BIOS z Radeonu RX Vega 64 se dá nahrát do Vegy 56. GPU neodemkne, přesto zvedá výkon

55

U předchozích generací grafik AMD (čipy Hawaii, Fiji, nebo třeba Polaris 11) se po jejich vydání podařilo objevit cesty, jak odemknout vypnuté jednotky v ořezaných verzích těchto GPU, což bylo docela zajímavým zdrojem pokoutního zvyšování výkonu. Možná jste pro byli také zvědaví, zda se bude dát odemykat Radeon RX Vega 56 coby tento týden do obchodů přišedší ořezaná verze GPU Vega 10. Na webu už se objevily první výsledky s těmito experimenty.

Jeden z uživatelů čínského fóra Chiphell s Vegou 56 po ruce už vyzkoušel, zda se nepovede odemknout deaktivované jednotky implantací BIOSu z karty Vega 64, které má plnotučné GPU. Připomeňme, že tato metoda fungovala u Radeonu RX 460. Bohužel se zdá, že pokud se budou jednotky dát softwarově oživit, touto cestou to nepůjde, jelikož GPU-Z po naběhnutí karty žádné shadery navíc nerozeznalo. Kupodivu ale GPU přesto fungovala, ačkoliv podle všeho používala BIOS modelu 64 na konfiguraci 56.

Nahrání BIOSu z plného modelu přitom zdá se výkon karty zvedlo, a to překvapivě blízko výkonu plné verze. Minimálně z části bude důvodem, že tento firmware nastavuje agresivnější takty, limit TDP a možná i další zvenku přímo nepřístupné parametry řízení spotřeby. Takty přeflashované karty byly 1545 MHz (frekvence boostu pro GPU) a 1,89 GHz pro paměti HBM2 – zatímco Radeon RX Vega 56 má standardně frekvenci boostu 1471 MHz a takt paměti 1,6 GHz. S novými parametry, tedy de facto přetaktovaná, se „Vega 56“ ovšem při testování 3DMarkem (Fire Strike Extreme) dostala téměř na rychlost plnotučného modelu, běžícího se stejným BIOSem. Uživatel naměřil údajně 10 340 bodů, zatímco skutečná Vega 64 dosáhla 10 479 bodů. Ztráta „Vegy 56“ na Vegu 64 tudíž je ani ne 2 %. Výchozí výkon Radeonu RX Vega 56 byl přitom jen 9428 bodů (nižší o 10 %).

Výsledky Radeonu RX Vega 56 s výchozím BIOSem, BIOSem z modelu 64 a po přetaktování (Zdroj: VideoCardz)
Výsledky Radeonu RX Vega 56 s výchozím BIOSem, BIOSem z modelu 64 a po přetaktování (Zdroj: VideoCardz)

Výsledek je to docela podezřelý, jelikož pokud GPU skutečně zůstalo ořezané, čekali bychom o hodně větší rozdíl – 3584 stream procesorů představuje jen 87,5 % z plného počtu 4096. Při dalším přetaktování modifikované ořezané verze navíc výkon jde výš, při nastavení jádra na 1650 MHz a pamětí na 2,2 GHz se karta dostala na 11 322 bodů v 3DMarku Fire Strike.

3DMark na Radeonu RX Vega 56 s biosem z Vegy 64. Pozn.: GPU-Z ukazuje maximální takt GPU, 1630 MHz, takt boostu by měl být 1545 MHz
3DMark na Radeonu RX Vega 56 s biosem z Vegy 64. Pozn.: GPU-Z ukazuje maximální takt GPU, 1630 MHz, takt boostu by měl být 1545 MHz

Bohužel nemáme nějaké testy, které by na dotyčné kartě zkusily nastavit TDP i takty u modifikovaného Radeonu RX Vega 56 i u původního BIOSu na zcela stejné hodnoty. Pak by snad bylo vidět, zda je výkonnostní nárůst jen věcí výš nastavených taktů (nebo vyšší propustnosti RAM), nebo zda BIOS z Vegy 64 dělá ještě něco navíc, co zvyšuje výkon nad rámec přínosů z frekvencí. Pokud by takový efekt skutečně existoval, bylo by asi přehrání BIOSu z Vegy 64 pro majitele ořezaného modelu docela zajímavou možností. Nabízela by se také možnost, zda třeba výpočetní jednotky ve skutečnosti nejsou odemčené, jen je GPU-Z z nějakého důvodu nevidí. Pokud tedy není vysvětlením něco dalšího, jako špatně fungující nebo naměřená Vega 64, se kterou dotyčný experimentátor výkon srovnával.

 

Blízkost Radeonu RX Vega 56 k výkonu plnotučného modelu, jsou-li frekvence nastavené na stejnou úroveň, ovšem ukazuje jednu věc. Radeon RX Vega 64 patrně nedokáže své jednotky navíc a větší výpočetní výkon díky vyšším výchozím taktům moc dobře využít. GPU jako by bylo opět příliš zaměřeno na výkon ALU shaderů, takže všechny jednotky CU běžně nejsou ve hrách použity. Je možné, že toto GPU brzdí spíše výpočet geometrie, rasterizační jednotky či paměti, a proto se 512 shaderů, které má Vega 64 navíc, projevují relativně málo. Tedy až na jejich dopad na spotřebu. Snad se prací na ovladačích podaří časem výpočetní jednotky na kartě RX Vega 64 vytěžovat o něco lépe, jelikož nevyužitý hardware by měl znamenat, že existuje potenciál pro výkon navíc.

BIOS z Radeonu RX Vega 64 se dá nahrát do Vegy 56. GPU neodemkne, přesto zvedá výkon

Ohodnoťte tento článek!

55 KOMENTÁŘE

  1. „že existuje potenciál pro výkon navíc.“ – jen zbožné přání autora článku.
    On ten tester zapoměl i na docela důležitý fakt a tou je spotřeba a od ní se odvíjející teplota. Aby náhodou přeflashované jádro nepapalo víc energie a tím se víc zahřívalo. Já vím 90°C není pro součástky problém. Mé zkušenosti z dřívějších dob ukazují že ano. Pamatuju si jak jednu dobu u jedné nejmenované firmy se strkali karty do trouby aby se znovu zapekli studené spoje a ještě horká karta šla rychle do bazaru.

    • Šmarja děti, zase musím, přijít já, abych vám, to vysvětlil, no, tak tím jak ten Bios, Přetaktoval Paměti u VEGy 56, o 20%, a výkon, se zvednul, jen asi tak o 10%, tak pokud, je 3D Mark, Náročný, na rychlost Ram, u Grafické KARTy, tak přetaktováním Paměti o 20%, pak může, stoupnout výkon, o 10%, v průměru, to je přece, jasné, nemusíte, si hned, myslet, že jsou to, Aktivované JEDNOTKy, trochu přemýšlet, než něco, napíšu, takže, O.K., kdyžtak, jo, co, třeba, a nebo, jak co? 🙂

  2. To pravdepodobne nebude stabilni. 3Dmarku je jedno, jestli jsou v obrazu artefakty (to dokonce muze pomoct vykonu). Hraci uz to ale tak jedno nebude. A to „Validation Warning“ okno castecne schovane na pozadi, to autorovi nevadi? 😉

      • Validation Warning tam je např. když 3Dmark nepozná správně grafiku: „Graphics card is not recognized“, což by mohl být tento případ vzhledem k biosu, nebo třeba při použití beta ovladačů „Graphics driver not approved“ atd..
        Maudit má hned jasno, že to není stabilní. 🙂 Asi má Vegu doma.. Jak je vidět z tabulky, pak to přetaktovali a dosáhli score ještě o 10% větší, takže o stabilitu bych se nestrachoval.

        • „Jeden z uživatelů čínského fóra Chiphell s Vegou 56 po ruce už vyzkoušel, ..“

          Nojo, jeden uzivatel nejakyho cinskyho fora je jasna znamka, ze je to vsechno stabilni 😀 Jasne, ze ty, jako ultrahardcore fanousek AMD by ses nestrachoval. Vsak taky vy jste jedini, kdo realne uvazujou o nakupu toho failu jmenem Vega 🙂

          Normalni lidi nastesti premysli jinak.

          • Flash už udělalo na fórech desítky lidí, stačí třeba kouknout do diskuze toho článku na Videocardz, ale asi jsi na to moc hloupý. Týpek tam hraje na flashnuté56 GTA5 a na nic co píšeš si nestěžuje.
            Jóoo Maudit, to je kategorie sama o sobě..
            Hraju na 1080 SLI a baví mě takový fanatici jako jsi ty nebo DD. Mám z vás srandu chlapci, jak pěkně prožíváte toho svého výrobce. 😀

          • Nejvetsi problem s Vega kartou maji lide, kteri by si ji stejne nikdy nekoupily. Tudiz Maudite, jdes uplne v souladu. Pokud by jsi psal neco jineho, myslim, ze by bylo na miste zabanovat ten ucet, protoze by to byla ukradena identita 😉

          • @tombomino
            „Nejvetsi problem s Vega kartou maji lide, kteri by si ji stejne nikdy nekoupily“

            Paradoxne to funguje aj opačne u NV. Tiež majú s jej grafikami najväčšie problémy fandovia AMD, ktorí by si ich aj tak nekúpili. 🙂

          • @mareknr
            nesouhlasím, vyjel jsem si tady články o nVidii:
            „GeForce na bázi Volty letos nebudou“ – ani jeden útok na nVidii
            „G-Sync HDR letos nebude. “ – ani jeden útok
            „Nvidia zahájila další svolávací akci. na Shield“ – tady jsem dokonce já sám psal, že je divný, že na nVidii nikdo neútočí…

            nemám čas hledat dál, ale prostě nemáš pravdu, tak příště nelhat – to že se pak spustí smršť hádek, to už je jiná věc, ale celkem dlouhou dobu ji začínají jen Nvidiáři.

          • Ale jo, já myslím že u fanoušů to tak obecně funguje – hledat chyby u druhýho a rýt do nich. Takže AMDisti určitě nevinný nebudou. Ale proti-AMDisti jsou teda rozhodně aktivní taky.

          • Jan Olšan
            Tak samozřejmě, že se najdou v obouch táborech jedinci, kteří jsou extrémní a rýpat budou. Ale šlo mi spíš o to, kdo ty hádky začíná / vyvolává, a A v tomto jsou prostě IT guru Crha (:oDDD) a Redmarx favoriti. Oni prostě nevynechají příležitost…
            Pak jsou i jiní, jako Maudit, Hnízdo, mareknr a podobní, kteří sice taky rýpou, ale většinou už jen v argumentacích – a tam to chápu, že prostě brání svou značku, což dělají i AMĎáci.

          • Zapomínáš na obecnou lež, kdy nVidia je drahá, neumí 10bitové barvy, neumí asynchrony, neumí freesync, neumí prakticky vůbec nic, má špatné ovladače, všude cpe ty svoje CUDA jádra, a gameworks… U AMD jen pár lidí jako jsem já nadává na celek, jinak to jsou většinou konkrétní věci: Model XYZ0001 je špatný v tomto, model ABC0002 je špatný v tomhle…

          • Crha
            Ale houby, kdo za poslední řekněme půl rok vytahoval – JAKO PRVNÍ v komentářích tyto věci. A pokud někoho najdeš, tak já najdu 20x tolik komentů, kde se útočí na AMD
            Sorry, snažit se můžeš jak chceš, ale největší hejtři jsou na straně Nvidie. Chtějí se hádat a plivat. A jestli to nevidíš, tak jsi opravdu tupá ovce.

          • FAILu, Vyšší Minimální Snímky, než nVIDIA, tím pádem méně TRHAVý Obraz, plná Podpora DirectX12, což má jenom VEGa, žádná jiná Grafická Karta na světě, to neumí, půlka věcí neaktivovaných snad je Aktivují tím by mohl jít výkon, o 20% Na-horu pak doladění ovladačů, do 1 ROKu, to by mohlo být dalších 20% Na-horu, a to je jen, skromný odhad, kdyby, Aktivovali všchno, tak by snad, výkon do 1 ROKu, musel jít na Dvojnásobek ve hrách, než má ta GRAFICKá Karta teď, kdybyjste, jen ČETLi pořádně, jak to Digi popisoval, co tam, je všechno, za Technologie, jen jestli to Aktivují, ten ReLIVe u AMD, jak nahrává z her, ale pořád, umí využít, jen Jedno Jádro, pokud, na-hrává záznam, ze hry, na HarrDisk, to by snad, nemněl být problém, aby to dokázalo, využít, více než Jedno jádro, na mém ČtyřJádru, budu muset AMD, napsat, jestli to nezkusí poladit, vždyť, by to nemněl být problém, Asphalt 8: AirBorne hra, mi zatěžuje, asi tak 0,5 Jádra, a jinak nic spuštěného nemám, takže by, se tam, těch Jader, při nahrávání dalo využít, více a já nemusel jít s rozlišením, na nižší na MONITORu, aby se pak ten Let´s Play, ze hry nesekal, no, holt, do-cela, celkem, zase, tedy! 🙂

          • Ladik, hýříš příliš optimismem…
            AMD nikdy nezprovozní všechny fíčury, nemá na to prostředky a softwéráři jsou drazí.
            Takže ano, výkon nejspíš půjde nahoru, ale 100% je nesmysl, 20% se mi zdá taky dost, ale už to zní líp než 100%. Podle mě to bude tak do 15%. Jedině, že by vývojáři využili Vegu do mrtě a to by stálo zase peníze…

          • Wendak: Slepej si fakt jenom ty. Vždyť už je to takový folklor… „nVidia přece nutí své ovečky kupovat každý rok novou kartu. Nové ovladače degradují výkon stávajících karet. Je drahá, díky nekonkurenci šponuje ceny. “ apod… Mě nezajímá že na AMD se 20x víc nadává, ale to zase jen tvrdíš ty. Domnívám se že v diskuzích mají převahu právě AMD boys, kteří nemají potřebný výkon a tak místo hraní se věnují spamování na diskuzních forech s obhajobou jak je ta jejich nevýkoná karta skvěla a jak je nVidia fuj fuj… jenže kromě pár vyjímek to nVidiáky nezajímá, protože ti paří a nepročítají diskuze. Takže já bych skromě tvrdil že na nVidii se přímo či nepřímo nadává 20x víc než na AMD už jen podle rozložení čtenářů v diskuzích. A právě o tom „jak jsou AMD boys hodní a nekydají na nVidii hnuj“ byla původní debata. Já ti hlavně chtě napsat, že na nVidii nadávají AMD globálně, protože nemají moc konkrétních bodů kterých by se mohli chytnout. Podívají se na výplatní pásku a podle toho hodnotí jestli je nVidia drahá nebo ne. Proto jsem ti oponoval, že když někdo nadává na AMD tak vždy na konkrétní chyby konkrétní karty, která na slajdech vypadala jako supersport, ale uvnitř je 1,2HTP s deseti turbama. Ano jsou konkrétní věci které na kartě jsou super a pak tam jsou negativní věci, když to sečteš tak ti u AMD vyjde záporné číslo, kdy ty neduhy převažují. A to je prostě chyba AMD, že tomu nedokáže udělat přítrž navíc když měla tolik času.
            Znovu opakuji, zbytečně chtěli mít hitech kartu která umí vše, ale tím přišli o mainstream na kterým by mohli nahrabat neskutečné peníze. Volně navážu na Ladika:
            Jak Ladik píše že očekává růst o 20%-50% Vegy. jo fajn, bylo by to super, ale nestalo se to u FuryX, které začla stoupat výkonost až dnešními ovladači na Vegu. A nestalo se to ani v případě RX480-485 kdy měla přece atakovat gtx1070. A to tady netahám roční zpoždění Vegy. Domnívám se že když AMD zapne těch 10% výkonu bude ráda. A tady bych rád otevřel diskuzi nad tím jak je možné že nové ovladače zvedají výkon i starým kartám? jak si to vysvětluješ? Já se domnívám, že ve Veze nejde o kus nového hardware, kterej se zpřístupní, ale o úpravu zobrazovaní,nějaké osekání vzdálených objektů, nebo zjednodušení vykreslování které je dlouhodobě zakotveno napříč verzemi GCN. A tak se ptám v čem je tedy ta vega tak úžasná, když žere jak přímo top přitom má ten hardware vypnutý? Mám to chápat tak že až se to zapne, tak to bude jak u playstationu, že se obraz zhorší aby to mělo víc FPS? Nebo se s výkonem zvedne i spotřeba? A co ten hardware u FUryX, který přece nemá to co má Vega? Jako finální produkt pro hráče to prostě není, je to pro geeky kteří se v tom rádi vrtají a FAIL je to že AMD ztrácí hráče, sice získává minery, ale to je dost vabank a čekal bych že hráči budou pro AMD na prvním místě. Problém je i to že Vega má HMB2 paměti které jsou uškrcené, už jen to uškrcení je fail. A jsem zvědavý jakého výkonu dosáhnou nVidiie u kterých pevně věřím že uškrcené nebudou. Vážně odhaduji že kdyby existovala gtx1070 naHBM2 pamětech tak by klidně strčila do kapsy 1080Ti a možná by se dotáhla i na TitanXp.
            A co se týká propadu snímků, tak chápu že když máš málo FPS tak tě štvou propady pod 60FPS které vidíš a tak jsi rád že je amd polaris/vega má menší, ale u nVidie je to zas jedno protože propadu z 250FPS na 110FPS si nevšimneš.

          • @Crha
            Jaroušku, PROSÍM !!!! nauč se číst co píšu a snaž se tomu porozumět.
            Nikde jsem nepsal, že tu nejsou hádky mezi oběma tábory. psal jsem:
            nVidiáci tyto hádky začínají
            zkusím ti to přeložit – objeví se článek o nvidii, pod článkem se objeví nějaká diskuze, ale není tam většinou nic emotivního.
            Objeví se článek o AMD – Jaroušek, Redmarx, Vlko a chtějí být jako první v komentářích a hned si rýpou.
            Co z toho vyplývá? Rozpoutávají války a hádky. Pak už samozřejmě padají věty. co píšeš ty, ale je to na VÁŠ podnět.
            Chápu, že to nechceš vidět, ale je to tak. Snažím se být neutrální, protože mám doma AMD i nVidii i Intel, ale těmi vašimi emotivními „výkřiky“ mě vždycky přikloníte na stranu AMD. A už odpovídat nemusíš, prostě to tak je a myslím, že kdo do hádek není zatažený to takto vidí. Jeden člověk to někde i napsal – největší problémy s AMD mají ti, co mají doma jen nvidii a to bohužel platí.

          • Vy ste se rozjeli 😀

            Pritom je to tak jednoduchy – Vega je fail, obrovskej. Je to GPU, ktery:
            1) prislo vic nez rok po GTX1080
            2) bylo vykonove vyrazne horsi nez GTX1080 (takze AMD ho brutalne nataktovala, aby aspon vykonove dotahlo GTX1080)
            3) z toho vychazi brutalni spotreba
            4) nedodelane drivery
            5) je vyrazne vetsi nez GTX1080, dokonce nez GTX1080Ti, pritom nezvlada zdaleka tolik, takze je nakladnejsi na vyrobu
            6) pouziva HBM, pritom ani to Veze nepomohlo porazit konkurenci
            7) bez schopnosti HBM by zrejme byla Vega jeste mnohem horsi, podtrhujic jak spatna architektura GCN vlastne je

            Asi tak 🙂

          • @Maudit
            No nepochopil si smysl komentů, ale OK :o) Šlo o zbytečné vyvolávání hádek a Vega je jen malý kousek do skládačky.
            A ke tvýmu soudu Vegy… nejsem až tak kritický, každý nový produkt má své mouchy a s minimálně polovinou by se dalo polemizovat, jestli to opravdu tak je.
            Osobně největší problém vidím hlavně v bodu 1 – Vega tu měla být minimálně kolem vánoc a pak ještě, že v návrhu mělo být víc CU. Co by nebylo špatné je udělat dvě větve – herní a výpočetní.
            Ostatní body jsou takový drobnosti, že nemá smysl se jimi zabývat, jako např. HBM nebo spotřeba – u highend karet jsem ji nikdy neřešil a nikdy s ní neměl problém

          • Wendak: No jak se to veme.
            Pokud někdo napíše že Vega je fail hned se na něj sesypou AMD funboys, že on jako nVidiák nemá pravdu.
            Pokud někdo napíše jak je nVidia úžasná, tak se na něj sesypou AMD funboys, že on jako nVidiák nemá pravdu.

            Jako jasně v tomhle úhlu pohledu můžou za všechny hádky nVidiáci, ale to skrz to že AMD funboys si nepřipustí kritiku. A smékám klobouk před tydýtem, který prostě uznal svou chybu a nasypal si popel na hlavu. Tím má u mě jako AMD hyper boy velké plus.

          • Ale mohl by se trhat obraz, když tam, budou větší Rozptyly, snímků za VTEŘINu, ale když se zapne, synchronizace, tak zase, ne, je to spíš, tak trochu, Teoreticky, no, jsem to myslel, jinak, já na mé, ještě Grafické KARTě AMD Radeon HD7750, s asi tak, s tím 1-Ním GigaBAJTem GDDR5-RAMKy, hraju, hru Asphalt 8: AirBORNe, jako nejnáročnější, věc, a to v rozlišení, asi tak 1280×1024, na mém 19″ LCD MONITORu značky AOC, a tu tahle hra, zatěžuje, v nejvyšších Detailech a v tomhle rozlišení, asi tak na 40%, a můj DESKTOPOVý ČtyřJádrový PRocesor AMD Athlon II X4 615e, na FREKVENCi, asi tak 2,5 GHz, a přitom, jen se spotřebou, asi tak 45 WATTů, z Rodiny AMD K10.5 ,tak, zatěžuje, ta hra Asphalt 8: AirBORNe, jenom, asi tak 0,5 Jádra, ze Čtyř, pak hraju, teď, už skoro, jenom hru Doom 3, takže, mně se nic, neseká, ale taky, mám pocit, že AMD, vylepšuje, ty ovladače pomalu, takže to zprovoznění Funkcí u VEGy, nevidím, moc optimisticky, ale uvidíme, kdyžtak, do-cela, celkem, zase, tedy! 🙂

          • Ladiku: A hraješ alespoň tu rozšířenou českou Doom3 BFG verzi? Hraješ to s alespoň čtyřkánálovým zvukem ? Nebo 5+1 ? V noci? Ptám se protože hrát to v noci s prostorovým zvukem na to nemám srdce ani žaludek. Ani plínky nepotřebuju, protože mám tak staženou prdel když na mě vybafne dvoumetrová marťanská nestvůra. Nebo ti pavouci s děckejma hlavičkama, to je normálně hnus. A teď si představ když mám k tomu další negameworks efekty, kdy je ticho, někde se tam při svitu baterky plazím a najednou se po střeše projde kočka a zacinkají o sebe střešní tašky.
            Až to dohraješ, řekl bych že je čas na upgrade tvý sestavy. Nejlíp tak AMD X3 1400, nějakou vobyč fošnu a na to RX485 (580) Co? Samozřejěm SSD disk od AMD alespoň 240Gb, těch 120 nebo 180 je málo. To sotva stačí na pracovní stanici.
            Jinak to vytížení ti asi špatně ukazuje, 0,5 jádra ze čtyř jsou dvě jádra a tudíž ten asfalt8 špatně škáluje a využívá jen dvě jádra. Tady by do budoucna bylo lepší zlepšení vždy, protože máš jen 2,5GHz, a to je na hry málo. Takovej Doom4 už ti na tom pojede jako tahová strategie.
            Když o tom tak přemýšlím, tak vlastně na hry aby jsi měl klid, by sis měl koupit nějaký 4 jaderný vysokotaktovaný procesor, nejlíp verzi s odemčeným násobičem ať mužeš ještě na frekvenci přidat a vlastně ty polarisy nejsou k dostání. Tak pak ti nezbývá nic jiného než gtx1060.
            Pokud by jsi ale chtěl hrát ještě tyhle starý hry, tak to jde i bez grafické karty. Stačí si koupit intel s integrovanou grafickou kartou a obojí ti pojede na tvém monitoru LUXUNĚ, možná bych řekl že bys měl aji víc FPS než teď se spotřebou celé sestavy tak o polovinu menší. Protože s tou ATI HD nejspíš budeš mít spotřebu tak 23,1W+ polovinu z CPU 22,5W + desku zanedbáme to máš krásných 45,6W. Ten intel by běžel u těchto her tak ze třetiny, takže 65 / 3 = 21,6W a to se vyplatí ne? A nebo můžeš počkat rok až bude končit záruka polarisů a mineři vrhnou do bazaru slevněné karty z těžby. Akorát nevím jak ty, já bych do takové karty nešel.

          • Hele, už od dob, Radeonu HD2600Pro, jedu, na Grafických Kartách Ati/AMD, protože, tahle Grafická KARTa, byla do AGP 88x a nVIDIA, nebyla, a už jsem, věrný AMD, zůstal, pak jsem, koupil, tu GRafickou KARTu ATI Radeon HD4650, do AGP 8x, a pak jsem, koupil, tu GRafickou KARTu ATI Radeon HD4650, do PCI-E 16x, protože, jsem překopal, DESKu, k tomu SOCKETu 478, protože, mi ta GRafická KARTa ATI Radeon HD4650, s asi tak, s těmi DDR2-RAMKami, zlobila, s ČIPSETem VIa, u té ZÁKLADNí DESKy se SOCKETem 478, a dneska, ten počítač, má Kámoš, a pořád, snad, ještě jede, no, sám má lepší ale pro Malou Sestru, to ještě, asi stačí, no, pak jsem, Koupil, tu Grafickou KARTu AMD Radeon HD5650, nebo, jak to přesně, bylo, pak jsme, koupil, tu GRafickou KARTu AMD Radeon HD6670, do sběrnice PCI-E 16x, pak jsem, koupil, tu GRafickou KARTu AMD Radeon HD7750, a teď, mám Koupenou, a už se mi nějakou Dobu Válí DOMa, ta Grafická KARTa AMD Radeon RX460, nechtěl, jsem čekat, na nVIDII, než vydá GRafickou KARTu s nějakou Rozumnou spotřebou, k méme 13-Ti WATTOVému 19″ LCD MONITORu AOC s Technologií, IPS, obraz, se absolutně, nerozmazává, je to monitor s poměrem Stran, asi tak 4:3, a rozlišení, asi tak 1280×1024, s 5 Ms Odezvou, ale jestli nVIDIA, vydá, nějakou Grafickou KARTu, s rozumnou spotřebou, Maximálně, asi tak 60 WATTů, nebo 75 WATTů, více pokud možno ne, a vydá ji jako První, tak se klidně, k nVIDII, Vrátím, naposled, jsem mněl, tu GRafickou KARTu nVIDIA GeForce FX-5200, s asi tak, s tou 128-Bit. sběrnicí, tak jsem, zvědavý co nVIDIA, Vylepšila, pak jsem, mněl ještě, Krátce tu GRafickou KARTu nVIDIA GeForce 6200, s asi tak, tou 64-Bit. sběrnicí, do SLOTu AGP 8x, a překvapilo mně, že, má asi tak 2x Vyšší výkon, než ta Grafická KARTa nVIDIA GeForce FX-5200, s asi tak, tou 128-Bit. sběrnicí, kdyby, mněla ta Grafická KARTa nVIDIA GeForce 6200, asi tak tu 128-Bit. sběrnicí, tak by to Dávalo, smysl, ale se 64-Bit. která snižuje, Výkon, oproti, 128-Bit. asi tak o 33%, u stejné Grafické KARTy, tak to jsem, Koukal, ale tehdá, ještě, nVIDIA, ovladači Zvyšovala, výkon, mněl jsem tam Ovladače z roku, asi tak 2008, a hra Doom 3, tam mněla, nějaký Výkon, a pak jsem, na Tuhle Grafickou KARTu nahrál, ovladače, z roku, asi tak 2014, nebo 2013, a výkon, ve hře Doom 3, šel s těmi novějšími ovladači asi tak, o 10% Nahoru, jsem se fakt, Divil, že ještě, v roce, asi tak 2014, stoupá výkon, Grafické KARTě, z roku, asi tak 2004, neskutečné, nVIDIA, tehdá mněla, podporu, jako PRASe, a to i pro Starší Grafické KARTy, a ještě, k tomu v Základu slabé, neskutečné, zajímalo, by mně, jestli fakt, kdybych to zkusil, na Vlastní kůži, jestli už dneska, tedy, u Grafických Karet nVIDIA, ten Výkon Klesá, a nebo nám, Digi z http://www.ddworld.cz ,tak a to tak, si to, třeba, u-žijte, tak trochu, kecá, a nebo, jak to je, třeba se Volta Povede, a přejdu, ale, když je to takový posun jen ze 14 NanoMetrů na 10 NanoMetrů, možná, i když jen proti AMD, ty Slabší GRafické Karty nVIDIE, jsou 16 NanoMETROVé Myslím, že, no tak, to bych mohl přejít, pokud, Firma nVIDIA, vydá, nějakou Grafickou KARTu, se spotřebou, jen asi tak, do 75 WATTů Maximálně, včetně, pokud, možno, no uvidíme, kdyžtak, do-cela, celkem, zase, Dneska, Jedině UpGradovat, na ty 35 WATTOVé INTELy, asi, to bude nejrozumnější VOLBa, pokud, nechci, aby to žralo, jako Tank, ty, „Nové, APU, do AM4, se spotřebou asi tak 35 WATTů, a se 4-Mi Jádry, a se slušnou Frekvencí, vypadají taky, docela, zajímavě, jako jsem tak, Koukal, na http://www.czechcomputer.cz ,jenže to je asi 4 Jádro, Tváříci, se vlastně, jako 3,5 Jádro, já mám, 4 Jádro, jako 4 Jádro, ještě, takže by, to byl, taky, takový Upgrade, na Druhou STRANu, ta 3 WATTOVá Integrovaná Grafická KARTa, jak žere, 3 WATTy, jak to mněřily, na http://www.diit.cz ,Tak a to tak, si to, třeba, u-žijte, by mi, asi Výkonem, na Hru Asphalt 8: AirBORNe, stačila, a na hru Doom 3: BFG Edition, asi ně-jaká Kompletní verze CZ, i s CZ DABINGem, a i s CZ PŘEKLADem, Kterou právě hraju, a která je na Grafickou KARTu, asi tak 4x Méně Náročnější, než ta Hra Asphalt 8: AirBORNe, která je na Windows PHONe, a na Android, a na iPad, a na DESKTOPOVá Windows, asi pro Windows 8.1 a novější Radši, přes WIndows STORe, Legálně ZADARMo, ale když si to chcete, ulechčit, tak, si můžete, připlatit, je to Free To Play, Hra, ale na PC, má Lepší Detaily, než na MOBILech, nebo než na těch Windows PHONe, a protože, je na Windows PHONe, tak není tak, Náročná na Procesor, i když je Úplně Nová, sice, už je 4 ROKy, Stará, ale vzhledem, k tomu, že je tam, asi tak 180 Aut, a teď, tam přidali ještě, MOTORKy, a pořád, přidávají Auta, přidávají Tratě, Přidávají MOTORKy, tak je pořád, o co jet, a tahle, hra Má Reálné Jízdní Vlastnosti, a žere, asi tak 1 GigaBajt Operační paměti, včetně SWAPu, takže, opravdu, asi tak 1 GigaBajt Operační paměti, a je to možná Lepší, než Forza Horizon, která žere, asi tak 6 GigaBAJTů Operační paměti, a opravdu, mi přímo ta Hra Asphalt 8: AirBORNe, zatěžuje, to čtyřJádro, na 12%, přimo, Asphalt8_w8.exe ,ten proces, takže celá ta hra, takže, mi opravdu vytěžuje, to ČtyřJádro, asi tak, na 0,5x Jádra, nebo na 0,48x Jádra, někdy, ještě méně, no, a tady, je Let´s Play, z mého CHANNELu na youtube.cz ,Tak a to tak, si to, třeba, u-žijte, ale ten Obraz, ve hře, je Lepší, není tak Kostičkovaný, nemá to úplně úchvatnou Grafiku, až tak, ale, podstatné je že to, má Reálné Jízdní Vlastnosti, a tak se ty, Auta, pěkně řídí, na rozdíl, od Need For Speed, kde se musíš, soustředit, jako PRASe, aby jsi neskončil, ve Skále, pokud, to tedy, nejsou The Need For Speed 8: UnderGround II., asi ně-jaká verze CZ, které jako jediné mněli Reálné Jízdní VLASTNOSTi, až do Need For Speed 12, když to BERu, pak už jsem to přestal, Sledovat, takže pokud, si chceš, pohodově zajezdit, a i s Lidmi, z Celého SVĚTa, v MULTIPLAYERu, se chlubit, svým postupným vylepšováním, taky aut, když si těmi, Závody, budeš Vydělávat, peníze, na Jejich UpGRADe, a na Nová Auta a MOTORKy, a taky, se dá vydělávat, Závody, proti Počítači na Nová AUTA, v té hře Asphalt 8: AirBORNe, tu můj Let´s Play, z té hry, Asphalt 8: AirBORNe, a to no tak, více viz. tady: https://www.youtube.com/watch?v=6f2VSvy4J8w ,Tak a to tak, si to, třeba, u-žijte, do-cela, dobré, do-cela, celkem, kdyžtak, snad, ne a nebo, ne co? 🙂

  3. @Jan Olsan.. ten vysledek, kdy ten flash 56ka dotahuje 64ku (aniz by doslo k odemknuti dalsich) vicemene koresponduje s clankem na Hardwareluxx, kde taky diky vyssimu TDP + undervoltingu se jim prakticky podarilo doshanout i vyssiho vykonu nez 64 na defaultu.
    Na Vasem komentari, ze neco je fakt blbe, protoze ten vykon i dodatecnyma shaderama moc neskaluje, je podle mne neco urcite pravda.

    • Zatim jediny, kdo tento jev pozoroval, byl hwdlx, zadna dalsi redakce dosud tento jev objektivne nepotvrdila. Obr v recenzi ukazal, ze snizeni napeti prineslo pouze snizeni spotreby. Pokud se mylim, a nejaky uv test mi unikl, rad se na nej podivam.

    • Jeste dodam, ze vicemene podobny vysledek je k nahlednuti taky na Gamersnexus
      http://www.gamersnexus.net/hwreviews/3020-amd-rx-vega-56-review-undervoltage-hbm-vs-core
      Podvoltovanim a zvysenim TDP+50 a nastavenim vyssi frekvence, doslo ke snizeni prikonu o 60W (proti standardnimu +50%PT) a zvyseni o 30W oproti defaultu. Dosahli ale zvyseni frekvenci na 1524 (z defaultu 1300) a vykon ve hrach stoupl odpovidajicim zpusobem.
      http://media.gamersnexus.net/images/media/2017/GPUs/vega/rx-56/undervolt-v56-power_3.png
      http://media.gamersnexus.net/images/media/2017/GPUs/vega/rx-56/undervolt-v56-freq_3_2.png

      • Takze, pokud se potvrdi pravidelny vyskyt tohoto jevu, nabizi se otazka, proc nizsi napeti neni defaultne nastavene od vyroby. Protoze inzenyry z amd nelze podezirat z az takove neschopnosti, ze by nevedeli jak se jejich cip chova, je zrejme ze to vyssi napeti je tam kvuli stabilite. Cili undervolt bude velmi pravdepodobne zpusobovat nestability, zejmena az amd v ovladacich (nebo apliakce) vyuzije ty funkce, ktere nejsou dosud aktivni.

        • No pokud vím, tak AMD se s tím over voltingem až moc „sichruje“, a to už na několikáté generaci. Už od 280ky šel dobře undervolting.
          Takže za mě jsou v AMD příliš opatrní a dávají zbytečné rezervy. Tím nechci říct, že se nenajde kousek, kde by to mohlo zlobit, ale moc jich asi nebude.

          • Nemusí to být úplně o sichrování, ale to maximalizaci výtěžnosti. Tj. nastavujou to napětí hodně vysoko aby byla hodně nízko laťka při binningu čipů a co nejvíc jich prošlo…

          • Bohuzel neexistuje statistika, kolik % karet se da takto undervoltingem vyladit je to tak. Nicmene bylo to tak u 390ky, 380x, alespon co se tyce napeti vs spotreba. Tudiz ani neprekvapuje, ze Veka pokracuje…

          • Teď to nemyslím konkrétně na AMD, ale proč tam nejsou nějaké obvody, které by nastavily na konkrétní čip v konkrétním zatížení nejnižší možnou stabilní hodnotu napětí? Něco jak má automobilová ECU, která se sama v průběhu chodu motoru učí při jakých podmínkách má dávkovat kolik paliva až vznikne mapa podle které jede.

          • Aznohh
            No tady má Crha pravdu, mohlo by být v GPU nějaký obvod, do kterýho se při prvním testu zapíše nějaká hodnota napětí , co to GPU zvládne.
            Implementace by byla složitější a pak i testy by byly delší, ale kdyby to nějak zautomatizovali, tak to není špatný nápad.
            Ale je fakt, že lidi by ty horší karty vraceli v rámci 14 dnů eshopu a koupili by další, dokud by nedostali „lepší“, takže to má i svoje negativa

          • Právě proto mluvím o nějaké automatice, která bude detekovat napětí které do čipu leze a které leze ven. Něco jako u auta váha vzduchu a lambda sonda. Nejde o výsledek, ale o jeho vlastnosti.
            A nevím proč by se měla hra sekat. Maximálně by se na části obrazu udělali artefakty kdyby jedno z mnoha zpracovávajících vláken už házelo chyby v řádech setin miliVoltů tak by hráč mohl zmáčknout nějakou klávesovou kombinaci Ctrl+alt+pageup a „ecu“ grafické karty by dostalo informaci že už to podvoltovává moc.
            Samozřejmě jak by čip stárl tak by se holt napětí zvyšovalo.

          • „by hráč mohl zmáčknout nějakou klávesovou kombinaci Ctrl+alt+pageup a „ecu“ grafické karty by dostalo informaci že už to podvoltovává moc.“
            Lol, naprosto nereálné. Tohle žádný výrobce nikdy neudělá, protože 90% karet kupují BFU, kteří by to místo mačkání čehokoliv šli hned reklamovat.
            Navíc, to už si rovnou můžeš dvěma klikama podvoltovat sám v afterburneru a vyjde tě to nastejno.

  4. 56 je omezený 64, nebo poupravený z čipu 64.
    Takže je to kus od kusu, někde to bude víc, někde méně, ovšem 56 má prostě garantovaný výkon, který z degradovaných čipů lze udělat bez problému.
    Někdy 64 čip je vyřazen na 56 jen z důvodu 2% výkonu méně. Což znamená, že některé čipy 56 otevřít skoro na plnohodnotný 64. Ovšem to musíte mít fakt štěstí a za druhé rozumnět tomu.
    Jinak takové hrací s BIOSEM je dost špatné z mnoha důvodů.