A6-3500: tři jádra, dobrá grafika a nízká spotřeba (test)

29. 11. 2011

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: loriklaszlo – Depositphotos
Ilustrační obrázek

Rozšiřující se nabídka pro FM1

Když AMD uvádělo první 32nm kombinace procesoru a grafické karty (APU) pod kódovým označením Llano, neměli jste v nově představené patici FM1 příliš na výběr. Mezi A8–3850 a A6–3650 bylo 300 MHz rozdílu v taktu a trochu větší rozdíl v integrovaných Radeonech. A8–3800 a A6–3600, úspornější (65W) varianty dříve zmíněných APU byly pouze oznámeny. Nižšího TDP bylo mj. dosaženo snížením pracovní frekvence a aktivací funkce Turbo Core. Ta, podobně jako Turbo Boost u Intelu, navýší frekvenci (některých) jader podle zátěže.

V dnešní době jsou pro změnu špatně dostupné obě první dvě uvedená Llana, jak u A8–3850, tak u A6–3650 příznak skladem příliš často nesvítí. Mezitím ale AMD nabídku pro patici FM1 řádně rozšířila. A to směrem dolů, cenově i výkonnostně. Do řady A6 byl přidána hlavní podstava této recenze – A6–3500. Oproti A6–3600 bylo deaktivováno jedno jádro (a s ním jeden 1MB blok L2 cache), takt, grafika i TDP zůstaly na stejných hodnotách.




















Nevím, jestli při uvedení Athlonů FM1 AMD myslela na uživatele, aby si také mohli koupit modernější platformu a přitom mít o něco příznivější ceny než v případě Propusu (Athlon II X4 pro AM3 má trošku nižší výkon na takt a cena je při stejné frekvenci o pár stovek vyšší), nebo se jedná čistě o rozhodnutí razit dále už jen AM3+ jako highened a FM1 jako mainstream, každopádně si můžete už koupit i Llano s vypnutou grafikou. Na výběr máte dva modely, přičemž Athlon II X4 631 je v vlastně A6–3650 s vypnutou grafikou a Athlon II X4 651 je pak o něco rychlejší než A8–3850.

x86 jader nom. takt [GHz] Turbo Core [GHz] L2 cache [MB] GPU GPU ALU takt GPU [MHz] TDP [W] cena [Kč]
A8–3850 4 2,9 4 HD 6550D 400 600 100 3100
A8–3800 4 2,4 2,7 4 HD 6550D 400 600 65 3100
A6–3650 4 2,6 4 HD 6530D 320 443 100 2690
A6–3600 4 2,1 2,4 4 HD 6530D 320 443 65 2690
A6–3500 3 2,1 2,4 3 HD 6530D 320 443 65 1930
A4–3400 2 2,7 1 HD 6410D 160 600 65 1630
A4–3300 2 2,5 1 HD 6410D 160 443 65 1430
Athlon II
X4 631
4 2,6 4 100 1890
Athlon II
X4 651
4 3,0 4 100 2230

Pod řadou A6 je ještě série A4 obsahující dvoujádrová Llana. Rozdíl mezi A4–3400 a A4–3300 tkví kromě ceny jen v taktu CPU i GPU části, slabší zabudovaný Radeon HD 6410D se 160 stream procesory je pro obě Llana společný. Všechny APU A8, A6, A4 mají společnou podporu DirectX 11 a videoprocesor UVD3, série A4 pak podporuje nejvýše DDR3–1600, ostatní až DDR3–1866. Slovíčko až naznačuje, že taková podpora je zaručena jen v případě osazení dvou modulů, osadíte-li všechny čtyři DIMM, je podpora deklarována na DDR3–1333.

Parametry CPU a tabulkové srovnání s dalšími procesory

Výrobce AMD AMD AMD AMD AMD AMD
Řada E Athlon
II X2
A6 A6 Athlon
II X4
FX
Model 350 250 3500 3650 645 6100
Frekvence 1,6
GHz
3,0
GHz
2,1
GHz
2,6
GHz
3,1
GHz
3,3
GHz
Turbo 2,4
GHz
3,6–3,9
GHz
Počet jader 2 2 3 4 4 6
Kódové označení Zacate Regor Llano Llano Propus Zambezi
L1 cache
64 kB

128 kB

128 kB

128 kB

128 kB
6×  16 + 3× 64 kB
L2 cache
512 kB

1024 kB

1024 kB

1024 kB

512 kB

2048 kB
L3 cache 8192
kB
FSB/HT/QPI 2
GB/s (UMI)
4
GHz (DDR, HT)
2
GB/s (UMI)
2
GB/s (UMI)
4
GHz (DDR, HT)
5,2
GT/s (HT)
Násobič 16 15 21 26 15,5 16,5
Výrobní proces 40
nm
45
nm SOI
32
nm
32
nm
45
nm SOI
32
nm
Velikost jádra 75
mm2 (s GPU)
117
mm2
224
mm2
224
mm2
169
mm2
315
mm2
Počet tranzistorů ???
milionů
234
milionů
~1
mld.
~1
mld.
~300
milionů
~2
miliardy
TDP 18
W
65
W
65
W
100
W
95
W
95
W
Patice BGA413 AM3 FM1 FM1 AM3 AM3+
Výrobce Intel Intel Intel Intel Intel Intel
Řada Atom Pentium Core
i3
Core
i3
Core
i5
Core
i5
Model D525 G620 530 2100 2300 2500K
Frekvence 1,8
GHz
2,6 2,93
GHz
3,1
GHz
2,8
GHz
3,3
GHz
Turbo 3,1
GHz
3,1
GHz
3,7
GHz
Počet jader 2 2 2
(4)
2
(4)
4 4
Kódové označení Pineview-D Sandy
Bridge
Clarkdale Sandy
Bridge
Sandy
Bridge
Sandy
Bridge
L1 cache
56 kB

64 kB

64 kB

64 kB

64 kB

64 kB
L2 cache
512 kB

256 kB

256 kB

256 kB

256 kB

256 kB
L3 cache 3072
kB
4096
kB
3072
kB
6144
kB
6144
kB
FSB/HT/QPI 800
MHz (QDR)
20
Gb/s
20
Gb/s
20
Gb/s
20
Gb/s
20
Gb/s
Násobič 9 26 22 31 28 33
Výrobní proces 45
nm
32
nm high-k
32
nm high-k
32
nm high-k
32
nm high-k
32
nm high-k
Velikost jádra 87
mm2 (s GPU)
131
mm2
81
(+114) mm2
131
mm2
216
mm2
216
mm2
Počet tranzistorů 176
mil. (s GPU)
504
milionů
383
(+ 177) mil.
504
milionů
995
milionů
995
milionů
TDP 13
W
65
W
73
W
65
W
95
W
95
W
Patice FCBGA559 1155 1156 1155 1155 1155

HWiNFO, CPU-Z, AIDA64, testovací konfigurace, návod pro interaktivní grafy

Detekce procesoru, informace o cache apod.


HWinfo64 při zátěži jednoho jádra. Takto vypadá tříjádrová zátěž, takto idle.


CPU-Z a A6–3500 v idle

Testovací sestavy a konfigurace

Pro procesory patice FM1 máme tuto sestavu:

  • základní
    deska: MSI A75MA-G55, BIOS 1.3
  • paměti: 2× 2 GB Exceleram DDR3–1333, 1,5 V (nastaveny na 1333–8–8–8–24–1T)

Platforma LGA 2011 byla testována s těmito komponentami:

  • základní
    deska: Asus P9X79 Deluxe, BIOS 0650
  • paměti: 2× 2 GB Kingston DDR3–2000, 1,65 V (nastaveny na 1333–8–8–8–24–1T)

    AMD FX (AM3+) byly otestovány s konfigurací:

    • základní
      deska: Gigabyte 990FXA-UD7, BIOS F6e
    • paměti: 2× 2 GB Exceleram DDR3–1333, 1,5 V (nastaveny na 1333–8–8–8–24–1T)

    Platforma LGA 1155 byla zastoupena konfigurací:

    • základní
      deska: Intel DP67BG (Burrage)
    • paměti: 2× 2 GB Exceleram DDR3–1333, 1,5 V (nastaveny na 1333–8–8–8–24–1T)

      Pro
      procesory AMD AM3 (Phenom II a Athlon II) byla
      použita:

      • základní
        deska: Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P (AMD 790FX), BIOS F7 (F8c pro 1090T, F8k pro 1055T, F8m pro Athlon II X4 645)
      • paměti:

        4× 1 GB Kingston DDR3–1866, 1,5 V (nastaveny na
        1600–8–8–8–24–2T, 1,75 V)

      Jádro
      testovací sestavy pro platformu Intel LGA 1156 bylo
      tvořeno těmito komponentami:

      • základní
        deska: Gigabyte GA-P55A-UD4 (Intel P55), BIOS F11
      • paměti: 4× 1 GB
        Kingston DDR3–1866, 1,5 V (nastaveny na 1333–8–8–8–24–1T,
        pro Pentium G6950 potom na 1066–7–7–7–20–1T, 1,64 V)

      Kvůli LGA 775 jsem oprášil tyto komponenty:

      • základní deska: Asus Rampage Extreme (Intel X48), BIOS 0501
      • paměti: 4× 1 GB Kingston DDR3–1800, 1,9 V (nastaveny na 1333–8–8–8–24–1T, u Pentia DC na 1066–7–7–7–1T)

      U
      Bloomfieldu a Gulftownu pak
      takto:

      • základní deska: Gigabyte GA-EX58-UD5 (Intel X58), BIOS
         F11
      • paměti: 3× 1 GB Kingston DDR3–1866, 1,5 V (nastaveny na
        1333–8–8–8–24–1T, 1,5 V u Extreme a 1066–7–7–7–20–1T u Core i7–920)

      A
      všechny platformy měly společné tyto komponenty:

      • grafická
        karta: Nvidia GeForce GTX 280, 1024 MB    
      • pevný disk: Intel X25-M Gen2, 160 GB (SSD)   
      • zdroj: Corsair CMPSU-650TX    
      • mechanika: Toshiba SD-H802A, HD DVD, DVD-ROM  
      • chladič procesoru: Noctua NH-C12P, 1350 rpm
      • operační systém: Windows 7 Enterprise, 64-bit
      • ovladače
        GPU: Nvidia ForceWare 196.21, GeForce PhysX: off

      Za poskytnutí testovacích pamětí DDR3 děkujeme společnosti Kingston

      Za poskytnutí chladiče Noctua NH-C12P a teplovodivé pasty Noctua
      NT-H1 děkujeme
      společnosti RASCOM Computerdistribution

      Jak na interaktivní grafy 2.0

      1. Pokud se vám nelíbí písmo se stíny, velmi snadno je vypnete v
        Nastavení. Máte-li ještě problémy s rychlostí zobrazování, můžete v
        Nastavení povypínat také animace.
      2. V základním nastavení jsou pruhy
        seskupeny dle úhlopříčky monitory a dále seřazeny dle naměřené hodnoty
        (vzestupně, či sestupně
        pak podle toho, je-li zrovna vyšší = lepší či naopak). Toto můžete
        snadno změnit zvolením řazení dle naměřené hodnoty v testu, seskupením
        třeba podle matrice apod.
      3. Po najetí myší na některou z
        položek (třeba na HP ZR24w) se z této stane 100 %
        (základ) a ostatní položky se spočítají podle ní. Všechny absolutní
        hodnoty se změní na relativní. Zpět se změní, až kurzor myši opustí
        oblast s názvy položek (v tomto případě procesorů).
      4. Budete-li chtít nějakou
        položku (monitor) v grafech sledovat, můžete si její pruh libovolně
        obarvit. Stačí klepnout levým tlačítkem myši na barevném pruhu a vybrat
        si z palety. Máte-li povoleny cookies, mělo by vám nastavení vydržet i
        pro další grafy v dalších kapitolách.
      5. Cenu a další základní parametry (například rozlišení či úhlopříčku) můžete zobrazit kdykoliv v
        každém grafu: stačí u vybraného procesoru najet kurzorem myši nad pruh s
        hodnotou (měření) a chvíli počkat. Objeví se jako plovoucí nápověda (tooltip).
      6. Zámek základu (monitor, který
        se stane těmi 100 % a od něhož se odvíjí další relativní hodnoty)
        aktivujete pomocí současného stisku klávesy CTRL a levého tlačítka myši
        nad procesorem (či jeho pruhem v grafu), který chcete uzamknout.
      7. Před prvním použitím grafů si
        pro jistotu vyprázdněte cache prohlížeče (zřejmě bude stačit refresh) a v případě problém smažte i příslušné cookies.
      8. Interaktivní grafy 2.0 jsou
        kompatibilní s prohlížeči Firefox (testovány verze 4.x), Opera
        (testováno s 11.x), Internet Explorer 8 a 9 (verze 7 a starší už nejsou
        podporovány) a Chrome (zde mají tooltipy hranaté rohy namísto kulatých).
      9. V případě problémů se nejdříve
        ujistěte, že máte v prohlížeči povoleny skripty i cookies, dále splnění
        bodů 7 a 8, teprve potom nám chybu prosím co nejpřesněji reportujte.
        Jedná se o první ostré nasazení grafů, takže i přes delší testování
        autorem a redakcí při komplexnosti aplikace určitě ještě nějaké mouchy v
        nějaké kombinaci objevíte.

      Video

      x264 benchmark

      x264 benchmark testuje výkon procesoru při převodu videa v
      rozlišení 720p s použitím kodeku H.264. Benchmark je ke stažení na TechARP.com,
      používáme výsledky z náročnějšího druhého průchodu.

      VirtualDubMod + DivX 6.8.4

      VirtualDubMod slouží pouze jako rozhraní pro převod 400MB
      souboru MPEG-2 (.VOB) ve standardním DVD rozlišení do .AVI s kodekem
      DivX. Experimentální podporu SSE4 necháváme vypnutou, volba Enhanced
      multi-threading je naopak zapnuta. Předvolen je profil Home Theater a
      kvalita Balanced.

      VirtualDubMod + XviD 1.2.2

      I XviD už v novějších verzích podporuje práci na více jádrech procesoru.

      Windows Media Encoder 9

      1TB full HD video pořízené Frapsem ve hře Empire: Total War je převáděno do WMV9 720p, 5,5 Mb/s.

      PCMark Vantage


      Následující
      dva testy jsou spouštěny současně (multi-tasking):


      Následující dva testy jsou spouštěny současně
      (multi-tasking):


      Průměrný výkon v testech převodu videa

      Hudba

      WAV do MP3: LameEnc 3.97 a 4.0a

      Jeden rozměrný soubor ve formátu WAV je pomocí kodeku LameEnc
      převáděn do souboru formátu MP3.

      Nero AAC

      Ten samý WAV je pomocí prostřednictvím volně stažitelného kodeku Nero AAC převáděn do MP4 (AAC).

      FLAC

      Převod několika větších WAV do bezztrátového FLAC je rychlou záležitostí, zvláště na vícejádrových procesorech. Jako frontend pro převod používám Foobar 1.0.

      PCMark Vantage


      Následující
      tři testy jsou spouštěny současně (multi-tasking):

      Průměrný výkon

      Do průměrného výkonu v testech práce se zvukem (či hudbou, chcete-li) je počítán pouze jeden test LameEnc.

      Bitmapová grafika, fotografie

      Paint.NET

      Pro testování výkonu ve volně šiřitelném bitmapovém editoru
      používáme rozhraní TPUbench a benchmark PdnBench.

      Zoner Photo Studio 13 x64

      ZPS 13 je oproti verzi 12 důslednější ve využití více procesových vláken. V jednom sub-testu jsou prováděny
      dávkové operace nad 56 fotografiemi ve formátu JPEG, v dalším je
      převáděno 96 fotek ve formátu RAW (CR2 z přístroje Canon a Adobe DNG z
      DSLR Pentax) do JPEG.

      RawTherapee 3.0a

      Volně stažitelný program pro práci s fotografiemi ve formátu RAW toho umí překvapivě hodně, s výkonnostními optimalizacemi je už na tom hůře.

      Autopano Giga 2.0.6

      Fantastický program pro automatizovanou tvorbu panoramat umí využít až 16 procesových vláken a je schopen zapojit i GPU (k testování procesorů této možnosti nevyužívám). Pro tříjádrový Athlon je rychlejší zvolit čtyři procesy (namísto dvou), pro šestijádrový Phenom pak osm. Naopak šestijádrový Core i7–980X s HyperThreadingem běží rychleji s osmi vlákny a nikoli s šestnácti (mezistupně, jako třeba tři, šest anebo dvanáct vláken program nenabízí).

      AutoStitch

      AutoStitch sice není tak dokonalý jako Autopano Giga, ale také nestojí 260 EUR (demo bylo svého času zcela zadarmo) a popravdě je na automatickou tvorbu panoramat schopnější než třeba Zoner Photo Studio.

      Everest PhotoWorxx

      Jakýsi dílčí test výkonu procesoru při práci s fotografiemi nabízí i Everest. Už dříve jsem si všiml, že nemá rád tříjádrové procesory (u starší verze test snad ani nedoběhl), dnes na tří- a šesti- jádrech běží pomaleji než na dvou- a čtyřjádrech (poměrně).

      Průměrný výkon

      Kapitolu zakončí opět sumarizační graf, do něhož není počítán jen PhotoWorxx z Everestu.

      Rendering

      3Ds Max 2011

      Postup měření v 3Ds Max (Design) 2011 je popsán v tomto článku. Vaše výsledky můžete ukázat a s dalšími konfiguracemi srovnávat zde: 3Ds Max (Design) 2011 s mental ray – vaše výsledky.

      Frybench

      Postup měření v programu Frybench je popsán v tomto článku. Vaše výsledky můžete ukázat a s dalšími konfiguracemi srovnávat zde: Frybench – výsledky.

      Cinebench R11.5

      Poslední verze benchmarku výkonu v Cinema 4D.

      Cinebench R10

      Cinebench je benchmark snažící se nastínit výkon procesorů při
      renderingu v CAx programu Cinema 4D společnosti Maxon. Používáme x CPU
      benchmark (vícevláknový).

      POV-Ray v3.7

      Beta verze freeware raytraceru POV-Ray umožňuje využít vícejádrové
      procesory. Pro testy používáme jednu ze scén mezi příklady dodanými s
      programem: chess2.pov a rozlišení 800 × 600 px bez anti-aliasingu.

      Blender 2.48

      Pro testování v 3D modeláři Blender používáme standardní nastavení
      a model flyingsquirrel.blend.

      Průměrný výkon

      Shrnující graf je spočten z obou testů Cinebench, Blenderu, POV-Ray, Frybench i 3Ds Max 2011.

      Aplikační výkon v testech PCMark Vantage, multi-tasking

      PCMark Vantage

      PCMark Vantage prověří celý počítač a je to tzv. polosyntetický
      benchmark. Obsahuje fragmenty skutečných aplikací, renderuje například
      webové stránky v prohlížeči s více záložkami, pracuje hromadně s fotkami
      a občas některé činnosti dělá současně. Zejména u nejsilnějších procesorů současnosti už nejsou jeho výsledky zcela spolehlivé a kolikrát nepomůže ani trojité opakování (a buď průměrování, či braní nejlepšího výsledku). Celkové skóre PCMarku Vantage je hodně ovlivněno tím, jak se „pevný disk“ zrovna vyspí, mnoho jeho dílčích (a hlavně multi-taskingových) testů však považuji stále za dobré.


      Následující dva testy jsou spouštěny současně (multi-tasking):


      Následující dva testy jsou spouštěny současně (multi-tasking):



      Následující tři testy jsou spouštěny současně (multi-tasking):



      Následující tři testy jsou spouštěny současně (multi-tasking):



      Následující tři testy jsou spouštěny současně (multi-tasking):


      Komprese souborů a šifrování

      WinRAR

      7-zip

      WinZIP 14.5 + AES

      Extrakce 200MB zaheslovaného archivu ZIP (šifrování AES).

      Zlib (Everest)

      Jeden dílčí test komprese souborů nabízí i Everest:

      SiSoft Sandra – AES a SHA

      PCMark Vantage

      TrueCrypt 7

      Testy pochází z integrovaného benchmarku (Tools, Benchmark), nastaveno 100 MB.

      Při zprůměrování osmi dílčích testů TrueCrypt dostaneme tento shrnující graf:

      Průměrný výkon

      Do celkového výkonu v této části je TrueCrypt započítán jen jednou (jeho celkový průměr, viz graf nad tímto odstavcem).

      Prvočísla, PI, šachové úlohy, fraktály, MIPS, FLOPS, MMX/SSE, .NET

      Fritz Chess

      Benchmark simulující počítání šachových kombinací skutečného
      šachového programu Fritz.

      Everest 5.3, CPU Queen

      Především diagnostický nástroj Everest obsahuje i několik
      syntetických benchmarků, čistě procesorový CPU Queen či výpočty
      fraktálů.

      SiSoftware Sandra

      Sandra obsahuje několik modernizovaných verzí základních benchmarků procesorů (Dhrystone, Whetstone apod.) i .NET verze těchto prověrek ALU i FPU.

      wPrime 2.0

      Vícevláknová obdoba jednoduchého benchmarku SuperPI (samozřejmě se
      nepočítá Ludolfovo číslo, ale prvočísla).

      SuperPI mod XS 1.5

      Výpočet Ludolfova čísla na milion desetinných míst.

      MaxxPI2

      Opět počítání pí, ale modernějším vícevláknovým kódem.
       




      Průměrný výkon

      Webové prohlížeče, HTML, Java, JavaScript, Flash


      Následující tři  testy jsou spouštěny současně
      (multi-tasking):


      Průměrný výkon

      Propustnost a latence pamětí, cache, mezijádrová komunikace

      U všech platforem (AMD AM3, Intel LGA 1366 i LGA 1156) jsem se pokusil o nějaké typické bezproblémové nastavení pamětí DDR3, přesněji to bylo takto (LGA 1156 a AM3 4 GB v dual, LGA 1366 3 GB v triple channel):

      • 4× DDR3–1600, 8–8–8–24–2T: Phenom II X6 1090T (Thuban, 3,2 GHz) a 1055T (2,8 GHz), Phenom
        II X4 980 BE (Deneb, 3,7 GHz) a 965 BE (Deneb, 3,4 GHz), Athlon II X3 435 (Rana, 2,9 GHz), Athlon
        II X2 250 (Regor, 3,0 GHz)
      • 2× DDR3–1333, 8–8–8–24–1T: Athlon II X4 645 (Propus, 3,1 GHz), A8–3850 (Llano, 2,9 GHz), A6–3650 (Llano, 2,6 GHz), A6–3500 (Llano, 2,1 GHz), FX-8150 (Zambezi, 3,6 GHz), FX-6100 (Zambezi, 3,3 GHz)
      • 3× DDR3–1333, 8–8–8–24–1T: Core i7–980X (Gulftown, 3,33 GHz), Core i7–975 XE (Bloomfield, 3,33 GHz)
      • 3× DDR3–1066, 7–7–7–20–1T: Core i7–920 (Bloomfield, 2,66 GHz)
      • 2× DDR3–1333, 8–8–8–24–1T: Core i5–750 (Lynnfield, 2,66 GHz), Core i5–661 (Clarkdale, 3,33 GHz), Core 2 Quad QX9650 (Yorkfield, 3 GHz) a Core 2 Duo E8500 (Wolfdale-6M, 3,16 GHz), Core i7–2600K (Sandy Bridge, 3,4 GHz), Core i5–2500K (Sandy Bridge, 3,3 GHz), Core i5–2300 (Sandy Bridge, 2,8 GHz), Core i3–2100 (Sandy Bridge, 3,1 GHz), Pentium G620 (Sandy Bridge, 2,6 GHz)
      • 4× DDR3–1066, 7–7–7–20–1T: Pentium Dual-Core E6500 (Wolfdale-2M, 2,93 GHz)

      Poznámka: Propustnost v nástupci Everestu, programu AIDA64 je u Llana podstatně vyšší. Viz tento test A6–3650. Jak dokáže Llano škálovat s vyšší frekvencí DDR3 jsem potom vyzkoušel a zveřejnil například v článcích Vliv frekvence RAM na CPU výkon Llana + oprava grafů a Ladíme výkon AMD Llano na MSI A75MA-G55 (herní výkon).

            Herní výkon a 3DMark (CPU PhysX)

            Call of Duty 4

            1680 × 1050 px, maximální detaily, bez anti-aliasingu, režim
            timedemo.

            Crysis

            800 × 600 px, DirectX 10, CPUbenchmark.bat, celkové detaily: low, physics: very high,
            bez anti-aliasingu

            Enemy Territory: Quake Wars

            Far Cry 2

            Left 4 Dead

            Trackmania Nations Forever

            Unreal Tournament 3

            1280 × 720 px, VCTF-Suspense, maximální detaily, bez
            anti-aliasingu

            World in Conflict

            1280 × 720 px, střední detaily, DirectX 10, fyzika zapnuta, bez
            anti-aliasingu

            X3: Terran Conflict

            3DMark Vantage

            Základní nastavení (performance), pouze CPU score.

            3DMark06

            Implicitní nastavení, opět pouze CPU score.

            Průměrný výkon

            Zatím do průměrného herního výkonu počítám i výsledky z 3DMarku, jelikož ve Vantage jde o test výpočtu PhysX na CPU (GeForce PhysX je v ovladačích vypnuta) a v 06 potom zase o zajímavý softwarový rendering. Většina současných her ale s více než čtyřmi jádry takto dobře neškáluje a třeba PhysX pro dvanáct vláken CPU je výsadou CPU testů v 3DMark Vantage.

            Pro zajímavost můžete srovnat náš průměr s jakýmsi shrnutím herního výkonu z PCMark Vantage:

            Mnou zjištěný herní výkon (z Call of Duty 4, Far Cry 2, Crysis, TMNF apod., nikoli z 3DMarku či PCMarku) jsem podělil cenou a můžete se tak podívat na graf obsahující poměr herního výkonu k ceně:


            Příkon („spotřeba“, včetně izolovaného měření na EPS12V) a teploty

            Příkon (spotřeba) změřený izolovaně na EPS12V

            Poprvé se v recenzi na EHW můžete setkat kromě tradičního měření
            příkonu celé sestavy zásuvkovým wattmetrem také izolovaným měřením
            příkonu na EPS12V.

            Bočník měřící procházející proud sestrojil Honza Černý, napětí bylo kontrolováno běžným multimetrem VoltCraft VC-140.

            Příkon (spotřeba) celého PC s daným CPU

            Spotřeba (ano příkon) celé sestavy s daným procesorem je měřena pomocí
            zásuvkového měřiče spotřeby elektrické energie FK Technics. A přestože chladič, zdroj a grafická karta zůstávají neměnné a paměti jsou nastaveny také velmi srovnatelně, pořád se jedná o spotřebu celé platformy dané do jisté míry také základní deskou, osazenou čipovou sadou a dalšími čipy právě na desce (i když i v tomto případě jsou podmínky díky použití desek Gigabyte ze stejné třídy v rámci možnosti co nejvíce srovnány).

            Teplotní testy berte spíš jako velmi hrubou informaci. Použitým
            chladičem je sice Noctua NH-C12P a pastou pak Noctua NT-H1, přesto může dojít k ne vždy stejnému rozetření pasty a teplota okolí se může také mezi testy lišit až o tři stupně Celsia. Pro patici AM3 má také starší revize C12P trochu jiné uchycení než kolem patic pro procesory Intel. U mnoha procesorů ukazuje čidlo v klidu teploty nižší než jsou teploty v místnosti. U Intel Core i7–3960X bylo zatím měřeno s chlazením Intel RTS2011LC.

            Shrnující grafy trochu jinak (více z pohledu testované třídy CPU)

            Už po recenzi Pentia G620 jsem poprvé vyzkoušel, co s výsledky udělá změna výběru základu pro počítání procent ve shrnujících grafech. Zopakujme si, o co jde:

            Pravidelní čtenáři určitě vědí, že recenze pro ty nejvíce spěchající obsahují i shrnující grafy. U těch vždy opakujeme, že jsou pouze orientační. Aby v nich nebyl žádný test počítán s vyšší vahou, je v každém dílčím určen jeden výsledek jako základ (100 %) a další se odvíjí od něj. Většinou to je maximum (či naopak minimu, tam kde jde o čas), tedy nejrychlejší procesor. Pokud se ale zajímáme o nejlevnější procesory a přitom tento základ tvoří nejvýkonnější procesor, může to oproti zvolení jiného základu trochu míchat i pořadím.

            Vytvořil jsem jakousi množinu procesorů „srovnatelných“ s testovaným procesorem:
            Core i3–2100 (Sandy Bridge, 3,1 GHz),
            A8–3850 (Llano, 2,9 GHz),
            A6–3650 (Llano, 2,6 Ghz),
            A6–3500 (Llano, 2,1 GHz),
            Core i5–661 (Clarkdale, 3,33 GHz),
            Core i3–530 (Clarkdale, 2,93 GHz)
            Core 2 Duo E8500 (Wolfdale, 3,16 GHz),
            Athlon II X4 645 (Propus, 3,1 GHz),
            Phenom II X2 550 BE (Callisto, 3,1 GHz),
            Pentium Dual-Core E6500 (Wolfdale, 2,93 GHz),
            Pentium G620 (Sandy Bridge, 2,6 Ghz),
            Athlon II X3 435 (Rana, 2,9 GHz),
            Athlon II X2 250 (Regor, 3,0 GHz)
            a Pentium G6950 (Clarkdale, 2,8 GHz)
            . Ta obsahuje procesory do řekněme 3000 Kč, výjimky jsou pouze modely s absurdní cenovkou (i5–661 či relikt E8500).

            Z této množiny jsem pak rekrutoval základ, tedy nejrychlejší procesor. Core i7–980X tak v některých testech při počítání shrnutí má třeba 250 %, to nám ale vůbec nevadí. Teď si srovnejte, jak se se mění pořadí při takové změně. Každý lichý graf je původní metodikou, každý sudý pozměněnou.

            Průměrný výkon v testech převodu videa

            100 % v započítávaných dílčích testech = nejlepší ze všech procesorů v daném testu (typicky Core i7–3960X):

            100 % v započítávaných dílčích testech = nejlepší z množiny srovnatelných procesorů s A8–3850 (viz výše):

            Průměrný výkon v testech týkajících se audio formátů

            Do průměrného výkonu v testech práce se zvukem (či hudbou, chcete-li) je počítán pouze jeden test LameEnc.

            100 % v započítávaných dílčích testech = nejlepší ze všech procesorů v daném testu (typicky Core i7–980X, nebo Core i7–2600K):

            100 % v započítávaných dílčích testech = nejlepší z množiny srovnatelných procesorů s A8–3850 (viz výše):

            Průměrný výkon při práci s fotografiemi a obecně bitmapami

            100 % v započítávaných dílčích testech = nejlepší ze všech procesorů v daném testu (typicky Core i7–980X, nebo Core i7–2600K):

            100 % v započítávaných dílčích testech = nejlepší z množiny srovnatelných procesorů s A8–3850 (viz výše):

            Průměrný výkon při renderingu

            Shrnující graf je spočten z obou testů Cinebench, Blenderu, POV-Ray, Frybench i 3Ds Max 2011.

            100 % v započítávaných dílčích testech = nejlepší ze všech procesorů v daném testu (typicky Core i7–980X, nebo Core i7–2600K):

            100 % v započítávaných dílčích testech = nejlepší z množiny srovnatelných procesorů s A8–3850 (viz výše):

            Průměrný výkon při kompresi a šifrování souborů

            Do celkového výkonu v této části je TrueCrypt započítán jen jednou (jeho celkový průměr).

            100 % v započítávaných dílčích testech = nejlepší ze všech procesorů v daném testu (typicky Core i7–980X, nebo Core i7–2600K):

            100 % v započítávaných dílčích testech = nejlepší z množiny srovnatelných procesorů s A8–3850 (viz výše):

            Průměrný výkon v syntetických testech, šachových úlohách apod.

            100 % v započítávaných dílčích testech = nejlepší ze všech procesorů v daném testu (typicky Core i7–980X, nebo Core i7–2600K):

            100 % v započítávaných dílčích testech = nejlepší z množiny srovnatelných procesorů s A8–3850 (viz výše):

            Průměrný výkon při renderingu HTML, výpočtech v JavaScriptu, Flashi apod.

            100 % v započítávaných dílčích testech = nejlepší ze všech procesorů v daném testu (typicky Core i7–980X, nebo Core i7–2600K):

            100 % v započítávaných dílčích testech = nejlepší z množiny srovnatelných procesorů s A8–3850 (viz výše):

            Průměrný výkon v herních testech

            Zatím do průměrného herního výkonu počítám i výsledky z 3DMarku, jelikož ve Vantage jde o test výpočtu PhysX na CPU (GeForce PhysX je v ovladačích vypnuta) a v 06 potom zase o zajímavý softwarový rendering. Většina současných her ale s více než čtyřmi jádry takto dobře neškáluje a třeba PhysX pro dvanáct vláken CPU je výsadou CPU testů v 3DMark Vantage.

            100 % v započítávaných dílčích testech = nejlepší ze všech procesorů v daném testu (typicky Core i7–980X, nebo Core i7–2600K):

            100 % v započítávaných dílčích testech = nejlepší z množiny srovnatelných procesorů s A8–3850 (viz výše):

            Shrnutí výkonu (výkon napříč testy)

            100 % v započítávaných dílčích testech = nejlepší ze všech procesorů v daném testu (typicky Core i7–980X, nebo Core i7–2600K):

            V grafu celkového výkonu nejsou započítány syntetické testy
            (Everest apod.) a jednotlivá skóre z PCMark Vantage. Pokud tento výkon podělíme aktuální cenou procesorů vč. DPH, dostaneme
            následující index výhodnosti jednotlivých CPU. Platí, že vyšší číslo
            znamená výhodnější procesor
            .

            100 % v započítávaných dílčích testech = nejlepší z množiny srovnatelných procesorů s A8–3850 (viz výše):

            Výkon/cena

            100 % v započítávaných dílčích testech = nejlepší ze všech procesorů v daném testu (typicky Core i7–980X, nebo Core i7–2600K):

            100 % v započítávaných dílčích testech = nejlepší z množiny srovnatelných procesorů s A8–3850 (viz výše):

            Shrnutí výkonu a verdikt

            Shrnutí výkonu

            V grafu celkového výkonu nejsou započítány syntetické testy
            (Everest apod.) a jednotlivá skóre z PCMark Vantage. Pokud tento výkon podělíme aktuální cenou procesorů vč. DPH, dostaneme
            následující index výhodnosti jednotlivých CPU. Platí, že vyšší číslo
            znamená výhodnější procesor
            . Ceny jsem zjišťoval 28. listopadu 2011 v e-shopu Alfa.cz. V případě, že zde procesor nebyl zalistován, použil jsem nejnižší cenu z vyhledávače Heureka.cz a to z e-shopu, kde byl CPU skladem a pokud měl obchod status Ověřeno zákazníky. U již neprodávaných procesorů jsem nechal poslední prodejní cenu.

            Verdikt

            Ačkoli může vypadat poslední pozice A6–3500 v grafu celkového výkonu hrůzostrašně, nezapomínejte, že jde především o balík procesoru s grafikou. A integrovaný Radeon HD 6530D si nevede vůbec špatně, podívejte se například na tyto testy obsahující (nejen) grafiku:

            V testu také máme procesory, které bezpečně stačí na všechny běžné činnosti prováděné na domácím počítači i hraní her. Jak Athlon II X2 250, tak především Pentium G620 vás mohou zdržovat snad jen pokud často děláte mnohavláknové převody video nebo něco renderujete. Krátké tabulkové srovnání s dvoujádrovými „trpaslíky“ ukazuje, že jim je A6–3500 vzdálen na hony. Bohužel také v TDP, zde se jedná stále o velký rozdíl a mezera není v desktopové nabídce AMD stále uspokojivě zalepena.

            Core i3–2100 (Sandy Bridge, 3,1
            GHz)
            A8–3850 (Llano,
            2,9 GHz)
            A6–3500 (Llano,
            2,1 GHz)
            Pentium G620
            (Sandy Bridge, 2,6 Ghz)
            Athlon II X2 250
            (Regor, 3,0 GHz)
            E-350 (Zacate,
            1,6 Ghz)
            Atom D525
            (Pineview-D, 1,8 Ghz)
            PCMark Vantage (64-bit) [body] 12 270 11 389 8 489 8 185 7 998 2 733 2 492
            Cinebench R11.5 (64-bit)
            [body]
            2,99 3,38 1,97 2,06 1,75 0,62 0,58
            Cinebench R10 (64-bit) [body] 11 193 12 145 6 937 8 299 6 585 2 249 2 161
            POV-Ray v3.7 (64-bit) [s]
            (menší je lepší)
            40,9 35,7 63,8 62,0 67,1 203,8 218,0
            Blender 2.48 (64-bit) [s] 
            (menší je lepší)
            55,6 59,7 92,4 67,2 98,5 231,5 282,0
            Frybench (benchmark, 64-bit)
            [s]  (menší je lepší)
            755 785 1283 1228 1539 4233 3947
            DivX 6.8.4 [s] (menší je
            lepší)
            53 72 93 60 85 225 244
            XviD 1.2.2 [s] (menší je
            lepší)
            104 143 178 108 160 369 465
            Windows Media Encoder 9 [s]

            (menší je lepší)
            135 124 278 191 235 616 610
            x264 benchmark HD 3.15 [fps]

            (vyšší je lepší)
            16,4 19,2 9,1 11,2 10,0 3,2 3,4
            TrueCrypt 7 (průměr ze všech
            testů)
            39% 33% 27% 22% 26% 7% 23%
            Nero AAC Codec 1.5.1 WAV do
            AAC [s] (menší je lepší)
            25,3 35,3 44,0 29,9 35,0 93,0 133,1
            Zoner Photo Studio 13 x64 -

            úpravy JPEG [s] (menší je lepší)
            60,0 78,4 104,2 63,0 82,3 199,4 272,4
            Zoner Photo Studio 13 x64 -

            RAW → JPEG [s] (menší je lepší)
            142,6 171,8 219,2 162,9 179,3 419,2 451,0
            AutoStitch 2.2 [s] (menší je
            lepší)
            133,9 243,3 293,1 156,5 238,7 560,9 627,5
            Autopano Giga 64-bit 2.0.6 [s]
            (menší je lepší)
            65,2 90,9 124,5 105,5 131,4 258,6 308,0
            Paint.NET 3.5.4 [s] (menší je
            lepší)
            26,3 24,2 45,5 38,4 50,5 114,6 138,4
            WinRAR 3.92 64-bit [kB/s] 1815 1860 1403 1662 1264 508 464
            7-zip 4.65 64-bit [MIPS] 8930 10867 4699 5723 5844 2489 2880
            wPrime 2.02, 32M [s]
            (menší je
            lepší)
            18,301 13,788 24,431 29,685 26,442 68,967 59,980
            Super PI 1M [s] (menší je
            lepší)
            12,574 25,771 30,280 14,867 25,100 47,782 21,416
            MaxxPI2 1.55 16M [kB/s] 560,7 549,1 370,0 445,3 417,5 175,8 96,7
            Fritz Chess [knodes/s] 5 964 7 185 4 122 3 917 3 622 1 597 1 734
            Everest 5.3 (Memory Read)
            [kB/s]
            15 863 7 433 7 324 14 763 9 062 2 961 4 588
            Everest 5.3 (Memory Write)
            [kB/s]
            21 348 5 356 5 009 20 224 7 085 2 212 3 551
            Everest 5.3 (Memory Copy)
            [kB/s]
            17 230 3 677 3 608 16 386 10 459 2 967 3 790
            Everest 5.3 (Memory Latency)
            [ns] (menší je lepší)
            34,3 59,9 61,8 34,5 50,4 81,8 95,5
            Everest 5.3 (CPU Queen) [kB/s] 10 583 13 385 7 711 7 884 11 130 3 867 7 189
            Spotřeba PC v idle [W] 67 70 66 73 85 33 32
            Spotřeba PC v Prime95 25.9 [W] 109 172 117 99 144 43 38
            Teplota RealTemp/CoreTemp
            v
            idle [°C]
            26 12 19 30 20 52 27
            Teplota RealTemp/CoreTemp
            v
            Prime95 25.9 [°C]
            45 48 39 42 29 79 32

            předchozí kapitole jste také mohli vidět trochu jiný pohled na shrnutí výkonu, kdy základ už netvořil nejrychlejší procesor (zpravidla Core i7–3960X), nýbrž procesory tvořicí řekněme nějaký desktopový mainstream. V něm se sice tříjádrový A6–3500 ode dna neodlepil (v podstatě předčí výše taktovaná dvoujádra stejně jen v renderingu), ale mnoho CPU AMD si v tomto relativním srovnání trochu polepší.

            Tak jako tak, platí to samé co u dvou dříve otestovaných APU Llano – jestli je pro vás integrovaná grafika Intelu svým výkonem a vlastnostmi nevyhovující a naopak diskrétní (herní) spíše zbytečný luxus, bude pro vás při pořizovací ceně kolem 1900 Kč (a ceně solidně vybavených desek od 1700 do 2100 Kč) určitě atraktivní volbou. Pokud vám stačí naprosto základní grafika, nebo naopak stejně pořídíte nějakou samostatnou herní kartu, má lepší nabídku Intel v podobě nižších modelů Sandy Bridge (Pentium G, Core i3). Díky velmi nízké spotřebě v idle a pořád solidní i v zátěži si pak A6–3500 dovedu představit jako základ dobrého obyvákového počítače. Ještě mít pořádný výběr mini-ITX desek s FM1 a dobrou dostupnost všech A8/A6/A4.

            AMD A6–3500 (Llano, 2,1 GHz)

            + za 1900 Kč pro mnohé dostatečně rychlý procesor i grafika
            + velmi nízká spotřeba (příkon) platformy v idle
            + grafika zvládá starší a méně náročné hry i GPU akceleraci HD videa
             - nevyužijete-li grafiku, není procesor výhodný
            - výkon CPU pod úrovní Athlonu X2 250 či Pentia E6500


            Za
            zapůjčení procesoru základní desky A75MA-G55 pro testy APU děkujeme společnosti MSI

            Kvíz týdne

            Tyto konektory zná každý. Ale víte, co jejich zkratky doopravdy znamenají?
            1/9 otázek