Benchmarky GPU Intel Arc s 4096 shadery. Soupeř RTX 3070 a RX 6700 XT, ale s nižším TDP

24

Herní grafické karty Intel Arc generace „Alchemist“ vyjdou v lednu. Máme uniklý benchmark, artwork, údajné TDP a také výkon, který prý podle prezentace Intelu má mířit proti RTX 3070 a RX 6700 XT.

Intel minulý měsíc formálně představil plán svých herních GPU, která ponesou značkou Intel Arc. První generace Alchemist vyjde až v první čtvrtce roku 2022, ale už se to blíží. Na internet se dostaly benchmarky nejvyššího modelu, který Intel chystá, což bude GPU s 4096 shadery a Intel už zřejmě také pod NDA prozrazuje výkon těchto grafik. Nezaútočí sice na highend, ale mohly by vést ve spotřebě.

Před časem jsme tu měli benchmark levné základní varianty grafik Intel Arc pro desktop se 128 EU (1024 shadery). Teď v databázi testu Geekbench přistál i OpenCL benchmark patrně nejvyšší varianty s 512 jednotkami EU, což by dávalo 4096 shaderů. Intel jinak u těchto samostatných karet s architekturou Xe HPG zdá se pro jednotku EU (8 shaderů) bude používat označení „Xe Core“, ovšem zde je to více oprávněné než označovat každý shader za jádro, jak to dělá Nvidia (shader je ve skutečnosti spíš jeden „dopravní pruh“ SIMD jednotky).

Tip: Herní GPU Intelu se jmenují Arc. V Q1 2022 vyjde „Alchemist“, pak Battlemage, Celestial, Druid

Karta generace Alchemist se 4096 shadery/512 Xe jádry není desktopová, ale mobilní, testovaná byla v referenčním notebooky s procesorem Tiger Lake-H (Core i7-11800H). Když jsme tedy uváděli, že toto bude top model, platilo to pro notebooky. Frekvence je proto zřejmě nižší, než bude u desktopové karty, jen 1800 MHz. Nemusí ale být finální, protože dost možná pořád jde o vzorek a ne o sériové GPU s parametry, s nimiž se tyto grafiky budou prodávat. GPU mělo zřejmě 16 GB paměti GDDR6, protože dle úniků má 256bitovou sběrnici.

Grafika Intel Arc s 4096 shadery v Geekbench
Grafika Intel Arc s 4096 shadery v Geekbench (Zdroj: Geekbench)

Výkon v OpenCL testu Geekbench není nic moc, podobně už to však ukazoval únik 1024shaderové verze. To lze ale asi přičíst nefinálním ovladačům. Částečně možná i syntetické výpočetní povaze testu, který s herním výkonem nemusí moc korespondovat. Zatím asi nemá smysl od těchto čísel odvozovat nějaké úvahy.

Grafika Intel Arc s 4096 shadery v Geekbench výkon v OpenCL
Grafika Intel Arc s 4096 shadery v Geekbench, výkon v OpenCL (Zdroj: Geekbench)

Intel prý svůj top model oficiálně staví proti RTX 3070/RX 6700 XT

Druhá část nových informací o grafikách Intel Arc pochází od twitterového leakera Greymon55. Ten se údajně dostal k informacím z prezentace Intelu, v níž jsou uvedené jakési oficiální nástřely výkonu uvádějící, proti kterým konkurenčním kartám by grafiky Arc měly být namířené. Takové konkurenční přiřazení by mělo zhruba indikovat výkon, i když ne nutně úplně přesně.

V této prezentaci prý Intel 4096shaderovou grafiku Arc staví proti GeForce RTX 3070 od Nvidie a Radeonu RX 6700 XT od AMD. Zde už se nebavíme o mobilní verzi karty, ale zřejmě o desktopové verzi Arc s 512 EU/4096 shadery, která by měla mít vyšší frekvence. Dřív se objevovala informace o 2,2 GHz, ale finální takty se asi mohou lišit.

Toto už se zhruba rýsovalo, byť chvíli se objevovaly i odhady, že by třeba Intel mohl vyšplhat až na úroveň výkonu GeForce RTX 3070 Ti. Nakonec ale zdá se oficiálně bude pálit jen na GeForce RTX 3070 a zmíněnou kartu RX 6700 XT od AMD.

Lepší spotřeba proti konkurenci?

Intel Alchemist artwork
Celý Artwork maskota, kterého marketing Intelu použil pro GPU Alchemist. HotHardware získal originální obrázek a má také wallpapery, pokud máte zájem (Zdroj: HotHardware)

Je možné, že je to s ohledem na spotřebu a Intel nechce udělat špatný dojem tím, že by jeho GPU bylo příliš žravé. Zmíněná prezentace údajně uvádí, že desktopový model Arc, který má konkurovat GeForce RTX 3070 (220W TDP) a Radeonu RX 6700 XT (230W TDP), bude mít spotřebu 175–225 W, takže buď stejnou, nebo dokonce nižší.

Proč není uvedeno jedno číslo, ale rozsah, není jasné. Intel možná finální číslo ještě nemá a stanoví ho podle toho, jak moc se mu podaří vyladit spotřebu při daném stanoveném výkonu. Nebo interně nějaké cílové TDP už má, ale zatím ho neprozrazuje. Možná by tedy karta mohla příjemně překvapit a mít nižší spotřebu než je horní hranice tohoto intervalu. GPU Intel Arc budou vyráběná na pokročilém 6nm procesu TSMC s EUV, který má výhodu v energetické efektivitě proti Radeonům RX 6000 (používajícím 7nm proces bez EUV) a zejména GeForce RTX 3000 (8nm proces Samsungu, který je považován za horší). Tudíž Intel na vítězství ve spotřebě má podmínky.

Vydání generace Alchemist v lednu?

Grafiky Intel Arc by podle stejného zdroje mohly být uvedené na CES 2022, tedy v lednu. Jen těsně by tedy nestihly letošní uvedení. I když je pravda, že během CES asi ještě nemusí být fyzicky dostupné, Intel by je zde mohl oficiálně odhalit v předstihu 2–4 týdnů proti opravdovému startu prodeje v obchodech.

Roadmapa herních GPU Intel Arc - Alchemist, Battlemage, Celestial a Druid Zdroj: Intel

Galerie: Intel představuje grafické karty Arc a roadmapu herních GPU

Zdroje: Tum Apisak, Geekbench, VideoCardz, Greymon55 (1, 2, 3)

Benchmarky GPU Intel Arc s 4096 shadery. Soupeř RTX 3070 a RX 6700 XT, ale s nižším TDP
Ohodnoťte tento článek!
4.8 (95.79%) 19 hlasů

24 KOMENTÁŘE

      • Jako že „ale 3000MHz a výkon 3090 by v prezentaci vypadalo lépe, tak aspoň po dobu benchmarku to zkuste zařídit“
        Ale pokud nezmrší ovladače a markeťák dostane Lexaurin, tak bych těm číslům skoro věřil při použití tsmc 6. Jen bych díky němu čekal msrp spíše 20% nad a cenu v obchodech určí mH…

        • tak 6nm = 7nm, jen v případě 6nm TSMC používá EUV pro některé kritické vrstvy.
          Proces je jednodušší, používá méně masek než 7nm a má stejný výkon jako 7nm jen vysší densitu (cca 18%) To že vychází ze 7nm zaručuje i přes použití EUV zpětnou kompatibilitu a relativně jednoduché portování na nižší výrobní proces (pro ty, kteří už nějaký čip na 7nm měli navržený) . Znovu navrhnout se musí jen EUV masky. proto není žádný důvod k msrp 20%. Co bude kurevsky drahé je 5nm výrobní proces….

          Ovladače Intel budou achilovou patou jejich karet, ale vzhledem k odhodlání s jakým chtějí vstoupit mezi ostřílené hráče by se dalo očekávat, že si tuhle slabinu velice dobře uvědomují a že na tom také velice intenzivně pracují .-) O tom ostatně svědčí i jejich vlastní verze DLSS

          • No ale jestli Intel původně plánoval Xe a první verzi na něm i učudlal tak se ho žádné zmíněné úspory netýkají. A proti S8 nebo domácí výrobě nečekám že by náklady byly nižší, leda že by si sáhl na marže aby se mi povedlo ukořistit nějakou část trhu. Navíc zabere určité kapacity které mohlo využít AMD nebo NV a karet bude míň než kdyby se mu to dařilo dělat doma.
            Ale tak necháme se překvapit a třeba se můj pesimismus nenaplní…

            • na Anandtechu vylože píší o tom, že volba 6nm výrobního procesu byla „economical choice , tzn. že to bylo pro Intel výhodné finančně. Levnější než N5 a jednodušší než N7.

              „When they ship next year, the Alchemist chips will be the first GPUs built on the N6 process. Though not TSMC’s leading process – that honor belongs to N5 – N6 is the next best choice to ship a GPU on – and likely the only economical one. N6 is essentially an improved version of TSMC’s N7 node, which replaces some DUV layers with EUV layers while retaining most of the same design rules and tools. TSMC hasn’t been promoting the half-node too much on a performance basis – performance is about equal to N7 – but it does take some important steps to simplifying the manufacturing process versus N7. And, especially important for a relatively large die product like a GPU, it offers around 18% improved density versus N7.“

      • Takové myšlenkové cvičení: Dejme cenu elektřiny 5 Kč/kWh. Při chodu počítače 12 hodin denně po dobu pěti let morální životnosti grafiky to máme nějakých 110 korun za každý W spotřeby. V současných šílených cenách grafik to, pravda, takovou roli nehraje, ale až kryptobublina zase praskne a ceny se vrátí do normálu, tak poměr spotřeba/výkon je docela významný. K tomu vysoká spotřeba potřebuje i kvalitnější zdroj, potřebuje se to nějak chladit, to taky něco stojí, případně to generuje solidní hluk za levné řešení…
        A to je čistě ekonomické uvažování jednotlivce. Stačí zapojit i trochu ekologického uvažování a každý nespotřebovaný watt elektřiny je dobrý watt 🙂