Asus vydal 240Hz hráčský monitor řady ROG Strix pro Radeony. S FreeSync a ELMB

11

Jednu dobu minulý rok se Asus chlubil, že je největším výrobcem v oboru speciálních hráčských monitorů. Zda mu to vydrželo doteď, nevím, ale je pravda, že třeba v době počátků technologie FreeSync byl jeden z prvních (a totéž předtím s G-Sync). Nyní firma vydává jednu herní monitorovou novinku právě na bázi FreeSync pro Radeony, s níž tak úplně první není: 240Hz LCD. Ovšem i když pár monitorů s těmito parametry už existuje (BenQ, AOC), zas takový výběr jich přece jen není.

240Hz monitor Asus se jmenuje ROG Strix XG258Q a zamlouvat se bude patrně hlavně hráčům se „soutěžními“ ambicemi. Jde o LCD s relativně malou úhlopříčkou 24,5 palce a standardním rozlišením 1920 × 1080 bodů, přičemž stejně jako ostatní 240Hz modely je založen na panelu typu TN (výrobcem je AU Optronics). Tato starší technologie jak známo není dobrá pro barevné podání a pozorovací úhly, ale má z LCD technologií nejrychlejší odezvu a také se asi nejsnáze poddává provozu na nadstandardních frekvencích. Její použití v hráčských monitorech je tedy kompromis, ovšem přinášející výhody, pro které asi „hard-core“ hráči špatné barvy odpustí.

Monitor má dle specifikací odezvu (papírovou) přechodu šedá-šedá 1 ms, statický kontrast 1000:1 a podsvícení s jasem až 400 cd/m². 8Bitová barevná hloubka je dosažená jako často ditheringem FRC (6+2 bity). Rozsah FreeSync je docela široký, od 48 po 240 Hz, takže nebude problémem používat technologii LFRC; FreeSync má jinak tento monitor podporovat jak po DisplayPortu, tak přes rozhraní HDMI, od nějž podporuje vstup HDMI 2.0 i 1.4, ovšem nižší verze omezuje maximální obnovovací frekvenci jen na 140 Hz.

Co je na tomto monitoru ještě hodno pozornosti, je podpora technologie ELMB (Extreme Low Motion Blur), tedy redukce rozmazání a artefaktů odezvy pomocí stroboskopického blikání podsvícení. Tato technika je analogií „ULMB“ na některých monitorech s G-Sync, ovšem platí, že ani jedna není kompatibilní s adaptivním obnovováním kvůli potřebě synchronizovat stmívání a obnovování a také zachovat konstantní jas. ELMB lze tedy použít jen s vypnutým FreeSync.

Asus ROG Strix XG258Q
Asus ROG Strix XG258Q

Jak tomu v této kategorii bývá, ROG Strix XG258Q má také pokročilé možnosti polohování. Lze nastavit výšku, nechybí pivot k otočení vertikálně a také ho lze namontovat na držák VESA. Zezadu obrazovky a vespod stojanu jsou také nastavitelné RGB LED pro dekorativní nasvětlení desky stolu a prostoru za LCD. Co však zdá se chybí, je v této kategorii obvyklý rozbočovač USB 3.0.

Tento monitor by už měl být uvedený na trh a jeho cena je oficiálně stanovená na 449 dolarů. Asus už předtím vypustil také alternativu založenou na technologii G-Sync pro Nvidie, označenou ROG Swift PG258Q, ta stojí o 50 dolarů více. V naší distribuci ROG Strix XG258Q zatím podle vyhledávačů není, ovšem jeho doporučená cena by s DPH odpovídala částce okolo 11 650 Kč.

Asus vydal 240Hz hráčský monitor řady ROG Strix pro Radeony. S FreeSync a ELMB

Ohodnoťte tento článek!

11 KOMENTÁŘE

  1. Zdravím 🙂 . Myslím si, že technologie TN se poddává provozu na nadstandardních frekvencích.

    „pro Nvidie“

    OT: Líbí se mi, jak se zprocesují uvozovky napsané po anglicku do správného českého tvaru.

    Pěkný večer, NG.

    • Zřejmě proto, že jsi vedle jak ta jedle. Třeba Overwatch zvládne Vega64 ve 240 FPS na Epic kvalitu. Nehledě na to, že na opravdu kompetetivní hraní si většina profíků snižuje kvalitu na medium až low pro větší přehlednost. O takovým CS raději ani nemluvím.

      • Přesně tak, e-sportové tituly jsou dělané úplně jinak, než např. výpravná příběhová rpgčka. Mají grafiku uzpůsobenou pro dosahování vyšších frameratů, aby to bylo hratelné pro velké masy lidí a pro většinu z nich i na vysoká fps. Při použitelném procesoru (který je zde btw důležitější, než když např. hraju já na 1440p/60fps) vůbec není ani ta Vega potřeba na tak vysoké frameraty. Zrovna ten OW, který je na poměry fps titulů ještě docela náročný, pojede při 1080p/medium na 240fps i s rx 480/580. A ještě méně náročné e-sport hry (CS:GO, Paladins, dota2, …) pojedou i s mnohem starším HW na vysoké frameraty.

        Prostě tyto monitory jsou pro specifický okruh hráčů.
        Ano, fakt bych si dnes nekoupil fullHD TN panel. A když náhodou koupil, své oblíbené hry (z těch nových) bych ani na 1080p nerozjel na ultra/240fps. Ale nebudu kvůli tomu říkat, že to je monitor nanic, jak opakovaně čtu v podobných diskusích. Prostě každý má jiné požadavky. 🙂