Hlavní navigace

AMD GPUOpen – otevřená náhrada za GameWorks, SDK a nástroje budou na GitHubu

16. 12. 2015

Sdílet

 Autor: Redakce

Kontroverze kolem knihoven GameWorks, kterým Nvidia na jednu stranu usnadňuje práci vývojářům her, na druhou stranu ale také sobě konkurenční boj, už trvá hodně dlouho, stále je ale aktuální. Loni AMD mluvilo o tom, že by proti GameWorks chtělo vytvořit open source alternativu. Ta by byla transparentnější a otevřená i pro nezávislé vývojáře, takže by každý mohl kód jednotlivých knihoven optimalizovat a opravovat v něm chyby.

Ač mezitím uplynula dlouhá doba, nezůstal tento záměr jen na papíře. Nyní AMD oznámilo jeho realizaci v podobě projektu GPUOpen, který uvolní nejen různé knihovny a SDK pro herní grafiku, ale i další nástroje. Vše bude mít otevřený kód, který bude přístupný skrze centralizovaný portál a hostovaný na GitHubu – tím pádem by se na vývoji měla moci podílet široká veřejnost či zaměstnanci jiných firem. GPUOpen navíc nebude zaměřen čistě na herní využití, ale bude obsahovat také nástroje a knihovny týkající se výpočetní oblasti a HSA, včetně nástrojů, které AMD oznámilo minulý měsíc jako iniciativu Boltzmann.

Projekt AMD GPUOpen
Projekt AMD GPUOpen

 

(Nejen) open source alterantiva GameWorks

Součástí GPUOpen budou herní efekty (TressFX 3.0, GeometryFX, AOFX, ShadowFX) a ukázkový kód pro DirectX, dále nástroje jako statický analyzátor programů CodeXL nebo Tootle a GPGPU překladač HCC. Dále pak v tomto projektu budou otevřené SDK LiquidVR, Firerays, FireRender, RapidFire a další komponenty. Důležité má být zejména zpřístupnění různých nástrojů sloužících pro užší interakci s ovladači a podobné účely, které mají zejména pod API DirectX 12 a Vulkan vývojářům umožnit přímější přístup k hardwaru, podobný tomu, jaký mají vývojáři her pro konzole.

Různé SDK, knihovny, efekty a nástroje budou uvolněny na GitHubu pod open source licencí MIT
Různé SDK, knihovny, efekty a nástroje budou uvolněny na GitHubu pod open source licencí MIT

Stejně by měly být otevřené také nástroje a knihovny, které AMD pro Radeony vyvine v budoucnu. Všechen kód bude licencován liberálně pod licencí MIT, která nebrání žádnými podmínkami ve volném použití daného kódu ve vlastních projektech, včetně uzavřených a komerčních. Samozřejmě bez ohledu na to, zda je uživatel partnerem nebo konkurentem.

 

Ačkoliv open source model mnohokrát ukázal své výhody a sílu a GPUOpen by díky tomu mohlo komponentám GameWorks vzít část popularity, prosazení mezi vývojáři asi bude stále běh na delší trať. Nvidia má totiž na své straně užší vztahy s vývojáři a studii, v tuto chvíli také podpořené větším tržním podílem. GPUOpen by ale mohly k vítězství pohánět také příspěvky ze strany nezávislých vývojářů, pokud se kolem projektu podaří silnou komunitu přispěvatelů shromáždit.

 

AMDGPU pro Linux

Součástí této politiky spoléhající se na svobodný software jsou také změny v podobě Linuxových ovladačů, rovněž oznámené už loni. Počínaje s GPU Fiji, Tonga a APU Carrizo bude AMD stavět místo na tradičním Fglrx na základě otevřeného ovladače vyvíjeného přímo v rámci jádra, pro něž pak budou binární moduly toliko volitelným rozšířením, navíc fungujícím v uživatelském prostoru. Část oficiálních ovladačů má také být hned nebo časem výhradně otevřená – počítá se s tím údajně například u modulů pro podporu OpenCL nebo u ovladačů pro API Vulkan.

AMDGPU - nový ovladač Radeonů pro Linux
AMDGPU - nový ovladač Radeonů pro Linux

 

WT100

Iniciativa GPUOpen by měla naostro odstartovat příští měsícu, kdy AMD spustí webové stránky projektu a také repozitáře kódu na GitHubu pro první začleněné knihovny asoftware.

Zdroje: AMD, AnandTech