43. A stal se malý zázrak, karta i s iTrackerem ožila. Dá se předpokládat, že u produkčních vzorků se takové chování vyskytovat nebude a karta pojede s ovladači dodanými na CD.

Samotný iTracker má velmi pěkné grafiocké rozhraní. Po náběhu počítače se automaticky ukryje mezi služby, takže pokud nechcete, nemusíte o něm vůbec vědět. iTracker nabízí celkem čtyři základní provozní režimy, které nesou názvy Optimized, Gaming, power Saving a User Defined, což je v tomto případě poměrně výstižné. U každého režimu jsou zvlášť přednastavené hodnoty pro 2D a 3D. Ty se liší takty GPU, pamětí, shaderů a napětím na GPU a pamětech. Rychlost větráků je v těchto případech nastavena na automatickou regulaci. V základním nastavení má grafika konfiguraci 612/1800/1512 MHz (jádro/paměť/shader), v optimalizovaném herním režimu se pak takty zvednou na 630/1856/1566 MHz.

Většinu z vás ale bude určitě zajímat manuální nastavení. To se pohybuje mezi krajními hodnotami 250/600/621 MHz a 750/1966/1890 MHz. U napětí pak se můžete pohybovat v rozmezí 900/1800 mV (GPU/paměti) až 1400/2030 mV. Tyto rozsahy musí stačit skutečně každému. Navíc zde můžete ručně nastavit chování větráků v závislosti na různých teplotách. Otáčky lze snižovat až do úplného zastavení větráku. Zvlášť navíc nastavujete chování pro 2D i 3D. Nastavené hodnoty si můžete uchovat v jednom ze tří profilů.

Kromě kompletního řízení grafiky ji umí iTracker i poměrně pečlivě pozorovat. Kromě standardních teplot, frekvencí a napětí můžete sledovat i spotřebu elektrické energie, nebo zatížení. Toto se navíc nevztahuje jen ke grafickému jádru, ale i k pamětem, či celému PCB.

Výsledky měření

Nyní se již dostáváme ke konkrétním výsledkům. V těch Asus iTracker dokázal, že grafiku ze série Matrix skutečně řídit umí. Ve výsledcích naleznete tři herní testy a měření spotřeby, které bylo prováděno na celé sestavě bez monitoru. Samotná testovací konfigurace pak byla následující:

V testech najdete výsledky bez aktivované funkce iTracker, se zapnutým režimem Optimized, který ve 2D snižuje takty na 370/800/925 MHz a napětí na 1000/1920 mV a v uživatelském režimu, jehož takty naleznete uvnitř grafu. Tyto takty byly také nejvyšší, které se mi podařilo u této grafiky provozovat jako stabilní. I z toho je vidět, že Asus z této grafiky i pod svým nastavením mačká téměř maximum. Výkonnostní nárůsty však nejsou nikterak dramatické. Bohužel jsem zapomněl změřit výkon na základních taktech GeForce 9800 GT, takže v grafech najdete pouze porovnání vlivu nastavení iTrackeru.

V případě této grafiky jsem byl velmi zvědavý na spotřebu, a to hlavně v klidovém režimu. Spotřeba byla měřena klasickým zásuvkovým wattmetrem a obsahuje tak celou sestavu bez monitoru. V uživatelském nastavení, kdy byly všechna táhla stlačena na minimum, se spotřeba zastavila na velmi příjemných 112 W, což je pokles o téměř 27 %. Asus tentokrát se svými marketingovými materiály tedy příliš nepřeháněl. Po přetaktování se pak naopak spotřeba zvýšila o rovných 20 W.

Závěrečné hodnocení

Asus na grafických kartách krásně demonstruje, že když se chce, všechno jde. Na mnoha grafikách totiž stále nacházíme neregulovatelné hlučné větráky, které dokáží znepříjemnit sezení u počítače. Asus to vzal od podlahy a umožňuje vlastními nástroji větrák i úplně zastavit. Pokud máte dobře odvětranou skříň, nemusíte se přehřívání rozhodně bát.

Na výbornou ve finále dopadla i ovládací aplikace iTracker, která fungovala přesně tak, jak měla. Pomocí ní můžete hlavně v 2D režimu ušetřit až 27 % energie, což není zanedbatelné číslo. Navíc si můžete vytvářet až tři vlastní profily, podle kterých se bude grafika chovat. V přetaktování již oproti přednastaveným režimům velké rezervy nejsou. A to se týká i srovnání se základní frekvencí GeForce 9800 GT, která činí 600/1500/1800 MHz (jádro/shader/paměti). Maximální přetaktování se totiž zastavilo již na frekvencích 620/1540/1850 MHz. Hlavní síla této karty tak netkví ani tak v přetaktování, ale spíše v úspoře ve 2D režimu a tichém chodu, který umožňuje dokonalá regulace.

Otázkou tak stále zůstáva cena. Za verzi Matrix si oproti jiným GeForce 9800 GT připlatíte přibližně 1000 Kč, což není rozhodně zanedbatelné. Jestliže to berete jako daň za kvalitní chlazení a šetření energií, budiž. S vyšším výkonem však příliš nepočítejte. To raději investujte 300 Kč navíc a poříďte si některou z verzí GeForce 9800 GTX+, nebo za stejné peníze Radeon HD 4850. Obě karty vám přinesou trochu výkonu navíc.

Plusy a mínusy

+ kvalitní chladič
+ regulace frekvencí i napětí
+ regulace otáček větráku
+ uživatelské profily
+ HDMI a S/PDIF výstup

– vyšší cena
– nevýrazné přetaktování

Za zapůjčení grafické karty děkujeme společnosti Asus.

Ohodnoťte tento článek!