Batman: Arkham City – grafiky v plné parádě pod DX11

0

Patálie v Arkham City

Přestože se uvedení PC verze Batman: Arkham City posunulo oproti konzolím o několik týdnů (údajně kvůli rozšířením, které na PC jsou), přišli hráči na rozdíl od vývojářů prakticky okamžitě po vydání na to, že hra při maximálních detailech nefunguje jak má. V režimu DirectX 11 byla hra prakticky nehratelná kvůli výraznému zadrhávání obrazu. Vývojáři na to reagovali doporučením hrát v režimu DX9, dokud nevyjde patch.

Zadrhávání ovlivňovalo nejen hratelnost, ale sráželo také výsledky měření výkonu grafických karet. Proto jsme v prvním článku otestovali pouze výkon pod DX9.

Na vypuštění záplaty jsme si od vydání hry na PC počkali necelých čtrnáct dní (neoficiální a částečně nefunkční verze se po internetu potulovala o něco dříve). Ani první patch ještě neřeší všechny problémy, pokryl ale alespoň skupinu hráčů, u kterých byl problém nejpalčivější – majitele výkonnějších karet s podporou DX11 a 64bitovými Windows 7 a Windows Vista. Kromě toho řeší i další potíže, mimo jiné i ty, které v některých případech bránily i dalšímu postupu ve hře.

Smůlu mají stále uživatelé 32b verzí operačních systémů, kterým i nadále vývojáři doporučují i po instalaci patche zůstat u horších detailů a režimu DX9 a čekat na další patch.

We have just released a patch for Batman: Arkham City PC that provides fixes a variety of DX 11 issues, as well as fixes for a few other non-DX 11 related issues. The DX 11 fixes will apply for the majority of players, however, some specific Steam users will experience issues when running under DX 11.

With this latest patch, Steam users with the following Windows Operation Systems should avoid running the game under DX 11 until further notice:

  • Windows Vista 32 bit
  • Windows 7 32 bit

Users running Windows 7 32 bit or Windows Vista 32 bit should ONLY use DX 9 settings until a future patch that addresses this specific issue is released. We are actively working to address the remaining issues tied to DX 11 for users running 32 bit versions of Windows Vista or Windows 7.

Major fixes that this patch addresses are listed below.

  • Performance / hitching issues have been greatly improved for running in DX 11.
  • An issue with players running out of Video Memory or encountering a Rendering Thread Exceptions has been addressed. This was primarily affecting 32-bit Operating Systems.
  • A progression block after defeating Ra’s Al Ghul has been fixed. This was an issue that occurred primarily on lower end computer setups and is described as Batman not readying his Reverse Batarang.
  • A crash that occurred when scrolling between the Character Bios and Arkham City Stories has been fixed.
  • A crash that occurred when selecting “Press Start” immediately when available at the Title Screen has been fixed. The issue was described as crashing/hard locking around the DLC (Downloadable Content) check.

Thank you all for your patience.

Batman: Arkham City se v žebříčku nejlépe hodnocených herních titulů letošního roku na Metacritic ocitl na špičce (nejen u konzolí, ale i PC verze je alespoň prozatím i přes nešťastné technické problémy třetí) a nejspíš i z tohoto důvodu se stal a ještě stane součástí metodik pro testování grafických karet. I když jsem před přetestováním Batmana s patchem ještě upřednostnil jiné hry, výsledky s patchem pro DX11 by nám tu vedle ostatních her s ohledem na jeho popularitu neměly chybět.

 

Testovací sestava

Pro měření jsem použil sestavu, kterou jsme dali dohromady speciálně kvůli herním testům. Klíčové komponenty, desku a procesor, už jste mohli na Extrahardware.cz potkat ve starších testech grafických karet. Je postavená na svého času nejlevnějším čtyřjádru pro platformu LGA 1366 – Core i7-920 a základní desce Gigabyte GA-X58A-UD5 s čipovou sadou Intel X58.

  • procesor: Intel Core i7-920, 2,66@3,70 GHz (19×195 MHz), 4 (8) jader, deaktivovaný HT
  • základní deska: Gigabyte GA-X58A-UD5 (Intel X58, ICH10R, BIOS F7d)
  • paměti: 6 GB Kingston DDR3-2000 MHz @ 1560 MHz
  • pevný disk: Seagate Barracuda 7200.12, 160 GB
  • optická mechanika: LG DVD-RW
  • zdroj: Gigabyte Odin GT 800W (GE-S800A-D1)
  • skříň: Enermax Hoplite
  • chladič CPU: Scythe Mugen 2 + Noctua NF-P14
  • OS Windows 7 x64

Grafické karty Nvidie jsem testoval na poslední betaverzi ovladačů 290.53, grafické karty AMD jsou testované na posledním preview verzi ovladačů 12.1 s Catalyst Application Profiles 11.12 CAP 1.

Testované karty jsou v referenčním provedení a na referenčních taktech.

Výkon karet pod DirectX 11, 1920 × 1200 bodů

U hry bez patche (žlutá linka v grafu) hra vždy po krátké chvíli na nějaký čas zpomalila nebo zadrhla a spolu s tím se posunul i průběh měření. Zřetelně je to vidět v 15–17. sekundě, kde žlutá linka padá na 0 fps a průběh je oproti červené (hra s patchem) posunutý o několik sekund dál. S přibývajícím časem a dalšími zátuhy se posun žluté linky zvětšuje.

Výrazné propady v průběhu výkonu kolem 15., 28. 46., a 58. sekundy se shodují se „stmívačkámi“ v benchmarku při přechodu mezi scénami, neznamená to, že by se hra při běžném hraní chvílemi propadala pod hratelné snímkové frekvence.

Nebýt zadrhávání, mezi oběma průběhy by nebyly významné rozdíly. Z toho vyplývá, že patch alespoň při testovaném nastavení a kartě nezvedá výkon, pouze odstraňuje zadrhávání. A ještě ne dokonale, u benchmarku je při švenkování kamery pořád znát, že hra výjimečně zpomalí (to je ale běžné u spousty her). K úplnému tuhnutí už ale nedochází a ani při hraní už nejsou pozorovatelné nějaké významné problémy.

Testoval jsem opět na vestavěném benchmarku, který je bohatý na náročné scény.

Před samotným grafem s výsledky pod DX11 si ještě připomeneme výsledky karet pod DirectX 9:

Ještě upozorňuji, že výsledky měřené pod DirectX 9 nejsou přímo srovnatelné s měřením pod DX11 – na maximálních detailech v režimu DX11 je hra náročnější, přibývá kvalitnější ambient occlusion a teselace.

 

Výkon karet pod DirectX 11, 2560 × 1600 bodů

 

Výkon karet pod DirectX 11, 1920 × 1200 bodů + PhysX normal a závěr

Se zapnutou hardwarovou akceleraci PhysX na středním nastavení už je záhodno mít výkonnější grafickou kartu, GeForce GTX 560 je rozumným minimem – v benchmarku se sice pohybuje průměr kolem slušných 31 fps, v náročnějších scénách už se ale výkon propadá ke 20–25 snímkům za sekundu.

 

Závěrečné shrnutí

V režimu DirectX 9 si většina karet vedla výborně, i slabší modely stačily na pohodlné hraní a ani rozdíly mezi jednotlivými kartami nebyly tak dramatické.

Pod DirectX 11 a s vyšší kvalitou efektů už má hra podstatně větší nároky a rozdíly ve výkonu karet také více vyniknou. Mezi highendovou GTX 570 a GTX 580 a GTX 560 Ti, která už spadá spíše do vyšší střední třídy, vznikla podstatně větší mezera, do které se vešly hned tři Radeony.

Přesto by vám ale na hraní v plném HD rozlišení pořád měly stačit karty ze střední třídy. Pouze v případě hardwarově akcelerovaného PhysX s normálním nastavením nelze než doporučit alespoň GeForce GTX 560 Ti(případně slabší kartu doplněnou o druhou GeForce čistě pro výpočty PhysX).

Při samotném srovnání karet dopadnou pod DirectX 11 v highendu o něco lépe karty Nvidie, třeba GTX 570 nabízí vyšší výkon než HD 6970 za podstatně příznivější cenu. Ve střední třídě se pak situace převrací ve prospěch Nvidie.

Pro jistotu ale připomínám, že je řeč o nastavení, při kterém se (pro porovnatelnost výsledků) dělá ústupek kartám AMD tím, že je deaktivované náročnější nastavení PhysX. Majitelé trochu výkonnějších GeForce mají navíc výhodu v tom, že mohou aktivovat hardwarovou akceleraci PhysX, se kterou hra vypadá lépe.

Zatímco v případě režimu DX9 se ještě o vyšším nastavení PhysX dalo uvažovat už i u Radeonů, pod DX11 to na vyšší nastavení PhysX (kdy jsou efekty počítané pomocí CPU) moc není. I na Radeonu HD 6950 benchmark znatelně zadrhává. Pochopitelně to ale ani jejich majitelům nebrání, aby i toto nastavení vyzkoušeli a určitě doporučuji vyzkoušet vyšší nastavení fyziky. Také se dá se říct, že hra s PhysX na normal pod DX9 vypadá ve výsledku lépe než kombinace DX11 a vypnuté akcelerace fyziky.

Na další stránce najdete ještě galerii se srovnáním snímků při maximálních detailech v režimu DX9 a DX11

Galerie screenshotů: DirectX 9 vs DirectX 11

V galerii najdete vždy vlevo snímek s maximálním nastavením detailů v režimu DirectX 9 a PhysX normal, v pravo totéž v režimu DirectX 11. Na většině ze snímků je znát, že přibyly stíny v koutech a mezi blízkými objekty. Přidané stíny jsou dobře vidět i pod ledovými krystalky na třetí dvojici snímků odspoda. Zejména na chapadlech (ale i dalších objektech) na posledních dvou dvojicích je pak dobře vidět přidaná teselace.

batman - dx9 vs dx11 batman - dx9 vs dx11
originál | originál

batman - dx9 vs dx11 batman - dx9 vs dx11
originál | originál

batman - dx9 vs dx11 batman - dx9 vs dx11
originál | originál

batman - dx9 vs dx11 batman - dx9 vs dx11
originál | originál

batman - dx9 vs dx11 batman - dx9 vs dx11
originál | originál

batman - dx9 vs dx11 batman - dx9 vs dx11
originál | originál

batman - dx9 vs dx11 batman - dx9 vs dx11
originál | originál

batman - dx9 vs dx11 batman - dx9 vs dx11
originál | originál

Batman: Arkham City – grafiky v plné parádě pod DX11

Ohodnoťte tento článek!