Hlavní navigace

Revoluce: Herní monitor Asus poprvé umí současně potlačení motion bluru a Adaptive-Sync

13. 5. 2019

Sdílet

Herní monitory s G-Sync mívají často volitelně také mód ULMB, což znamená potlačení rozmazání u pohybujícího se obrazu. Později se tato technologie objevila také u monitorů s FreeSync (zavedl ji Asus jako „ELMB“). Pro toto vylepšení kvality potlačující artefakty z odezvy LCD ovšem platilo jedno velké omezení: fungovalo jen za konstantní obnovovací frekvence (obvykle se dalo zvolit z několika), nebylo vůbec kompatibilní s G-Sync ani FreeSync. Ovšem zdá se, že tuto překážku se teď podařilo probourat. Je zde první monitor, který umí potlačení rozmazání provádět zároveň s adaptivním obnovováním: Asus TUF Gaming VG32VQ s FreeSync, který tento zlepšovák přináší pod označením ELMB-Sync. Oba zlepšováky herního prožitku se tedy nyní budou dát použít společně a nebudete se mezi nimi muset vybírat.

 

Jak funguje stroboskopicky stmívané podsvícení LCD, neboli ELMB/ULMB?

Jak ULMB, tak ELMB jsou marketingová označení pro technologii stroboskopického stmívaného podsvícení. Idea je založená na principu, kterým funguje lidské vidění, jež po zaregistrování změny „drží“ spatřený obraz ve vědomí. LCD normálně ukazuje obraz kontinuálně, ale protože je přepínání barevných subpixelů pomalé, je obraz ze začátku chybný – přechod ještě není dokončen, můžete vidět duchy z minulého snímku, nebo zase přepaly způsobené funkcí overdrive, která má tuto tzv. „odezvu“ zkrátit.

ULMB/ELMB kvůli tomu vždy před problematickým začátkem nového snímku vypne podsvícení, abyste onen nepořádek neviděli, a zapne ho znovu až po určitém čase, kdy už obraz vypadá lépe nebo ideálně už je bez chyb. Lidské vnímání si tuto řádnou podobu snímku „podrží“ podobně jako při sledování CRT obrazovky a vydrží mu až do příštího rozsvícení, takže vidíme souvislý obraz. Proti klasickému projevu LCD je ale při pohybu ostrý a nerozmazaný/bez artefaktů.

Toto má samozřejmě svoje nevýhody. Jednak obraz bliká, druhak se eliminací části svítícího cyklu snižuje pociťovaný jas (je to jako PWM regulace podsvícení). Z pohledu herních monitorů s adaptivním obnovováním je problém, že podsvícení se musí s obnovovací frekvencí synchronizovat a musí se dodržovat doba svícení, aby nekolísal jas. A právě tato potřeba synchronizace a časování podsvícení relativně k času zobrazovanému snímku byla důvod, proč technologie nebyla dosud zprovozněna v rámci G-Sync a FreeSync. Až Asus s ELMB-Sync by nyní měl být první. Jak přesně se mu to podařilo, úplně nevíme (až na to, že monitor prý dynamicky upravuje jas podsvícení, aby kompenzoval měnící se dobu rozsvícení). Ale testy této novinky budou určitě velezajímavé, mohlo by jít o veliký přínos pro subjektivní kvalitu obrazu.

Asus TUF Gaming VG32VQ 01 Asus TUF Gaming VG32VQ (Zdroj: Meitu211.com)

Asus TUF Gaming VG32VQ: první vlaštovka

Jako v prvním monitoru se tato novinka má objevit v modelu Asus TUF Gaming VG32VQ, což je poměrně velké, 32" herní LCD s obnovovací frekvencí až 144 Hz a panelem technologie VA o rozlišení 2560 × 1440 bodů. Panel to také bude zakřivený pro lepší „vtažení“ do hry, poloměr prohnutí bude 1,8 metru. Obrazovka jinak má také mít nějakou podporu pro HDR, ale zatím není známo, na jaké úrovni to bude.

Asus TUF Gaming VG32VQ 03 Asus TUF Gaming VG32VQ (Zdroj: Meitu211.com)

Asus uvádí, že odezva MPRT je 1 ms (místo 4 ms obvykle udávaných pro VA monitory), ale nevím, zda tento údaj bere v úvahu ELMB-Sync. Tj. zda platí po jeho aktivaci, nebo je tato 1 ms funkcí ELMB-Sync teprv ještě zamaskována. Podle tiskové zprávy se zdá, že ELMB-Sync zde hlavně redukuje, ne úplně eliminuje odezvu, takž asi platí první možnost. Asus uvádí, že fungování ELMB-Sync dovoluje s jinak pomalejším VA panelem dosáhnout stejnou 1ms odezvu, jako je jinak možné jen s rychlejší technologií TN. To ovšem klade otázku, zda se dočkáme i TN monitoru s ELMB-Sync, kde by ta odezva už tím pádem mohla být nulová...

Adaptivní obnovování bude v tomto monitoru založené na technologií AMD FreeSync (díky 144Hz frekvenci by to mělo být i s LFC). To původně uměly jen Radeony, ale fungovat bude i na nadcházejících grafikách Intelu. A letos povolila předchozí tvrdou politiku také Nvidia a adaptivní obnovování s těmito monitory se už dá zapnout i na kartách GeForce generace Pascal a novějších.

Asus TUF Gaming VG32VQ 02 Asus TUF Gaming VG32VQ (Zdroj: Meitu211.com)

Kdy bude ELMB-Sync dostupné, zatím nevíme

Asus zatím monitor TUF Gaming VG32VQ jen předběžně odhalil, proto nemáme úplně kompletní parametry. Asi tedy ještě nějakou dobu potrvá, než bude ke koupení v obchodech. Kdy přesně by do nich měl dorazit, firma bohužel nikde neuvádí, a také ještě neznáme cenu. Doufejme, že to nebude trvat a stát nějak extrémně moc.

Zdroj: Asus, TFT Central, Meitu211.com

Galerie: Asus TUF Gaming VG32VQ

Byl pro vás článek přínosný?