Hlavní navigace

AMD asi chystá třetí Radeon s čipem Polaris 10. RX 470D proti GTX 1050 Ti?

21. 10. 2016

Sdílet

Zdroj: Redakce

Nvidia tento týden oficiálně vytasila dlouho spekulované 14nm grafiky GeForce GTX 1050 a GTX 1050 Ti. První je cenově protivníkem Radeonu RX 460, který už AMD vydalo o prázdninách, ale proti druhé zatím nějakou protiváhu založenou na aaktuální FinFETové generaci nemá. Objevily se spekulace, že by reakcí mohlo být zlevnění modelu RX 470, jenže při ceně 139 dolarů, doporučené pro GTX 1050 Ti, to nevypadá moc reálně. Včera se objevily indicie, že tou reakcí by naopak mohl být zcela nový model, který by se cenově a výkonem zařadil pod Radeon RX 470.

Zvěsti v tomto duchu se naráz
objevily dokonce ve třech různých podobách, podle nichž by mohlo
jít o Radeon „RX 465“, „RX 470 SE“, nebo „RX 470D“.
První dvě verze pocházejí z čínského Chiphellu
a PCOnline, ovšem zdá se, že by mohly být spíše
spekulačního charakteru. Zatím jim tedy nebudeme věnovat
pozornost a zaměříme se na zprávu třetí, jelikož ta stojí
na informacích, které se objevily přímo na stránkách jednoho
z výrobců, firmy XFX. Všechny tyto „story“ jsou nicméně
zajedno, že nová karta používá GPU Polaris 10, ale s větší
mírou ořezání než u RX 470.

 

XFX na svém webu natvrdo vystavilo
kartu „Radeon RX 470D Black Wolf“, kde ovšem ono RX 470D nemusí
být úplně oficiální/definitivní značení (řekl bych, že
i vzhledem k minulosti by se druhé dvě varianty či třeba
přídomek LE hodily více). Ke kartě byly fotografie i specifikace,
podle nichž má mít stejný paměťový subsystém jakoregulérní
RX 470, tedy 7,0GHz paměti GDDR5 na 256bitové sběrnici s kapacitou
4 GB. TDP má být 110 W, ale GPU bude ořezáno na 1792
stream procesorů, čip Polaris 10 by tedy ztratil další čtveřici
CU z celkových 36 (zbývalo by jich jen 28 jako u R9 285/380).
Takt má být 1226 MHz – neznámo, zda při turbu, či
v základu.

Parametry uvedené na webu XFX pro Radeon RX 470D Black Wolf (Zdroj: VideoCardz)
Parametry uvedené na webu XFX pro Radeon RX 470D Black Wolf (Zdroj: VideoCardz)

 

Pokud se tyto detaily a sama karta
objevily na webu XFX, pak je velmi pravděpodobné, že jde o reálný
model, chystající se na trh. A dokonce možná docela brzy.
Jinak by se asi věc dala vysvětlit jen omylem při vkládání
specifikací na web. Tedy tím, že někdo u karty, která by
reálně odpovídala klasickému Radeonu RX 470 (viz TDP 110 W),
omylem ponechal údaj o počtu stream procesorů zkopírovaný
ze specifikací nějakého Radeonu R9 380. Tomu by mohlo
nasvědčovat, že maximální rozlišení je uvedeno jen 4096 ×
2160 bodů, což ale samo může být jen chybou. Na fotografii je každopádně karta s PCB odvozeným od referenční podoby karty RX 480 (ale ne stejným, zdespod je méně součástek a napájecí osmipinový konektor).

Oprava (25. 10. 2016):
Ačkoliv Radeon RX 470 měl původně mít TDP 110 W, nakonec bylo před vydáním stanoveno na 120 W. Nový RX 470D má tudíž proti němu mít spotřebu nižší. Za chybu se omlouváme.

 

Pokud by toto byla skutečně reakce na
GeForce GTX 1050 Ti, pak se asi dá čekat, že se AMD pokusí kartu
dotlačit k vydání (nebo aspoň papírovému odhalení
s recenzemi) co nejdříve, aby Nvidii „vykrylo“ vydání
čipu GP107. V takovém případě by asi také cena modelu
mohla být poměrně blízko konkurenci – snad 139 až 149
dolarů (4150 – 4500 Kč), ovšem opět s možnými
příplatky za přetaktované či načančané nereferenční verze.

 

 

RX 465?

Pro pořádek ještě ony méně
důvěryhodné prameny. Nejprve parametry, které měl mít údajný
RX 470 SE podle PCOnline. V tomto případě byla řeč o 1536
stream procesorech, 24 rasterizačních jednotkách, ale stále při
256bitové paměti. TDP mělo být 90 W, ovšem tyto specifikace
byly dle kontextu spíše spekulativní úvahou typu „co by mohlo
být“.

CS24

Onen Radeon RX 465 z Chiphellu by
na druhou stranu asi mohla být reálný – možná, že zde
jde jen o zmatení ve jménech. Leaker zde tvrdil, že kartu
otestoval a poskytl zacenzurovaný snímek GPU-Z: opět je řeč
o 256bitové sběrnici a 4 GB GDDR5 na taktu 7,0 GHZ.
Texture fillrate má údajně být 137,3 GT/s, což by podle
VideoCardz mohlo odpovídat 28 CU (1792 stream procesorům) při
taktu okolo 1200 MHz. Je tedy možné, že tato karta je ve
skutečnosti onen „Radeon RX 470D“ a nejde o výmysl.
Pro ten případ zde můžete vidět benchmarky, které dotyčný
uživatel na Chiphellu nasdílel.

Zdroj: VideoCardz

Byl pro vás článek přínosný?