Lisa je klasický příklad "from zero to hero" - během 10 let dostat krachující firmu do pozice světové technologické jedničky v procesorech, to je prostě obdivuhodné a myslím si, že i s koženou bundičkou budou oba uvedeni do síně slávy byznysových leaderů vedle lidí jako Ford, Iacocca, Baťa, Jobs, apod.
V čem ten nepoměr spočívá?
Ten počet RT jader je vždycky jedno na 128 shaderů (1 SM), počet tensor jader je vždycky čtyři na 128 shaderů/1 SM.
Taktováno by to mělo být společně, takže při škálování výkonu u jednotlivých menších a větších GPU by to pořád mělo být v rovnováze.
Nepoměr by mohl být leda u ROP, které jsou podle počtu vyšších jednotek, ale tam bude myslím spíš nepoměr takový, že jich je míň na shader u vyšších GPU. A pak ještě asi různé modely mají různé poměry hrubého výkonu (RT, tensor jader i shaderů zároveň) vůči paměťové propustnosti a kapacitě L2 cache, možná, ale to jsem tedy nezkoušel počítat, takže nevím, jestli jsou tam nějaké výrazné výkyvy.
Možná je to teď jinak, ale před pár lety:
"35W APU Rembrandt v ray-tracingu rychlejší než 60W mobilní GeForce RTX 3050?"
https://diit.cz/clanek/35w-apu-rembrandt-v-ray-tracingu-rychlejsi-nez-60w-mobilni-geforce-rtx-3050
"Redakce ComputerBase se domnívá, že by za tento výsledek mohla být zodpovědná 4GB kapacita paměti mobilní GeForce RTX 3050."
Myslím, že půjde přesně o tohle (pokud to není třeba jen chyba ovladačů, která pak byla opravená, protože RTX 3050 by měla mít víc výkonu než to iGPU se 768 shadery).
Je taky možné, že je to takový jeden výsledek z 50, kde to vyšlo úplně jinak, vytržený z kontextu.
I u Ampere platilo IIRC, že poměr shadery:RT:tensor byl vždy stejný, protože všechna GPU byla stavěná ze stejné základní jednotky SM, která měla vždycky 128 shaderů, 4 tensor jádra a 1 RT jádro.
Pleteš se. L1 a L2 cache není sdílená. Sdílená je L3 cache, resp. L3 cache to nemá a jmenuje se to SLC - System Level Cache, cache dostupná na úrovni SoC.
RAM je pak sdílená a ano, není třeba natáhnout data, třeba AI model do RAM a pak ho natahovat do VRAM přes sběrici, jednou je to v unified RAM a může k tomu CPU i grafika. Díky tomu jsou Apple grafiky jsou daleko efektivnější, protože tam nelítají data mezi CPU a GPU přes sběrnici, není třeba ty data duplikovat...
5. 2. 2025, 23:13 editováno autorem komentáře
Apple šel v telefonech na 8GB jak pro základní tak pro model, na počítačích šel na 16GB stejně jako PCčka, pokud mají dostat štempl Copilot+, tak jako dřív musely mít 8GB aby dostaly EVO štempl.
Pamět narostla kvůli AI aby bylo možné akcelerovat rozumné lokální AI modely.
Karty které mají u NV 8GB jsou stejně slabé na to aby zvládly hry na max detailech v tom FHD, však nové hry na FHD vyžadují běžně minimálně RTX4070 pokud mají jet v plné palbě a dosáhnut na 60FPS. Tehdy opravdu nestačí 8GB. Někdy ale pro těch 60FPS potřebuješ i DLSS a framegen a plnými detaily se rozumí path tracing a ray reconstruction, featury které tady spousta lidí okomentuje že nikdy nezapne. A když to nikdy nezapneš, tak zase nemáš problém s těmi 8GB paměti.
Toto nemožno paušalizovať.
Možno niakým neodladeným shitom na UE5, či kosole portom nestačí 8GB, tu máš príklad modernej hry, 1080p (FHD) MAX a ako krásne to šlape na 8GB kartách. Okrem priebežných fps sú nižšie uvedené aj min. fps. btw...Kingdom Come 1-2 používa CryEngine
(Our performance results clearly show that an 8 GB card is sufficient, even at 4K Ultra without upscaling (RTX 4060 Ti 8 GB vs 16 GB).)
Kingdom Come Deliverance II Performance Benchmark Review - 35 GPUs Tested
https://www.techpowerup.com/review/kingdom-come-deliverance-ii-performance-benchmark/5.html
Ano, ale:
1. vývoj šel sice rychle, ale zpětná kompatibilita byla vždy poměrně hodně dodržována.
2. výrobci HER si dávali záležet, aby jejich hry byly hratelné na co největším výkonovém rozsahu HW
3. Ceny grafických karet nebyly nikdy takto šílené - cena grafiky byla 50% oproti zbytku PC. Pak byla doba, kdy to bylo 50:50 (cena GPU byla stejná, jako zbytku PC). Dnes stojí "normální" herní PC bez GPU cca 25-30 tisíc, ale top GPU je za dvojnásobek a ty nejlevnější, které dávají smysl (a to je ještě horší) se pod 8 tisíc nevejdou. Doby kdy použitelná GPU stála 3 litry jsou pryč.
Je jasné, že inflace zaúřadovala, a že růst cen se projevil i zde. Ale na těch diferenciálech je vidět, že jen inflací to nebude.
Další bod jsou ceny her. Např. KCD2 se cenově srovnal s konzolemi, to dříve taky nebylo. Proč? Protože může.
A pak tu je ten výhled: malí gamesníci už nejsou, protože už jim dávno nestačí pořídit levný PC, nebo dát starší kus co doma "zbyl" a jen jej trochu "pošolíchat." Celý průmysl stojí na starých pardech, kteří si na to drahé PC vydělají, ale nemají nástupce (resp. jich není dost), protože děti paří na tom co je pro ně dostupné: mobily a tablety, popřípadě konzole (které stojí zlomek toho co herní PC). Proto PC herní trh pomalu umírá, proto AMD a ani nVidie neřeší gamesníky (nvidie má peněz a zdrojů dost, tak je může trochu podojit na niche produktech, ale core business to pro ně už taky není). K tomu si přidej, že skutečně kvalitních her (téma, délka a náročnost hraní, nerepetitivnost) vychází tak do 2-3 za rok, zbytek jsou vykastrovaná "herní dema" s milionem bugů.
Děti hrají hry jako Minecraft, Roblox či Fortnite. Ty jedou na nízké detaily na všem. Např ten Fortnite pak dostal kompletně nový renderer určený pro běh i na Intel 630. Pak tu máme indie hry, většina běží na iGPU, a pro AAA hry jsou konzole, kde konzole stojí míň než dGPU do PC a nepotřebujete kupovat ten zbytek PC.
2: to platí i dnes, třeba Indy na FHD mu stačí 2060S, RX6600 A580... to je pro LOW FHD 60FPS, na stejných 60FPS pro LOW preset ale full raytracing to chce 4070 s aktivním DLSS a FG. Pokud budeš chtít ultra preset s full rt, tak na to FHD budeš potřebovat ještě o něco silnější grafiku
Takže dost obří rozptyl a hráč má velké možnosti jak optimalizovat hru na své požadavky/výkonové možnosti
Nebo třeba KDC2, běží i na GTX1650, i když jen na 720p 30FPS low. Na FHD v plné palbě na 60FPST to zase bude chtít aspoň tu 4070.
5. 2. 2025, 23:19 editováno autorem komentáře
Myslím že herní průmysl je na vzestupu.
Protože přibývá hráčů.
1) Roste počet obyvatel planety.
2) Bohatne chudina, která neměla na PC, si dnes může dovolit normální herní PC za 30 000 i s GPU. Víte kolik stál herní PC před 30 lety?
Já ho kupoval za 30 000Kč. A byl to ušmudlany Celeron.
Když vezmu herní ultra High-end:
CPU 15 000Kč Ryzen 7 9800X3D
RAM 5 000Kč 64GB DDR5.
MB 5 000Kč
PSU 2 500Kč 1kW.
Case 2 500Kč
Tak jsem na 30 000Kč. Ale je to na hry to nejlepší co může být. Rozhodně to není "normální". A nebo jsem uvozovky špatně pochopil?
No nVidia vyrobila novou kategorii:
Snob-end.
A zrušila low-end.
Takže souhlasím že ceny GPU šli nahoru.
EDIT:
Chybí mi tam vodník za 2500Kč a monitor za 10 000Kč
6. 2. 2025, 00:01 editováno autorem komentáře
No klasický herní průmysl jde spíše k šípku, vývoj her je extrémně drahý a leckteří velcí distributoři mají finanční problémy a propadají se, třeba Ubisoft je krásný příklad. Obrovský finanční pokles, neúspěšné tituly na které sázel, zrušené tituly, které byly už v podstatě hotové, dlouholeté odklady.. k tomu zavírání některých studií a redukce zaměstnaců v jiných studiích už jsou jen důsledek špatné bilance.
Ale ano hráčů přibývá, na mobilech, to je hojně rostoucí trh, daleko větší než PC a konzole. Hlavně náklady na hry jsou i o několik řádů nižší a monetizace může být hodně podobná jako u AAA her na konzoli/PC
6. 2. 2025, 01:42 editováno autorem komentáře
Uplne bych asi nemohl souhlasit. Cast tech zasluh jde opravdu Intelu, za to, ze torpedoval sam sebe. Pokud by si srovnaval s NV, tak AMD moc neuspeje.
A zisky AMD v PC OEM segmentu jsou porad dost slaby na to, jakymi problemy Intel prochazi a to i pres skutecnost, ze ma AMD v urcitych segmentech srovnatelne lepsi produkty.
5. 2. 2025, 17:42 editováno autorem komentáře
IMHO AMD je určitě případ kdy to byla celá firma/týmy a kolektiv kteří za ten obrat můžou, ne jeden hvězdnej boss bez kterýho se to nemohlo stát (a je otázka, kolik je vůbec případů, kdy se dá úspěch fakt takhle připsat šéfovi před všema ostatníma).
CEO (Lisa Su) pro to musela udělat podmínky a "ubránit" firmu před týpkama, co v letech 2012-2017 měli "chytrý" kecy jako že se to má prostě zrušit a dát peníze co po tom zbudou akcionářům... Ale to by nestačilo, současně ta firma musí mít schopnost vytvořit ten produkt a dotáhnout ho úspěšně do cíle (a pak prodávat), což bylo z velké části dílo stejného "starého AMD", kterému lidi nadávali za Bulldozer (takovýma těma moudrama že se odtud všichni co na tom dělali musí vyházet... to je asi dobré mít na paměti při komentování Intelu :)
Úspěch Ryzenu a Epycu stojí an tom, že na rozdíl od Bulldozeru architektura nevsadila na koncepty/předpoklady, které nevyšly, ale tahle strategie musela být položená už někdy kolem roku 2012, ještě za předchozího vedení než to převzala Lisa Su, mimochodem.
Lisa Su se stala CEO v roce 2014 (ale na nižší pozici byla ve firmě už předtím, přitáhl ji sebou předchozí CEO Rory Read):
https://www.cnews.cz/clanky/amd-nahle-zmenilo-sefa-na-pozici-ceo-prichazi-lisa-su-rory-read-odstoupil/
Přesně tak není to jenom o Lise i když je její role veliká a nejvíc vidět
1. Lisa sehrála dobře svoji roli manažera a vsadila na správné lidi
2. Její lidé tedy celé AMD vyvinulo dobry produkt
3. Vsadili na správného výrobce jejich produktu TSMC
4. Konkurence AMD předchozí tři body nesplnila a proto dopadla tak jak dopadla.
Bez uvedených čtyřech předpokladů by ten úspěch nebyl tak markantní nebo vůbec žádný.
6. 2. 2025, 07:09 editováno autorem komentáře
za návrh a úspěch ZENu vděčí AMD Rorymu Readovi a hlavně Kellerovi, který měl volnou ruku při návrhu, Lisa se na tom už jen svezla a právě úspěch ZEN architektury a postupný úpadek Intelu umožnil současný úspěch AMD, jediná chyba je to, že stejná péče nebyla věnovaná grafickým kartám....
6. 2. 2025, 08:40 editováno autorem komentáře
Lisu Su bych ocenil za to, že dokázala udržet AMD nad vodou do doby, než přišel Zen a hlavně za to, že se vyvarovala chování vůči vývoji způsobem, jak to předváděl právě předchozí management. Tj. několikrát za běhu změnit zásadně požadavky na vyvýjený produkt. Což se podle mě děje aktuálně u Intelu.
Tak ještě předtím než se stala CEO, tak dělala v AMD od roku 2012 COO a GM/VP, takže už tehdy poměrně velká šajba.
https://www.amd.com/en/corporate/leadership/lisa-su.html
Rozhodně to ale není jen tak, že úspěch jde jen za Lisou. Ale byla to ona, která jej umožnila a co víc, následný vývoj ukazuje, že udržuje ve firmě ten správný směr, což je daleko, daleko složitější než jeden sporadický úspěch. V podstatě se žádný procesorový produkt nestal propadákem, pokaždé přinesl "double digit" zlepšení. V grafikách je to horší a specifičtější, že tam nvidia nedělá chyby, a pokud ano, zákazníci jí to odpouštějí.
ad RR: Rory hrál s kartama, které dostal. Lze mu vyčítat toho spousty, ale skutečnou pravdu bude znát asi jen málo lidí. Udělal chyby, např. když přecpal supply chain neprodejným shitem, ale taky tu firmu "nějak" udržel v chodu a je dost velká otázka, kdyby neudělal co udělal, jestli by to AMD tady ještě bylo. Někdy prostě potřebujete místo charismatického kapitána v bílém obleku spíše záchranáře v neoprenu...