Hlavní navigace

Benchmarky GPU Intel Arc s 4096 shadery. Soupeř RTX 3070 a RX 6700 XT, ale s nižším TDP

8. 9. 2021

Sdílet

Zdroj: Intel
Herní grafické karty Intel Arc generace "Alchemist" vyjdou v lednu. Máme uniklý benchmark, artwork, údajné TDP a také výkon, který prý podle prezentace Intelu má mířit proti RTX 3070 a RX 6700 XT.

Intel minulý měsíc formálně představil plán svých herních GPU, která ponesou značkou Intel Arc. První generace Alchemist vyjde až v první čtvrtce roku 2022, ale už se to blíží. Na internet se dostaly benchmarky nejvyššího modelu, který Intel chystá, což bude GPU s 4096 shadery a Intel už zřejmě také pod NDA prozrazuje výkon těchto grafik. Nezaútočí sice na highend, ale mohly by vést ve spotřebě.

Před časem jsme tu měli benchmark levné základní varianty grafik Intel Arc pro desktop se 128 EU (1024 shadery). Teď v databázi testu Geekbench přistál i OpenCL benchmark patrně nejvyšší varianty s 512 jednotkami EU, což by dávalo 4096 shaderů. Intel jinak u těchto samostatných karet s architekturou Xe HPG zdá se pro jednotku EU (8 shaderů) bude používat označení „Xe Core“, ovšem zde je to více oprávněné než označovat každý shader za jádro, jak to dělá Nvidia (shader je ve skutečnosti spíš jeden „dopravní pruh“ SIMD jednotky).

Tip: Herní GPU Intelu se jmenují Arc. V Q1 2022 vyjde „Alchemist“, pak Battlemage, Celestial, Druid

Karta generace Alchemist se 4096 shadery/512 Xe jádry není desktopová, ale mobilní, testovaná byla v referenčním notebooky s procesorem Tiger Lake-H (Core i7-11800H). Když jsme tedy uváděli, že toto bude top model, platilo to pro notebooky. Frekvence je proto zřejmě nižší, než bude u desktopové karty, jen 1800 MHz. Nemusí ale být finální, protože dost možná pořád jde o vzorek a ne o sériové GPU s parametry, s nimiž se tyto grafiky budou prodávat. GPU mělo zřejmě 16 GB paměti GDDR6, protože dle úniků má 256bitovou sběrnici.

Grafika Intel Arc s 4096 shadery v Geekbench Grafika Intel Arc s 4096 shadery v Geekbench (Zdroj: Geekbench)

Výkon v OpenCL testu Geekbench není nic moc, podobně už to však ukazoval únik 1024shaderové verze. To lze ale asi přičíst nefinálním ovladačům. Částečně možná i syntetické výpočetní povaze testu, který s herním výkonem nemusí moc korespondovat. Zatím asi nemá smysl od těchto čísel odvozovat nějaké úvahy.

Grafika Intel Arc s 4096 shadery v Geekbench výkon v OpenCL Grafika Intel Arc s 4096 shadery v Geekbench, výkon v OpenCL (Zdroj: Geekbench)

Intel prý svůj top model oficiálně staví proti RTX 3070/RX 6700 XT

Druhá část nových informací o grafikách Intel Arc pochází od twitterového leakera Greymon55. Ten se údajně dostal k informacím z prezentace Intelu, v níž jsou uvedené jakési oficiální nástřely výkonu uvádějící, proti kterým konkurenčním kartám by grafiky Arc měly být namířené. Takové konkurenční přiřazení by mělo zhruba indikovat výkon, i když ne nutně úplně přesně.

https://twitter.com/greymon55/status/1435186539441524740

V této prezentaci prý Intel 4096shaderovou grafiku Arc staví proti GeForce RTX 3070 od Nvidie a Radeonu RX 6700 XT od AMD. Zde už se nebavíme o mobilní verzi karty, ale zřejmě o desktopové verzi Arc s 512 EU/4096 shadery, která by měla mít vyšší frekvence. Dřív se objevovala informace o 2,2 GHz, ale finální takty se asi mohou lišit.

https://twitter.com/greymon55/status/1435217663765057540

Toto už se zhruba rýsovalo, byť chvíli se objevovaly i odhady, že by třeba Intel mohl vyšplhat až na úroveň výkonu GeForce RTX 3070 Ti. Nakonec ale zdá se oficiálně bude pálit jen na GeForce RTX 3070 a zmíněnou kartu RX 6700 XT od AMD.

Lepší spotřeba proti konkurenci?

Intel Alchemist artwork Celý Artwork maskota, kterého marketing Intelu použil pro GPU Alchemist. HotHardware získal originální obrázek a má také wallpapery, pokud máte zájem (Zdroj: HotHardware)

Je možné, že je to s ohledem na spotřebu a Intel nechce udělat špatný dojem tím, že by jeho GPU bylo příliš žravé. Zmíněná prezentace údajně uvádí, že desktopový model Arc, který má konkurovat GeForce RTX 3070 (220W TDP) a Radeonu RX 6700 XT (230W TDP), bude mít spotřebu 175–225 W, takže buď stejnou, nebo dokonce nižší.

Proč není uvedeno jedno číslo, ale rozsah, není jasné. Intel možná finální číslo ještě nemá a stanoví ho podle toho, jak moc se mu podaří vyladit spotřebu při daném stanoveném výkonu. Nebo interně nějaké cílové TDP už má, ale zatím ho neprozrazuje. Možná by tedy karta mohla příjemně překvapit a mít nižší spotřebu než je horní hranice tohoto intervalu. GPU Intel Arc budou vyráběná na pokročilém 6nm procesu TSMC s EUV, který má výhodu v energetické efektivitě proti Radeonům RX 6000 (používajícím 7nm proces bez EUV) a zejména GeForce RTX 3000 (8nm proces Samsungu, který je považován za horší). Tudíž Intel na vítězství ve spotřebě má podmínky.

Vydání generace Alchemist v lednu?

Grafiky Intel Arc by podle stejného zdroje mohly být uvedené na CES 2022, tedy v lednu. Jen těsně by tedy nestihly letošní uvedení. I když je pravda, že během CES asi ještě nemusí být fyzicky dostupné, Intel by je zde mohl oficiálně odhalit v předstihu 2–4 týdnů proti opravdovému startu prodeje v obchodech.

Galerie: Intel představuje grafické karty Arc a roadmapu herních GPU

Zdroje: Tum Apisak, Geekbench, VideoCardz, Greymon55 (1, 2, 3)

Byl pro vás článek přínosný?