Chystá Foxconn úplné převzetí Sharpu?

0

O Foxconnu se v poslední době mluví hodně. Ne, že by si to tahle gigantická společnost nezasloužila, ale většinu svého života to byl tichý velkoobjemový výrobce produktů, jež jeho značku většinou ani nenesly. Co je dnes ale nějak spjaté s Applem, to se snadno stane předmětem zájmu. Na konci března se ale o Foxconnu nemluvilo ani kvůli Applu, ani kvůli zlepšování bídných pracovních podmínek dělníků v jeho továrnách, nýbrž kvůli finanční injekci v objemu 1,6 miliardy USD.

Touto investicí Foxconn zachránil japonský Sharp a získal za to desetiprocentní podíl ve společnosti. Dalším profitem pro Foxconn byl s tím spojený vstup do Sharp Display Products. V jedné z továren má Sharp Foxconnu přenechat 47procentní podíl. Obrazovky byly asi jednou z mála součástí, které Foxconn ještě nedělal.

Podle KitGuru momentálně vedení Sharpu a Foxconnu pracuje na společném plánu k záchraně tradiční japonské společnosti, jež vykázala rekordní ztrátu 3 mld. USD za jediný rok. Odsud už je to jen kousek ke spekulacím o totálním převzetí Sharpu čínským obrem.

Teorii podporuje nejen tržní neschopnost Sharpu, ale také opakovaná touha Hon Hai Precision Industry Company (formální název Foxconnu) po dobytí retailových trhů a prosazení se s nějakou silnou značkou. Ještě si dobře pamatuji čas, kdy Foxconn prvním rokem vyráběl základní desky a na tehdy ještě ne úplně úpadkovém Invexu měl velký stánek. Při schůzce nás Číňané skutečně překvapili přímočarou otázkou na téma „Kolik u vás stojí ocenění?“. Byl jsem rád, že obchodník vydavatelství byl čestný člověk a o ničem takovém nemohla být ani řeč a opravdu jsem se musel smát, když jsem za čas šel pro změnu na CeBITu kolem stánku Foxconnu. Byla tam celá zeď s oceněními z různých magazínů a chlubící se hláška o jejich počtu za pouhý rok. Jak to s Foxconnem v deskách dopadlo, to asi víte, žádné zastínění Tchajwanců se nekonalo. To jsem ale trochu odbočil, každopádně touha po retailu je ve Foxconnu už delší čas.


Sharp Quattron – jedna z neúspěšných technologií a kampaní Japonců.
Přidání čtvrté barvy (Y, žlutá) k RGB se v praxi neukázalo tak dobře jako v reklamních spotech.

Třetí a nejspíše nejsilnější důvod je však opět spjat s OEM. Foxconn by už pro Apple a jeho příští produkty mohl dodávat rovnou i displeje z vlastní produkce. Ještě získat licenci na ARM a Číňané budou mít všechno. No a poslední důvod plyne logicky z toho, co obě společnosti mají jako hlavní přednosti – Sharp je inovátorem s velkým oddělením pro vývoj a výzkum, Foxconn zase dobře namazanou mašinou na efektivní výrobu prakticky čehokoli.

Nemohu ale nezmínit i nějaká ta proti. Sharp je jednou z nejtradičnějších značek v Japonsku a určitě už teď není vstup Číňanů do společnosti zrovna kvitován. Zatím má Foxconn jen deset procent (byť je to ze všech podílníků údajně nejvíc) a ještě k tomu Sharp dělá spíše velké obrazovky pro LCD TV.

Zdroje: Just published, KitGuru

Ohodnoťte tento článek!