Blamáž. Nvidia při demu monitorů sabotovala nastavení, aby G-Sync HDR vypadalo lépe

22

Propagovat technologie HDR – tedy obrazu s vysokým dynamickým rozsahem – nebylo nikdy lehké. Když totiž na internetu publikujete fotografii či video, které by jejich rozšířený maximální jas, barevný rozsah a kontrast ukazovaly, budou si je lidé prohlížet na standardním (SDR) monitoru a tudíž neuvidí nic, nebo spíš zkreslený obraz, v kterém se ztrácí tmavé a světlé detaily. Naštěstí je možné se o výhodách HDR přesvědčit naživo, řekl by člověk. Kupodivu se ale asi propagace některým firmám zdá příliš obtížná i v reálu – jak vyplývá z blamáže, která se nyní podařila Nvidii s monitory používajícími její technologii G-Sync HDR.

Nvidia na Computexu předváděla kvalitativní přínosy těchto monitorů (které zatím představily firmy Acer a Asus). Bohužel to vypadá, že se přitom uchýlila k nečestnému triku. Někomu, kdo byl za demonstraci odpovědný, totiž asi nestačila kvalita vystavených HDR monitorů, a tak jim pomohl tak, že zhoršil nastavení „běžných monitorů“, s kterými je divák měl porovnávat. Tím, že se SDR obraz na referenčním vzorku uměle zhoršil, pochopitelně přínos HDR vynikl víc, jenže tato výhoda byla klamavá, jelikož v reálu by proti dobře nastavenému SDR monitoru byla menší.

Podle kanadského webu HardwareCanucks, který tento podvůdek odhalil, nešlo jen o to, že by si nikdo nedal práci s tím, aby SDR monitor správně nastavil. Práce asi naopak investována byla, jelikož monitor měl změněná nastavení jasu, kontrastu a dokonce i gamma křivky, na kterou většina uživatelů nesahá. Podle HardwareCanucks tak pouhé přepnutí monitoru do továrního nastavení učinilo SDR monitor podstatně méně fádní. K dobru Nvidie je třeba říci, že novinářům nezabránila se do nastavení podívat a změnit je, a také jim dovolila lepší obraz zdokumentovat. To je třeba pochválit.

Neživý obraz SDR monitoru při neoptimálních nastaveních (Zdroj: HardwareCanucks)
Neživý a zašedlý obraz SDR monitoru (vlevo) při neoptimálních nastaveních (Zdroj: HardwareCanucks)

HardwareCanucks má na videu obě konfigurace, a je zřejmé, že změna byla značná. Nicméně při posuzování rozdílu mějte na paměti, že SDR video na vašem monitoru neukazuje HDR monitor (na videu vpravo) spravedlivě, jelikož jeho gamut a jas nelze zprostředkovat. HDR monitor například podle komentáře vykresluje lépe oblohu, která ve hrách na standardním LCD může často působit lidově řečeno „vyblitě“ (slabě, šedě). HardwareCanucks příliš neoceňuje tmavější části obrazu a „přeexponované části“, což ale může být i záležitost toho, jak je nastaven profil obrazu v ukazované hře Mass Effect Andromeda, nikoliv přímo problémem technologie HDR. Nicméně i kvalita panelu a použití lokálního stmívání může být částečně na vině, nejde zdaleka o dokonalou technologii.

Na tomto snímku by SDR monitor vlevo už měl mít tovární nastavení (Zdroj: HardwareCanucks)
Na tomto snímku by SDR monitor vlevo už měl mít tovární nastavení (Zdroj: HardwareCanucks)

Tyto rušivé problematické body byly možná důvodem, proč Nvidia provedla sabotáž na srovnávacím SDR obraze, nicméně to nic neomlouvá. Takovéto demonstrace by měly být poctivé, a pokud mají jen „ilustrovat“ rozdíl a nikoliv ho přesně reprezentovat, pak by někde mělo být pověšeno výslovné upozornění na tento fakt. A pokud konkrétní připravované monitory s G-Sync HDR nemají až tak skvělý obraz (jde koneckonců o první generaci, takže nelze hned čekat optimum), jaký použitý standard HDR10 umožňuje, asi by to také nemělo být zakrýváno. Nejde jen o to, že divák může být oklamán, ale i o riziko, že bude diskreditována samotná myšlenka obrazu s vysokým dynamickým obrazem, což by byla škoda.

Předmětem jsou LCD, ale Nvidia je na nich zainteresována

Než se rozpoutá obvyklá fanouškovská přestřelka, je ještě asi třeba zdůraznit, že manipulace se týkala čistě jen monitorů a HDR – nejde zde o to, že by Nvidia nějak zkoušela přikrášlovat svůj hlavní artikl, tedy grafické karty, pokřivené demo se týkalo čistě jen monitorů. Konkrétní HDR obraz na digitálním výstupu by měl jak z GeForce, tak z Radeonu vylézt tentýž, totéž pro SDR výstup. Na druhou stranu stále šlo o propagaci monitorů s G-Sync, které jsou produktem Nvidia v zprostředkované formě – mají lákat k nákupu jejích grafik a také jí z nich plyne zisk z poplatků za licenci a za moduly. Nelze tedy ani říct, že by to Nvidia schytávala za snahu „pomoci nové technologii“ nebo výrobcům LCD, aniž by ji tento prohřešek něco vynášel.

Blamáž. Nvidia při demu monitorů sabotovala nastavení, aby G-Sync HDR vypadalo lépe

Ohodnoťte tento článek!

22 KOMENTÁŘE

  1. Na eurogamery som čítal, že NV ako jediná dovolila HC sa hrať s nastaveniami. Ostatné firmy to zakázali. Myslím si preto, že NV nie je jediná čo má maslo na hlave. Kritika testu je ale aj podľa mňa oprávnená. Ono sa bohužial podobné divadlo robí pri HDR bežne. Čítal som aj článok, ktorý pojednával o tom, ako sa vôbec na monitore bez HDR dá ukázať rozdiel medzi HDR a SDR. Takže obrázky SDR sa takto fejkovali, aby HDR vyniklo. Ale v prípade, že robia ukážku dvoch vedľa seba postavených monitorov, mohli si to odpustiť. Keď ale vidím aký malý je v ukážke rozdiel medzi SDR a HDR, tak sa nečudujem, že ich to napadlo takto riešiť. Potom ale mali aspoň urobiť to čo ostatní. Zakázať hrať sa s nastaveniami monitorov. Si takto pekne nabehli. 🙂

    • Abych řekl pravdu, tak trochu se tu jedná o hlavu 22. Za prezentaci odpovídá firma co jí dělá a chápu když dloubat v monitorech zakazují. Dokáži si představit, že někdo rozhodí nastavení monitoru a pak to odskáče firma že manipuluje s prezentací. Na druhou stranu kdyby to povoleno nebylo, tak na to pomrvené nastavení novináři nepřijdou a nebo spíše nezískají důkaz pokud se jim ten obraz nezdá. Myslím si ale, že po této blamáži si ostatní dají pozor zákaz nezákaz, aby se manipulovalo s nastavením monitorů. Ona tu totiž hrozí potencionální žaloba od výrobce toho monitoru, že díky špatnému nastavení zobrazování monitoru, coby výrobce toho monitoru poškozuje.

      • Keď sa na to pozrieme z pohľadu toho ako sa dá prezentovať výhoda HDR oproti SDR na monitoroch, ktoré HDR nemajú, tak je myslím teraz celkom jasné, kde sa berú veľké rozdiely, ktoré prezentujú všetci (nielen NV). Hlavne keď si všimneme, že potom ako HC nastavili monitor tak, ako by mal byť, tak žiadne veľké rozdiely v obraze neboli. Aspoň nie v tejto ukážke. Ja si tiež myslím, že výrobcovia monitorov tiež dobre vedia ako sa to robí a preto žiadna žaloba nebude. Problém je v tom, že HDR obraz na nie HDR monitore bude vyzerať rovnako ako iný bežný obraz, ktorý sa na monitore bez podpory HDR zobrazuje (celá výhoda HDR sa stratí). Takže celkom chápem prečo to urobili tak, ako sme videli. Mali ale jasne uviesť zmenu nastavení SDR monitora a dôvody prečo to tak urobili. To by bol férový prístup. Alebo to mali prezentovať na továrenských nastaveniach a vysvetliť prečo na bežnom monitore tie rozdiely nie sú tak vidieť. Problém je zrejme aj v tom, že celé HDR je ešte len v plienkach aspoň čo sa týka hier, a že jeho lepšie využitie ešte len príde. Sa mi z celej tej ukážky zdá, že to v terajších hrách je len narýchlo zbúchaná podpora kvôli marketingu. Niečo ako viaceré DX12 hry, ktoré nijak výhody DX12 nevyužívajú, ale hlavne, že si môžu DX12 nalepiť na obálku.

        • Ten problém, že to není vidět na videu/fotce na SDR monitoru, je ale jenom přes internet, kdežto tohle bylo živé demo ve stánku, pro návštěvníky kteří tam přijdou. Nepřijde mi správný manipulovat ho pro případ, že to někdo bude natáčet.

          Pro prezentaci na web je řešení to vyfotit s vysokým rozsahem a pak ten snímek pro ilustraci smrsknout do standardního rozsahu (tj. obě LCD najednou). Tak bude vidět rozdíl, i když oba monitory nebudou reálně reprezentované, a dělává se to tak v různých ilustračních materiálech. Jenže to není to, co udělali, oni nechali HDR monitor jak je a zhoršili jen ten SDR.

          • Mne taký postup tiež nepríde správny. Nesnažil som sa ho ospravedlniť. Iba som rozmýšľal ako na to HDR vs SDR a či vôbec máme herný obsah, ktorý skutočné možnosti HDR ukáže. A nie iba nejaký narýchlo zbúchaný balast.

  2. Naprosto běžná praxe při vizuální prezentaci. Rozdíly jsou reálně minimální, někdy by mohla dokonce nová technologie vypadat i hůř. A polovina lidstva je slepých jako patrona s porušeným barvocitem. Takže se pro prezentaci poladí to co nabízím na maximum, to proti čemu srovnávám na minimum.
    To že si na to nechali šáhnout, je známka že jim to odmával někdo kdo o tom nemá ani páru. Ale stalo se, a hned se někdo hrozí jak nás ti oškliví výrobci podvádějí.
    Jděte si zkusit poladit televizi do ElectroWorldu.

    • Nezlobte se na mě, ale podvod to je. Tady se to rozmázlo, protože u toho byli novináři. Přitom v obchodech se to děje také a tím se manipuluje s rozhodovací schopností zákazníka ve smyslu že to pro co přišel mu reálu obchodu pohaním, díky špatnému nastavení, a vmanipuluji ho do koupi něčeho co by si zřejmě nekoupil, kdyby měl nestranné srovnání. Takto se totiž prodávají ležáky aniž musíte slevit.

    • Když přijmu vaši argumentaci za etalon, pak se ptám proč lidem kteří jsou slepí s porušeným barvocitem nutit monitor s HDR? Když by jim dle vašeho vyhodnocení jejich zraku stačil TN panel. To je tak ujetý názor, že snese srovnání jen když hluchému se někdo snaží prodat domácí kino za 50 000 Kč .

  3. Ono je to jednoduché. HDR není tak obrovský posun a jen u některých věcí je ten rozdíl velký, ale většině spotřebitelů by se za ten skutečný rozdíl nechtělo utrácet o dost více peněz. Tak holt, pokud HDR chtějí nacpat lidem masově, tak marketing nemá na výběr než to takto manipulovat ty prezentace apod, a dělají to určitě všichni.

  4. Kazdej, kdo ma aspon kapku selskyho rozumu, pochopi, ze to je hlavne kvuli zpravam a fotkam na tech weby. Rozhodne to neni kvuli klamani lidi. Lidi ctou webovky na naprosto tragickych monitorech, takze tezko uvidi u HDR nejaky rozdily, i kdyz v realu jsou jasne patrny (z vlastni zkusenosti, a nemelo to nic spolecneho s g-syncem).

    Schvalne jestli/za jak dlouho se do toho ti exoti z vasich konkurencnich cervenych webu pusti a jak moc se ztrapni. 3, 2, 1 .. 😉

    • Kam jsme se to dostali že podvod je už normou a každý musí počítat že vás chce každý legálně podvést, okrást. Ještě mi tady tvrďte že když mě chce někdo podvést, tak je to pro mé dobro.

    • Mi povedz, že aj keby toho čo si spomenul by nebolo, tak by si si kúpil kartu od NV. Sa mi páči na fanúšikoch AMD, že sa tvária ako keby naozaj niekedy uvažovali o kúpe karty od NV. 🙂 Ja si kupujem grafiky od NV kvôli tomu, že sa mi páči čo ponúkajú (po stránke technológií a je mi jedno či je to „free“ alebo nie, hlavne, že je to dotiahnuté dokonca). Nemám nič proti AMD, ale prečo by som mal dať svoje peniaze za ich kartu keď chcem inú konkurenčnú? Nemusí sa mi páčiť čo niekedy NVIDIA urobí, to ale neznamená, že si kúpim z môjho pohľadu horšiu kartu. Opakujem Z MôJHO POHĽADU. Je mi jasné, že druhí ľudia sa na to budú pozerať inak.

      • Uznávám, že Nvidia má nyní lepší karty než AMD a může to i některé donutit ke koupi u nich, ale mě vadí právě tyto lživé dezinformace, podvody na zákazníky nebo zakamuflovaná krádež identity přes obyčejné ovladače ke kartě (ne na fb opravdu své osobní informace nedávám a telemetrii mám komplet zablokovanou včetně portů přes PeerBlock). Takové firmy nehodlám podporovat, navíc mi nynější karta stále plně dostačuje, díkybohu za dlouhou životnost. 🙂

  5. ani bych se nedivil, pokud si mohli novináři s těma monitorama dělat co chcou, že to byli oni kdo to záměrně pozměnil a celé je to novinářská kachna nějakého novináře co má rád AMD a tak záměrně škodí nVidii. Typu Ježek a spol…s.r.o…