Chrome není jedničkou. Mezi prohlížeči stále vede Internet Explorer

0

Internet Explorer je prohlížeč č. 1

Ona odvážná tvrzení pocházejí ze statistik StatCounteru, kde byl opravdu v pondělí (ale i o víkendu) Chrome na špici. Pomineme teď fakt, že metodika StatCounteru za nic nestojí a pro globální výsledky je nepoužitelná. Graf totiž maximálně ukazuje trendy, jak se podíly vyvíjejí v čase.

StatCounter je specifický tím, že zobrazuje podíl takřka v reálném čase a pro jednotlivé dny zvlášť. A v rámci týdne lze v podílech prohlížečů pozorovat velké výkyvy. Proč? Asi není překvapevní, že IE je ve většině firem výchozím prohlížečem, zatímco doma lidé častěji používají alternativy. Jak jinak si vysvětlit tento graf?

Od pondělí do pátku, tedy v „úřední době“, stále vede Internet Explorer, platilo to i po finálním sečtení toto pondělí, platilo to i včera a zřejmě to ještě bude pár dní nebo týdnů takto trvat. Díky této anomálii se Chrome stal poprvé jedničkou už ve druhé polovině března, nejde o žádnou novinku ani senzaci. Chrome je tedy občas první, ale není to taková sláva, jak se někteří snaží naznačit.

Proč je to špatně

Metodiku StatCounteru už jsme v minulosti jednou napadli, to když Chrome přeskočil Firefox. Od té doby se prohlížeč Googlu naučil jednu zajímavou věc, a sice přednačítání stránek ve verzi 17. Rovněž důležitá proměnná, která může deformovat čísla, ale StatCounter s tím nepočítá. Oživeno: StatCounter už přednačítání Chromu opravil na začátku května.

Většina podobných statistik je založena na počtu zobrazení webových stránek, což není úplně vhodné. Uživatel X zobrazí v prohlížeči A devět stránek, uživatel Y v prohlížeči B jen jednu stránku. Každý prohlížeč by měl mít 50 % podíl. Jenže podle Statcounteru má A 90 % a B jen 10 %.

A StatCounter má ještě jeden problém, nezohledňuje velikost jednotlivých zemí. Země X má 10 milionů obyvatel a všichni používají prohlížeč A. Země Y má milion obyvatel a všichni používají prohlížeč B. Podle StatCounteru je celosvětový podíl A:B přesně fifty fifty. Vůbec nepřikládá váhu tomu, že země A je 10× větší.

 

Ostatně o tom, jaký vliv má různá metodika, se můžete přesvědčit na Wikipedii, kde se tvoří reporty z různých zdrojů. Například podle NetMarketShare je Chrome (19 %) stále až třetí za Firefoxem (20 %) a vepředu je neohroženě IE (54 %). Tyto analýzy sice také registrují počet zobrazených stránek, ale NMS přikládá váhu jednotlivým zemím a speciálně si hlídá Chrome kvůli přednačítání.

Poznámka: v praxi vám samozřejmě může být úplně ukradené, jaký má prohlížeč tržní podíl, prostě používejte, co máte rádi. My jsme jen chtěli poukázat na díru ve statistikách a přílišné generalizování nepozorných médií.

Ohodnoťte tento článek!