Menu Zavřít

Český Zuckerberg chce ovládnout světový cestovatelský byznys. Denně prodá letenky za 50 milionů

25. 4. 2017
Autor: čtk

Brněnský prodejce letenek Kiwi.com Olivera Dlouhého láká světové manažery a hledá investory ze Silicon Valley. Letos otevře několik poboček po celém světě. Obrat firmy s více než 1100 zaměstnanci vyskočil na zhruba 50 milionů korun denně, marže z toho činí 15 %.

Kilometr od prvního brněnského sjezdu z dálnice D1 směrem od Prahy sídlí globální cestovatelské království. Jeho vládce, devětadvacetiletý Oliver Dlouhý, jej řídí z nové skleněné budovy umístěné mezi kampusem Masarykovy univerzity a brněnskou nemocnicí.

Ještě nedávno se celá firma vešla do jedné vily v exkluzivní brněnské čtvrti v Pisárkách. Ale před několika měsíci se všichni museli přesunout do čtyř pater kancelářského centra v Bohunicích. Stejně jako zmizela romantika prvorepublikové stavby, vypařila se i začátečnická naivita jejich bývalých obyvatel.


Podívejte se na nové brněnské kanceláře Kiwi.com:


Dlouhý se před pěti lety vrhl do světa digitálního byznysu vlastně náhodou. Nápad prodávat letenky vzájemně nespolupracujících společností dostal při popíjení vína na pláži v portugalském Faru. Dnes v Brně zaměstnává zhruba 900 kolegů, většinou mladé absolventy místních vysokých škol. Ve světě pak dává práci dalším 250 lidem.

All inclusive

Letos chce dosáhnout obratu alespoň 25 miliard korun, čistý zisk by z toho měl tvořit nižší jednotky procent. A především: Dlouhého snem je do pěti let ovládnout celosvětový cestovatelský byznys. Někdejší startup, který se neuvěřitelně rychle mění v obří korporaci, plánuje prodávat nejen letenky, ale do několika měsíců uvede i prodej dalších druhů dopravy včetně transferů mezi letišti. A chce nabízet i ubytování. Už nyní spolupracuje s gigantem Booking.com, jedním z největších světových hráčů v této branži.

Majitelé Kiwi.com (podíl v procentech)
Oliver Dlouhý 27
Jiří Hlavenka 25,2
Touzimsky Airlines (Jan Veverka, Martin Roman) 21
Jozef Képesi 14,4
Ondřej Tomek 10
Lucie Brešová 0,9
Luboš Charčenko 0,9

„Vlastní prodej ubytování bychom rádi spustili příští rok,” říká Stephen Davis, nový marketingový ředitel Kiwi.com, kterého si Dlouhý do firmy přivedl letos v lednu. Davis v minulosti působil například v čele marketingu American Airlines. „O Kiwi.com jsem před tím nikdy neslyšel, ale Oliver byl hodně přesvědčivý,” směje se Davis v odpovědi na otázku, proč se rozhodl z texaského Dallasu přesunout do Brna a pracovat pro největšího českého prodejce letenek.

Expanze Kiwi.com Expanze Kiwi.com

Očekávané rychlé expanzi Kiwi.com do hotelového byznysu napovídá i čerstvé angažmá nové komunikační ředitelky Alison Couper, která pracovala deset let v největším světovém prodejci letenek Expedia.com, kde se soustředila právě na prodej ubytování přes portál Hotels.com. „Byla jsem v Česku naposledy na začátku 90. let. Je fascinující, co tahle země dokázala,” vysvětluje Couper svůj zájem přesídlit z Londýna do jihomoravské metropole.

Kapitál ze Silicon Valley

Kiwi.com chce dále zlepšit i prodej letenek. Dosud bylo celosvětově nepřekonatelné zejména na komplikovaných trasách, na nichž kombinovalo lety vzájemně nespolupracujících aerolinek. Jde zhruba o pětinu všech tras. Cílem Dlouhého firmy je ale stát se jedničkou na 80 procentech linek.


Čtěte také:

České Liftago chce startovat v Budapešti

Aplikace Liftago v kabině řidiče


K vylepšení postavení na letenkovém trhu i k plánované expanzi do dalších segmentů cestovatelského byznysu potřebuje společnost získat nové know-how. Dlouhý chce koupit celé týmy, které se v zahraničí tímto byznysem zabývají. K tomu ale potřebuje další kapitál. Je proto pravděpodobné, že firma ještě letos nabídne své akcie fondům přímo v kalifornském Silicon Valley.

Plán na vytvoření celosvětové jedničky v prodeji cestování je znát také na rychlé zahraniční expanzi. Kiwi.com v posledních měsících otevřelo čtyři pobočky - v Kyjevě, Splitu, Bělehradě a na tichomořském Fidži. Jedná se většinou o centra zákaznické podpory. V těchto dnech otevírá další kanceláře ve filipínské Manile a v jihoafrickém Durbanu. A do konce roku přibude další pobočka v čínském Dalianu a vývojářská centra ve španělské Barceloně a také v Praze, kde najde práci dalších zhruba 25 lidí. Výhledově vznikne ještě pobočka na Jamajce.

Pohádková investice

Sám Dlouhý už má dnes ve firmě minoritní podíl. Vlastní zhruba čtvrtinu akcií. Během pěti let vybral od investorů přibližně 40 milionů korun. Tyto peníze se mnohonásobně zhodnotily. Kiwi.com má dnes hodnotu v řádu miliard.

Na svém vkladu pohádkově vydělal například podnikatel Jiří Hlavenka, který Dlouhému v roce 2012 poskytl na rozjezd startupu půl milionu korun. Investice do brněnského startupu byla úspěšná i pro známého českého investora Ondřeje Tomka, který dnes vlastní desetinu firmy.

Do Kiwi.com investovali i pražští byznysmeni Jan Veverka a Martin Roman, někdejší šéf ČEZ. Část akcií dodnes drží také CTO Kiwi.com a její první programátor, brněnský Slovák Jozef Képesi. Necelé jedno procento akcií vlastní klíčová manažerka firmy Lucie Brešová, která se ke vznikajícímu projektu dostala přes práci pro Jihomoravské inovační centrum - osvědčený inkubátor řady brněnských startupů. Stejné množství akcií ovládá i čtyřiadvacetiletý programátor Luboš Charčenko.

BRAND24

Dále čtěte:

Na co potřebují čeští miliardáři dotace? Babiš, Dospiva a spol. jsou nejúspěšnějšími žadateli

Výzkum, inovace, ilustrační foto


  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).