Budoucnost ovládání je ve snímání pohybu

0

Když se zamyslíte nad vývojem počítačových periferií, herních ovladačů či „dálek“, musí vás napadnout, že vývoj spíše stagnoval. Ano, přidávaly se tlačítka navíc, měnil se tvar, způsob komunikace přijímač-vysílač, ale stále se jedná o stejný princip. Prostě držíte v ruce ovladač, klávesnici nebo myš, stisknete klávesu, která řadičem vydá povel, co se má udělat. Ať už se jedná o kabelovou nebo bezdrátovou cestu.

Nunchuk vlevo, WiiMote vpravo, zdroj: Nintendo

Revoluční Nintendo

Trochu vzrušení přinesla masově až herní konzole Nintendo Wii. Ta obsahovala dvojici ovladačů Wii Remote a Nunchaku. První z nich snímala díky akcelerometru a gyroskopu pohyb ve všech třech osách, integrovaná kamera pak zaznamenávala polohu vůči televizoru. Akcelerometr se dostal i do druhého ovladače, stejně jako další tlačítka. Ovládání je jednoduché, zábavné (určitě jste viděli jednoduchý simulátor tenisu ve hře Wii Sports), i proto je Wii dlouhodobě nejprodávanější konzolí.

O něco podobného se pokoušel i Sony v konzoli PlayStation 3. Gamepad DualShock 3 „Sixaxis“ snímal pohyb ve třech osách také, ale zdaleka nedosáhl úspěchu Wii Remote. To chtějí letos změnit, uvedou ovladač PlayStation Move, který…

Podoba čistě náhodná, zdroj: Sony

…vypadá jako Wii Remote s bradavicí vepředu. Koule nahoře mění barvy a komunikuje s kamerou umístěnou nad monitorem – tedy hlavní rozdíl oproti Nintendu. Pro ukázku doporučuji zhlédnout ukázku na blogu výrobce, nebo lépe reálnou prezentaci na YouTube. Vypadá to opravdu použitelně a Move funguje podobně lehce a jemně jako třeba myš.

Project Natal – Izraelci na scénu

Že vám ve výčtu konzolí něco chybí? To protože Microsoft Xboxu 360 nové ovládání teprve dostane a jeho vývoj zabral nejdelší dobu. Je totiž úplně odlišné. Projekt Natal, jak zní zřejmě pouze pracovní název nové technologie, jde na věc jiným způsobem. Cílem je přinést ovládání „hands-free“, tedy bez nutnosti držet gamepad.

Project Natal, zdroj: Xbox

Už dříve se vědělo, že základem bude panel s kamerovými objektivy, které zachycují a vyhodnocují pohyb, vnitřní logika informace zpracuje a podle toho určí, co se stane. Pokud jste četli pozorně náš ExtraHardware, už v lednu/januáru letošního roku padla zmínka o systému PrimeSense, který bude spolupracovat s aplikacemi Cyberlink pro dálkové ovládání softwarových přehrávačů videa. Podoba s Projektem Natal byla více než zřejmá a konečně na začátku tohoto měsíce Microsoft oficiálně potvrdil, že PrimeSense je hnacím motorem i jejich konzole.

PrimeSense – ovládání budoucnosti

PrimeSense je izraelská společnost založená v roce 2005. Tvrdí, že jsou lídry trhu s optickými 3D senzory a starají se o vývoj snímačů, řídícího čipu i software.

Jak už bylo řečeno, systém tvoří tři složky, které nemohou existovat samostatně bez závislosti na ostatních. Referenční krabička má rozměry 140 × 35 × 50 mm, připojuje se pomocí USB 2.0 a maximální spotřeba je lehce lřes dva watty.

1. snímače

Když se podívat na fotografii celého zařízení, všimnete si pěti důležitých součástí. Malé černé křížky po obou stranách jsou stereo mikrofony. Osamocené kolečko vyzařuje infračervené světlo (lidskému oku neviditelné), další dvě kolečka schovaná pod skleněným krytem jsou objektivy kamer. Jedna je tradiční RGB – zachycuje běžný obraz složený ze tří barevných složek v rozlišení UXGA (1600 × 1200 px). Druhá je zajímavější – snímá hloubku obrazu. Je závislá na IR světle, takže může pracovat v naprosté tmě (myšleno ve viditelném spektru). Výsledkem je dvoubarevný obraz s VGA rozlišením (640 × 480 px) ve dvou barvách, čím tmavší, tím vzdálenější obraz, a naopak.

Prime Sensor, zdroj: PrimeSense

Čtyři různé senzory už mohou předložit k dalšímu zpracování slušné informace o okolním prostoru. Hloubkový senzor snímá prostor na 58/45/70 ° do výšky/šířky/hloubky. Z dvoumetrové vzdálenosti dokáže rozlišit 3mm detaily, do hloubky je citlivý na jeden centimetr. Pracuje v rozsahu 0,8–3,5 m, ve VGA rozlišení je schopen snímat 60 snímků za vteřinu.

2. procesor

PS1080 je hlavním procesorem, který komunikuje s vlastní pamětí, senzory a pomocí USB rozhraní i s jinými zařízeními.

RGB kamery, mikrofon a čtyři digitální zvukové vstupy jsou pouze volitelnou součástí, zdroj: PrimeSense

3. software

Programová část PrimeSense NITE je vrstvou mezi operačním systémem nebo firmware a čipem PS1080. Je připravena na hraní i práci. Může tedy fungovat jako takový vzdušný touchpad, který rozpozná klepnutí, táhnutí, kreslení různých tvarů apod.

NITE – hlavní softwarová vrstva, zdroj: PrimeSense

V herním módu kontroluje celou postavu, ale klidně také dvě. Dokáže rozpoznat člověka a rozložit jej do jednoduchého modelu pomocí kostí a kloubů. Především sportovní hry nebo mlátičky tak mohou získat úplně jiný rozměr.

NITE – snímání pohybu, zdroj: PrimeSense

Kam má PrimeSense namířeno

  • obývací pokoje – náhrada nebo možná alternativa dálkovým ovladačům s infračerveným snímačem
  • počítače – ovládání HTPC, minimální zátěž CPU, podpora Windows i Linuxu
  • herní konzole – Project Natal

Milník, nebo slepá větev

Klasik by řekl, že PrimeSense vypadá až příliš dobře, než aby to byla pravda. O revoluci asi nelze pochybovat, ale užitnou hodnota a funkčnost zatím nelze hodnotit. Nemůžeme čekat perfektní ovládání ve všech hrách a dálky televizorů se bát nemusí určitě. Obavy mám z ovládání počítače pomocí gest, co když se člověk natáhne na stolek pro chipsy a film mu proto skočí na další kapitolu? Bude procesor a kamera zpracovávat rychlé/zbrklé pohyby? Výrobce uvádí dobu odezvy pouhých 40 ms, takže se snad bát nemusíme. Nebude to drahá záležitost? PrimeSense v každém odstavci mluví o low-cost (nízká cena), ale berou to jako absolutní údaj, nebo relativní vůči jiným komponentám?

Zkrátka, PrimeSense může být stejně tak bomba, jako vlivem zmíněných problémů propadák. Ale je lepší být překvapeným pesimistou než zklamaným optimistou. Více se dozvíme na červnovém herním veletrhu E3 a na podzim, kdy Project Natal vstoupí na trh. Zatím nám musí stačit pěkná video reklama.

Zdroje: Microsoft, Sony, PrimeSense

Budoucnost ovládání je ve snímání pohybu

Ohodnoťte tento článek!