Hlavní navigace

CeBIT 2010: Fermi na každém kroku, jenže v mlze

13. 3. 2010

Sdílet

Zdroj: Redakce

Od miniaturního GT218 po mamutí GF100

Před skládankou Fermi se ještě na chvilku zdržme u celého vystoupení Nvidie v Hannoveru. Na rozdíl od minulých ročníků nebyla firma schovaná jen v business sekci a v pavilonu 16 připravila ve spolupráci s několika dalšími firmami docela velký stánek, k němuž náleželo i "3D divadlo". V něm měli diváci samozřejmě přijít na chuť technologii 3D Vision a musíme uznat, že Nvidii to fungovalo docela dobře.

Nechápu sice, jak IR emitter (tedy zřejmě infra-červeným) dokázal bez nějakých viditelných problémů přenášet signál odhadem asi padesáti lidem před plátnem, ale fungovalo to. Jelikož 3D bylo jedním z témat celé výstavy, připravili si 3D filmeček přímo pořadatelé CeBITu. K Nvidii se na CeBITu připojil i Fujifilm, tedy společnost s prvním 3D kompaktním digitálním fotoaparátem a návštěvníci si mohl zkusit i tento výrobek připojený potom k PC s 3D Vision (GeForce, IR emitter, zatmívací brýle a 120Hz LCD panel, typicky nový 23,6" Acer s 1080p).

O tom, že 3D Vision momentálně zastiňuje druhého žolíka Nvidie, PhysX (zejména tu akcelerovanou přes GeForce), není pochyb a Nvidia se dnes sama v týdeníku nTeresting chlubí novinářům výběrem úryvku rozhovoru o co nevidět uvedené pecce Metro 2033 na PCGH (vzhledem k odpovědi mě skutečně pobavila věta redaktora PCGH o technických termínech):

PCGH: If you had to advertise the visuals of Metro 2033 what would you mention? Can you
list some very modern and advanced rendering techniques that you
renderer utilizes (HDR, SSAO, Parallax Occlusion Mapping, Tone Mapping
and other post effects...)? Don't be afraid to use technical terms.

Oles Shishkovstov: First and foremost: 3D Vision. The game was
developed in 3D and for 3D. That's the only game developed that way as
far as I know. Playing the game under DX11 in 3D Stereo is just
mind-blowing
, it's much, much more amazing than watching
Avatar in IMAX.

Co Nvidia do CeBITu stihla, to je bezpochyby Ion nové generace. Optimus vytáhl Nvidii trn z paty a Intel už je taky najednou kamarád a nová čipová sada grafika Ion next-gen je na světě. Jádro GT218-ION-A3 si můžete prohlédnout na unikátním srovnání s českou desetikorunou a původním Ionem (MCP7A, GeFoce 9400). Horší fotografie musíte omluvit, Nvidia ve svých tmavých místnostech zřejmě i kvůli 3D Vision prakticky nesvítila.

A Ion už se pro jistotu budou jmenovat i některé dedikované grafické karty do PCIe ×1, přímo na stánku Nvidie byl k vidění low-profile výrobky od Zotacu a Pegatronu. Další jste pak už mohli vidět v našich cebitových novinkách.

Dobře, už to nebudu prodlužovat, stejně jste tu všichni kvůli Fermi. Z rodiny nové generace grafických karet zatím s jistotou víme jen o highendovém jádře GF100. O GF104, který by mohl být tím samým jako 9600 GT nebo možná i 8800 GT v době GeForce 8800 GTX a 9800 GTX, se pouze hodně nahlas šušká.

Kroužení supů? Spíš hra na špiony

První dvě grafické karty se budou jmenovat GeForce GTX 480 a GTX 470 a na CeBITu je větřily takřka všechny ze známých internetových drben: u Nvidie jsme potkali Thea Valiche, v novinářské kantýně dva redaktory Fudzilly a u Sapphire či později Thermaltaku pak dokonce Charlieho Demerjiana. Zkazky o tom, že se vyskytuje pouze na osamělé chatě kdesi v Montaně a telefon zapne jen na chvíli, když s někým má volat, jen aby ho nenáviděná Nvidia nevystopovala se tedy definitivně nezakládají na pravdě. Od léta 2007, kdy Charlie trucoval za dveřmi při launchi R600 v Tunisu, protože odmítl podepsat NDA, mu ale viditelně přibylo šedin a snad i kil.

U Sapphire jsem se potkal také s Carstenem Spille z PC Games Hardware. Ten píše spíše do tištěné verze magazínu, ale na tamním fóru a také na fóru Beyond3D už dávno vyšlo najevo, že je to šílenec do grafických karet, sbírá je, měří velikosti všech možných jader, zkoumá jak testovat v té které hře a vášnivě spekuluje. Je také autorem aktuálního shrnutí kolem dění Fermi na titulce PCGH a současně s německými kolegy autorem asi nejvíce "spy" fotek GTX 480 a GTX 470. Při neformálním hovoru mi řekl, že si Nvidia asi přeje, abychom byli co nejvíc zmateni, ale že mu situace opravdu strašně moc připomíná GeForce FX.

I když vynecháme podivínského Charlieho z polopřesného webu, i další většinou nestranně vystupující novináři nejsou ze způsobu, jakým uvedení nových GeForce (už půl roku) probíhá dvakrát nadšeni. K jakémusi blogpostu se odhodlal jindy jen testující/aktuality píšící Hilbert Hagedoorn (= Guru3D.com). V článku NVIDIA and its troubled GeForce 400 series popisuje vývoj a uvádění Fermi ze svého pohledu a musím říct, že mi párkrát také mluví trochu z duše.

Sice Nvidia žádný launch na podzim neslíbila, ale o Fermi jsem s Igorem Staňkem mluvil už před letními prázdninami 2009. Od té doby jsem věděl, že Nvidia nejdříve ukáže architekturu (kterou prý budeme milovat) a uvedení bude o něco později. V září už to vypadalo s listopadem docela vážně, místní zástupce Nvidie mluvil o Editor's Day někdy v té době (podobný čas jako GeForce 8800 GTX (G80) či o rok později 8800 GT (G92)).

Aby lidé v době uvedení Windows 7, DirectX 11 a samozřejmě hlavně Cypressu a Hemlocku na existenci Nvidie a jejích GPU nezapomněli, přispěchala Nvidia s první ochutnávkou Fermi: pohledu na architekturu z perspektivy GPGPU.

Z recenzentů herních grafik po celém světě se ze dne na den stali odborníci na paralelní výpočty a já si myslím, že management Nvidie dodnes tohoto svého preview lituje. Od té doby musí znovu a pořád vysvětlovat, že vytvářet GPU pro 3D hry je stále stěžejní business firmy ze Santa Clary a že nároční hráči tu nebudou mít jen Radeony.

"It is completely clear that GPUs are now general purpose
parallel
computing processors with amazing graphics, and not just graphics chips
anymore," said Jen-Hsun Huang, co-founder and CEO of Nvidia. "The Fermi
architecture, the integrated tools, libraries and engines are the
direct results of the insights we have gained from working with
thousands of CUDA developers around the world. We will look back in the
coming years and see that Fermi started the new GPU industry."
(až se za pár let ohlédneme, uvidíme, že Fermi odstartovala nový GPU průmysl)

Teselace a neověřené výsledky

Proč nebyly ani GT200 a o neštěstí druhých

Jak se blížilo tušené a očekávané uvedení Fermi, přinejmenším tedy v počtu dostatečném pro recenze, začalo být jasné, že je něco špatně. PR mašinérie nekontaktovala redakce pro domluvení testů a ani tchajwanští a čínští výrobci, kteří nikdy nic pod pokličkou neudrží, neměli nic v ruce. Nakonec Nvidia v listopadu přiznala, že nové generace se dočkáme až v Q1 dalšího roku.

Je jasné, že Nvidia takové zpoždění nechtěla a věřte nevěřte i mezi množstvím typických PR klínů, jež jako profesionál prostě musí zkoušet vždy a pořád, jsem od Igora Staňka zachytil férové zhodnocení situace (volná citace): Bohužel jsme dělali plány a objednávky tak, že budeme před Vánoci už mít Fermi, takže nakonec nemáme ani alokace na GT200 (GeForce GTX 295/285/275/260). Aspoň že konkurence na tom není ve výsledku o moc lépe a nemůže prodávat také (proklínaný 40nm výrobní proces, případ, kde není viníkem jen TSMC, jak se černobíle a snadno píše).

Oznámit první kvartál dálo Nvidii prostor vydat kartu buď v březnu, nebo dokonce v dubnu, kdy končí její první čtvrtina fiskálního roku. Přesto se čekalo, že Nvidia na CESu v Las Vegas předvede více než jen další ochutnávku v podobě Technology Deep Dive a následného vydání dokumentu popisujícího GF100 z pohledu 3D architektury a nových funkcí využitelných v herní grafice.

Ve zpovědi Hilberta Hagedoorna zaznělo, že na CESu Nvidia slíbila dodat GF100 v únoru přinejmenším na preview a jak víte, dozvěděli jsme se jen jména karet a později přímo z úst Jen Hsuna Huanga snad už finální termín odhalení karet s jádrem pojmenovaným dle italského fyzika.

Teselace po letech u ATI předností Nvidie?

Objevilo se také několik výsledků benchmarků, tomu z čínského webu IT168 nemusíte jednak vůbec věřit a pokud přece jen ano, potom není zrovna jasné, jestli Číňané měli kartu s finálními takty. Pro pořádek je ale vzpomenou:

  • Radeon HD 5850, 725/4000 MHz, 1024 MB GDDR5, 256-bit: 6200 GPU Score 3DMark Vantage Extreme
  • GeForce GTX 470, 810/3200 MHz, 1280 MB GDDR5, 320-bit: 7100 GPU Score 3DMark Vantage Extreme

Jediným benchmarkem, jehož výsledky na GF100 tak nějak už známe, je Unigine Heaven. Test ukazující pokročilost zatím stále jen enginu ruských vývojářů, je bezesporu nejpůsobivější ukázkou novinek umožněných díky DirectX 11 a především pak teselace. Právě polymorph engine starající se o teselaci má být zřejmě jedním z trumfů GF100 a Nvidia proto nejprve zveřejnila právě jen výsledek z části testu, v němž je tato technologie využita nejvíce zhusta.

Výběru 60sekundové části benchmarku se samozřejmě chytili všichni odpůrci Nvidie včetně AMD. GPU divize Nvidie ke kritice tentokrát nezůstala lhostejná a zveřejnila výsledek celého benchmarku. Samozřejmě s vysvětlením, že místa, kde je Radeon HD 5870 na úrovni GF100 nejsou tolik graficky intenzivní. To není úplně přesné, jelikož na CeBITu nám Nvidia ukázala trochu hlubší rozbor na spuštěném drátovém modelu benchmarku a výrazný náskok má GF100 právě tam, kde se uplatní teselace.

 

Nejvíce čísel a výsledků z benchmarků na údajné GeForce GTX 470 zveřejnil (anebo si vymyslel) německý web Heise.de, do jisté míry korespondují s tím, co uváděl IT168. Ve sběrném vlákně o Fermi už vše shrnul Honza Kratěna:

  • frekvence
    shader core: 1255 MHz
  • frekvence pamětí: 1600 MHz (3200 GDDR5)
  • 3DMark Vantage Extreme [body]:
    7511 (GTX285/HD5850/HD5870: 6002/6430/8730)
  • 3DMark Vantage Performance [body]: 17156
    (HD5850/HD5870: 14300/17303)
  • Unigine Heaven, 4× AA
    [fps]: 29/22/27 (GTX470/HD5850/HD5870)
  • Unigine Heaven, 8×AA [fps]: 20/19/23
    (GTX470/HD5850/HD5870)

Fermi u MSI, Gigabyte, Inno3D a Zotacu

Jak už jsem vám říkal, na CeBITu jste mohli potkat Fermi na každém kroku. Vezměme to ale popořadě. Nejdříve jsme narazili na vyhrazenou část megastánku MSI, kde trůnila skříň od Corsairu, v ní se měla o 3D starat GF100 a u ní stál černokošilák s logem Nvidia a na gamepadu hrál pořád dokola bezesporu velmi hezké demo SuperSonic Sled. Jakmile jsem se ke skříni přiblížel s fotoaparátem, začal mě poměrně zuřivě odhánět a když jsem se vzdálil, dal se zase do své rutiny.

 

Fermi u MSI

SuperSonic Sled má sice opravdu hodně nastavení, se kterými si můžete vyhrát a zastavit co nejblíže srázu může být chvilku zábavné, ale pověřenec Nvidie u stánku MSI byl buď neskutečně dobře zaplacený, nebo psychicky ne úplně v pořádku. Stánek MSI se nacházel totiž v srdci pavilonu 17, kde byl natěsnán skoro celý hardwarový CeBIT, a tak jsem šel kolem hned několikrát. Ten člověk ale vydržel toto demo hrát pořád znovu a znovu a pokaždé se na konci při zobrazení tabulky naprosto stejně frankensteinovsky zasmát a dát si to znova. Odhánění špionských novinářů bylo jeho jedinou šancí na změnu stereotypu.

Fermi u Inno3D

Bereme zatím i krabice

U dalších stánků, kde byla GF100 ve stejné skříni společně s nádeníkem Nvidie vystavena také, už naštěstí trochu normálnější jedinci. Došlo tedy i na "špiónské" fotky.

Fermi u Zotacu. Podařilo se ulovit foto zadního panelu se dvěma DVI-I a jedním miniHDMI

Nejvíce benevolentní byl hlídač Fermi u Gigabytu, který se mimochodem na CeBITu zrovna dvakrát nepochlapil. Jako jediný měl však přímo u dema SuperSonic Sled na skříni s Fermi postavenu i krabici.

Ta potvrzuje, že GTX 480 ponese typicky 1536 MB GDDR5, bude osazena miniHDMI konektorem a Nvidia zřejmě už také nebude dělat GPU bez HDMI audia a tedy integrovaného zvukového kodeku. Pozorní čtenáři a diskutující si už všimli, že prezentace DirectX 11 na zadní straně krabice je zkopírována z krabice Radeonu HD 5870. Kolegům z rumunského Lab501 se podařilo vyfotit i krabici GTX 470, ta je zřejmě však ještě dále od finální (ke 1280 MB GDDR5 totiž čekáme 320bitovou paměťovou sběrnici).

Nevím, jestli se PC Games Hardware povedlo hlídače Nvidie nějak odlákat nebo šel zrovna na záchod, ale každopádně udělali pár fotek přes průduchy skříně:

Ještě dále se dostali další Němci, ComputerBase.de. Ti našli nějakého odvážlivce, který jim GF100 někde v zákulisí nechal nafotit i rozebranou. Z této fotografie už se dá ledaccos usuzovat. Jelikož všichni víme, že Nvidia GF100 je současně v revizi A3, která by už měla být tou pravou pro masovou produkci a na čipu dosud odhalených karet bylo vždy A2, dost pravděpodobně Nvidia do demo počítačů dala nějaké bezpohlavní vzorky, jež nemusí odpovídat ani GTX 470, ani GTX 480.

Ve svém útočišti v business sekci pavilonu 17 nám Nvidia (při požadavku na schované fotoaparáty) nechala prohlédnout si demo GF100 kartu za chodu více zblízka také. I při spuštěné zátěži se nedal hluk považovat za extrémní, jak popisuje Charlie D., ale při vysoké ambientní hladině hluku zase rozhodně nemohu s jistotou tvrdit, že je hlučnost nízká. Vzduch vyfukovaný záslepkou byl velmi horký. Jestli se uvnitř jednalo o sample s GF100-A2, to nevím.

Krabice jste viděli, finální GTX 480 asi ještě ne

Finální GeForce GTX 480 zřejmě viděli jen vyvolení

Na to, aby nám mohla Nvidia ukázat finální GeForce GTX 480, musel být přivolán jediný na CeBITu tohoto úkolu zmocněný muž: Tom Petersen. Toho jste viděli už dříve na videu s Unigine Heaven a 3D Vision Surround a Tom vytáhl (a na chvíli nám do rukou půjčil) kartu, která neodpovídá žádné z dosud uniknuvších fotografií. Troufám se tedy tvrdit, že jestli jsme dosud viděli nějaké karty, jejich design bude odpovídat maximálně finální GTX 470.

GTX 480, kterou Tom vytáhl, totiž nemá v PCB žádná výřez pro nádech větráku po vzoru GeForce GTX 295 a hlavně: délka je 9,5 palce, tedy necelých 27 cm. Přesně stejně jako GeForce 8800 GTX/Ultra, 9800 GTX, 9800 GX2, GTX 260/275/280/285/295 nebo Radeon HD 3870 X2, 4870 X2 a o trochu více než HD 5850 a současně méně než referenční HD 5870 (skoro 29 cm) či HD 5970 (přes 30 cm). Také heatpipe bylo více a hlavně trčely na boku ven z plastového krytu.

Tom nám ukázal, že plastový kryt nad pasivem jde snadno oddělat a můžete bez potíží přichytit třeba 92 či dokonce 120mm ventilátor a pomoci chlazení karty. Snadnou rozdělatelnost prodával jako velkou výhodu, dobře si totiž pamatujeme, že GTX 280 si ani leckterý recenzent netroufl rozdělat, neboť pevně přidělaný zadní kryt vypadal, že s sebou vezme i paměťové moduly.

Že by všechny dosud vyfotografované karty mohly odpovídat finální GTX 470 potvrzuje nákres od Galaxy i rozborka chladiče na Expreview:

Kolotoče a další krabice

Právě Galaxy na blogu svou typicky čínskou oslavou příchodu nové generace GeForce vykouzlila úsměv asi všech Evropanů a Američané, kteří dění kolem Fermi sledují. Netrvalo to dlouho a na následující banner začaly vznikat parodie:

Krabice ukázal i jeden z nejdůležitějších partnerů Nvidie, EVGA. Pouze ale potvrzují, že GTX 480 bude mít 1536 MB a GTX 470 1280 MB GDDR5 (zdroj: Softpedia).

To u nás skoro neznámý Colorful má krabici o něco sdílnější. Jestli můžeme popisům věřit, bude doporučeným zdrojem pro GTX 480 výrobek s výkonem 600 W se 42 A na 12V větvi. Zkuste si údaj porovnat s doporučenými zdroji na současných grafikách.

Palit vyrobí GeForce asi vůbec nejvíce a jelikož se nekamarádí už s AMD, určitě tento velkovýrobce čekal na novou generaci od Nvidie jak ona smilování (zdroj: THG).

Další fotky náleží jednomu z cebitových partnerů Nvidie, Inno3D. Jestli je chcete brát jako důkaz toho, že se GF100 už expedují a že jich bude dost, už nechám na vás.

Když tak vidím tuto fotografii, skoro bych si vsadil, že někde na typickém PC marketu v Taipei nebo Hong-Kongu už pár GTX 480 nebo 470 musí být.

Dostačující GeForce 8800 GT a Fermi na kolenou

Velmi zajímavé je oficiální vysvětlení zpoždění GeForce GTX 470 a 480 zaslané webu Fudzilla:

"Od základu jsme měnili návrh GF100 tak, aby čip podával co nejlepší výkon v DirectX 11. To znamenalo přidání dedikovaných jednotek pro akceleraci klíčových funkcí jako třeba teselace. Také jsme provedli změny výpočetní části tak, aby hráči mohli profitovat z interaktivního raytracingu a rychlejší fyziky díky věcem jako podpora souběžných jader. Naneštěstí všechny tyto změny zabraly více času, než jsme původně předpokládali a to je důvodem, proč máme zpoždění. Přáli bychom si mít GF100 již dnes? Ano, ale na základě všech těchto změn jsme mohli vyrobit nejlepší herní GPU všech dob."

Jedná se tedy o přiznání, že zkazky o tom, že by Fermi neměla mít teselátor, ve své době zřejmě nelhaly. Ještě jsem si vzpomněl, jak před nějakým časem zástupci Nvidie tvrdili, že současná řada GeForce je bezva a že s Fermi nemají kam spěchat. A teď takové doznání. Přitom jim na CeBITu svou kombinací Core i7 a GeForce 8800 GT pro nejnovější hry od DiRT 2, přes Napoleon: Total War, Assassins Creed 2 ař po StarCraft II v hale Extreme Gamers přitakával samotný Intel:

K teselaci, která je nyní chloubou Nvidie se váže ještě jedna šuškanda z opačné strany. AMD prý začala zkoumat teselaci na svých kartách podrobněji a odhalila snad dokonce HW chybu. Možná něco podobného jako byla až po letech přiznaná chyba multi-samplingu u R600, která se přenesla i do následníků (HD 3850, 3870) a způsobila, že shadery počítaný anti-aliasing byl na těchto Radeonech ve srovnání s konkurencí, ale i předchozími generacemi, tak pomalý. Toto berte ale zatím pouze jako hodně nepotvrzenou šeptanou, byť od zdroje blízkého AMD/ATI.

To zase jiná zatím nevyjasněná událost by mohla přinést vrásky Nvidii a nedej bože vyvolat další zpoždění už tak velmi opožděných GTX 480 a 470. Ano, mluvím o Lukášem Fialou krásně rozebranou kauzu
Catalyst
10.3: zázračný nárůst výkonu?
Uvidíme, která z naznačených teorií je nakonec pravdivá.

Dostat Fermi na kolena nebude problém

Ještě jednou se ale vraťmě do Hannoveru, za zavřené dveře prostor pronajatých Nvidií. Krom toho, že jsme si mohli poslechnout GF100 zřejmě podobnou GTX 470, vyfotit vyjmuté čipy Ion a Ion next-gen, byla zde také možnost okusit ještě nevydané hry jako Just Cause 2 anebo Metro 2033. V jednom počítači byla jedna blíže nespecifikovaná GF100 a v dalším pak dokonce dvě v SLI. Toto PC bylo připojeno samozřejmě ke třem LCD panelům s podporou 3D Vision.

Igor Staněk na CeBITu novinářům ochotně ukazoval dema i hry na GF100, proti nevinnému stisku Win + Pause však ihned zakročil

Krom dojmu, že Metro 2033 vypadá opravdu hodně dobře, jsme si odnesli také další postřehy. První mise se sněhem v single-player kampani v Battlefield: Bad Company 2 byl na dvou GF100 v SLI s plnými detaily v 3D Vision Surround trochu neplynulá: po vypnutí 3D Vision (tedy jen na třech monitorech) pak už v pořádku - Nvidia se tedy o nemusí bát o to, že by neexistovaly aplikace dostávající i dvojici jejích nejlepších GPU všech dob na kolena. Kombinace zatmívacích brýlí a tří monitorů není zase tak rozdílná od třímonitorového hraní bez 3D, resp. perifernímu vnímání není zamezeno, ale asi o něco více vnímáte to, že bez periferního vidění z takové typické vzdálenosti do jednoho metru od LCD vidíte jasně právě asi jednu třetinu z levého i pravého LCD a samozřejmě v tom dvě přerušení daná rámečky.

3D Vision Surround, pro které potřebujete dvě GeForce do SLI, je podle mě klasickou fičurou typu "my máme taky". Odpověď na Eyefinity si takovýmto kostrbatým způsobem asi mohla Nvidia odpustit, vždyť jde stejně pořád ještě o menšinovou záležitost.

SuperSonic Sled demo na GF100 (zdroj: PCGH via YouTube, zkuste další videa z kanálu, například údajný Crysis benchmark GTX 480 SLI)

Bad Company 2 v 3D Vision Surround nebyla jedinou ne zcela plynulou záležitostí na GF100. Na prvním PC s jedinou kartou při nastavení opravdu vysokého počtu částic přestalo být zcela plynulé i demo SuperSonic Sled, to ostatně potvrzují i redaktoři PCGH ve své reportáži. Na ty byl německý PR o něco hodnější než ten český na nás a nechal je hraní za zavřenými dveřmi natočit.

Už jsem třikrát zmínil demo SuperSonic Sled, dema budou vůbec silnou stránkou uvedení nových GeForce. Jak demo s teselovanou vodou (oceánem), tak ještě více s ženskou hlavou (vlasy), vypadá velice dobře, SuperSonic se mi už začal trošku zajídat, ale je to asi vůbec nejpropracovanější demo k nějakému grafickému čipu a na v současnosti konané GDC v San Franciscu je pak k vidění další parádička v podobě 3,5 milionů stébel trávy v pohybu (klepněte na náhled pro stažení ve vysokém rozlišení).

Všechna dema mají být v době uvedení dostupná ve spustitelné podobě a jelikož Nvidia v prezentaci na Las Vegas v nich porovnávala výkon GF100 s Radeonem HD 5870, předpokládáme, že by měly tentokrát běžet i na kartách konkurence. Nezbývá než malé shrnutí všeho známého o GeForce GTX 480 a 470 zakončit informací o uvedení. To se mělo konat na herní PAX East v Bostonu (26. až 28. 3.)  a také se tak stane. Recenze ale nakonec budou moci vyjít až v pondělí (29. března), jelikož naplánovat na víkend celou vlnu prvních testů, to už by asi bylo trochu moc i celé eskapádě kolem Fermi.

Přečtěte si také

Byl pro vás článek přínosný?