Battlefield 3 beta: preview výkonu grafických karet

0

Battlefield 3: Uvedení nejočekávanější FPS letošního roku se blíží

Podle našeho žebříčku nejočekávanějších her letošního roku se Battlefield 3 umístil na druhé příčce v závěsu za třetím pokračováním Diabla.

DICE a EA už nás nějakou dobu zásobuje fantasticky vypadajícími screenshoty a videem, takže není divu, že si od Battlefieldu 3 slibuje většina lidí významný posun grafiky k lepšímu. Jde o jednu z mála her, u kterých se autoři starali i o to, aby využili možnosti a výkon, které platforma PC oproti starým konzolím má, na rozdíl od jiných titulů, kde je vrcholem optimalizací a vylepšení možnost vybírat mezi bilineárním, trilineárním a anizotropním filtrováním textur a změnou jejich rozlišení.

Grafika na Playstationu 3 za PC zaostává v Battlefieldu 3 bez nadsázky desítky let pozadu, ostatně přesvědčte se sami na srovnávacím videu:

A teď vážně, video se srovnáním kvality obrazu na jednotlivých platformách (PC, Xbox360, PS3) zveřejnil třeba německý PCGames.de. Připomínám, že jde pořád o betu, u které nemáme jasno v tom, na jakém nastavení PC běží, ale o tom dále).

Ve hře samotné i v herním enginu se nebudu zatím moc vrtat, není k dispozici plná verze a hodnotit podle bety by bylo nesmyslné. Článek tedy berte jen jako představení betaverze, toho, co od ní můžete čekat a jaký hardware si pro ni máte připravit.

Je možné, že se do uvedení plné verze ještě kromě změn a možností nastavení v samotné hře dočkáme i dalších optimalizací především ze strany výrobců grafických karet a ovladačů (jen instalace preview ovladačů 11.10 od AMD zvedla výkon HD 6950 v Battlefieldu oproti 11.8 o třetinu a udělala ze slideshow celkem hratelnou hru).

Nová testovací sestava na hry

Po opakovaném naléhání v diskuzi u minulých testů karet v nových hrách jsem dal na testy karet ve hrách dohromady o něco lidovější sestavu (moc se ale neradujte, ani tak to není zrovna ořezávátko). Klíčové komponenty, desku a procesor, už jste mohli na Extrahardware.cz potkat ve starších testech grafických karet. Je postavená na svého času nejlevnějším čtyřjádru pro platformu LGA 1366 – Core i7-920 a základní desce Gigabyte GA-X58A-UD5 s čipovou sadou Intel X58.

Malý ústupek jsem ještě udělal u taktovací frekvence. Nastavil jsem ji o něco níž, oproti předchozím 4,0 GHz poběží procesor při testech v základu na 3,7 GHz (19 × 195 MHz). Se změnou násobiče pak bude možné nasimulovat takty v rozmezí 2,33-3,9 GHz a vypnutím jader v BIOSu zase dvoujádrový (či dokonce jednojádrový) procesor, takže pokud to okolnosti dovolí (rozuměj zbude čas), mohou se objevit i testy s vlivem výkonu procesoru alespoň touto formou.

Testoval se na posledních betaverzích vypuštěných speciálně kvůli betě BF3. Zatím vemte zavděk pouhou dvojicí karet, které mi (i s ohledem na potřebný výkon při daném nastavení) připadaly nejzajímavější – u AMD je to v současnost asi nejpopulárnější HD 6950 z vyššího mainstreamu, u Nvidie je to nejvýkonnější GTX 580.

Jen dvě karty?!

Případné lamentování na nepoměr výkonu či ceny u testovaných karet v diskuzi si prosím odpusťte, hru mám k dispozici relativně krátce a podmínky pro (korektní) testování výkonu jsou oproti hrám s možností singleplayeru nesrovnatelné – během půlhodiny hraní se otvírá jen několikaminutové okénko, při kterém je příležitost otestovat stejnou konkrétní scénu. Postupující protihráči nějak nemají pochopení pro někoho, kdo se místo nahánění ostatních prochází po chodníčku mezi svištícími kulkami, a přežít alespoň několik desítek vteřin na naměření použitelného výsledku je malý zázrak.

Při testování je v případě BF3 nutné testovat co nejpřesněji stejnou scénu, jak se můžete přesvědčit dále. Pouhým pobíháním po bojišti s konstatováním, že tato karta běhá tak nějak kolem 50 fps, se dost dobře testovat nedá, výsledek karty hodně záleží na tom, kde přesně zrovna běháte a na kterou stranu se koukáte.

Proto se mi toho zatím víc otestovat nepovedlo a nečekejte, že v grafech přibude dalších patnáct karet, abychom se dostali k obvyklým 15-20. Spíš zkuste v diskuzi nahodit tipy na další DX11 karty, po kterých byste toužili nejvíc. Po dlouhé noci a ještě delším dnu naberu trochu sil a pokud bude zájem, bylo by snad možné poodložit další články a něco málo ještě dotestovat.

Než se vrhneme na testy, připomínám, že veřejná beta bude dostupná zítra, pokud ještě nevíte, co musíte udělat k tomu, abyste ji mohli stáhnout, najděte si všechny informace přímo na stránkách Battlefieldu.

Doplnění: dotestoval jsem dvojici GTX 580 ve SLI a také dvě slabší karty – GeForce GTX 460 na referenčních taktech a Radeon HD 5850.

Battlefield 3 beta: kvalita obrazu a vliv nastavení na výkon (bez restartu!)

Možnosti nastavení detailů jsou bohaté, s nemožností uložení pozice a navíc v multiplayeru se při tom frmolu ale dost špatně dělají srovnávací snímky.

U nastavení detailů mám jeden hříšek, nejsem si jistý, zda je v betaverzi funkční režim ultra. Na „interním“ fóru pro betatestery zatím nefunguje vyhledávání a prolézat všechna vlákna nestíhám, veřejně se to taky nějak intenzivně neřešilo a momentálně už se snad pravdy ani dobrat nedá, vyhledávání v google už je zaplevelené odkazy na snímky a videa bety při nastavení „ultra“, aniž by někdo možnost, že ultra nemusí být ještě úplně ultra, bral v potaz.

Snímky ze hry, které se před vypuštěním betaverze objevovaly, mají totiž evidentě lepší obrazovou kvalitu a vyšší nastavení, než to, co je možné vidět přímo v betě. Tomu, že testovací verze nenabízí maximální detaily, by odpovídala i šeptanda, že pro režim Ultra budou vhodnou konfigurací dvě GTX 580 ve SLI. Podobný postup jako v případě DX9 a DX11 verze Crysis 2, snad vývojáři nezvolí. Pochopitelně nelze vyloučit ani to, že nešlo o screenshoty, ale jen o naaranžované artworky kvůli reklamní kampani a něco podobného ve hře neuvidíte.

Celou galerii snímků v podobné kvalitě si můžete projet třeba na stránkách Nvidie.

Ze srovnávacích snímků a měření výkonu se zdá, že mezi možností high a ultra není v bětě žádný rozdíl (pravda, testoval jsem na méně velmi náročné scéně, kde rozdíly výkonu tak nevyniknou).

Odpovídalo by tomu i video ze zatím neveřejné mapy (tedy za předpokladu, že není jen lépe vymodelovaná než veřejné metro) – minimálně podobně rozorané země s hroudami hlíny jsem si nevšiml a stejně tak i voda se na videu zdá o cosi kvalitnější.

Možnosti nastavení jsem testoval na nejnáročnější scéně. A dost mě překvapilo, že k dramatickému ulehčení kartě s nižšími detaily zatím nedošlo. Otázka je, zda není chyba ještě někde jinde a mění se vše, co se skutečně měnit má. 

Upozornění: Měření výkonu a snímky s kvalitou obrazu v následující pasáži odpovídají hře spuštěné s nastavením ultra, u které snížíte detaily bez následného restartu. Řada změn v nastavení (např. motion blur či kvalita stínů) se ale projevuje až po restartu, korektní výsledky s restartem následují na další straně.

Snímky s porovnáním kvality jsou seřazené od nízkých přes střední a vysoké detaily až po ultra. Zatímco u prvních tří lze jasně vidět rozdíly třeba u stínů v koutech a kolem objektů (ambient occlusion), mezi high a ultra už jsem si žádné změny nevšiml.

Battlefield 3 beta preview-0001 Battlefield 3 beta preview-0002 Battlefield 3 beta preview-0003 Battlefield 3 beta preview-0004
nízké | střední | vysoké | ultra

Zároveň se mi ale při hraní po restartu přihodila jiná věc – přinejmenším u stínů došlo k razantnímu snížení kvality vyhlazování (a pravděpodobně i rozlišení stínové mapy). Výsledkem bylo to, že kde se dříve Radeon plácal kolem 30 fps, vyskočila snímková frekvence téměř na dvojnásobek a hra běžela mnohem rychleji, ovšem za cenu razantního snížení kvality stínů.

Battlefield 3 beta preview-0002
Battlefield 3 beta preview-0003
originál | originál

Jak se ukázalo, některá nastavení vyžadují restart. Hra si o něj neříká a i bez něj na změnu nastavení nějak (zvýšením výkonu) reaguje. Výsledky s restartem následují.

Battlefield 3 beta, kvalita obrazu a vliv nastavení na výkon s restartem

Proti původnímu měření výkonu po změně detailů bez restartu se s restartem vše dost podstatně mění. Potvrdila se tedy doměnka, že u některých nastavení je zapotřebí restart hry (samotná hra si o to ale přitom po změně nastavení neříká).

Právě kvalita stínů zmiňovaná na předchozí stránce je jedna z věcí, co se projeví až po restartu. Zatímco podle původních měření to vypadalo, že si snížením detailů moc nepomůžete, s restartem jde náročnost (ale i kvalita obrazu) výrazně dolů.

Paradoxní je, že čím nižší detaily nastavíte, tím lépe na tom budete – s přibývajícími detaily, efekty a kvalitou obrazu je orientace v terénu těžší a přehled o situaci stále horší.

Na dvou GTX 580 ve SLI jsem vyzkoušel rozlišení 5760×1080 bodů. Otestoval jsem všechny tři lokace při všech nastaveních detailů. Jak vidíte níže, nastavení ultra se třemi monitory je už i v této fázi (tedy v betě, která ani s nastavením ultra ještě nedosahuje kvality, kterou čekáme od plné hry) nepoužitelné, i když máte dvě GTX 580 ve SLI.

Významný vliv na výkon má vyhlazování, při testování na nejnižších detailech je vypnuté, na střední a vysoké detaily je aktivní pouze položka antialiasing post (nějaká jednodušší forma vyhlazování realizovaná přes pixel shadery post processingem na vyrenderovaném obrazu), na nastavení ultra už se zapíná MSAA 4× a nejspíš právě kvůli němu a kvalitě stínů dochází k výraznému propadu výkonu.

Další položkou s výrazným vlivem na výkon je simulace globálního osvětlení pomocí ambient occlusion. Jak se s daným nastavením liší kvalita stínů je lépe vidět na scéně z metra. Na ní je také na bednách napravo od pistole také dobře vidět vyšší rozlišení textur při vyšší kvalitě detailů.


zleva doprava nastavení low, medium, high a ultra

Přesnější porovnávání obrázků nasnímaných v exteriéru komplikují náhodně plující mraky, které na terém vrhají stíny – většina stínů, kterými se obrázek liší od ostatních, nevzdnikla díky vyšším detailům, ale právě kvůli mrakům.

Na obrázcích jsou zachycené dvě scény (od těch měřených se liší) s nastavením detailů na low, medium, high a ultra. Nejprve jsou vedle sebe vždy čtyři výřezy zachycující stejnou scénu s různou úrovní nastavení detailů. Rozlišení originálů (odkazy pod obrázky) je 1920×1080 bodů, aby je bylo možné zobrazit na LCD s fullHD rozlišením v měřítku 1:1.

Battlefield 3 beta Eyefinity-0001
Battlefield 3 beta Eyefinity-0002
Battlefield 3 beta Eyefinity-0003
Battlefield 3 beta Eyefinity-0004
low | medium | high | ultra

Battlefield 3 beta Eyefinity-0005
Battlefield 3 beta Eyefinity-0006
Battlefield 3 beta Eyefinity-0007
Battlefield 3 beta Eyefinity-0008
low | medium | high | ultra

Battlefield 3 beta Eyefinity-0009
Battlefield 3 beta Eyefinity-0010
Battlefield 3 beta Eyefinity-0011
Battlefield 3 beta Eyefinity-0012
low | medium | high | ultra

Battlefield 3 beta Eyefinity-0013
Battlefield 3 beta Eyefinity-0014
Battlefield 3 beta Eyefinity-0015
Battlefield 3 beta Eyefinity-0016
low | medium | high | ultra

Jaké je to na třech monitorech – Eyefinity a Nvidia surround

I když byste asi čekali spíš Eyefinity, následující sada screenshotů vznikla na dvojici GTX 580 zapojených do SLI a třech fullHD panelech. V principu je to ale jedno, výsledek je srovnatelný. Hlavně v případě, že zrovna míříte přes optiku, je to oproti jednomu monitoru obrovská výhoda. Pokud jste předchozí stránku náhodou přeskočili, ještě se k ní vraťte – najdete tam měření výkonu a vliv nastavení detailů na výkon se třemi LCD.

Čtyři skupiny po mají vždy po čtyřech snímcích. Po rozklepnutí náhledu se otevře galerie se zmenšenými obrázky, pro otevření obrázku v plném rozlišení 5760×1080, což jsou tři fullHD LCD vedle sebe, klepněte na odkaz pod obrázkem.

Battlefield 3 beta Eyefinity-0001
low

Battlefield 3 beta Eyefinity-0002
medium

Battlefield 3 beta Eyefinity-0003
high

Battlefield 3 beta Eyefinity-0004
ultra

Battlefield 3 beta Eyefinity-0005
low

Battlefield 3 beta Eyefinity-0006
medium

Battlefield 3 beta Eyefinity-0007
high

Battlefield 3 beta Eyefinity-0008
ultra

Battlefield 3 beta Eyefinity-0009
low

Battlefield 3 beta Eyefinity-0010
medium

Battlefield 3 beta Eyefinity-0011
high

Battlefield 3 beta Eyefinity-0012
ultra

Battlefield 3 beta Eyefinity-0013
low

Battlefield 3 beta Eyefinity-0014
medium

Battlefield 3 beta Eyefinity-0015
high

Battlefield 3 beta Eyefinity-0016
ultra

Výkon 2× GTX 580 (SLI), GTX 580, GTX 460, HD 6950 a HD 5850, exteriér 1

První měřená scéna je z úvodu mapy za tým vyzbrojený ruským arzenálem:

Výkon 2× GTX 580 (SLI), GTX 580, GTX 460, HD 6950 a HD 5850, exteriér 2

Druhé měření je rovněž z exteriéru a je podstatně náročnější:

Výkon 2× GTX 580 (SLI), GTX 580, GTX 460, HD 6950 a HD 5850, v metru

Video ke třetí scéně zatím nemám, testování začíná na konci metra u prvních esklalátorů. Následně sbíhám dolů, vybíhám na další a opět dolů do tunelu kolem soupravy metra (kde už testování většinou končilo kulkou do palice).

Vliv procesoru na výkon a vytížení CPU, aneb i čtyřjádro se zapotí, exteriér 2

Battlefield 3 je další z postupně přibývajících her, které dokážou zužitkovat výkon vícejádrových procesorů. V grafu je vždy vytížení jednotlivých jader a tlustší čarou celkové zatížení procesoru. Jde o druhou scénu z exteriéru, měřená je na Radeonu HD 6950. S výkonnější grafikou může být na procesor ještě náročnější.

Připomínám, že jde o nejnáročnější nastavení, je možné, že pomůže stáhnout detaily.

Dvoujádro i na vyšších 3,7 GHz už se občas pohybovalo na hranici možností, hra byla ale o poznání plynulejší než na nižších taktech dále.

Na 2,73 GHz to vypadá, jako by byla k dispozici ještě výkonnostní rezerva, ale není tomu tak – úplně dole to na posledním grafu snímkové frekvence to sice není moc dobře vidět, ale průběh snímkové frekvence je o něco zubatější než při 3,7 GHz a hlavně – hra už při této frekvenci (a v kombinaci s HD 6950) v náročnějších pasážích v krátkých intervalech zadrhávala.

V posledním grafu je vliv procesoru na výkon. Vidíte, že co se průměrných snímků týče, žádná dramatická změna se při náročném nastavení neudála. Opět ale připomínám, že jde o grafy s hodnotami průměrů za sekundu, takže se v nich nepozná zadrhávání.

Ještě zdůrazním, že jde o nastavení, které pokládám za reálné, v případě, že bych chtěl vyrobit graf se škálováním výkonu procesoru, stačí nasadit výkonnější grafiku, nastavit nižší detaily, vypnout vyhlazování (standardně MSAA 4×) a nižší rozlišení a neměl by být problém dosáhnout rozdíly až nějakých 20 %.

Galerie screenshotů

S Battlefieldem 3 se určitě ještě neloučíme, na závěr si dáme várku screenshotů přímo ze hry. Jde o nastavení, které odpovídá položce „Ultra“ s tím, že nemusí odpovídat stejnému nastavení v plné hře:

Battlefield 3 beta preview-0001
Battlefield 3 beta preview-0002
Battlefield 3 beta preview-0003
Battlefield 3 beta preview-0004
originál | originál | originál | originál

Battlefield 3 beta preview-0005
Battlefield 3 beta preview-0006
Battlefield 3 beta preview-0007
Battlefield 3 beta preview-0008
originál | originál | originál | originál

Battlefield 3 beta preview-0009
Battlefield 3 beta preview-0010
Battlefield 3 beta preview-0011
Battlefield 3 beta preview-0012
originál | originál | originál | originál

Battlefield 3 beta preview-0013
Battlefield 3 beta preview-0014
Battlefield 3 beta preview-0015
Battlefield 3 beta preview-0016
originál | originál | originál | originál

Battlefield 3 beta preview-0017
Battlefield 3 beta preview-0018
Battlefield 3 beta preview-0019
Battlefield 3 beta preview-0020
originál | originál | originál | originál

Battlefield 3 beta preview-0021
Battlefield 3 beta preview-0022
Battlefield 3 beta preview-0023
Battlefield 3 beta preview-0024
originál | originál | originál | originál

Battlefield 3 beta preview-0025
Battlefield 3 beta preview-0026

Ohodnoťte tento článek!