To jsou CPU pro retail desktop, tam AMD jede jak drak, ale desktop je max 20% trhu a skládačky jsou jen malý podíl desktopového trhu, proto taky celkový marketshare vypadá kapku jinak.
Ale ty grafiky jsou fakt bída.
Příště si přečti článek než začneš reagovat.
Tvoje loňské názory o celkovém marketsharu jsou v článku popsány přesněji a aktuálněji.
Já jen doplnil informace k odstavci který se věnuje retail prodejům. Takže tvoje reakce je úplně mimo.
A co se v článku dočtu? To že dnes je 1 desktop na 4 až 5 prodaných laptopů a to že skládaných desktopů je jen malá čát (v čr kde je to oblíbené podle posledních známých čísel 1 ze 3 desktopů je skládačka)
a ty retailové cpu se kupují právě do skládaček, tzn že amd prodává v retailu CPUčka v mnohonásobně vyššíh počtech než konkurence, tak ty CPU tvoří jen minoritu celého trhu s počítači.
Proto potom také vidíš podíl Intleu na 61% kolem kterých se navíc intel točí už cca dva roky. Tedy jedná se o podíl v rámci x86 platformy, celková čísla budou ovlivněná i jinými architekturami
Vůbec nechápu proč se bavím s člověkem který nevidí dál než do další výplaty.
Proč mi předhazuješ loňská OEM čísla když řeším letošní retail?
Ale OK. Pojďme řešit OEM.
Jestli že v Q4 2024 AMD prodala Ryzeny OEM výrobcům, tak hotové sestavy se dostanou na trh až v roce 2025.
Protože výroba a distribuce chvíli trvá.
Takže rekordní prodeje se na marketsharu projeví až letos.
Další díl do této skládačky je informace z CES 2025
https://www.amd.com/en/newsroom/press-releases/2025-1-6-amd-announces-first-dell-commercial-pcs-powered-by.html
Předpokládám že letos se to otočí a intel ztratí dominantní postavení na trhu. Tedy že jeho marketshar klesne pod 50%.
6. 2. 2025, 06:56 editováno autorem komentáře
Protože retail trh s komponentama není obraz trhu s počítači. To že AMD jede v retailu jak drak víme dlouhou dobu, ale i když se mu v retailu daří neskutečně, na celkovém podílu na trhu už dva roky vesměs stagnuje.
Marketshare se změnit nemůže pokud AMD nezíská daleko silnější pozici v laptopech, které dělají drtivou většinu prodejů počítačů.
Hlavně AMD nemá kapacity výroby, které by mohlo obětovat daleko lukrativnějšímu trhu serverových CPU a potažmo výpočetních grafických karet.
A to že Dell bude vyrábět nějaké nové stroje s AMD procesory nezvrátí trh, Aby se obrátil tržní podíl ve prospěch AMD, tak v případě Dellu by museli úplně přestat s ostatními výrobci. Za rok 2024 Dell dodal jen 39M počítačů a měl 14.9% trhu a ne všechny dodané počítače byly na platformě x86.
"Jestli že v Q4 2024 AMD prodala Ryzeny OEM výrobcům, tak hotové sestavy se dostanou na trh až v roce 2025.
Protože výroba a distribuce chvíli trvá.
Takže rekordní prodeje se na marketsharu projeví až letos."
To je samozrejme nesmysl, pokud je prodali v Q4 OEM vyrobcum, tak jim to slo do cisel v Q4. AMD se pocita jejich prodej (vyskladneni), ne prodej jejich odberatelu.
Lisa je klasický příklad "from zero to hero" - během 10 let dostat krachující firmu do pozice světové technologické jedničky v procesorech, to je prostě obdivuhodné a myslím si, že i s koženou bundičkou budou oba uvedeni do síně slávy byznysových leaderů vedle lidí jako Ford, Iacocca, Baťa, Jobs, apod.
Nabídku má, ale značku to natáhne.
Koukni na prodeje GPU.
Ryzen taky začal zvedat prodeje až po příchodu X3D.
Velká část zákazníků vybere nejprve značku.
Pak model podle rozpočtu.
Na tom funguje podvod u nVidie: Nižší modely mají k výkonu rasterizace neproporcionálně méně RT a Tenzor jednotek. Tohle dělají už od dob GeForce FX5200 (zlomek Pixel Shader 2 jednotek proti FX5600).
5. 2. 2025, 10:02 editováno autorem komentáře
V čem ten nepoměr spočívá?
Ten počet RT jader je vždycky jedno na 128 shaderů (1 SM), počet tensor jader je vždycky čtyři na 128 shaderů/1 SM.
Taktováno by to mělo být společně, takže při škálování výkonu u jednotlivých menších a větších GPU by to pořád mělo být v rovnováze.
Nepoměr by mohl být leda u ROP, které jsou podle počtu vyšších jednotek, ale tam bude myslím spíš nepoměr takový, že jich je míň na shader u vyšších GPU. A pak ještě asi různé modely mají různé poměry hrubého výkonu (RT, tensor jader i shaderů zároveň) vůči paměťové propustnosti a kapacitě L2 cache, možná, ale to jsem tedy nezkoušel počítat, takže nevím, jestli jsou tam nějaké výrazné výkyvy.
Možná je to teď jinak, ale před pár lety:
"35W APU Rembrandt v ray-tracingu rychlejší než 60W mobilní GeForce RTX 3050?"
https://diit.cz/clanek/35w-apu-rembrandt-v-ray-tracingu-rychlejsi-nez-60w-mobilni-geforce-rtx-3050
"Redakce ComputerBase se domnívá, že by za tento výsledek mohla být zodpovědná 4GB kapacita paměti mobilní GeForce RTX 3050."
Myslím, že půjde přesně o tohle (pokud to není třeba jen chyba ovladačů, která pak byla opravená, protože RTX 3050 by měla mít víc výkonu než to iGPU se 768 shadery).
Je taky možné, že je to takový jeden výsledek z 50, kde to vyšlo úplně jinak, vytržený z kontextu.
I u Ampere platilo IIRC, že poměr shadery:RT:tensor byl vždy stejný, protože všechna GPU byla stavěná ze stejné základní jednotky SM, která měla vždycky 128 shaderů, 4 tensor jádra a 1 RT jádro.
Ok, to je docela možné. Bohužel NVidie je ohledně paměti už horší i než Apple. Ten to po 10 letech vzdal a i lowend má aspoň těch 16 GB. Kdežto na průměrné NVidii s 8 GB některé nové hry i ve FullHD už musí člověk snižovat na střední detaily.
iGPU v Apple Silicon nepotřebuje data zkopírovat do své paměti. Pracuje nad těmito pro procesor, L2 cache je sdílená.
Pleteš se. L1 a L2 cache není sdílená. Sdílená je L3 cache, resp. L3 cache to nemá a jmenuje se to SLC - System Level Cache, cache dostupná na úrovni SoC.
RAM je pak sdílená a ano, není třeba natáhnout data, třeba AI model do RAM a pak ho natahovat do VRAM přes sběrici, jednou je to v unified RAM a může k tomu CPU i grafika. Díky tomu jsou Apple grafiky jsou daleko efektivnější, protože tam nelítají data mezi CPU a GPU přes sběrnici, není třeba ty data duplikovat...
5. 2. 2025, 23:13 editováno autorem komentáře
Apple šel v telefonech na 8GB jak pro základní tak pro model, na počítačích šel na 16GB stejně jako PCčka, pokud mají dostat štempl Copilot+, tak jako dřív musely mít 8GB aby dostaly EVO štempl.
Pamět narostla kvůli AI aby bylo možné akcelerovat rozumné lokální AI modely.
Karty které mají u NV 8GB jsou stejně slabé na to aby zvládly hry na max detailech v tom FHD, však nové hry na FHD vyžadují běžně minimálně RTX4070 pokud mají jet v plné palbě a dosáhnut na 60FPS. Tehdy opravdu nestačí 8GB. Někdy ale pro těch 60FPS potřebuješ i DLSS a framegen a plnými detaily se rozumí path tracing a ray reconstruction, featury které tady spousta lidí okomentuje že nikdy nezapne. A když to nikdy nezapneš, tak zase nemáš problém s těmi 8GB paměti.
Toto nemožno paušalizovať.
Možno niakým neodladeným shitom na UE5, či kosole portom nestačí 8GB, tu máš príklad modernej hry, 1080p (FHD) MAX a ako krásne to šlape na 8GB kartách. Okrem priebežných fps sú nižšie uvedené aj min. fps. btw...Kingdom Come 1-2 používa CryEngine
(Our performance results clearly show that an 8 GB card is sufficient, even at 4K Ultra without upscaling (RTX 4060 Ti 8 GB vs 16 GB).)
Kingdom Come Deliverance II Performance Benchmark Review - 35 GPUs Tested
https://www.techpowerup.com/review/kingdom-come-deliverance-ii-performance-benchmark/5.html
Kolik hra potřebuje paměti, záleží nejvíc na tom, kolik a jak velkých textur má, což je individuální a postupem času se obecně ty hry posouvají výš.
Takže se nedá říct, že když se jedna vejde do 8GB, tak to je normál a ty ostatní, co se nevejdou, to dělají blbě...
Taky CryEngine je starý, tak je jasný, že i když ho vymaxujou, tak to nepřeleze 8 GB VRAM. Většina her je ale v UE5, který je masakr. Hry zapínají RT už vždy a nejde vypnout, jen snížit. Což přidává nálož na VRAM, kdy i ve FullHD už člověk musí snižovat detaily.
Problém je v rozevírajících se nůžkách nároků "AAA" her a výkonem těch skutečně levných karet (dnes v podstatě neexistujících), které si kupuje drtivá většina běžných hráčů.
Po desítky let se výrobci těch nejlepších her nemuseli bát minimálních požadavků. Hráč si prostě koupil novou GPU, konzoli nebo počkal/našetřil.
Ano, ale:
1. vývoj šel sice rychle, ale zpětná kompatibilita byla vždy poměrně hodně dodržována.
2. výrobci HER si dávali záležet, aby jejich hry byly hratelné na co největším výkonovém rozsahu HW
3. Ceny grafických karet nebyly nikdy takto šílené - cena grafiky byla 50% oproti zbytku PC. Pak byla doba, kdy to bylo 50:50 (cena GPU byla stejná, jako zbytku PC). Dnes stojí "normální" herní PC bez GPU cca 25-30 tisíc, ale top GPU je za dvojnásobek a ty nejlevnější, které dávají smysl (a to je ještě horší) se pod 8 tisíc nevejdou. Doby kdy použitelná GPU stála 3 litry jsou pryč.
Je jasné, že inflace zaúřadovala, a že růst cen se projevil i zde. Ale na těch diferenciálech je vidět, že jen inflací to nebude.
Další bod jsou ceny her. Např. KCD2 se cenově srovnal s konzolemi, to dříve taky nebylo. Proč? Protože může.
A pak tu je ten výhled: malí gamesníci už nejsou, protože už jim dávno nestačí pořídit levný PC, nebo dát starší kus co doma "zbyl" a jen jej trochu "pošolíchat." Celý průmysl stojí na starých pardech, kteří si na to drahé PC vydělají, ale nemají nástupce (resp. jich není dost), protože děti paří na tom co je pro ně dostupné: mobily a tablety, popřípadě konzole (které stojí zlomek toho co herní PC). Proto PC herní trh pomalu umírá, proto AMD a ani nVidie neřeší gamesníky (nvidie má peněz a zdrojů dost, tak je může trochu podojit na niche produktech, ale core business to pro ně už taky není). K tomu si přidej, že skutečně kvalitních her (téma, délka a náročnost hraní, nerepetitivnost) vychází tak do 2-3 za rok, zbytek jsou vykastrovaná "herní dema" s milionem bugů.
Děti hrají hry jako Minecraft, Roblox či Fortnite. Ty jedou na nízké detaily na všem. Např ten Fortnite pak dostal kompletně nový renderer určený pro běh i na Intel 630. Pak tu máme indie hry, většina běží na iGPU, a pro AAA hry jsou konzole, kde konzole stojí míň než dGPU do PC a nepotřebujete kupovat ten zbytek PC.
2: to platí i dnes, třeba Indy na FHD mu stačí 2060S, RX6600 A580... to je pro LOW FHD 60FPS, na stejných 60FPS pro LOW preset ale full raytracing to chce 4070 s aktivním DLSS a FG. Pokud budeš chtít ultra preset s full rt, tak na to FHD budeš potřebovat ještě o něco silnější grafiku
Takže dost obří rozptyl a hráč má velké možnosti jak optimalizovat hru na své požadavky/výkonové možnosti
Nebo třeba KDC2, běží i na GTX1650, i když jen na 720p 30FPS low. Na FHD v plné palbě na 60FPST to zase bude chtít aspoň tu 4070.
5. 2. 2025, 23:19 editováno autorem komentáře
Myslím že herní průmysl je na vzestupu.
Protože přibývá hráčů.
1) Roste počet obyvatel planety.
2) Bohatne chudina, která neměla na PC, si dnes může dovolit normální herní PC za 30 000 i s GPU. Víte kolik stál herní PC před 30 lety?
Já ho kupoval za 30 000Kč. A byl to ušmudlany Celeron.
Když vezmu herní ultra High-end:
CPU 15 000Kč Ryzen 7 9800X3D
RAM 5 000Kč 64GB DDR5.
MB 5 000Kč
PSU 2 500Kč 1kW.
Case 2 500Kč
Tak jsem na 30 000Kč. Ale je to na hry to nejlepší co může být. Rozhodně to není "normální". A nebo jsem uvozovky špatně pochopil?
No nVidia vyrobila novou kategorii:
Snob-end.
A zrušila low-end.
Takže souhlasím že ceny GPU šli nahoru.
EDIT:
Chybí mi tam vodník za 2500Kč a monitor za 10 000Kč
6. 2. 2025, 00:01 editováno autorem komentáře
No klasický herní průmysl jde spíše k šípku, vývoj her je extrémně drahý a leckteří velcí distributoři mají finanční problémy a propadají se, třeba Ubisoft je krásný příklad. Obrovský finanční pokles, neúspěšné tituly na které sázel, zrušené tituly, které byly už v podstatě hotové, dlouholeté odklady.. k tomu zavírání některých studií a redukce zaměstnaců v jiných studiích už jsou jen důsledek špatné bilance.
Ale ano hráčů přibývá, na mobilech, to je hojně rostoucí trh, daleko větší než PC a konzole. Hlavně náklady na hry jsou i o několik řádů nižší a monetizace může být hodně podobná jako u AAA her na konzoli/PC
6. 2. 2025, 01:42 editováno autorem komentáře
Před 30 lety jsis za 30 tisíc koupil leda tak 486SX bez DOSu a bez jakýhokoliv multimediálního vybavení. Data jsi do toho dostal leda přes diskety.
1995 už vládlo Pentium a vyprodávaly se 486. 386 se nové už neprodávaly docela určitě. A pokud ano, tak to bylo šmé.
Rozhodně nechci bagatelizovat její úspěch. Přiznejme si ale kdyby Intel neměl takové množství tak kvalitních packalů tak by to zase tak snadné neměla a možná by byla odsouzena k neúspěchu.
Uplne bych asi nemohl souhlasit. Cast tech zasluh jde opravdu Intelu, za to, ze torpedoval sam sebe. Pokud by si srovnaval s NV, tak AMD moc neuspeje.
A zisky AMD v PC OEM segmentu jsou porad dost slaby na to, jakymi problemy Intel prochazi a to i pres skutecnost, ze ma AMD v urcitych segmentech srovnatelne lepsi produkty.
5. 2. 2025, 17:42 editováno autorem komentáře
IMHO AMD je určitě případ kdy to byla celá firma/týmy a kolektiv kteří za ten obrat můžou, ne jeden hvězdnej boss bez kterýho se to nemohlo stát (a je otázka, kolik je vůbec případů, kdy se dá úspěch fakt takhle připsat šéfovi před všema ostatníma).
CEO (Lisa Su) pro to musela udělat podmínky a "ubránit" firmu před týpkama, co v letech 2012-2017 měli "chytrý" kecy jako že se to má prostě zrušit a dát peníze co po tom zbudou akcionářům... Ale to by nestačilo, současně ta firma musí mít schopnost vytvořit ten produkt a dotáhnout ho úspěšně do cíle (a pak prodávat), což bylo z velké části dílo stejného "starého AMD", kterému lidi nadávali za Bulldozer (takovýma těma moudrama že se odtud všichni co na tom dělali musí vyházet... to je asi dobré mít na paměti při komentování Intelu :)
Úspěch Ryzenu a Epycu stojí an tom, že na rozdíl od Bulldozeru architektura nevsadila na koncepty/předpoklady, které nevyšly, ale tahle strategie musela být položená už někdy kolem roku 2012, ještě za předchozího vedení než to převzala Lisa Su, mimochodem.
Lisa Su se stala CEO v roce 2014 (ale na nižší pozici byla ve firmě už předtím, přitáhl ji sebou předchozí CEO Rory Read):
https://www.cnews.cz/clanky/amd-nahle-zmenilo-sefa-na-pozici-ceo-prichazi-lisa-su-rory-read-odstoupil/
Přesně tak není to jenom o Lise i když je její role veliká a nejvíc vidět
1. Lisa sehrála dobře svoji roli manažera a vsadila na správné lidi
2. Její lidé tedy celé AMD vyvinulo dobry produkt
3. Vsadili na správného výrobce jejich produktu TSMC
4. Konkurence AMD předchozí tři body nesplnila a proto dopadla tak jak dopadla.
Bez uvedených čtyřech předpokladů by ten úspěch nebyl tak markantní nebo vůbec žádný.
6. 2. 2025, 07:09 editováno autorem komentáře
za návrh a úspěch ZENu vděčí AMD Rorymu Readovi a hlavně Kellerovi, který měl volnou ruku při návrhu, Lisa se na tom už jen svezla a právě úspěch ZEN architektury a postupný úpadek Intelu umožnil současný úspěch AMD, jediná chyba je to, že stejná péče nebyla věnovaná grafickým kartám....
6. 2. 2025, 08:40 editováno autorem komentáře
Lisu Su bych ocenil za to, že dokázala udržet AMD nad vodou do doby, než přišel Zen a hlavně za to, že se vyvarovala chování vůči vývoji způsobem, jak to předváděl právě předchozí management. Tj. několikrát za běhu změnit zásadně požadavky na vyvýjený produkt. Což se podle mě děje aktuálně u Intelu.
Ano. Ustála tehdy ty hodně krušné chvíle AMD. Kdyby se tak nestalo tak by dneska tyhle úspěchy nebyly.
Tak ještě předtím než se stala CEO, tak dělala v AMD od roku 2012 COO a GM/VP, takže už tehdy poměrně velká šajba.
https://www.amd.com/en/corporate/leadership/lisa-su.html
Rozhodně to ale není jen tak, že úspěch jde jen za Lisou. Ale byla to ona, která jej umožnila a co víc, následný vývoj ukazuje, že udržuje ve firmě ten správný směr, což je daleko, daleko složitější než jeden sporadický úspěch. V podstatě se žádný procesorový produkt nestal propadákem, pokaždé přinesl "double digit" zlepšení. V grafikách je to horší a specifičtější, že tam nvidia nedělá chyby, a pokud ano, zákazníci jí to odpouštějí.
ad RR: Rory hrál s kartama, které dostal. Lze mu vyčítat toho spousty, ale skutečnou pravdu bude znát asi jen málo lidí. Udělal chyby, např. když přecpal supply chain neprodejným shitem, ale taky tu firmu "nějak" udržel v chodu a je dost velká otázka, kdyby neudělal co udělal, jestli by to AMD tady ještě bylo. Někdy prostě potřebujete místo charismatického kapitána v bílém obleku spíše záchranáře v neoprenu...
Dokáže mi někdo vysvětlit, proč navzdory tomu, že AMD je na koni, má mnohem lepší produkty, než konkurence, rekordní výsledky atd, tak jejich akcie už rok padají? Loni v březnu byla špička na nějakých 213USD, dneska je to nějakých 109. Jakožto dlouhodobého akcionáře mě to sere a hlavně mi to vůbec nedává smysl :/.
V den zveřejnění finančních výsledků to smysl má. Protože to vypovídá alespoň něco o firmě.
V jiné dny to je spíš o náladě akcionářů.
Těch +5% jsou pro standardní dobu obchodování během úterka (cca 16-22 hodin v našem čase iirc), a to byla spekulace/sentiment pře zveřejněním výsledků, které bývají oznámené po ukončení standardního obchodování. Ten zmíněný aftermarket pokles je právě samotná reakce na výsledky.
IIRC je pokles po výsledcích u AMD často, je to trochu akcie otloukánek stejně jako u produktů, často investorům není nic dost dobré, nebo prostě měli větší oči :)
Protože akcie neodráží aktuální fungování firmy, ale vidinu do budoucna. U AMD víme, že bude furt dobrý, ale tak nějak furt stejně. Např. výpočty na jejich GPU kromě pár vybraných nebudou fungovat pořádně ještě roky.
Rád bych ti to kolego vysvětlil ale sám jsem na podobných myšlenkách. Jsem u firmy akcionářem dnes už pomalu osmým rokem. Vydělal jsem několik milionů v rámci i současné hodnoty. Ovšem rád bych porovnal, že kdybych se vydal cestou NV, měl bych těch milionů podstatně víc asi tak o 4-5x.
Souhlasím, že před rokem se člověku lépe dejchalo v rámci řekl bych adekvátní hodnoty firmy. Dnes je to jaké to je, a je to vyloženě nepochopitelné. Očekával jsem vždy adekvátnější hodnotu na ten růst a požírání jiných firem. Nemyslím si, že je ta cena férová, pokud se podíváme na NV je to vyloženě výsměch, protože ta bez splitů by byla dneska na blízko 5000 usd. :) a přitom to není tak dávno, co měla obrat cca jako AMD ;) ale i zisk nebyl tak zásadně jiný ano NV obecně vydělá více, nepochybně, proto může růst rychleji. Ovšem stagnace v rámci let je vyloženě výsměchem pro držitele akcií.
Trump s tím asi docela hne, čert ví ale od covidu je to pořád něco a burza prostě za mě smysl nedává a vše se řídí pouze příkupy / odkupy v rámci marketcapu a pokud chceš vydělat, musíš to točit a nedržet. Čekat na 500$ na kuse pro AMD můžeš, ale reálně sám jsem prodělal jenom držením, místo aspoň 1 nákupem v rámci roku. Dnes je to tak, že bych ani nedanil, kdybych to otočil 1x co 3 roky. Je potřeba se zamyslet nad tím, protože akcie je to dobrá, ale ten růst asi nepřijde, jak si člověk myslel a v rámci inflací a zdražení se mě to přestává líbit.