Asus má zařízení, které vygumuje rámečky monitorů a udělá ze tří LCD jednolitou plochu

1

Zatímco u nás zuří volby nového prezidenta, v americkém Las Vegas řádí každoroční veletrh CES 2018. Letos se objevila zajímavá novinka v oblasti monitorů, ovšem ne přímo samotných obrazovek, ale příslušenství k nim. Asus zde odhalil zařízení nazvané ROG Bezel-free kit, které slouží k propojení LCD ve víceobrazovkové konfiguraci. U té vyvstává normálně problém rušivých rámečků překážejících mezi jednotlivými panely, ale toto zařízení se ho pokouší eliminovat.

Bezel-free kit na to jde velice jednoduše. Nejde o žádnou elektroniku, nýbrž jen o průhledný optický hranol z polymethylmethakrylátu, který se umístí před obrazovky. Fungovat to má tak, že se tento hranol nasune do místa, kde se stýkají dva panely a dotýkají se svými rámečky. Tím se vychýlí světlo z aktivní části panelů tak, že se ve výsledném obraze, který promítnou, rámečky ztratí a vidíte přímo styk obou aktivních ploch obrazovek.

Bezel-free kit počítá s montáží na trojici monitorů, tedy se zamaskováním dvou přechodů. Jelikož ale hranol láme světlo konstantním způsobem, je vyžadováno, abyste pak monitory měli nastavené v přesně požadovaném úhlu a také od nich seděli ve správné vzdálenosti. Jinak se netrefíte do toho, kam zalomený paprsek míří. Buď ještě uvidíte část rámečků, nebo se zase lomem ztratí větší část legitimního obrazu. Podle informací od Asusu počítá zařízení s tím, že jednotlivá LCD budou svírat úhel 130 stupňů, přičemž tento požadavek pomůže dodržet plastový držák, kterým se hranoly nasazují.

Asus ROG Bezel-free kit
Asus ROG Bezel-free kit

Jak dobře bude tento trik v praxi fungovat, těžko říct. Spojení obrazů nemůže být z podstaty fungování úplně dokonalé kvůli oněm problémům s potřebnými úhly. Ovšem také použitý optický člen nebo členy mohou způsobovat různé vady obrazu jako je třeba chromatická vada (rozptyl světla kvůli různým vlnovým délkám složek). Kromě toho také hranoly uberou část jasu, intenzita světla v této oblasti má podle Asusu dosahovat asi 90 % proti holému LCD.

Smyslem zde asi není mít obraz úplně dokonalý, ale zejména odbourat rušivé předěky v periferním vidění a mít v pořádku celkové proporce plochy; toto by mohlo platit zejména pro hráče. Důležité je, že při konfiguraci s třemi LCD centrum obrazu není dvěma přechodovými oblastmi rušeno. Naopak třeba pro práci v CAD takovéto uspořádání moc dobré nebude, protože detaily nacházející se pod oněmi hranoly mohou být zkreslené nebo hůř čitelné.

Na míru pro konkrétní displeje

Za kolik se tyto sady budou dát koupit, řečeno není. Asus zatím zařízení prezentuje jako koncept, ovšem podle webu PC Perspective by se snad mělo v prvním kvartále letošního roku i začít prodávat. V případě že ano, ovšem také bude třeba vlastnit monitory, které rozměrem rámečků a tloušťkou obrazovky přesně sedí. Bezel-free kit vystavovaný na CES 2018 má například být určen jen pro monitory Asus ROG Swift PG258QROG Strix XG258Q a zřejmě žádné jiné.

Asus má zařízení, které vygumuje rámečky monitorů a udělá ze tří LCD jednolitou plochu

Ohodnoťte tento článek!

1 komentář

  1. Vzhledem k evidentním nedokonalostem ve kvalitě obrazu mi to moc dobré nepřijde. Zvláště, když už dnes monitory mívají opravdu tenké rámečky.
    Ale uznávám, že pro hraní to může mít své kouzlo, na práci mi to přijde nepoužitelné.

    Každopádně, i na to hraní přijde lepší prohnutý ultrawide, nebo dokonce to 32:9 řešení, které se tu před pár měsíci objevilo jako novinka od některého výrobce. Na práci pak jednoznačně několik monitorů, bez potřeby je takto spojovat.