Největší e-shopy na Černý pátek opět podváděly se slevami

12
facepalm
Ilustrační foto (zdroj: mintchipdesigns / Pixabay)

Experti vyvíjející Apify, nástroj pro automatizovaný sběr dat z webu, v posledním měsíci sledovali chování největších českých e-shopů: Alzy, Mallu a CZC. Monitorovali změny cen i výše poskytovaných slev. Ačkoliv jste při bedlivém sledování mohli najít několik opravdu výhodných nabídek (viz náš Velký přehled slev na Černý pátek 2017), průměru byl celý Black Friday jedna velká fraška.

Rozhodně si přečtěte celý původní článek Jakuba Balady z Apify s názvem Black Friday po česku  –  kouzla se slevami. Najdete v něm spoustu informací o samotném sběru dat i zjištěných výsledcích. Zde vypíchneme jen hlavní body.

  • Průměrná sleva všech produktů k 24. listopadu byla jen o jeden procentní bod vyšší než k 24. říjnu. U Alzy i CZC byly průměrné slevy dokonce nižší než před měsícem.
  • Alza a Mall zlevnily 2 % všech produktů, CZC pak 7 %.
  • Alza nabízela průměrnou slevu 31 %, ale reálná (meziměsíční rozdíl skutečných cen) byla 20 %. U Mall byla průměrná avizovaná sleva 37 %, ale reálná 15 %. CZC lákala na průměrné slevy 28 %, ale reálné byly jen 6 %.

Obchody samozřejmě míchaly s původními cenami, aby slevy vypadaly co nejvyšší. Podle Apify se změnily původní ceny u 291 produktů. Nejvíce čaroval CZC (212), pak Mall (63) a Alza (16). CZC dokonce u monitoru Philips Brilliance 241P6QPJKES mělo na Černý pátek vyšší reálnou cenu (a větší inzerovanou slevu) než 14 dní předtím, kde byla slevy nižší, ale i tak stál monitor méně.

12 KOMENTÁŘE

  1. Proč by to neudělali, když lidi na slovo „sleva“ tak hezky slyší?
    Stačilo projít se v sobotu po CČM a poslouchat lidi, jak o těch slevách mluví… Nebýt to k pláči, snad bych se i smál.

  2. To samé v Číně (Bangood, Gearbest), všechny slevy jen naoko – tedy ony možná byly ale jen vlastně byly celý měsíc. Když bylo něco extra výhodné tak to samozřejmě bylo vyprodané (jednotky kusů k dispozici), protože to nebudou dotovat. Takže ano, je to akce vytvořená obchody pro zlepšení jejich prodeje, je jasné že se hraje podle jejich karet.

  3. No a pri všetkej úcte k ľudom, ľudskej dôstojnosti a tie keci kolem na takýchto príkladoch vidno ako ozaj bez servítky na rovinu povedané je značná časť ľudí tupé, blbé stádo ktoré sa nechá oklamať lacnými reklamnými trikmi a sloganmi. Ako mi raz povedal kamoš z predajne nábytku: „Maťo, neveril by si ako ľudia reagujú na to keď z pôvodných 500€ spravíme 600, tých 600€ škrtneme a dáme „““““novú“““““ cenu 500€“

    • Tak nejvtipnější tohle bylo třeba na zmíněném CZC. Galaxy A3 inzerovali se slevou na 6000,- z původní ceny 8990,- v rámci BF. Ale když jsem se mrknul na běžné ceny mimo BF, tak tam kupodivu telefon nebyl za 8990,- kaček, ale za šest a půl tisíce. Takže sleva vůči skutečné prodejní ceně byla v řádu pár stovek.

  4. Tak ja som kúpil PS4 Slim zab199€ za toľko nejde ani na bazari, takže u mňa tento jediný deal fakt vyplatil.
    Ostatné áno, ceny vyššie ako minulý mesiac. To isté platí ale aj o zahraničných obchodov.

  5. Proto jsem nikdy nic na tyto akce nepořizoval, jen samý sračky. Když už něco bylo reálně někde levnější, tak to byla nějaká číčovina, kterou prostě člověk nepotřeboval nebo nechtěl. Akce vhodná tak jen pro stádo volů.

  6. Přakvapilo CZC a Alza.
    CZC překvapilo tím, že jsou větší zmrdi, než Alza, o které se to obecně ví. Fakt jsem je měl zakořeněný v hlavě jako slušnej obchod…
    Alza překvapila tím, že zas takový zmrdi nejsou a dopadli nejlépe z velké trojky.

  7. Proto nakupuji z TsBohemia, mě jako zmrdi nepřipadají a reklamaci mi vyřídili do sedmi dnů, jinde mi trvala skoro měsíc a dokonce mi 5x, ano 5x vrátili grafiku jako opravenou, než mi vrátili prachy.

  8. Provedená analýza obsahuje hned několik úzkých míst, na které upozorňuje CZC.cz ve vyjádření níže a uvádí vyvozené závěry na pravou míru. Výsledky prezentované společností Apify například ignorují klíčovou část Black Friday nabídky na CZC.cz, kteří vygenerovala 98 % realizovaného obratu, a jsou tak zcela nerelevantní. Oficiální vyjádření je k dispozici zde: https://www.czc.cz/vyjadreni-czc-cz-k-black-friday-a-vysledkum-analyzy-od-spolecnosti-apify/clanek